اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کالیبره کردن سمپاش

سمپاش شارژی یکی از وسایل پر کاربرد در امور کشاورزی است که کارکرد تخصصی در این زمینه دارد. این وسیله در مدل های گوناگونی تولید شده است. هر کدام بسته به نحوه طراحی خود نیاز دارند تا برای انجام دقیق کار تنظیم شوند.ما در این یادداشت قصد داریم تا یکی از تنظیمات مهمی که انجام آن در سمپاش شارژی از اهمیت بالایی برخوردار است را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا کالیبره کردن سمپاش شارژی را به صورت گام به گام و واضح تشریح کنیم.

کالیبره کردن چه معنایی دارد؟

پیش از آن که سراغ روش کار برویم بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم. بسیاری افراد بدون شناخت کافی از مفهوم کالیبره کردن نام برده و آن را در مورد مختلفی به کار می برند اما در مورد کالیبره کردن سمپاش شارژی یا سمپاش شارژی دو کاره لازم است تا دقیق مفهوم کالیبره کردن را بشناسیم.کالیبره کردن فرایند تعیین و تنظیم خروجی سمپاش است.

برای این کار لازم است تا سرعت پیاده روی شخص مجری سمپاشی با سرعت و حجم بیرون پاشیدن سم از نازل سمپاش شارژی هماهنگ شود. حتماً با اطلاع از امور کشاورزی و باغبانی می دانید که میزان سمی که به سطح پاشیده می شود نباید بیش از حد معمول یا کمتر از حد مورد نیاز باشد؛ حد تعادل در پاشیدن میزان سم بر سطح در سلامت محیط بسیار مهم است.البته باید گفت که این میزان همیشه ثابت نیست و لازم است تا اپراتور بسته به نیاز محیط و گیاه حجم سم بر واحد سطح را تغییر دهد.

انجام این کار در واقع همان کالیبره کردن سمپاش شارژی است. قیمت سم در کنار قیمت سمپاش شارژی و سلامت زمان دو موضوعی هستند که باعث می شوند تا ما در مورد کارکرد دقیق این وسیله حساس باشیم. در صورتی که کارکرد نامناسب باشد، سمپاش استهلاک پیدا کرده و قیمت سمپاش شارژی در عمل به ضرر تبدیل خواهد شد.

برخی توجهات لازم در کالیبره کردن سمپاش شارژی

هنگامی که به برچسب علف کش دقت کنید متوجه خواهید شد که دو نماد و الگو وجود دارد؛ یکی برای دوز که بر مبنای میلی لیتر یا لیتر، گرم یا کیلوگرم تعیین شده، بیان می کند که در هر هکتار زمین به چه مقدار علف کش باید مصرف شود و دومی نیز مربوط به میزان آبی است که نیاز است تا با سم مخلوط شده و در هر هکتار استفاده شود.

به عنوان مثال در سمی مانند آترازین مطابق با برچسب آن نیاز است تا چهار لیتر از سم با دویست لیتر آب ترکیب شود تا بتوان از این مخلوط برای سمپاشی یک هکتار استفاده کرد.هنگامی که شما قصد کالیبره کردن سمپاش شارژی را دارید در اصل در حال تنظیم این هستید که سمپاش شارژی دویست لیتر را در هر هکتار اسپری کند. این موضوع ربطی به این که از سمپاش شارژی تک کاره یا سمپاش شارژی دو کاره استفاده می کنید ربطی ندارد.

گام هایی برای کالیبره کردن سمپاش شارژی

روشی که در ادامه برای کالیبره کردن این وسیله توضیح داده می شود، روش کالیبره کردن ساکن است. علت این نام گذاری این است که تعیین خروجی سمپاش شارژی در حالت ساکن و پس از زمان حرکت انجام خواهد شد. از این روش می توان در تعیین خروجی هر سمپاشی استفاده کرد؛ البته تا وقتی که عرض باریکه سمپاشی قابل تشخیص بوده و خود سمپاش شارژی قابل برنامه ریزی با سرعت ثابتی در فاصله مشخصی باشد.

هنگامی که شما سمپاش شارژی را کالیبره می کند اولین چیزی که باید انجام دهید تعیین میزان خروجی در یک سرعت معمول گام برداری و ارتفاع نازل خروجی از سطح زمین است. ارتفاع نازل از سطح زمین بر خروجی سمپاش شارژی از طریق تغییر الگوی سمپاشی و عرض باریکه مؤثر است.

هر قدر نازل به زمین نزدیک تر باشد، عرض باریکه کمتر بوده و دوز سم پاشیده شده بیشتر خواهد بود. اما در مقابل هر قدر نازل با ارتفاع بیشتری از سطح زمین نگه داشته شود، عرض باریکه بیشتر بوده و در نتیجه دوز اعمال سم کمتر خواهد شد.

گام اول برای کالیبره کردن سمپاش شارژی

بر روی یک قطعه زمین یا سطح بتنی ردیف عرضی را مشخص کرده و سپس پاشیدن بر روی زمین با سمپاش شارژی را آغاز کنید تا بتوانید عرض باریکه پاششی که مساوی با ردیف عرضی مشخص شده است به دست آورید. این عرض باریکه را با یک تکه چوب، پیچ یا سنگ گرده زده با یک نخ بر روی تسمه سمپاش مشخص کنید به شکلی که سنگ، پیچ یا چوب در حالی که آویزان است با زمین در تماس باشد.

گام دوم برای کالیبره کردن سمپاش شارژی

در حالی که نازل را در ارتفاع متناسب با گام اول نگه داشته اید باید برای مسافتی حدود صد متر در خط صاف و سطحی هموار، با سرعتی نسبتاً ثابت حرکت کرده و ماده مد نظر را بپاشید. این کار ممکن است نیاز باید تا دو یا سه بار انجام شود تا هنگامی که اپراتور به یک سرعت ثابت برسد؛ برای این کار لازم است تا زمان سپری کردن مسافت کنترل شده و به حد ثابتی برسد.

یک نقطه آغاز خوب برای کالیبره کردن سمپاش شارژی این است که سعی کنید با سرعت یک متر بر ثانیه حرکت کنید؛ یعنی مسافت گفته شده را در صد ثانیه طی کنید. یک راه دیگر این است که از متر نواری برای محاسبه طول گام های شخص استفاده کرده و از این طریق تعیین کنید که برای طی کردن این مسافت به چند گام نیاز است و سپس به سادگی با استفاده از تبدیل تعداد گام ها به متراژ مطمئن شوید که صد متر فاصله طی شده است یا خیر.

گام سوم در کالیبره کردن سمپاش شارژی

حال برای به دست آوردن سطح زیر سمپاشی می توان گفت که این مقدار برابر است با طول حرکت اپراتور ضرب در عرض باریکه سمپاش شارژی. این ناحیه بر مبنای تئوری با واحد متر مربع به دست آمده و از دقت کافی برای محاسبه برخوردار است. در اصل این همان سطح مقطعی است که سم بر آن اثر گذاشته و دانستن آن بسیار مهم است.

گام چهارم کالیبره کردن سمپاش شارژی

حال با اطلاع از زمان لازم برای سپری کردن صد متر می توانید بقیه کار را جلو ببرید. زمان مساوی با سپری کردن صد متر معادل یا چند ثانیه است؟ باید در همان مدت زمان سم موجود در سمپاش شارژی را در یک استوانه مدرج خالی کرده و پس از سپری شدن زمان مذکور، فرآیند تخلیه را متوقف کنید.حال می توانید تعیین کنید که خروجی سمپاش شارژی در طول سپری کردن صد متر و پوشش مساحت یاد شده به چه میزان بوده است.

گام پنجم کالیبره کردن سمپاش شارژی

خب حال برای تعیین اینکه در هر هکتار چه میزان سم مصرف شده است لازم است تا مشخص کنید که پوشش کل فضا نیازمند چند رفت و برگشت اپراتور است. به این نکته که هر هکتار ده هزار متر مربع است نیز توجه داشته باشید. با تقسیم ده هزار متر مربع مساحت موجود در هر هکتار بر میزان مساحتی که در گام سوم به دست آوردید می توانید به طور تقریبی تعداد رفت و برگشت های مورد نیاز را به دست آورید.

گام ششم کالیبره کردن سمپاش شارژی

حال پس از اینکه به طور تقریبی در گام ششم توانستید تعداد رفت و برگشت ها را به دست آورید می توانید مدت زمانی که برای پوشش یک هکتار نیاز است را هم تعیین کنید. همانطور که در گام چهارم توضیح داده شد شما تعیین کردید که در هر بار رفت اپراتور چه میزان سم مصرف خواهد شد.

حال با ضرب تعداد دفعات لازم برای پوشش یک هکتار در میزان سم مصرفی در هر رفت اپراتور می توانید تعیین کنید که تقریباً برای سمپاشی یک هکتار با سمپاش شارژی و با آن آهنگ حرکت اپراتور به چه میزان از مخلوط سم نیاز است.

گام نهایی در کالیبره کردن سمپاش شارژی

خب حال در گام نهایی باید تمام فرآیند کار را جمع بندی کنیم. در بخش "گام هایی برای کالیبره کردن سمپاش شارژی " همانطور که توضیح داده شد، بر روی برچسب هر سم میزان مورد مجاز برای پاشیدن در هر هکتار مشخص شده است، و این عدد تعیین می کند که اپراتور باید چه مقدار سم را به هر هکتار اضافه کند.

این یک عدد ثابت و استاندارد است که برای انواع مختلفی از سم، متفاوت است. خب در حال حاضر در مجموع گام های یک تا شش توانستیم به دست آوریم که یک اپراتور فرضی با سرعتی فرضی چند لیتر سم را به هر هکتار می پاشد.خب اگر این عدد فرضی به دست آمده توسط ما مثلاً صد لیتر باشد اما مطابق برچسب نیاز باشد تا دویست لیتر سم به هر هکتار اضافه شود، باید سرعت حرکت اپراتور خود را نصف کنید تا در مدت زمان بیشتری هر دور رفت را سپرس کرده و سم به میزان کافی به سطح زمین برسد.

برعکس این نکته نیز اگر عدد فرضی به دست آمده توسط ما صد لیتر باشد اما برای پوشش زمین مجاز به استفاده از پنجاه لیتر باشید لازم است تا اپراتور شما با سرعت دو برابر حرکت کند تا سم کمتری به سطح خاک پاشیده شود.در مجموع با تقسیم میزان اعلام شده توسط برچسب سم بر میزان فرضی به دست آمده یک عدد حاصل می شود. با ضرب عکس این عدد در سرعت فرضی، می توان سرعت مورد نیاز برای پاشیدن این نوع سم را به دست آورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>