اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور برق

خرید موتور برق چهار زمانه یا دو زمانه؟

در خرید موتور برق، ممکن است با صدها آپشن و امکان مختلف روبرو شوید که این در نگاه اول می تواند قدری گیج کننده و ابهام برانگیز باشد اما برخلاف این تصور ابتدایی، گوناگونی فراوانی که حیطه خرید موتور برق وجود دارد، کمک می کند تا شما انتخاب بهتری داشته باشید.گوناگونی انواع و مدل ها، باعث شده تا بتوان این وسیله کاربردی و حیاتی برای بسیاری از مشاغل و موقعیت ها، در دسته بندی های مختلفی جای داد؛ مثلاً بر اساس سه یا تک فاز بودن، دیزل یا بنزینی بودن یا چهار زمانه و دو زمانه بودن.

تقابلی از جنس تفاوت در نیروی محرکه

برای دستیابی به درکی درست از تفاوت های موجود بین موتور برق چهار زمانه و موتور برق دو زمانه، نیاز است تا به درکی کلی از معنی دو زمانه یا چهار زمانه بودن برسید. مقصود از واژه "زمانه" در این عناوین اصطلاحاً همان مرحله است؛ بدین صورت که مقصود از چهار زمانه، موتوری چهار مرحله ای است.

اما مراد ما از اشاره به مرحله دقیقاً چیست؟ برای اینکه یک موتور بتواند قوای محرکه ایجاد کرده و محوری که از آن خارج می شود را به گردش درآورد، باید سیلندرها در آن به طور مداوم بالا و پایین کنند؛ حال در موتور چهار زمانه این بالا و پایین شدن در چهار مرحله مختلف انجام خواهد شد و در موتور دو زمانه این پروسه دو مرحله ای خواهد بود.

توضیح دقیق تر و با جزئیات بیشتر تفاوت نوسان دو مرحله ای و چهار مرحله ای سیلندر قدری پیچیده تر شده و مستلزم زمان بیشتری است.به همین علت با توجه به اینکه بررسی تخصصی این مورد در دایره اهداف ما از نگارش متن پیش رو نیست، توضیحات بیشتر را به یادداشت های دیگری موکول می کنیم و به سراغ بررسی مزایا و معایب موتور برق چهار زمانه و دو زمانه خواهیم رفت.

مزایای موتور برق دو زمانه

  • طراحی ساده: طراحی ساده ساختار مکانیکی مدل دو زمانه کمک می کند تا این وسیله در هنگام بروز نقص فنی با سهولت بیشتری تعمیر شده و اکثر کارشناسان مهارت بیشتری در ارتباط با تعمیر و تعویض قطعات آن داشته باشند. این هم شانس تعمیر آن را افزایش می دهد و هم هزینه تعمیر را برای شما به عنوان کاربر کاهش می دهد
  • اندازه و قابلیت جابه جایی: همانطور که گفته شد، موتور برق دو زمانه معمولاً وزن کمتری داشته و در عین حال حجم آن نیز کمتر از مدل های چهار زمانه است. این موضوع باعث شده تا این وسیله قابلیت جابه جایی بالایی داشته و به راحتی قابل انتقال به موقعیت ها و فضاهای مختلف باشد.
  • بی نیازی از روغن کاری جانبی: در موتور برق دو زمانه نیازی نیست تا دائماً ساعت کارکرد وسیله را زیر نظر داشته و در مورد کافی بودن روغن در مخازن تعبیه شده نگران باشید زیرا روغن مورد نیاز برای روان سازی عملکرد وسیله در سوخت آن موجود است. از همان روغنی که با سوخت ترکیب و سپس در پاک می ریزید، برای تسهیل پروسه های روانکاری استفاده می شود.
  • قدرت بهینه: معمولاً موتور برق دو زمانه نسبت به مدل های هم سطح خود در دسته موتور برق چهار زمانه، در تولید قدرت بهینه تر عمل کرده و با مصرف میزان کمتری از سوخت، توان خروجی مد نظر کاربر را تولید می کند. تولید نیروی در پروسه ای دو مرحله ای به مراتب پرت و هدررفت انرژی کمتری نسبت به تولید نیرو در یک پروسه چهار مرحله ای دارد.

معایب موتور برق دو زمانه

  • قدرت کم و محدود: پیش تر نیز به این مورد اشاره شد که موتور برق دو زمانه اغلب در موقعیت هایی کاربرد دارد که شما به توان خروجی زیادی نیاز ندارید.
  • زمان بر بودن کار با آن: اگر قصد دارید تا از وسیله خود برای ساعت های کاری طولانی و مداوم استفاده کنید معمولاً به علت کم بودن حجم باک مجبور خواهید شد که چندین بار آن را خاموش و مجدد شارژ کنید. این پروسه شارژ مجدد باک و استارت زدن دوباره قدری زمان بر است.
  • نگهداری و پایش مداوم: اینکه هزینه تعمیر و نگهداری از موتور برق دو زمانه کمتر است قطعاً درست است اما در عین همین ارزان بودن، این محصول به توجه بیشتری نیاز داشته و دائماً باید سلامت آن کنترل شود. شانس آسیب دیدن قطعات در این مدل به مراتب بیشتر است.
  • صدای تولیدی زیاد: برخلاف تصور عامه موتور برق دو زمانه صدای تولیدی بیشتر داشته و این صدا آزاردهنده تر از صدای تولیدی موتور برق چهار زمانه است. معمولاً در بلندمدت نیاز است تا به طریقی صدای اگزوز و موتور برای آسایش خود و فضای اطراف محدود کنید.
  • سطح بالای آلایندگی: آلایندگی در موتورهای دو زمانه عموماً نسبت به مدل های هم سطح چهار زمانه بیشتر است و این در بلند مدت گاهاً سوای محیط زیست، حتی به خود کاربر هم آسیب خواهد زد.

مزایای موتور برق چهار زمانه

  • طول عمر بیشتر: موتور برقی چهار زمانه نسبت به مدل های دو زمانه، مقاومت بیشتری داشته و این کمک می کند تا طول عمر بیشتری داشته باشد. جدای از مقاومت بیشتر ساختار موتور برق چهار زمانه، معمولاً چون دمای کاری موتور بر چهار زمانه نسبت به مدل دیگر کمتر است، قطعات آن با سرعت کمتری دچار استهلاک خواهند شد.
  • صدا و آلایندگی کمتر: یک موتور برق چهار زمانه ضمن اینکه تولید صدای مزاحم کمتری دارد، آسیب کمتری نیز به محیط زیست خواهد زد. این مسئله بیشتر ناشی از عدم ترکیب روغن و بنزین در این مدل است.
  • عدم نیاز به ترکیب سوخت با روغن: اینکه در استفاده از موتور برق چهار زمانه نیازی به ترکیب سوخت و روغن نیست، هم باعث صرفه جویی در زمان و سهولت کاربری خواهد شد و هم می تواند تا حدی خطرساز باشد. به همین علت در این قسم از محصولات نیاز است تا به طور مداوم میزان روغن موجود در مخازن تعبیه شده را کنترل کنید. تمام شدن روغن، خارج از دید شما، می تواند منجر به نابود شدن موتور وسیله شود.
  • امکان ارائه توان های بیشتر: در موتور برق چهار زمانه محدودیتی برای توان خروجی وجود نداشته و شاهد تولید محصولاتی با توان های بسیار بالا هستیم. در این دسته از انواع موتور برق شاهد توان های 3000، 4000، 5000 یا در برخی مدل های نادر 10000 وات هستیم.

معایب موتور برق چهار زمانه

  • طراحی پیچیده: همان چیزی که یک نقطه قوت برای مدل دو زمانه بود، در موتور برق چهار زمانه به یک پاشنه آشیل بدل شده است. طراحی و ساختار پیچیده موتورهای چهارزمانه تعمیر و تعویض قطعات آن ها را سخت تر از حد معمول کرده است.
  • قیمت بالا: هم هزینه نگهداری و هم هزینه خرید این مدل از موتور برق، بیشتر است. شاید وسیله طول عمر بالایی داشته باشد و خیلی دیر با مشکل مواجه شود اما در همین دفعات مواجهه با نقص فنی، ممکن است هزینه گزافی برای شما به همراه داشته باشد.

کدام یک را باید خرید؟

این همان سؤالی است که به مراتب از ما پرسیده شده و در بسیاری از موارد پاسخ دادن به آن ساده نیست زیرا اساساً این مشخصات و ویژگی ها نیستند که تعیین می کنند کدام یک را باید خرید بلکه این نوع و سطح نیازهای شما هستند.اگر به یک محصول با توان زیر 1000 وات، با قابلیت حمل بالا، کم وزن، کم حجم و با خرج کم برای تعمیر و نگهداری نیاز دارید، قطعاً پاسخ ما موتور برق دو زمانه خواهد بود. اما اگر به توان بیشتری نیاز است، زمان کار مداوم شما با وسیله بالاست، حجم و وزن برای شما اهمیتی ندارد و حوصله دردسر ترکیب سوخت و روغن را ندارید، به شما موتور برق چهار زمانه را پیشنهاد می کنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حسین تقی پور:
توضیح کامل و حقیقتا مفید بود ، تشکر
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>