اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


شیر برقی آبیاری

شیر برقی آب چگونه کار می کند؟

شیر برقی یا سلونویید ولو تجهیزی است برای کنترل جریان مایعات و یا هر سیال دیگری مانند آب.شیر برقی آبیاری همان طور که از اسمش مشخص است با برق کار می کند. دارای یک بدنه فلزی یا پلاستیکی و بخش بوبین می باشد که شامل سیم پیچی با خاصیت مغناطیسی بالا است.با وارد شدن انرژی، شیر برقی مجوز عبور سیالات را صادر می کند و با قطع شدن انرژی الکتریکی عبور سیال قطع می شود.

شیر برقی های آبیاری از لحاظ مکانیزم داخلی به دو نوع دیافراگمی و پیستونی تقسیم می شوند. تصاویر زیر این دو نوع شیر را نشان می دهد. در شیر برقی های دیافراگمی، جنس دیافراگم معمولاً از سیلیکون یا تفلون می باشد. جنس دیافراگم در تعیین محل استفاده شیر نقش مهمی دارد. هر یک از مواد به کار رفته در دیافراگم میزان تحمل دمایی و خورندگی خاص خود را دارند.

سلونوئیدهای شیر برقی برای راه اندازی شیر برقی به کار می روند. ابزاری است که انرژی الکتریکی برق را به صورت خطی و انرژی مکانیکی تبدیل می کند. سلونوئیدها به صورت فشاری - کششی و کششی - فشاری وجود دارند.

با وارد شدن انرژی الکتریکی به قسمت بوبین یا همان سیم پیچی های شیر برقی، یک میدان مغناطیسی بزرگ ایجاد می شود. ایجاد میدان مغناطیسی نیرویی را به پیستون وارد کرده و باعث جابه جایی پیستون می شود و فنر را فشرده می کند. در نتیجه مسیر عبور سیال باز می شود و عبور انجام می شود. با قطع شدن جریان الکتریکی برق پیستون به محل اولیه خود بر می گردد و مسیر سیال بسته می شود.

شیر برقی برای کنترل وضعیت سیالات دیگری همچون گاز، نفت و هوا نیز به کار برده می شود. با استفاده از شیر برقی دیگر نیاز به استفاده از اپراتور نیست و شیر برقی به طور خودکار در مواقع لزوم باز و بسته می شود. در واقع شیرهای برقی برای تمامی سیالات به کار می روند.

به صورت کلی وظایف شیرهای برقی خاموش کردن، رهاسازی، توزیع یا مخلوط کردن مایعات می باشد. اما نکته ای که وجود دارد که باید در زمان انتخاب شیر برقی بدنه دریچه با سیال مورد نظر سازگار باشد که عیوبی همچون خوردگی و... به وجود نیایید.

مواد متداول در ساخت بدنه شیر برقی عبارت اند از: برنج، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک که با توجه به سیال مورد نظر و محیط مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. شیرهای استیل تحمل دمایی بالاتری دارند و از سایر شیرها گران تر هستند.شیر برقی ها در سایزهای مختلفی وجود دارند و هر سایز دبی مخصوص خود را دارد.

موارد استفاده از شیر برقی کشاورزی

شیرهای برقی در دو نوع با کارکرد ساده و پیچیده موجود می باشند و در عین اینکه همه ی شیر برقی ها در مواقعی استفاده می شوند که کنترل سیالات وجود دارد. شیر برقی های ساده تنها در جایی استفاده می شوند که در یک لوله کشی ساده فقط نیاز به قطع و وصل جریان می باشد اما در برخی از پروژه های بزرگ و پیجیده مانند صنایع گاز و پتروشیمی که فقط قطع و وصل جریان مدنظر نیست گاهی باید مسیر سیال به طرفی دیگر هدایت شود و این کار به صورت دستی کاری بسیار خطرناک می باشد. بنابراین در این جا استفاده از شیرهای برقی گزینه بسیار مناسبی می باشد.

مزایای استفاده از شیر برقی آب

سرعت بالا در قطع و وصل جریان، اطمینان بالا در عملکرد، مصرف پایین برق، مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی از مزایای شیر برقی می باشد.شیرهای برقی را می توان در هر نقطه ای نصب کرد و برای قطع جریان دیگر نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد. شیرهای برقی را می توان از راه دور یا در پروژه های بزرگ صنعتی از اتاق کنترل باز یا بسته کنترل کرد.

چون در روش کنترل از راه دور دخالت دست کاهش می یابد بنابراین میزان خطای سیستم به طرز چشمگیری کاهش می یابد.شیرهای برقی از مواد مقاومی ساخته شده اند که می توان از آنها در محیط هایی که تغییرات دما دارند نیز استفاده کرد.نصب شیرهای برقی به آسانی صورت می گیرد و برای راه اندازی و نصب شیر برقی ها نیازی به نیروی حرفه ای و متخصص نیست.

بعضی از شیر برقی ها می توانند فشارهای بالا نیز تحمل کنند که این قضیه کمک شایانی به صنایع کرده است که در فشارهای بالا خسارتی به سیستم ها وارد نشود حتی بعضی از شیر برقی ها مخصوص کنترل گاز می باشند که بیشتر برای ساختمان ها استفاده می شوند. که در صورت وقوع زلزله گاز ساختمان به طور خودکار قطع می شود.

انواع شیر برقی از لحاظ تعداد پورت

  • شیر برقی دو دهانه یا دو راهه: از این شیر برقی فقط برای قطع و وصل کردن جریان استفاده می شود. در واقع زمانی که جریان به بخش بوبین وارد می شود از سمت دیگر خارج می شود. این شیر برقی دارای دو پورت ورودی و خروجی می باشد.
  • شیر برقی سه دهانه یا سه راهه: گاهی فقط باید یکی از خروجی ها را قطع نمود و جریان را به سمت دیگری هدایت کرد. در شیر برقی سه راهه این اتفاق می افتد. در صورت نیاز به قطع جریان یکی از پورت ها می توان از پورت دیگری استفاده کرد. شیر برقی سه راهه دارای سه پورت می باشد.
  • شیر برقی چهار راهه: در این نوع شیر برقی هر درگاه با درگاه روبروی خود در ارتباط است. اینکه این شیرها چهار درگاه دارند دلیل این نیست که هر 4 پورت باید مورد استفاده قرار بگیرند حتی می توان از شیر برقی 4راهه به عنوان شیر برقی سه راهه یا حتی دو راهه نیز استفاده کرد. همچنین از شیر برقی سه راهه می توان به عنوان شیر برقی دو راهه استفاده کرد.

برای انتخاب شیر برقی حتماً فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • ماکزیمم و حداقل فشاری که به شیر وارد می شود.
  • اختلاف فشار بین ورودی و خروجی شیر برقی
  • وزن مخصوص، ویسکوزیته و چگالی سیال عبوری
  • دمای محیط کاری و سال عبوری
  • مشخصات بوبین
  • اشتعال زا یا اشتعال زا نبودن محیط کاری به طوری که در صورت نصب شیر برقی در محیط های اشتعال زا باید حتماً از شیر برقی با بوبین ضد انفجار استفاده کرد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حسین عبادی :
شیر برقی 24ولت سه راهه نرمالی اوپن
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>