اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور برق


آیا موتور برق بی صدا وجود دارد؟

اگر تجربه کار با موتور برق داشته باشید یا حداقل چند باری آن را از نزدیک دیده باشید، حتماً متوجه شده اید که صدای بسیار زیاد آن یک کابوس جدی برای محیط اطراف آن خواهد بود. با توجه به اینکه موتور برق در مناطق مسکونی نیز کاربر زیادی دارد، این صدای تولید شده بسیار زیاد می تواند به کابوسی جدی بدل شود.

آزاردهنده بودن صدای موتور برق تنها شامل حال افراد عادی نشده و گاهاً حتی باعث آسیب به شنوایی اپراتورها و کارگران نیز خواهد شد.این موضوع باعث شده تا اکثر تولید کنندگان موتور برق تلاش خود را به کار ببندند تا محصولی کم صدا تولید کنند. احتمالاً تابحال چند باری با عبارت موتور برق بی صدا در تبلیغات اینترنتی یا حتی تیزرهای ویدیویی روبرو شده باشید اما این عبارت تا چه حد بر مبنای واقعیت است.

آیا موتور برق بی صدا وجود دارد و اصلاً از نظر مهندسی و تکنیکال امکان دارد که یک موتور برق بی صدا باشد؟ آیا این یک حربه و حقه برای افزایش فروش موتور برق است؟ ما در این یادداشت به دنبال کنکاش این موضوع بوده و قصد داریم تا پاسخی قطعی اما حقیقی را برای شما همراهان گرامی به ارمغان آوریم.

صدای زیاد موتور برق ناشی از چیست؟

بهتر است پیش از آنکه سراغ اصل پرسش برویم، به این مسئله بپردازیم که اصلاً صدای زیاد این وسایل ها ناشی از چیست؟ در صورت آشنایی با موتور برق می دانید که در این وسیله کاربردی یک بخش موتوری، دقیقاً همان کاری را که در یک ماشین انجام می شود را انجام می دهد؛ تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به انرژی حرکتی از طریق احتراق.

با شاید صدای موتور در ماشین ها و خودروهای سواری در حالت عادی چندان آزاردهنده نباشد اما اگر کاپوت ماشین را بالا بزنید متوجه خواهید شد که داستان فرق دارد.در یک موتور برق عیناً شاهد کار کردن موتور یک خودرو هستیم اما بدون هیچ عایق یا پوششی مانند کاپوت در اطراف آن! خب این بدیهی است که صدای آن باید آزاردهنده باشد. رفت و آمد مداوم پیستون بر اثر احتراق، در کنار حرکت تنگاتنگ قطعات و اجزا در هر موتوری باعث ایجاد سر و صدا خواهد شد.

یک تولید کننده هر قدر بتواند موتور را در محیط عایق تری قرار دهد قطعاً صدای کمتری خواهد داشت اما در تولید این نوع محصول، این امکان قطعاً فراهم نیست. در کنار این موضوع بخش مهمی از صدای موتور در ماشین، به مجرای اگزوز منتقل و در انبار اگزوز خودرو خفه خواهد شد.کاملاً مشخص است که چنین اجزایی در یک موتور برق وجود ندارد و صدای ناشی از احتراق موتور بدون هیچ حائلی و مستقیم به گوش محیط اطراف خواهد رسید.

چه راه حل هایی برای کاهش صدای موتور برق وجود دارد؟

حال این پرسش وجود دارد که تولید کنندگان چه راه حل ها و روش هایی برای کاهش صدای موتور برق دارند؟ برخی از راه حل های موجود بدین شرح هستند. پیش از پرداختن به این راه حل ها باید گفت که این راه حل ها توسط کاربران اجرایی نیستند و در طول فرآیند طراحی و تولید باید توسط تولید کننده انجام شوند اما به هر حال گاهاً ممکن است با الهام گرفتن از آن ها بتوانید راه حل های تجربی برای کاهش صدای موتور برق پیدا کنید.

  • پوشش بخش موتور با عایق صدا: هر قدر محیط اطراف موتور با عایق بهتری پوشش داده شود، صدای موتور برق شما بیشتر کاهش پیدا می کند.
  • تراز قرار دادن موتور: موتورهای احتراق داخل معمولاً در برخی زوایا در اصطلاح تراز تر هستند و صدای کمتری تولید می کنند. این مسئله ناشی از نحوه برهم نهی نیروها بوده و به همین علت در برخی زوایای قرارگیری شاهد صدای کمتری در موتور هستیم.
  • محدود ساختن صدای خروجی با انبار: در اگزوز خودرو بخشی تحت عنوان انبار اگزوز کمک می کند تا صدای خروجی موتور کنترل شود. در موتور برق نیز می توان با تعبیه برخی بخش ها در اصطلاح صدا را خفه کرد.
  • کاهش بخش های متحرک و ثبات قطعات: هر قدر بخش های متحرک و در اصطلاح عامه لق در موتور برق کمتر باشد، این وسیله صدای کمتری تولید می کند. یکپارچگی بیشتر عاملی مهم در کاهش صدای تولیدی این وسیله است. گاهی افزایش سن و به موازات آن کاهش سلامت یک موتور برق باعث ایجاد اختلال در قطعات شده و این لق زدن باعث افزایش صدای آن خواهد شد.

آیا موتور برق بی صدا وجود دارد؟

هم بله و هم خیر! لازم نیست در این مورد دچار سردرگمی شوید. ما از این دید به پرسش پاسخ مثبت می دهیم که بسیاری از تولید کنندگان موتور برق توانسته اند صدای این وسیله را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند و در عمل نسبت به سایر موتور برق ها محصولاتی بی صدا تولید کنند اما این موضوع باعث نشده تا شاهد موتور برق هایی کاملاً بی صدا باشیم.

پس صدا در هر صورت وجود دارد اما گاهاً در برخی محصولات بشدت کاهش پیدا می کند. برخی تولیدکنندگان با تکیه بر موارد فوق و تولید موتور برق کارشناسی شده صدای آن را تا حد زیادی کاهش خواهند داد.در مجموع آنچنان که ذائقه بازار نشان می دهد، میل به تولیدکنندگان به کاهش صدای موتور برق بسیار بالاست و این مسئله را به عنوان یک برگ برنده در رقابت با سایر برندها می دانند. هرچند این می تواند باعث افزایش قیمت موتور برق شود.

آیا بی صدا بودن همیشه صرفاً یک تبلیغ است؟

ممکن است گاهاً با ادعاهایی بی اساس از طرف تولیدکنندگان نامعتبر روبرو باشید و تنها هدف آن‍ها بالا بردن قیمت موتور برق باشد اما موتور برق های سوپر سایلنت یا تماماً ساکت به طرز چشمگیری صدای بسیار کمتری دارند و باز هم نیاز به ذکر است که صدای آن ها دقیقاً برابر با صفر نیست.

در برخی مدل ها مانند هوندای EU200i، آتیمای AY2000i، یاماهای EF2000iSv2 صدا به زیر 52 دسی بل کاهش پیدا کرده است؛ این عدد معادل است با صدای یک گفتگوی معمولی و آرام در فاصله یک متری.ممکن است از شنیدن این جمله بسیار هیجان زده شده باشید اما دقت داشته باشید که این میزان از صدا در شرایط ایده آل کاری و وجود یک چهارم بار وجود دارد و در سایر شرایط این عدد می تواند به مراتب بیشتر شود.

البته با این وجود نیز، اگر تجربه کار با موتور برق را داشته باشید، شاید بیشتر از این حدود نیز بازهم برای شما رضایت بخش باشد. با این وجود پس ادعای بی صدا بودن، به شکل مطلق، بی اساس است اما اگر به صورت نسبی به این قضیه نگاه کنید، چندان دور از واقعیت نیست.در هر حال شما در هنگام خرید و با بررسی مشخصات یک موتور برق می توانید متوجه شوید که سر و صدای آن تا چه حد است و آیا مناسب با کاربری شما هست یا خیر.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>