اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


تعداد الماس در تیغه کاتر

منظور از تعداد الماس در تیغه کاتر چیست؟

از اساس به تمام وسایلی که از نظر مکانیکی امکان ایجاد برش در یک سطح را داشته باشند، کاتر گفته می شود؛ کاتر آسفالت بر، کاتر بتن بر یا کاتر نجاری همه و همه ابزاری هستند که شما بسته به نام آن ها می توانید متوجه شوید که هر کدام مناسب ایجاد برش در چه سطوحی هستند.

از نظر مکانیکی شاید این سه دسته که به طور مثال نامبردیم دارای تفاوت هایی از قبیل توان موتور یا سایز و ابعاد باشند اما اصلی ترین تفاوت هر سه، به تیغه کاتر مربوط است. تیغه کاتر عیناً همانند اسلحه یک کاتر است و بیشتر توانایی وسیله در برش سطوح وابسته به آن است.

همین موضوع دستمایه ای شد تا ما نگاهی دقیق تر نسبت به تیغه کاتر داشته و تلاش کنیم تا اصطلاحات و برخی مشخصات فنی که در مورد آن مطرح می شود را بررسی کنیم. پیش از آغاز فرآیند بررسی لازم است تا از یک ابهام احتمالی جلوگیری کنیم.

مقصود ما از کاتر در این یادداشت کاترهای مکانیکی بزرگ و دارای قوه محرکه است نه کاترهای دستی و کوچکی که در نجاری ساختار و ظاهری مشابه همان تیزبر دارند. پس طبیعتاً مقصود ما از تیغه کاتر نیز، تیغه های کوچک و نازک آن دسته از کاترها نیست.

کاتر آسفالت بر و کاتر بتن بر

دقت داشته باشید که کاترهای نجاری، اکثراً بخاطر نوع کاربردی که دارند وسایلی بزرگ تر از حد معمول و ثابت هستند؛ یعنی جابه جایی در تولید آن ها یک هدف نیست. شاید از نظر ظاهری تفاوت هایی با کاتر آسفالت بر و کاتر بتن بر داشته باشند اما اساس کار آن ها یکسان بوده و ساختار تیغه آن ها، اگر تیغه گرد باشد، یکسان است.

سوای این موضوع گاهاً ممکن است از کاتر آسفالت بر برای کار در نجاری و برش چوب استفاده شود اما با تیغه مخصوص نجاری نه همان تیغه معمولی. هرچند چون برش های این نوع کاتر چندان دقیق و مناسب ظریف کاری نیست احتمالاً از آن برای برش های بزرگ در چوب به عنوان ماده خام استفاده کنند.

نکته دیگری که اهمیت دارد این است که کاتر آسفالت بر و کاتر بتن بر نیز از نظر مکانیکی و نوع وسیله اساساً تفاوتی ندارند. شما با نصب تیغه کاتر بتن بر مناسب بر روی کاتر آسفالت بر آن را به بتن بر تبدیل می کنید.

ساختار تیغه کاتر به چه شکل است؟

تیغه کاتر یک دیسک دوار با ضخامت کم است که در مرکز آن یک دایره خالی جهت قرارگیری محور کاتر تعبیه شده است. در کنار این دایره خالی معمولاً یک یا دو محل برای بستن پیچ و محکم کردن کاتر بر محور تعبیه شده است.

باید گفت که کل برندگی و توانایی کاتر مدیون لبه های آن است. لبه های تیغه کاتر برش خورده و به قطاع های مختلفی تقسیم شده است. به هر برش از برش های موجود بر لبه خارجی الماس گفته می شود. حال بهتر می توان به پاسخی ابتدایی برای پرسش ابتدای متن دست یافت.

تعداد الماس در تیغه کاتر

هر قدر تعدد قطاع ها و قطعات یادشده در لبه تیغه کاتر بیشتر باشد، در اصطلاح تعداد الماس کاتر بیشتر است. البته این فقط بخشی از ماجرا است. نکته دیگری که وجود دارد این است که گاهاً مقصود از تعداد الماس، میزان کربن موجود در ترکیب الماس های لبه بیرونی تیغه کاتر است.

ممکن است در مورد کربن سردرگم شوید؛ اجازه دهید این مسئله را بیشتر تشریح کنیم. هر یک از الماس ها یا همان برش های موجود بر لبه خارجی تیغه کاتر از فولاد ساخته می شود. فولاد از نظر شیمیایی و استانداردهای جهانی، آلیاژی یا محوریت فلز آهن و عنصر کربن است.

فلز به تنهایی مناسب ساخت تیغه کاتر نیست زیرا بسیار نرم بوده و حتی در صورت وجود مقاومت، امکان نازک کردن آن تا سر حد تبدیل یک تیغه برنده مهیا نیست. اما با افزودن کربن به آهن، آلیاژ فولاد ایجاد شده و امکان تبدیل به تیغه کاتر مهیا می شود. حال پس از این پرسش بعدی این است که کربن و الماس چه ارتباطی با یکدیگر دارند.

الماس یا کربن در تیغه کاتر

دو آلوتروپ کربن، یعنی الماس و گرافیت شهرتی جهانی دارند. این دو ماده از نشر شیمیایی ترکیب یکسانی دارند اما نحوه قرارگیری ذرات سازنده باعث شده تا گرافیت به ماده ای شدیداً نرم و الماس به ماده ای شدیداً سخت بدل شود.

فراموش نکنید که ماده به کار رفتن در آلیاژ فولاد نیز کربن است اما الماس نیست ولی به باور عامه به این خاطر که کربن به آهن موجود در آلیاژ فولاد قوا و استحکام زیادی می بخشد، ماده اضافه شده الماس است نمی توان گفت که این یک اصطلاح غلط یا حتی صحیح است زیرا این مسئله به یک غلط مصطلح تبدیل شده است.پس علت خطاب شدن فولاد محکم به عنوان الماس یا الماسه، همین موضوع و اشتراک استحکام بالای الماس و فولاد است. هر چند این اشتراک ظاهری بوده و از نظر علمی تا حد زیادی فاقد ادله محکم است.

الماس یا همان الماسه ها جدا از تیغه کاتر هستند

بسیاری افراد در نگاه اول چنین برداشت می کنند که الماسه ها همان فلز کلی دیسک هستند که در آن سطح تیز شده اند اما خیر، الماسه ها در فرآیندی جدا فرآوری و آب دیده شده و سپس طی یک فرآیند فیزیکی، به تیغه کاتر الحاق می شوند. دقیقاً به همین علت است که در تیغه کاتر نامرغوب، معمولاً الماسه پس از مدتی از تیغه کاتر جدا شده و تیغه کاتر ناکارآمد و ناقص خواهد شد.

تیغه کاتر در نقش های مختلف

باید بدانید که شما می توانید با نصب تیغه بتن بر روی کاتر آسفالت بر توانایی آن را افزایش داده و عملاً یک کاتر بتن بر داشته باشید. هر چند انجام این کار نیازمند برخی ملاحظات خاص است و باید در مشورت با افراد متخصص و مطلع انجام شود.

آنچه که باعث تمایز دو نوع تیغه بتنو تیغه آسفالت خواهد شد، تفاوت مقاومت و برندگی در آن هاست. در مجموع فارغ از نوع کاربرد تیغه، جنس و متریال استفاده شده در تولید آن، نقشی کلیدی و مهم در تعیین قیمت و تبعاً میزان مقاومت و دوام آن دارد.

اگر خواهان بهره مندی از مقاومت و ماندگاری بیشتری هستید، باید پول بیشتری بپردازید و این کاملاً طبیعی است. هر چند همیشه جنس گران قیمت تر، مرغوب تر نیست اما عموماً همزمان با افزایش کیفیت، شاهد افزایش قیمت نیز هستیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>