اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور برق

موتور برق مناسب برای کف کش کدام است؟

به همان میزان که برق در صنایع و حیطه های مختلف کاربرد دارد، یک موتور برق نیز در صنایع و کاربردهای مختلفی مورد نیاز است. یکی از حیطه هایی که استفاده از موتور برق در آن بسیار حیاتی و گره گشا است، در بخش تأمین و پمپاژ آب است.متأسفانه در بسیاری از مناطق و نواحی که نیاز مبرمی برای پمپاژ آب وجود دارد، یا برق به میزان کافی مهیا نیست یا به کلی برق در دسترس نیست. همین موضوع باعث شده تا خرید موتور برق به یک الزام در قبال انجام این امور بدل شود.

اما ممکن است این پرسش ایجاد شود که خرید موتور برق برای تأمین برق کدام وسایل مورد نیاز در پمپاژ و انتقال آب صورت گرفته و بر همین مبنا باید دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی باشد. پاسخ گفتن به این پرسش چندان ساده نیست اما همین موضوع انگیزه ای شد تا یادداشت پیش رو را به رشته تحریر درآوریم.

در این یادداشت ضمن نگاهی به نکات کلیدی در خرید موتور برق مناسب برای کف کش، تلاش می کنیم تا در یک نگاه کلی، ویژگی های یک موتور برق مناسب برای امور پمپاژ را بررسی کنیم. بر همین مبنا در یادداشت پیش رو با عناوین زیر مواجه خواهید شد:

  • چه وسایلی در پمپاژ و انتقال آب به برق نیاز دارند؟
  • پمپ کفکش چه کاربردی دارد و چرا به موتور برق نیاز دارد؟
  • پیش از خرید موتور برق مناسب برای کف کش
  • دقت به توان مصرفی در خرید موتور برق
  • تکفاز یا سه فاز بودن پمپ کفکش اهمیت دارد
  • برخی جزئیات دیگر در خرید موتور برق
  • چه وسایلی در پمپاژ و انتقال آب به برق نیاز دارند؟

همانطور که پیش تر نیز بارها تأکید کردیم، ابتدایی ترین و اصلی ترین گام در خرید موتور برق ارزیابی دقیق نوع نیاز شما به این وسیله است. باید تعیین کنید که برای تغذیه چه وسایلی به موتور برق نیاز دارید و این نیاز از نظر شاخص های عددی چه وضعیتی دارد.در این مورد باید گفت که شما در امور پمپاژ و انتقال آب برای تغذیه تمام وسایلی که دارای الکتروموتور هستند به برق نیاز دارید. این می توانید وسایل زیادی را مانند انواع پمپ ها شامل شود. اما یکی از اصلی ترین قطعات و تجهیزاتی که در این یادداشت قصد تمرکز بر آن داریم، پمپ کفکش است.

پمپ کفکش چه کاربردی دارد و چرا به موتور برق نیاز دارد؟

پمپ کفکش دارای کاربردهای بسیار متنوعی است اما در یک نگاه کلی می توان گفت که کاربرد آن در تخلیه آب های آلوده موجود در بستر منبع آب شماست. این وسیله با استفاده از یک موتور الکتریکی و ایجاد نیروی سانتریفیوژی، نیروی لازم برای مکش آب مخلوط با لجن را فراهم می کند. اساساً لجنی که نباید در یک محفظه یا محیط پر از آب حضور داشته باشد، توسط این وسیله مکش شده و تخلیه خواهد شد.

بدون پرداختن به جزئیات بیشتری در مورد کاربرد و نحوه عملکرد وسیله، یک نکته مهم اساسی در خلل این توضیحات مشخص شد؛ این وسیله از الکتروموتور استفاده کرده و از این رو به برق نیاز دارد. شما در واقع با خرید موتور برق برق مورد نیاز برای عملکرد این الکتروموتور برا فراهم می کنید.

پیش از خرید موتور برق مناسب برای کف کش

پمپ کفکش، به طور معمول از یک الکتروموتور قوی برای پمپاژ و مکش آب استفاده می کند. به همین علت باید در خرید موتور برق برای این منظور، به دو نکته توجه کنید:

  • نوع پمپ کفکش اهمیت زیادی دارد. پرداختن به انواع و مدل های مختلف پمپ کفکش در حیطه اهداف این متن نیست اما حتماً پیش از خرید تعیین کنید که از چه نوع پمپی استفاده می کنید. به طور مثال بسته به اینکه پمپ شما از نوع فلوتردار باشد، ممکن است سبک نیاز شما به موتور برق بنزینی یا موتور برق بنزینی عوض شود. پس با دقت نوع پمپ را تعیین کنید.
  • میزان توان مصرفی پمپ را با دقت بررسی کنید. برای به دست آوردن میزان توان مصرفی پمپ کفکش باید از داده ها و اطلاعات موجود بر روی بدنه آن استفاده کنید. در ادامه این موضوع که چگونه توان مصرفی را تعیین کنید، تشریح خواهد شد.

با در نظر داشتن این دو نکته شما می توانید نوع و میزان نیاز خود به موتور برق را ارزیابی کرده و با این وجود در خرید موتور برق بسیار آگاهانه تر عمل کنید.

دقت به توان مصرفی در خرید موتور برق

برای محاسبه توان مصرفی پمپ کفکش، باید از به مندرجات بدنه پمپ مراجعه کنید. در بسیاری مواقع به شکل صریحی توان مصرفی پمپ در مندرجات روی بدنه آن قید شده است؛ به طور مثال 1کیلووات(یک عدد فرضی).اما در برخی موارد دیگر در مندرجات روی بدنه متوجه ولتاژ و آمپراژ کاری وسیله شدید، می توانید با ضرب این دو مقدار، به توان مصرفی دست پیدا کنید.

اما مسئله حائز اهمیت این است که شما در خرید موتور برق، نباید به سراغ محصولی بروید که توان خروجی آن دقیقاً برابر با توان مصرفی پمپ کفکش شما باشد. بلکه باید موتور برقی انتخاب که توان تولیدی آن بین 1.5 تا 2 برابر توان مصرفی پمپ کفکش باشد زیرا پمپ ها بخاطر ساختاری که دارند در لحظه استارت توان مضاعفی را مصرف می کنند.

به طور مثال ممکن است توان مصرفی یک پمپ در حالت عادی 1 کیلووات باشد اما در لحظه استارت زدن پمپ، این میزان به 1.5 تا 2 کیلووات برسد. از این نظر باید مراقب باشید که یک موتور برق دیزلی یا موتور برق بنزینی بخرید که در این موارد دچار مشکل نشود.

تکفاز یا سه فاز بودن پمپ کفکش اهمیت دارد

همانطور که گفته شد سوای توان مصرفی پمپ، به نوع پمپ نیز باید دقت کرد. اینکه پمپ شما از برق تکفاز یا سه فاز استفاده کنید، در خرید موتور برق توسط شما تأثیر دارد. در هر صورت شما باید موتور برقی را خریداری کنید که برق تکفاز یا سه فاز مصرفی پمپ شما را تولید کرده و در بخش خروجی خود فراهم کند. اینکه یک موتور برق در فراهم ساختن برق تکفاز یا سه فاز عملکرد مناسبی داشته باشد، به مدل و ساختار آن بستگی دارد.

برخی جزئیات دیگر در خرید موتور برق

دو نکته عنوان شده در فوق، اصلی ترین مسائلی هستند که در خرید موتور برق مناسب برای کف کش مد نظر داشت اما این باعث نمی شود تا از برخی نکات جانبی دیگر غافل شویم:

  • بهتر است به سراغ برندهای مشهور و با سابقه درخشان رفته و از خرید برندهای متفرقه پرهیز کنید
  • بهتر است موتور برقی خریداری کنید که مصرف سوخت کمتری داشته و موتور آن بازدهی بالایی داشته باشد
  • استفاده از موتور برق دیزلی نسبت به موتور برق بنزینی اولویت دارد زیرا بهره وری موتور آن بیشتر بوده و سوخت ارزان تری دارد
  • میزان صدای تولید شده توسط موتور برق را کنترل کنید. اگر محل نصب موتور بر با محل مسکونی مجاورت داشته باشد، صدای آن می تواند آزاردهنده شود
  • خرید محصولاتی که دارای محافظت بیشتری در بخش مدارهای خروجی بوده و احتمال وقوع اختلال هایی مانند اتصال کوتاه در آن کمتر باشد، از اولویت بیشتری برخوردار است
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عباسعلی مردانه:
سلام. برای استخری به عمق 1/5متر یک کف کش 2اینچ چه موتور برقی لازم است؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

پویا:
سلام یه چاه به ارتفاع 30متر داریم که نزدیک 600متر متراژ لوله تو زمین هستش گفتم ببینم چه نوعی کفکش و موتور برقی به کارمون میاد
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

خسروی:
سلام چاه 20متری دارم و 30متر هم شیلنگ به ارتفاع پله کانی سه تا ده متر دارم میشه بفرمایید میشه بفرمایید اگر کفش سه اینج استفاده کنم به موتوربرق گازییلی چند وات نیاز دارم که بعضی موقع هم جوشکاری کنم
مسعود محمدی:
سلام من چاه ۲۵ متری دارم میخوام ۲ تا کفکش ۳.۵استفاده کنم باید از چه موتور برقی و چه امپری استفاده کنم و مارک ونزو ۱۰۵۰۰چطور مارکی هست؟؟؟ممنون
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

کامبیز افشاری:
سلام برای انتقال اب ازچشمه بطول 250متر باشیب 45تا50درصد با لوله 3یا 4اینچ بابرق سه فاز چه موتوری پیشنهاد می کنید که دائم کارکنه یا حداقل نصف روز روشن وکار کنه؟! وچه نوع کفکش وباچه توانی برای انتقال اب مناسب هست؟ ممنون
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>