اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور برق


تفاوت بین توان کاوا و کیلووات در موتور برق چیست؟

در هنگام خرید یک موتور برق، جزئیات زیادی در تصمیم گیری خریداران تأثیر دارد اما قطعاً هیچ یک به قدر توان خروجی موتور برق اهمیت ندارد. بسیاری افراد معمولاً یا اصلاً شناخت علمی در مورد توان خروجی ندارند یا به صورت تجربی در مورد آن تصمیم می گیرند.

ما در این یادداشت اما تصمیم گرفتیم تا در ادامه سلسله یادداشت هایی که با موضوعیت موتور برق نگارش کردیم، بر حیطه توان خروجی تمرکز داشته و این مسئله را برای شما همراهان گرامی روشن کنیم که اصطلاحات موجود در این بخش چه معنایی دارند.

پس با این وجود دو اصطلاح پرکاربرد در تعیین توان خروجی را، یعنی کاوا و کیلووات، مد نظر قرار داده و بر همین مبنا یادداشت پیش رو را نگارش کردیم. با ما همراه باشید تا در نگاهی علمی اما با زبان ساده به تفاوت این دو اصطلاح و خود پدیده توان خروجی بپردازیم. در هنگام خرید و فروش موتور برق، اطلاع از این مسئله بسیار کلیدی است.

توان چیست؟

پیش از آن که به توضیح و توصیف دو واحد مجزای کاوا و کیلووات بپردازیم، شاید بد نباشد که به خود پدیده توان بپردازیم تا بهتر متوجه شویم که این دو واحد سعی در توصیف چه چیزی دارند. توان یا همان (Power) در اصل نرخ انجام کار است.به زبانی ساده سرعت یک موتور در انجام کار وابسته به توان آن موتور است. اجازه دهید با یک مثال بیشتر و بهتر این مسئله را تشریح کنیم. شما برای بالای سر بردن یک وزنه ده کیلویی، به صرف میزان خاصی از انرژی نیاز دارید.

به هر شکلی که این کار را انجام دهید، در نهایت میزان خاصی از انرژی برای انجام این کار نیاز است. حال توان در این مسئله چه نقشی دارد. دقت داشته باشید که اگر همان وزنه را در ده ثانیه بالای سر ببرید یا در پنج ثانیه این کار را انجام دهید ناخواسته متوجه پدیده توان خواهید شد؛ در حالتی که در پنج ثانیه وزنه را بالا ببرید، توان بیشتری صرف این کار شده است.

پس توان بیشتر بدان معنی است که شما در مدت زمانی کمتر، توان صرف انرژی بیشتری را دارید. مثلاً موتوری با توان 10 وات یک کار مشخص را نسبت به موتوری با توان 2 وات، بسیار سریع تر انجام خواهد داد. حال ممکن است با این وجود در مورد مفهوم توان در موتور برق دچار سردرگمی شده باشید.

توان در مورد موتور برق چه معنی دارد؟

در مورد موتور برق، در اصل با مبحث توان الکتریکی روبرو هستیم. در مباحث الکتریکی که بیشتر در حیطه مهندسی برق قرار دارند، توان خروجی یک منبع انرژی الکتریکی حاصل ضربی از ولتاژ و آمپراژی است که وسیله می تواند به شما ارائه دهد.توان یک عدد ثابت است و شما یک موتور برق با توانی فرضی در اختیار دارید. فراموش نکنید که میزان آمپراژی که می توانید از یک موتور برق بگیرید، برابر است با تقسیم توان موتور برق بر ولتاژ خروجی.

حال در صورتی که آمپراژ(جریان) بسیار بالایی را از موتور برق بخواهید، به طور ناگهانی ولتاژ دچار افت شدیدی شده و کار شما با اختلال مواجه خواهد شد. پس با این وجود هر قدر توان موتور الکتریکی شما بیشتر باشد، در جریان های بالا، بسیار سخت تر با افت ولتاژ مواجه خواهد شد.این خصیصه که به اختصار توان موتور برق نامیده می شود به شما نشان می دهد که موتور خریداری شده توسط شما تا چه حد قدرت دارد و تا چه میزان از جریان یا ولتاژ خروجی را می تواند پاسخگو باشد.

حال با این دید می توان گفت، در صورت نیاز به توان های بالا، هر قدر یک موتور برق توان بیشتری داشته باشد، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در کنار این البته بدیهی است که قیمت موتور برق وابسته به توان است؛ توان بیشتر به معنی افزایش قیمت موتور برق است.

واحد کاوا در موتور برق

برای پایش و تعیین هر کمیت در دنیای فیزیک و مکانیک ما نیازمند واحد هستیم. واحدها به زبان ساده متر و معیار ما برای سنجش کمیت های مختلف هستند. یکی از واحدهایی که برای تعیین توان و بیشتر در حیطه موتورهای الکتریکی کاربر دارد واحد کاوا است.

کاوا یک واژه اختصاری و اقتباس شده از ترکیب "کیلوولت-آمپر" است. هر کاوا برابر است با هزار ولت آمپر و همانطور که از شکل واحد مشخص است، این واحد حاصل ضرب ولتاژ با واحد کیلو ولت در جریان با واحد آمپر است. به طور مثال اگر در سیستم ولتاژ 10 کیلوولت باشد و جریان موجود 15 آمپر باشد، شما با 150 کاوا روبرو هستید.

واحد کیلووات در موتور برق

کیلووات یکایی اصیل نیست و در اصل هر هزار وات، یک کیلووات نامیده خواهد شد. با این وجود ما وات را بررسی خواهیم کرد. هر وات برابر است با یک ژول بر ثانیه. با نگاهی به یکا متوجه خواهید شد که وات یک واحد عمومی تر برای تعیین توان حقیقی است و تنها در مباحث الکتریکی دارای مرجعیت نیست.

هر وات برابر است با یک ژول بر یک ثانیه. به نگاهی به این واحد بهتر توضیح ارائه شده در بخش های پیشین را درک خواهید کرد؛ مثال توضیح داده شده در مورد نحوه محاسبه توان و وابستگی آن به سرعت انجام کار.

کاوا و کیلووات چه تفاوتی دارند؟

کیلووات اساساً میزان توان حقیقی را منعکس می کند؛ توان حقیقی که یک سیستم الکتریکی دارد. این نشان می دهد که چه میزان از انرژی وارد شده به خروجی مد نظر که قابلیت انجام کار دارد تبدیل خواهد شد.اما در آن سو کاوا توان ظاهری را منعکس خواهد کرد.

ممکن است فکر کنید که این دو یکی هستند و تفاوتی ندارند پس علت این تمایز چیست؟ اما فراموش نکنید که تنها در سیستم هایی ایده آل توان حقیقی با توان ظاهری برابر خواهد بود اما معمولاً در یک سیستم معمولی، مانند یک موتور برق همواره توان واقعی کمتر از توان ظاهری است چون بخشی از توان ظاهری در طول مصرف دچار اتلاف خواهد شد.

پس اجازه دهید با یک جمع بندی تفاوت این دو را دقیق تر بیان کنیم. کیلووات توان حقیقی سیستم شماست و در واقع توان خروجی موتور برق است. کاوا توان ظاهری موتور برق شماست و در عمل میزان انرژی ورودی یا همان مصرفی است.همواره توان حقیقی(خروجی) در سیستم های غیر ایده آل کمتر از توان ظاهری(خروجی) سیستم است. در واقع مجموع توان حقیقی و میزان انرژی اتلافی برابر است با توان ظاهری موتور برق شما.

یک نکته مهم در مورد توان موتور برق

اگر قصد دارید متوجه شوید که بهره وری موتور برق شما چقدر است، باید کیلووات خروجی را بر کاوای ورودی تقسیم کنید. با ضرب عدد حاصله، که قطعاً عددی بین 0 تا 1 است، در 100 می توانید درصد بازدهی موتور برق خود را تعیین کنید. معمولاً بازدهی موتور برق ها بیش از 80 درصد نیست.

بدیهی است که در صورت داشتن میزان بازدهی موتور برق می توانید با طی کردن عملیاتی عکس عملیات بالا، میزان توان حقیقی یا توان ظاهری را مشخص کنید. برای تعیین توان ظاهری به کمک توان حقیقی کافیست تا توان حقیقی (کیلووات) را بر عدد بازده(راندمان( تقسیم کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>