اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور برق


تفاوت اصلی در موتور برق تکفاز و سه فاز چیست؟

هرگاه بحث برق، موتورهای الکتریکی و صنایع وابسته به برق در میان باشد، محال است که دو قطبی تکفاز و سه فاز برقرار نشود. در مورد موتورهای الکتریکی نیز وضع به همین منوال است. اکثر خریداران در هنگام خرید با این دوراهی مواجه می شوند که موتور برق تکفاز بخرند یا سراغ مدل های سه فاز بروند.

همین ابهام و سردرگمی دستمایه نگارش این یادداشت شد تا باری دیگر همراه با شما کاربران گرامی یکی دیگر از سلسله یادداشت های تخصصی حول موتور برق را نگارش کنیم و به پاسخ بخش مهمی از پرسش ها دست پیدا کنیم. باری دیگر با ما همراه باشید تا در یادداشتی دیگر به این پرسش پاسخ دهیم که از اساس تفاوت موتور برق تکفاز و سه فاز چیست و کدام یک را باید خریداری کرد.

پیش نیازهای طرح بحث؛ برق تکفاز در برابر برق سه فاز

اساس این تقابل و دوگانگی بین موتور برق تکفاز و موتور برق سه فاز، مربوط به تفاوت دو نوع برق متناوبی است که در صنعت یا مصارف خانگی کاربرد دارند. پس با این وجود بهتر است تا پیش از پرداختن به قیاس موتور برق تکفاز با سه فاز، به این پرسش پاسخ دهیم که برق تکفاز چیست؟ برق سه فاز چیست؟ و این دو با هم چه تفاوتی دارند. برای پاسخ به این سه پرسش تلاش کردیم تا به صورت نکته محور حرکت کنیم. پس در بازخوانی نکات زیر با ما همراه باشید.

  • برق تکفاز: به زبانی ساده همین برق متناوبی که در پریزهای منازل وجود دارد برق تکفاز است. برق تکفاز جریانی از برق متناوب است که جریان الکتریسیته را به صورت تناوبی و با فرکانسی خاص به وسیله شما می رساند. در ایران ولتاژ استاندارد برق متناوب 220 ولت بوده و فرکانس نیز معادل 50 هرتز است. در نمودار ولتاژ-زمان برق متناوب تکفاز، شاهد نوسان متوالی برق هستیم؛ این بدان معنی است که در برق متناوب برخلاف برق مستقیم ولتاژ دائم در حال قطع و وصل است.
  • برق سه فاز: همانطور که با توجه به نام می توان حدس زد، در برق سه فاز با سه عدد فاز روبرو هستیم که توسط سه کنداکتور متفاوت به سیستم وارد می شوند. در برق سه فاز هر کدام از فازهای نسبت به دیگری 120 درجه اختلاف فاز دارد.

حال این پرسش ایجاد خواهد شد که با این وجود برق تکفاز با سه فاز چه تفاوتی دارد؟ در برق تکفاز، همواره به علت متناوب بودن بسته به میزان فرکانس شاهد قطع و وصل جریان برق هستیم. به طور مثال در یک برق تکفاز 220 ولت با فرکانس 50 هرتز، در هر یک ثانیه 50 بار جریان برق قطع و وصل خواهد شد. این موضوع باعث می شود که دستگاه الکتریکی شما به طور مداوم روشن و خاموش شود.

دقت داشته باشید که در بسامد بالایی مانند 50 هرتز که در ثانیه پنجاه بار جریان قطع و وصل خواهد شد، این قطع و وصل یا چشم غیرمسلح و بدون اشراف بر مدار قطعاً برای شما محسوس نخواهد بود.

اما در برق سه فاز تفاوت اینجاست که با وجود اختلاف 120 درجه ای در فاز، هر جریان برق در یکی از فازها به صفر برسد سایر فازها این مسئله جبران کرده و از قطع جریان برق ورودی به مصرف کننده شما جلوگیری می کنند. این اختلاف فاز 120 درجه یا همان دو سوم پی رادیان، به شکل مداوم برقرار است و به همین علت هیچ گاه جریان برق سیستم شما صفر نخواهد شد.

تفاوت اصلی برق سه فاز با برق تک فاز چیست؟

برق سه فاز با توجه به مسئله ای که در بخش پیشین شرح داده شد، یک مزیت بسیار مهم دارد؛ توان آن ثابت است. برخلاف برق تکفاز که توان لحظه ای در آن ثابت نبوده و وابسته به زمان و دوره ای است، در برق سه فاز یک توان ثابت به شکل مستمر به دستگاه وارد خواهد شد.

همین موضوع عاملی شده تا برق سه فاز برای وسایل صنعتی با کاربردهای سنگین مناسب باشد و برق تک فاز بیشتر در وسایل خانگی و فضای شهری استفاده شود. از برق سه فاز تحت عنوان برق صنعتی نیز نام برده می شود. حال که تا حد آشنایی ابتدایی با تفاوت این دو نوع برق آشنا شدید به راحتی می توان به این پرسش که تفاوت اصلی در موتور برق تکفاز و سه فاز چیست؟ پاسخ داد.

تفاوت اصلی در موتور برق تکفاز و سه فاز چیست؟

موتور برق تکفاز تنها توان تولید یک فاز برق خروجی دارد. در هر دو مدل نیرویی که تولید می شود یکسان است اما در نحوه ارائه آن به شما تفاوت وجود دارد. موتور برق تکفاز همانطور که گفته شد تنها یک فاز را تولید می کند که این فاز مطابق با خصیصه متناوب بودنش دائماً در حال نوسان است.

این افت ولتاژ دائمی و نوسان در ثانیه برای دستگاه های کوچک و خانگی محسوس نسبت و به چشم نمی آید اما در مورد دستگاه های صنعتی داستان فرق دارد. موتور برق سه فاز با تقویت و ایجاد سه موج خروجی الکتریسیته مجزا کمک می کند تا شما یک جریان مستمر از الکتریسیته داشته باشید و توان لحظه ای شما توانی ثابت باشد.این تفاوت باعث شده تا موتور برق سه فاز شدیداً قوی تر از موتور برق تکفاز ظاهر شود.

خرید موتور برق تکفاز یا موتور برق سه فاز

پاسخ این پرسش بیش از آنکه در گرو دانش ما باشد، وابسته به نیازهای شماست. چیزی که تعیین می کند شما باید موتور برق تکفاز بخرید یا موتور برق سه فاز، نوع نیاز شما به موتور برق است. برای کارهای کوچک تر و مربوط به نواحی شهری و خانگی، موتور برق تکفاز انتخاب بهتری است.در صورتی که شما به ولتاژ بالا و مداوم نیازی ندارید و وسایل شما در واقع تکفاز هستند، بدیهی است که خرید موتور برق تکفاز انتخاب بهتری است. اما اگر کاربری صنعتی را بیشتر مد نظر دارید، حتماً باید موتور برق سه فاز را خریداری کنید.

معمولاً موتور برق سه فاز ولتاژ خروجی 480 ولت را تأمین خواهد کرد. در مصارف صنعتی مانند ابزارآلات سنگین و موتورهای غول آسای الکتریکی شما ناچار به استفاده از موتور برق سه فاز هستید. هر چند با وجود امکان گرفتن برق تکفاز از موتور برق سه فاز در مجموع شاید بد نباشد که نگاه مثبت تری نسبت به موتور برق سه فاز داشته باشید.اگر به هر دو نوع برق نیاز دارید یا شاید در آینده به سه فاز نیاز پیدا کنید، همین موتور برق سه فاز انتخاب بهتری است زیرا همزمان تحت شرایط خاصی، برق تکفاز مد نظر شما را تأمین خواهد کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>