اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آیا امکان جابه جایی نفر با بالابر مصالح وجود دارد؟

این پرسشی است که شاید پاسخ پیچیده ای در انتظار آن نباشد اما پاسخ آن به جان و مال کارگران و کارکنان ساختمانی گره خورده است. از این رو تصمیم گرفتیم تا این پرسش و ابعاد مختلف پاسخ هایی که برای آن وجود دارد را بررسی کنیم.در کل همواره پروتکل ها و اصول خاصی برای کار با هر وسیله ساختمانی وجود دارد؛ مهم نیست که با یک مته کار می کنید یا بالابر مصالح، در هر صورت برخی قواعد ایمنی وجود دارند که باید رعایت شوند.

در این یادداشت ابتدا به بررسی نکات ایمنی در استفاده از بالابر مصالح پرداخته و سپس به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا امکان جابه جایی نفر با بالابر مصالح وجود دارد یا نه. پاسخ این پرسش شگفت انگیز و غافل گیر کننده نیست، اما با استدلال و منطق شما را مجاب می کند تا به درستی از قواعد و تجربیات موجود پیروی کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پیش از آغاز کار با بالابر مصالح

خب فرض کنید که شما در جریان مراحل نصب یک بالابر مصالح قرار نداشته اید و اکنون قصد کار کردن با آن را دارید. رعایت نکات ایمنی زیر کمک می کنند تا شما شانس وقوع حوادث را به صفر نزدیک کنید.هر چند همواره در هر حالتی مهم است تا درصدی از شانس را برای وقوع حادثه غیرمترقبه در نظر داشته باشید.

پیش از هر چیز پایه های شاسی بالابر ساختمانی را به دقت بررسی کنید و از اتصال محکم آن با سطح زیرین اطمینان حاصل کنید. چون این وسیله برای کاربری در پروژه های ساختمانی نیاز است تا در لبه بام ها نصب شود، اطمینان حاصل کنید که محل اتصال های شاسی به قدر کافی از حد نهایی لبه دور هستند. اگر اتصال پایه های خیلی به لبه نزدیک باشند، ممکن است در برابر وزن های مضاعف به لبه صدمه زده و از پایه کنده شوند. پس در هر صورت ابعاد امنیتی مهم در مورد اتصال شاسی به زمین را بررسی کنید.

پس از اطمینان از اتصال ها سراغ خود شاسی بالابر مصالح بروید. خم ها و زانوهای شاسی را بررسی کنید. ممکن است یک شاسی مقاومت بالایی داشته باشد اما بر اثر گذر زمان در اصطلاح دچار خستگی شده و مقاومت خود را از دست دهد.

بد نیست تا با فشار دست و وزن خود میزان نسبی مقاومت شاسی را امتحان کنید. شاسی تکیه گاه وسیله شماست و اگر دچار بریدگی، شکستگی یا خم شدگی شود کل وسیله با سقوط و صدمه روبرو خواهد شد. بهتر است در صورت مشاهده اثرات تعمیر یا جوشکاری در شاسی وسیله این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و از سلامت ترمیم انجام شده مطمئن شوید.

پس از سپری کردن مراحل پیشین حالا نوبت به تست عملکرد وسیله است. چندباری موتور بالابر ساختمانی را خاموش و روشن کرده و از عملکرد روان آن اطمینان حاصل کنید. وجود گیر یا گرفتگی در موتور و گیربکس بالابر ساختمانی فقط باعث کندی یا ناروانی در انجام کار نمی شود بلکه ممکن است باعث شانه خالی کردن بالابر مصالح شده و در نهایت صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

پس از این مهم است تا در یک نگاه کلی از سلامت طناب یا سیم آن مطمئن شوید. این سیم است که وزن مصالح و محموله را به وسیله منتقل کرده و اگر خدایی نکرده دچار پارگی شود، در کسی از ثانیه خطرات شدیدی متوجه کارکنان خواهد شد. سقوط یک کیسه مصالح سنگین حتی از ارتفاعات پایین به سادگی باعث مرگ کارگران خواهد شد. قواعد امنیت کارگاه ایجاب می کنند که حفاظت از جان کارکنان را در اولویت قرار دهید.

جابه جایی نفر با بالابر مصالح ؟ قطعاً خیر!

پاسخ ما شدیداً منفی است و توصیه می کنیم که هیچ گاه تحت هیچ شرایطی این کار خطرناک را امتحان نکنید. اما اینکه چرا جابه جایی افراد با بالابر ساختمانی خطرناک است، مرتبط با برخی اصول فیزیکی و مکانیکی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پیش از هر چیز مدنظر داشته باشید که افراد و انسان ها برخلاف مصالح اجسام بی جان نیستند. شاید سقوط مصالح صرفاً برای افرادی که در ارتفاع پایین تری از آن قرار دارند خطرساز باشد اما خطری متوجه خود مصالح نیست چون از اساس جاندار نیست. اما سقوط یک انسان از ارتفاع یک ساختمان هیچ نتیجه ای جز مرگ به همراه ندارد. پس ریسک در این مورد، ریسک در مورد جان یک انسان است.

نکته مهم دیگر این است که بالابر مصالح در بستر ریل یا چارچوب خاصی بالا نمی رود. آسانسور را در نظر داشته باشید؛ این وسیله همچنانی که با یک موتور و سیم محفظه را بالا می کشد، خود محفظه داخل یک چارچوب ریلی ثابت شده است. این یعنی نیروهای جانبی به محفظه آسانسور باعث انحراف آن از مسیر نمی شوند اما در مورد بالابر مصالح چطور؟! عکس این موضوع است!

بالابر ساختمانی دارای ریل و چارچوبی نیست و اگر خلاف پیشبینی شما با نیروی جانبی مانند نیروی باد از حال تعادل خارج شود، بازگشت محموله، که در این مورد جان یک انسان است، به مسیر ممکن نیست. کافیست تا در حین جابه جایی نفر، یک باد شدید جانبی بوزد؛ به سرعت شخص سقوط خواهد کرد.
معمولاً بالابر مصالح با یک سیم به محفظه متحرک متصل خواهد شد؛ این یعنی کمترین تعادل ممکن برای محفظه. محفظه ای که تنها یک سیم را در تکیه گاه خود دارد، اصلاً متعادل نیست.

جدا از نیروهای خارجی مثل وزش باد شدید، حتی حرکت شدید نفرات می تواند تعادل ناچیز آن را برهم زند. مصالح چون جسمی بی جان و بی تحرک است نگرانی از این بابت نیست اما تحرک یک فرد می تواند کل تعادل محفظه را تهدید کند.

نکته دیگری که معمولاً کسی به آن توجه کافی ندارد، سوار شدن و پیاده شدن از محفظه بالابر مصالح است. سوار شدن ممکن است با چالش چندانی همراه نباشد اما پیاده شدن چطور؟ تصور اینکه بخواهید از طبقه پنجم یک ساختمان از محفظه ای فاقد تعادل پیاده شوید، کابوس بار است. مهم نیست تا چه حد تجربه و مهارت دارید، این کار ممکن است باعث سقوط شما شود. پس بهتر است در این مورد بیشتر دقت کرده و جان خود و کارگران خود را به خطر نیندازید.

اگر مجبور شدید

باور داشته باشید که استفاده از بالابر مصالح برای جابه جایی افراد شدیداً خطرآفرین است پس در هر حال ما به شما توصیه می کنیم تا از این وسیله در کارکرد اصلی خود استفاده کنید. اما چنانچه قصد به خطر انداختن جان خود یا کارگران را داشتید، سعی کنید تا از نکات ایمنی گفته شده در بالا پیروی کنید تا حداقل شانس ایجاد حادثه را تا حد کمی کاهش دهید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>