اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


سمپاش زنبه ای

نحوه کار با سمپاش زنبه ای؛ درپنج گام به هدف برسید

یکی از مجموعه اموری که باغداران در جهت نگهداری و پرورش گیاهان خود مکلف به انجام آن هستند، سمپاشی است که با روش ها و انواع مختلفی از سمپاش قابل انجام است. یکی از انواع سمپاش ها، سمپاش زنبه ای است که بسته به کاربرد آن دارای شکل و ساختار مشخصی است.

هدف ما از نگارش این یادداشت پرداختن به این سمپاش و نحوه عملکرد آن است. ابتدا نگاهی به ماهیت وسیله خواهیم داشت و سپس طی 5 گام، نحوه کار با این وسیله را تشریح خواهیم کرد.البته باید توجه داشت که اساساً امکان تشریح ریز جزئیات نحوه کار با سمپاش زنبه ای وجود نداشته و آنچه که در این یادداشت مطالعه می کنید، اساساً گام ها و کارهای اصلی است که در مجموعه مراحل نحوه کار با سمپاش زنبه ای باید انجام دهید.

نگاهی به ماهیت و طرز کار سمپاش زنبه ای

سمپاش ها یکی از ابزارهایی هستند که بسته به نوع کاربرد و وضعیتی که در آن استفاده می شوند، دارای انواع مختلفی هستند که هر نوع و مدل دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی است. اما در مورد سمپاش زنبه ای باید گفت که این نوع سمپاش، از نظر ظاهری، از یک شاسی ثابت که قطعات مختلف سمپاش روی آن قرار گرفته تشکیل شده است.

شاسی سمپاش زنبه ای متحرک نیست و با قرار گرفتن در نقطه ای ثابت، عملیات پمپاژ و پاشش سم را آغاز می کند. این وسیله با وجود بهره مندی از یک موتور قوی و شیلنگ با طول مناسب در عمل می تواند بدون نیاز به جابه جایی، نیاز شما به سمپاشی را تا شعاع چند ده متر برطرف ساخته و سم مورد نیاز شما را مطابق با آهنگ مد نظر شما پمپاژ کند.حال پس از آشنایی اجمالی با سمپاش زنبه ای و توصیف ظاهری آن، بهتر است به طور مستقیم، سراغ گام های مختلف نحوه کار با سمپاش زنبه ای رفته و به صورت گام به گام این فرآیند را توصیف کنیم.

گام به گام نحوه کار با سمپاش زنبه ای

ما در 5 گام نحوه کار با سمپاش زنبه ای را تشریح کرده و تلاش می کنیم تا به صورت گام به گام این پروسه نه چندان پیچیده را تا سر حد امکان تشریح کنیم. گام های مختلف نحوه کار با سمپاش زنبه ای به شرح زیر است که در ادامه به تفصیل هر یک از گام ها بررسی خواهد شد.

  • گام اول: آماده سازی سمپاش زنبه ای جهت آغاز پروسه سمپاشی
  • گام دوم: آغاز به کار سمپاش زنبه ای با استارت موتور
  • گام سوم: تنظیم جزئیات پاشش سم به واسطه تنظیم لانس
  • گام چهارم: تنظیم پمپ سمپاش
  • گام پنجم: دقت در به کارگیری لوازم ایمنی

گام اول در کار با سمپاش زنبه ای؛ آماده سازی با توجه به طرز کار سمپاش زنبه ای

اولین ویژگی سمپاش زنبه ای که باید همیشه در ذهن داشته باشید، سکون و ثابت بودن این وسیله است. این بدان معنی است که شما پیش از آغاز به کار سمپاشی، باید بخشی از زمان خود را صرف یافتن بهترین نقطه استقرار وسیله کنید.برای تصمیم گیری در این مورد باید به مساحت باغ، نقاط مد نظر جهت سمپاشی و طول شیلنگ وسیله خود دقت کنید. با در نظر داشتن این نکات می توانید نقطه مناسب برای استقرار وسیله را تشخیص دهید.

سوای نقطه استقرار سمپاش زنبه ای، از نظر وضعیت محیطی نیز بهتر است تلاش کنید که زمین محل قرارگیری صاف، هموار و بدون گل و لای باشد. وجود شیب و کج بودن وسیله می تواند تا حدی باعث اختلال در عملکرد معمول وسیله و کاهش قدرت پمپاژ آن شود.پس از انتخاب محل مناسب جهت استقرار سمپاش زنبه ای، وسیله را در جای خود ثابت کنید؛ مثلاً می توانید با قرار دادن یک جسم سخت در زیر و ثابت کردن پایه ها با آجر و لاستیک، این کار را انجام دهید.

این که به چه شکل سمپاش زنبه ای را در محل خود تثبیت می کنید به عهده خود شماست. آنچه که اهمیت دارد ثبات کامل وسیله در محل استقرار است.حال به سراغ شیلنگ های ورودی و خروجی وسیله بروید. در کار با سمپاش زنبه ای با تعداد خاصی از ورودی و خروجی مواجه خواهید شد. معمولاً 4 یا 5 خروجی پیش روی شما خواهد بود.

به طور معمول 3 خروجی در جلوی دستگاه قرار داشته و یکی در کناره وسیله قرار گرفته است. در مورد جزئیات بستن این شیلنگ ها دستورالعمل ثابتی وجود ندارد و شما باید این مسئله را از طریق دفترچه راهنمای وسیله یا بر حسب کسب اطلاع از فروشنده بیاموزید.پس از بستن صحیح و دقیق شیلنگ ها، شما معمولاً دو شیلنگ در محفظه سم داشته و یک یا دو شیلنگ نیزبرای پمپاژ سم خواهید داشت.

تنها کاری که برای آماده سازی سمپاش زنبه ای مانده است، بستن لانس به شیلنگ یا شیلنگ های خروجی وسیله است. سر آزاد شیلنگی که به خروجی متصل است را به لانس متصل کرده و و با آچار مهره حفاظتی را کامل محکم کنید. اکنون وسیله آماده استارت است.

گام دوم؛ آغاز به کار سمپاش زنبه ای با استارت موتور

روشن کردن موتور، یکی از هیجان انگیزترین مراحل کار با سمپاش زنبه ای برای افراد تازه کار است اما این بخش اصلاً پیچیده و همراه با چالش خاصی نیست. کافیست تا به ترتیب:

  • کلید وسیله را در حالت روشن قرار دهید
  • کنترل دریچه گاز را به میانه بازه عمل برده
  • ساسات را بکشید
  • با کشیدن هندل موتور را به گردش وادارید

پس از این با شنیدن صدای موتور متوجه شروع به کار موتور سمپاش زنبه ای خواهید شد. حال پس از حدود 10 ثانیه کار کردن موتور، ساسات را به حال بسته برگردانید تا کارکرد موتور تثبیت شده و به گردش ادامه دهد.

گام سوم؛ تنظیم جزئیات پاشش سم به واسطه تنظیم لانس

یکی از قابلیت های لانس، تنظیم نحوه پاشش سم است. با استفاده از بخش تنظیم تعبیه شده در دسته لانس، می توانید نوع پاشش سم را تعیین کنید؛ البته پاشش سم حالتی نقطه ای و ثابت ندارد بلکه در یک بازه تعیین خواهد شد.

شما می توانید بین پاشش کاملاً پودری و کاملاً خطی، با میزان سفت کردن دسته انتخاب کنید. بدیهی است که در این مورد باید بسته به نوع کار خود تصمیم بگیرید و این به خود شما به عنوان اپراتور وسیله بستگی دارد. گاهاً ممکن است برای سمپاشی یک سطح و مساحت خاص به پاشش خطی نیاز داشته و در یک حالت دیگر به پاشش پودری نیاز داشته باشید.

گام چهارم؛ تنظیم پمپ سمپاش

با استفاده از فلکه تعبیه شده بر روی بدنه سمپاش زنبه ای، می توانید فشار پمپ وسیله را تنظیم کنید. این فشار پمپ در عمل بر قدرت پاشش و طول برد پاشش سم مؤثر است. هر چند توصیه می شود تا در صورت عدم نیاز به پاشیدن سم تا فواصل دور، فشار پمپ را کاهش دهید تا از فشار به وسیله و استهلاک بیشتر آن جلوگیری کنید اما اینکه در چه فشاری از وسیله استفاده کنید، کاملاً به خود شما و نحوه کاری که انجام می دهید مرتبط است.

گام پنجم؛ دقت در به کارگیری لوازم ایمنی

پیش از آغاز به کار سمپاشی و ورود به فاز نهایی پاشش سم در محیط، الزامی است تا اجرا و انجام امور ایمنی را به دقت کنترل کنید. بهتر است حتماً در طول سمپاشی از عینک مناسب و مخصوص استفاده کنید زیرا چشم ها یکی از نقاط آسیب پذیر در برابر سم هستند و به محض تماس، هر چند جزئی، ممکن است با آسیب جدی مواجه شوند.

پس از عینک، کاملاً بدیهی است که باید به ماسک دقت کنید؛ استنشاق خود سم یا بخارات حاصل از آن در محیط می تواند به طرز فاجعه باری به ریه های شما صدمه زده و در برخی موارد حتی به عاملی برای مرگ بدل شود. باید ماسک را پیش از آغاز به مرحله پاشش سم بر صورت زده و از مرغوبیت خود جنس ماسک اطمینان حاصل کنید.

الزامی است که ماسک فیلتردار بوده و بدون هیچ آسیب یا محلی برای نفوذ به صورت زده شود. در هنگام انجام هر کاری، در نظر داشته باشید که جان شما ارزشمندترین دارایی شما بوده و حفظ آن بر هر چیزی ارجحیت دارد.

برخی نکات جانبی در کار با سمپاش زنبه ای

در ادامه تلاش می کنیم تا برخی از نکات جانبی مهم در کار با سمپاش زنبه ای را بررسی کنیم. رعایت این نکات نه تنها از آسیب به وسیله در موقعیت جلوگیری خواهد کرد بلکه در بلندمدت نیز با رعایت این نکات می توانید به جلوگیری از کاهش طول عمر وسیله کمک کنید. البته تمام این نکات ایمنی مربوط به وسیله نبوده و برای سلامت کاربر نیز اهمیت دارد.

گاهاً ممکن است از بستن هر دو شیلنگ ورودی و خروجی سم غفلت کرده و هر دو را درون مخزن سم قرار ندهید. این کار بسیار اشتباه بوده و به موتور و ساختار فنی وسیله صدمه خواهد زد. برای اینکه در اصطلاح پمپ خشک کار نکند و در پروسه سمپاشی اختلالی ایجاد نشود، باید سم دائماً در حال گردش بوده و از رسوب محتویات جلوگیری شود.

این موضوع در مراحل ابتدایی استقرار وسیله توضیح داده شد اما به جهت تأکید بیشتر باید خاطرنشان کرد که باید وسیله در یک سطح بدون شیب قرار گرفته و کاملاً در جای خود ثابت شود تا امکان برعکس شدن و افتادن وسیله به طرفین وجود نداشته باشد.

همواره میزان سم موجود در مخزن را پایش کنید. با این کار نه تنها به قطع ناگهانی سم و متوقف شدن پروسه سمپاشی مواجه نخواهید شد، بلکه سلامت پمپ سمپاش زنبه ای را تضمین خواهید کرد. یکی از مسائلی که بر طول عمر وسیله اثر منفی دارد، همین اتمام سم و خشک کار کردن پمپ است.

روغن موتور، نقشی بسیار مهم و حیاتی در کارکرد سمپاش زنبه ای دارد. پیش از هر بار کار با سمپاش زنبه ای، میزان روغن را چک کرده و از وجود میزان کافی روغن در وسیله اطمینان حاصل کنید. کار کردن موتور بدون روغن کافی چه بسای برای چند دقیقه، گاهاً باعث صدمه جدی به وسیله خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
سعید :
سلام مقاله خوبی تهیه شده ولی مهم ترین موضوع که فراموش شده . این که نو روغن ان است که جایی در مقاله شما ندیدم وکی تعویض شود .ممنون
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

اسماعیل اله دینی:
اکثر موتورهای چهار زمانه با روغن ۲۰ ۵۰ کار میکنند و روغن پمپ میتوان از روغن واسکازین استفاده کرد
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>