اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات

آنالیز محصول در صادرات:
وجود قدرت انتخاب و گزینه های متنوع برای انتخاب، یکی از عوامل موفقیت و رشد انسان به حساب می آید؛ چرا که به راحتی می توان متناسب با علایق و توانایی هایی که در خود سراغ دارد، انتخاب کند.

کشور ایران با توجه به امکانات و ظرفیت هایی که دارد، به کسانی که می خواهند محصول صادراتی خود را انتخاب کنند، قدرت انتخاب می دهد. تنوع محصولات و کالاهای با کیفیت در ایران، باعث می شود تا تاجران ما بتوانند بر اساس علایق و استعدادهای خود، سراغ محصول مورد نظر خود بروند.

صادرات

اهمیت انتخاب محصول:
امروز در دنیای تجارت، کسانی که به دنبال تجارت و فروش همه محصولات به تمام دنیا هستند، موفقیت چندانی کسب نمی کنند و دچار مشکلات زیادی می شوند. اولین گام برای موفق بودن در صادرات، انتخاب هوشمندانه یک محصول و ایجاد زیرساخت های مناسب برای فروش محصول مورد نظر است.

برای انتخاب یک محصول صادراتی، معیارهایی وجود دارند. ابتدا باید بررسی کنیم که محصول مورد نظر ما در بازار جهانی، متقاضی دارد یا نه؛ یعنی تجاری بودن محصول خود را بررسی کنیم یا اصطلاحا تِرِند محصول خود را در بازار جهانی بررسی کنیم که مثبت است یا منفی. برای بررسی این مورد و به دست آوردن اطلاعات مناسب، روش هایی وجود دارد که مجال ذکر آن ها در این مقاله نیست.


در دسترس بودن محصول:
معیار بعدی که در انتخاب محصول صادراتی باید مورد توجه قرار بگیرد، دسترسی آسان به محصول است. محصولی که برای صادرات انتخاب می کنیم، باید منبع تولید و دسترسی آن در داخل کشور وجود داشته باشد.

در واقع یک تاجر هوشمند، محصولی انتخاب می کند که ظرفیت تولید آن در داخل کشورش وجود دارد و محصول مورد نظر به صورت پایدار و ثابت قابل دسترسی است. محصولاتی که امکان دست یافتن به آن ها ممکن است به مرور زمان محدود شود، انتخاب خوبی برای صادرات نیستند. باید محصولی انتخاب کرد که در تمام مدت قابلیت تهیه و فروش داشته باشد.

سازگاری محصول با بازار هدف:
پیش از انتخاب محصولی که قصد صادرات آن را داریم، باید سازگاری آن را با بازار هدفی که برای آن در نظر گرفته ایم، بسنجیم. کسب اطلاعات و دانش متناسب با سلایق و تقاضای بازار هدف، ما را در انتخاب محصول و بازار فروش مناسب، بسیار کمک می کند.


به عنوان مثال فرض کنید که در تأمین برنج ایرانی مشکلی نداریم و قیمت آن قابلیت رقابت با دیگر برنج های دنیا را دارد و می خواهیم این محصول را به آسیای شرقی صادر کنیم.

با توجه به اینکه مردم آسیای شرقی، برنج های گرد را بیشتر می پسندند، از برنج صاف ایرانی، استقبال نخواهند کرد. اما همین محصول در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، می تواند فروش خوبی داشته باشد(البته با فرض اینکه قیمت برنج ایرانی، قابلیت رقابت با دیگر برنج ها را داشته باشد).

مثال دیگر اینکه برای صادرات پفک به کشور روسیه، باید بدانید که مردم این کشور، به پفک شور علاقه ای ندارند و پفک شیرین را می پسندند. داشتن این اطلاعات می تواند کمک زیادی در کسب موفقیت یک صادرکننده داشته باشد.

بررسی پتانسیل محصول در بازار هدف:
مورد دیگری که در انتخاب درست یک محصول صادراتی به ما کمک می کند، بررسی پتانسیل بازار هدف است. باید بررسی کرد که محصول ما در بازاری که برای آن در نظر گرفته ایم، چه مقدار شانس فروش دارد و تقاضا برای آن وجود دارد. بررسی مواردی مانند سن جمعیت، تراکم یا کاهش جمعیت، میزان تمایل به شهر نشینی، اقلیم آب و هوایی، پتانسیل حمل و نقل و … کمک زیادی به انتخاب محصول و شناسایی بازار هدف مناسب می کند.

مسائل سیاسی بین کشورها نیز می تواند به عنوان عامل تأثیرگذاری بر فروش و صادرات محصولات، در نظر گرفته شود.

محیط صادراتی:
محیط صادراتی که برای هر محصول وجود دارد، متفاوت است. قبل از شروع تجارت، باید به دقت بررسی کرد که نرخ ارز تأثیر بر صادرات محصول ما دارد؟، صادرات و واردات محصول ما در دنیا رشد مثبتی داشته است؟ و … موارد دیگری که اگر به درستی به هر کدام آن ها پرداخته نشود، ممکن است در ادامه کار باعث ایجاد مشکل شوند.

موانع صادراتی:
برخی از محصولات مانند فرش، به سبب تحریم ها، صادرات سختی دارند. در انتخاب محصول صادراتی، اسناد و مدارک، زیرساخت هایی که باید قبل از شروع کار آماده شود، مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال در محصولات کشاورزی، نیاز به مجوزهای بهداشتی است که باید از قبل، نسبت به آن اطلاع داشته باشید.

همچنین شناخت مجوزها و مدارک و ساز و کاری که برای واردات محصول ما به کشور مبدأ نیاز است، باعث می‌شوند تا در انتخاب بازار هدف خود، دقت بیشتری به خرج دهیم.

پتانسیل رقابتی محصول:
یکی از معیارهای آنالیز محصول صادراتی، قدرت رقابت برند و محصول صادراتی ما با دیگر رقبا در بازار جهانی است. باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که آیا محصول ما با این کیفیت و قیمت، قدرت رقابت با برند‌های قدیمی و جا افتاده در دنیا را دارد؟ چنانچه با در نظر نگرفتن رقبا وارد عرصه تجارت شویم، ممکن است دچار خسارت سنگینی شویم.

روش های انتخاب محصول:
هر محصولی با هر کیفیتی که تولید و عرضه شود، نسبت به کیفیتی که دارد، مشتریان خاص خود را خواهد داشت. برای بررسی محصولات، دو روش وجود دارد.

روش تکنیکال:
در این روش با بررسی آمار و ارقام ارائه شده توسط سایت های معتبر، می توان نسبت به شناخت و انتخاب بازار هدف محصول خود، اطلاعات خوبی به دست آورد.

روش فاندامنتال:
برای استفاده از این روش، نیاز به تجربه و شناخت از بازارهای مختلف وجود دارد. در واقع با فعالیت چندین ساله در بازارهای صادراتی و تجربیاتی که به دست می آورید، می توانید نسبت به کشورهای مختلف و نوع محصول درخواستی آن ها آشنایی پیدا کنید.

به عنوان مثال چنانچه در حوزه سنگ کار می کنید، باید بدانید که کشور هند، تنها سنگ خام خریداری می‌کند و کشور افغانستان به علت نداشتن تکنولوژی مناسب فرآوری سنگ، سنگ فرآوری شده خریداری می‌کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>