اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترید یا معامله ارزهای دیجیتال یک سفر پرماجرا است که برای هر کسی معنایی دارد و می تواند شغل ها، کسب وکارها و همه صنایع را تحت تأثیر خود قرار دهد. معامله گران واقعی افرادی هستند که دل به راه سپرده و در آن به موفقیت می رسند. آن ها برای این کار ابزارها و استراتژی های متعددی را به کار می گیرند و هرکدام قوانین و اصول خود را برای رسیدن به این هدف دنبال می کنند. البته بین روش ها و عادات معامله گران موفق شباهت و تفاوت هایی هم وجود دارد.

دنیز آندروشچنکو (Denys Andrushchenko)، محقق ارزهای دیجیتال، با بررسی صحبت های معامله گران مشهور دنیا، ده توصیه ی بسیار مهم آن ها را در قالب یک مقاله جمع آوری کرده است که آن ها را در ادامه می خوانید.

بیت کوین

1. قبل از به خطر انداختن پول هایتان یاد بگیرید.
والتر لسیکار (Walter Lesicar)، برت باسنبری (Bert Bossenberry) و ماداز (Madaz) سه تن از تریدرهای موفق هستند. هر سه آن ها باور دارند که یادگیری و آموزش مهم ترین قدم برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق است.

توصیه ساده اما مهم آن ها باز کردن یک حساب کاربری آزمایشی (دمو) است؛ این گونه حساب ها به معامله گر مقداری موجودی غیرواقعی برای معامله می دهند و به او کمک می کنند تا به خوبی از پیچیدگی های یک بازار مطلع شود. صاحب کانال افسانه ای «Futures Trader71» در یوتیوب، در مصاحبه خود با وب سایت بوک مپ (BookMap) روند یادگیری ترید را یک فرایند چند مرحله ای توصیف می کند که نیاز به درک انسانی دارد.

او در این باره می گوید:

در مرحله اول، یادگیری شما به صورت مکانیکی است و هیچ ایده ای درباره مهارت های نهایی موردنظر خود ندارید. در مرحله دوم، متوجه خواهید شد که هیچ چیز در این مورد بلد نیستید. در این مرحله به جمع آوری اطلاعات پرداخته و تمرین ها و سرمشق های زیادی انجام خواهید داد. در مرحله سوم شما در نهایت متوجه می شوید که چه کاری باید انجام شود و مغز خود را طوری تمرین می دهید که آگاهانه این کار را به شکلی مداوم انجام دهد.

2. ترید یک شغل است؛ مثل یک شغل با آن برخورد کنید.

گرداننده کانال یوتیوبی «Del the Trader» ادعا می کند که شیوه برخورد شما با این کار باید مثل یک کسب وکار در حال رشد باشد. لوئیز رکابارن (Luis Recabarren) بر این نکته تأیید می کند که کار سخت و تمرکز، اصول موفقیت در تریدینگ هستند. تمرکزِ یک معامله گر معمولاً از تمرکز روی انجام یک تحلیل کلی از بازار شروع شده و در نهایت به نظارت و معامله روی چندین سهام یا دارایی خاص تبدیل خواهد شد.

صاحب کانال «Futures Trader71» هم خاطرنشان می کند که لازم است با این حرفه از نظر سرمایه گذاری و تعهد مثل یک کسب وکار برخورد شود. مدیریت و اختصاص زمان مناسب، بیشترین فرصت برای کسب سود را برای شما فراهم خواهد کرد.

مارکو با نام کاربری «Bitscalp»، یک معامله گر ناشناس از کشور مالت می گوید:

خیلی از مردم نمی توانند در این کار به موفقیت برسند. سال ها طول می کشد تا بتوانید با وضعیت قرمز بازار و از دست دادن پول در این کار کنار بیایید. اکثر مردم خوردن تنقلات و تماشای تلویزیون را به رسیدن به استقلال مالی ترجیح می دهند.

3. نقشه و برنامه داشته باشید و به آن وفادار بمانید.

برت باسنبری معتقد است که بدون یک طرح و استراتژی جامع، سود و زیان معاملات شما در بهترین حالت به یک اندازه خواهد بود. البته تنها باسنبری نیست که چنین عقیده ای دارد. جیسون راموس (Jason Ramus) به ما توضیح داد که چرا باید همیشه دو نوع استراتژی را به کار گرفت:

یک استراتژی برای معاملات روزانه و یک استراتژی برای به حداقل رساندن ریسک در زمان بحران ها.

معامله گران مطرح در این زمینه توصیه می کنند که بهتر است عادات معاملاتی خاص خود را خلق کنید:

  • هر روز در یک ساعت معین بیدار شده و برای کار آماده شوید.
  • سطوح خروج و ورود برای خود ترسیم و یادداشت کنید.
  • همیشه توجه ویژه ای به حد ضرر (Stop Loss) داشته باشید.
  • در ابتدا با مبالغ کم شروع کنید و با دوری از ضررهای هنگفت کاری کنید که فرصت یادگیری داشته باشید.
  • به دنبال الگوها بگردید. جوزف گاسپرونی (Joseph Gasperoni) می گوید: مهم ترین نکته در کار یک معامله گر، ثبات است.
  • اشتباهات خود را شناسایی کنید.
  • یادتان باشد که استفاده از مقیاس های بزرگ (Oversizing) فقط هنگامی توجیه دارد که شما استراتژی دقیق و محکمی داشته باشید.

باسنبری می گوید:

ترید را برنامه ریزی و برنامه ریزی را ترید کنید.

بیت اسکالپ از این نظر یک معامله گر کاملاً متفاوت از بقیه است. او طرفدار ابداع مداوم طرح های ابتکاری برای مدیریت ضررها است. از نظر او سابقه معاملات شما لزوماً با موفقیت شما به عنوان یک معامله گر ارتباطی ندارد و موفقیت در این کار بیشتر به قدرت یادگیری و سازگاری شما در طی این روند وابسته است.

از نظر زمانِ معامله، بیشتر معامله گرها صبح زود را ترجیح می دهند. کارلوس مارتینز (Carlos Martinez) معتقد است که معامله در این زمان بهترین سود را به همراه خواهد داشت. البته دیگر معامله گران ترجیح می دهند دیرتر و زمانی که می توان روند بازار را راحت تر شناسایی کرد، کار خود را آغاز کنند.

4. مسئله اصلی مدیریت ریسک است.

بازندگان را کنار گذاشته از برنده ها تقلید کنید. شما هم احتمالاً این جمله را بارها شنیده اید. بی دلیل نیست که اکثر معامله گران موفق مکرراً این اصل را در معاملات به کار می برند و تازه واردها برعکس آن را فراموش می کنند.

فرانک پولاک (Frank Pollack) به ما یادآوری می کند که ریسک پذیر بودن در معاملات و نترسیدن از ضرر می تواند باعث بهبود روند موفقیت و سودآوری معاملات شما شود. نقطه خروج و توقف ضرر (استاپ لاس) باید همیشه در برنامه ریزی شما در نظر گرفته شود. در معامله باید آرزو، دعا و امید را کنار بگذارید در غیر اینصورت هنوز درس تان را خوب یاد نگرفته اید.

جیسون از شرکت اویل تریدینگ گروپ (OTG) هم، ضمن تأیید این نکته اضافه می کند که معامله گران باید معاملات موفق خود را تا جایی که ممکن است تکرار کنند [و تا جایی که می توانند جلوی ضرر را بگیرند]. او می گوید که رابطه بین ریسک و پاداش در این کار هم صدق می کند و ریسک بیشتر پاداش بیشتری به همراه خواهد داشت.

کونینگ کارل (Koning Karel) یک گام فراتر رفته و استدلال می کند که ضرر کردن برای تغییر و بهبود استراتژیِ یک معامله گر لازم و حیاتی است. صفتی که بازار در طی زمان به شما می آموزد فروتنی است و این صفت برای برآوردهای شما و تکرار نکردن اشتباهات گذشته، بسیار مهم است.

والتر لسیکار (Walter Lesicar) شکست ها و ضررها را بخشی جدانشدنی از روند یادگیری می داند. در واقع هنگامی می توانید به سود و درآمد بالاتری دست پیدا کنید که یاد گرفته باشید ضررهای خود را به حداقل برسانید.

هنگام شروع یک روند، اولین کار من ایجاد و نهایی کردن حدود حد ضرر است. چه حرکت بازار به نفع من باشد چه به ضرر من، من هیچ گاه تا رسیدن به حدودی که مشخص کرده ام منتظر نمی شینم چون خیالم راحت است که آن ها را تعیین کرده ام

برت باسنبری هم در مورد نادیده گرفتن مدیریت ریسک هشدار می دهد. او بدترین معامله عمر خود را وقتی می داند که مبلغ 4,500 دلار سود کرده بود اما بعد از اینکه یک دوش گرفت و برگشت متوجه شد که ارزش سهامش 4,000 دلار پایین رفته است. او به جای جلوگیری از ضررهای بیشتر و خروج، پوزیشن خود را حتی وقتی ارزش آن 8,000 دلار پایین رفت هم حفظ کرد. صبح روز بعد که موجودی خود را بررسی می کرد متوجه شد که 27,000 دلار ضرر کرده است.

من هیچ گاه این اشتباه را تکرار نخواهم کرد. همیشه به استراتژی و برنامه خود وفادار بمانید.

5. تحلیل فاندامنتال اهمیت زیادی دارد.

تحلیل فاندامنتال مخصوصاً از نظر سرمایه گذاری ارزش از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحلیل های فاندامنتال جای تحلیل های تکنیکال را نمی گیرند.

مدیر کانال «دین مارکت پروفایل» (Dean Market Profile) معتقد است که ترکیب این دو روش می تواند درآمد شما از معاملات را تا حد زیادی بهبود ببخشد. این معامله گر هندی از تحلیل فاندامنتال برای بررسی تصویری کلی از بازار و تصمیم گیری درباره عوامل پشت پرده حرکات حجمی و قیمتی آن استفاده می کند. او چارچوب معاملاتی خودش به نام LTC را بکار می برد که در آن حرف L نشانه Logic (منطق)، حرف C نشانه Context (فضای حاکم) و حرف T نشانه Timing (زمان بندی) است. در نهایت این ارزش فاندامنتال یک دارایی است که سبب افزایش قیمتش در بلند مدت می شود.

کونینیگ کارل معتقد است که با توجه به سیکل پذیری بازارهای سهام، دوره های رکود بهترین زمان برای خرید دارایی های مالی است. مهم ترین اصل در این روش ثبات رویه است و البته موفقیت در آن می تواند به تکبر و خودنمایی بینجامد.

گرداننده کانال یوتیوب مداز مانی (Madaz Money) می گوید که موقعیت های خرید و فروش به فاکتورهای خاصی وابسته اند و اخبار مثبت و منفی تأثیر زیادی بر بازار دارند. شاخص های اصلی این رویدادها حجم، نوسان و همچنین نقاط حمایت و مقاومت هستند. برای بعضی معامله گران، عمق بازار (market depth) عنصری تعیین کننده برای استراتژی آن ها است و 90 درصد نیرو و تمرکز را خود را صرف آن می کنند. مداز مانی این گونه استدلال می کند که شاخص های تکنیکال تنها هنگامی کار می کنند که تعداد زیادی از مردم آن ها را به کار ببرند.

مارتینز معامله گرانی را به یاد می آورد که به «معامله گران گرفتار» (Trapped Traders) معروف هستند. این معامله گران معمولاً در قیمت بالا خرید می کنند و با قیمت پایین می فروشد. روشی که برای آن ها ضرر دارد ولی به نفع طرف های دیگر معامله تمام می شود. ترکیبی از حدود ضرر (استاپ لاس ها) و طرح ریزی برای رسیدن به سود موردنظر، ستون اصلی اکثر استراتژی های معاملاتی است.

مدیر کانال «Future Trader71» می گوید:

باید سازوکارهای بازار را درک کنید تا بتوانید از آن ها به سود خود استفاده کنید.

او همچنین در مورد رونویسی از روی معاملات یک فرد دیگر هشدار می دهد و معتقد است که این کار در طولانی مدت هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. دیگر معامله گران هم به این نکته اشاره داشتند که معامله گران تازه وارد تنها به جنبه تکنیکال توجه می کنند. آن ها ضمن زیر نظر داشتن شاخص ها برای تصمیم گیری توقع دارند که شخص دیگری زمان ورود و خروج از معاملات را به آن ها گوشزد کند.

با وجود اطلاعات زیادی که در مورد بازار در دسترس است، ابزارهایی مثل تریدینگ ویو (Trading View) به معامله گران کمک می کنند که مهم ترین اطلاعات موجود را شناسایی کرده و روی آن تمرکز کنند. فرانک پولاک (Frank Pollack) تغییرات مهم در حجم را به عنوان یکی از عوامل رشد در نظر می گیرد و می گوید:

این تغییرات به من نشان می دهند که چه زمانی در روند باقی بمانم و چه زمانی از آن خارج شوم.

بیت اسکالپ اما از الگوهای قابل پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال لذت می برد:

حالا که وال استریت و بانک های تجاری وارد بازی شده اند ما می توانیم الگوهای بازارسازی (Market Making) را مشاهده کنیم که معمولا در بازار فارکس قابل مشاهده هستند. طبق این الگو نقدشوندگی بیش از حد، باعث حرکات سریع و شدید قیمتی و به دنبال آن به وجود آمدن فرصت های کوتاه مدت بی شمار برای معامله می شود.

6. تنها از چند ابزار و شاخص برای معامله استفاده کنید.

این روزها نرم افزارهای رایگان و پولی بی شماری در دسترس معامله گران قرار دارد که البته باید هزاران منبع اطلاعاتی مختلف مثل استاک ویتز (Stockwits)، کوارترلی ریپورتز (QaurterlyReports)، گروه ها و چت روم های خصوصی را هم به این فهرست اضافه کرد. انتخاب آگاهانه و هوشیارانه شما از میان این نرم افزارها و منابع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. ابزاری را انتخاب کنید که برای شما بهتر جواب می دهد و به آن وفادار بمانید.

در نظر داشته باشید که استفاده از تعداد زیادی شاخص می تواند شما را از کار بیندازد. دنبال کردن دامنه وسیعی از شاخص ها، کاری بسیار طاقت فرساست. داده های بیش از حد نیز کلافی سردرگم از اطلاعات را ایجاد می کند که اگرچه در نگاه اول به نظر مرتبط می رسند ولی در واقعیت چنین ارتباطی وجود ندارد. در پایین فهرست کوتاهی از شاخص هایی ذکر شده است که معامله گران ما به شما پیشنهاد داده اند:

  • (Volume Weighted Average Price (VWAP
  • امواج الیوت
  • سطوح فیبوناچی
  • شاخص نوسان نسبی (RVI)
  • ابزارهای بررسی اردر فلو (Order Flow - جریان سفارشات)

تکنیک های اصلی مورداستفاده در معاملات، اردر فلو (Order Flow) و شاخص انباشت (CVI) هستند. اردر فلو یا همان جریان سفارشات روشی در معامله است که معامله گر با بررسی سفارشات خرید و فروش در صرافی ها روند قیمت را حدس می زند. شاخص انباشت هم در پیدا کردن نقاطی که در آن خرید گسترده رخ می دهد به شما کمک می کند.

نرم افزارهای معروف مورد استفاده در معاملات هم شامل نرم افزارهای ریتمیک (Rithmic)، ای ترید (E-Trade) و بلک باکس (Black Box) است که البته فهرست آن ها تنها محدود به این سه نرم افزار نمی شود. به اشتراک گذاشتن تجربه های معاملاتی خود با دیگران و کمک به آن ها برای پیشبرد مهارت هایشان برای بهینه سازی ریسک ها برای همه معامله گران مفید است. به یاد داشته باشید که این مردم هستند که کنترل بازار را به دست دارند و کامپیوترها تنها دستورات را اجرا می کنند.

7. معامله با اهرم

استفاده از اهرم (leverage) به افزایش سود شما کمک می کند. با اهرم می توانید چند برابر سرمایه خود از صرافی قرض بگیرید و با سرمایه گذاری بیشتر سود خود را افزایش دهید. مثلا اگر از اهرم 5 استفاده کنید، تا 5 برابرِ سرمایه اولیه خود امکان سرمایه گذاری دارید. البته فراموش نکنید که اگر میزان ضرر شما از حدی بیشتر شود، ممکن است صرافی تمام سرمایه شما را به جای ضررتان بردارد.

کاربر FT71 می گوید که در اختیار داشتن سرمایه کافی برای ورود به معامله بسیار مهم است، شما برای دسترسی به نتایج مطلوب خود باید از اهرم استفاده کنید. بیت اسکالپ به هیچ عنوان بدون استفاده از اهرم، به معامله بیت کوین وارد نمی شود.

البته در نظر داشته باشید که این کار ریسک بالایی دارد. مت داویو (Matt Davio) به یاد می آورد که چگونه او و همکارش جف در سال 2001 یک موقعیت سهام شرکت کریسپی کرم (Krispy Kreme)، مالک فروشگاه های زنجیره ای فروش دونات، را از زمانی که یک دارایی کاملاً بدون ریسک بود تا زمان تبدیل آن به یک دارایی پر ریسک، دنبال کردند و تصمیم گرفتند که برای آن موقعیت شورت (Short) را ایجاد کنند. در موقعیت شورت زمانی که قیمت یک دارایی کاهش پیدا کند، سود می کنید و اگر قیمت دارایی از یک حدی بالاتر برود، تمام دارایی خود را از دست می دهید.

ما برای یک سهام موقعیت شورت باز کردیم. زمانی رسید که قیمت کمی بالاتر از حدی رفته بود که سبد سرمایه گذاریمان را در خطر قرار می داد و این وضعیت تا شش هفته ادامه یافت. یک روز تماسی از یکی مدیران صرافی دریافت کردیم:

سلام رفقا، شما متوجه این هستید که وضعیت موقعیتی که باز کردید چطوریه؟

به طور معمول دریافت چنین تماسی خبر بدی محسوب نمی شد ولی نه در وضعیتی که پوزیشن را در حالت شورت بسته باشید. هر دو معامله گر از این وضعیت بسیار کلافه بودند؛ چرا که تصمیم آنها در باز کردن موقعیت شان بر 15 موقعیت دیگر نیز تأثیر گذاشته بود. آن ها سرانجام توافق کردند که بعضی پوزیشن را ببندند و ضررها را حساب کنند و در پایان سه میلیون دلار برایشان باقی ماند. دو هفته بعد سهام کریسپی کرم به شدت سقوط کرد. اگر آن ها تنها دو هفته دیرتر موقعیت را می بستند 18 میلیون دلار سود می کردند.

داویو می گوید که این واقعه یک درس باارزش برایشان بوده است.

8. احتمالات و شانس پیروزی همیشه مهم است.

یعقوب رحیموف (Yagub Rahinmov) از گروه مالی «7MarketZ» اصرار دارد که توجه به آمارها و احتمالات برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن ضروری است. لسیکار هم در این مورد می گوید:

برای برنده شدن نیاز یه به یک شانس احتمالاتی حداقل 51 به 49 دارید. درک کردن نحوه کارکرد جریان سفارش ها (Order Flow) و بررسی سفارش های خرید و فروش شانس موفقیت من را حداقل 60 درصد یا حتی بیشتر بالا برد و این تنها به این خاطر است که من می توانم به طور آنی سفارش های خرید و فروش را در جایی که سفارش ها ثبت شده و سرمایه در آن جریان دارد، مشاهده کنم.

جیسون راموس از شرکت نفتی OTG از این ادعا حمایت می کند و می گوید:

این کار ربطی به شانس ندارد و به احتمالات و نقاط قوت هر معامله گر مربوط است.

پیتر بکر (Peter Becker) به ما توضیح داد که درک ساز و کارهای بازار، شانس موفقیت شما در معاملات را بالا می برد و برعکس معامله به صورت تصادفی، دشمن اصلی معامله گران است.

با اینکه حجم، نقدینگی و عمق بازار، محبوب ترین شاخص های مورد استفاده معامله گران هستند اما باید همیشه مدیریت ریسک را هم به عنوان بخشی از استراتژی خود در نظر بگیرید. برای موفق شدن باید یاد بگیرید که چگونه خودتان را کنترل کنید.

9. احساسات خود را کنترل کنید.

تعریف ریسک ها برای خود و پذیرش این واقعیت که گسترش ترس در بازار فرصت خوبی برای کسب سود است، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما به هرحال یک استراتژی قوی می تواند میزان ضررهای شما را به حداقل برساند. هوش هیجانی بالا هم می تواند روی روند معاملات شما تأثیر مثبت گذاشته و به موفقیت شما در این کار منجر شود.

مت داویو، معامله گر قراردادهای آتی می گوید:

معامله گری یک ورزش استقامتی است.

آندره ناستازی (Andre Nastasi) معتقد است که توجه به نظر دیگر افراد، کمتر از توجه به خود روند معامله اهمیت دارد زیرا در روش دوم شما تجربه و دانش بیشتری کسب می کنید. مدیریت سفارش باید دومین گام شما بعد از مدیریت ریسک باشد.

لوئیس رکابارن (Luis Recabarren) معامله گر و مدیر سهام خصوصی، گفت:

بعضی اوقات شما باید تهاجمی عمل کنید و بعضی اوقات برعکس باید آرام باشید. در این کار هم مانند هر فعالیت دیگری برای رسیدن به یک سطح پایدار باید پشتکار داشته باشید. با بازار نجنگید بلکه سعی کنید حرکات آن را زیر نظر گرفته و مطابق آن ها عمل کنید.

نه گفتن به معامله اشتباه و استراحت کوتاه مدت بعد از ضرر به شما در سودآوری کمک شایانی می کند. برعکس تبعیت از احساسات و واکنش های افراطی، ریسک شما را بالاتر می برد. به یاد داشته باشید که فردا هم روز خداست. بعضی از معامله گران برای مدیریت استرس ریسک های بالای این کار چند دقیقه مدیتیشن را در برنامه کاری خود می گنجانند. این کار افکار منفی را از ذهن آن ها بیرون رانده و ذهنی آرام به آن ها هدیه می دهد.

یاد بگیرید که خوب بخوابید، ورزش کنید، قدم بزنید، به تعطیلات بروید و وقتی را هم به خانواده خود اختصاص دهید. وجود توازن بین زندگی شخصی و کاری استرس شما را کاهش داده و کیفیت تصمیمات کاری شما را بالا خواهد برد.

10. عاشق کار خود باشید.

شاید این شعار هم به نظر شما کلیشه ای باشد اما برای فعالیت در این حرفه بسیار مهم است. اگر تنها انگیزه شما از این کار کسب سود باشد در دراز مدت موفقیتی به دست نخواهید آورد. معامله گران حرفه ای خود را در کار خود غرق می کنند و مدام در حال کشف استراتژی های بهتر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این صنعت یا سهام موردعلاقه خود هستند. اکثر معامله گرانی که با آن ها مصاحبه شده است، هیچ برنامه ای برای کنار کشیدن نداشتند. همه آن ها از کار خود لذت می برند و قصد دارند برای لذت برنده شدن هم که شده تا جایی که می توانند به این کار ادامه دهند.

به یاد داشته باشید که خوش شانسی نتیجه برنامه ریزی مناسب است. سعی کنید هرروز تفریح کنید، چیز جدیدی یاد بگیرید و به یک نفر کمک کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>