اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان



کلید بالابر

آشنایی با انواع کلید بالابر ساختمانی

بالابر های ساختمانی نقشی کلیدی در روند ساخت و ساز های امروزی دارند. این تجهیزات که همراه با موتور های الکتریکی کار می کنند، قدرت کافی برای جابه جایی عمودی انواع مصالح ساختمانی را دارند.به این ترتیب با حضور یک بالابر ساختمانی شاهد فضای کاری آسانتر و در عین حال سریع و امن تری هستیم. البته در این بین کنترل دقیق، ایمن و اصولی بالابر ساختمانی نیز وجه بااهمیتی می باشد. برای کنترل این تجهیز قطعه مخصوصی با عنوان کلید بالابر ساختمانی تعریف شده است.

کلید بالابر ساختمانی با هدف ایجاد شرایط کامل کنترلی بر موتور های برقی انواع بالابر ساختمانی طراحی شده است. همراه با کلید بالابر ساختمانی به راحتی می توانید موتور هر بالابر را در جهت های رفت و برگشتی فعال نموده و یا آن را روشن و خاموش کنید. در واقع به جای حضور یک تابلو برق با متعلقات زیاد، طراحی کلید بالابر ساختمانی، مسیر برق دهی موتور های این سیستم را بسیار ساده تر کرده است.

انواع کلید بالابر ساختمانی در مدل های اهرمی و بی سیم در سطح بازار وجود دارند. مدل های اهرمی در دسته نمونه های کلاسیک از انواع کلید بالابر ساختمانی هستند. مدل هایی که در اکثر نمونه های قدیمی تا امروز این تجهیزات دیده می شوند؛ اما نگرش دنیای مدرن در طراحی بالابر ساختمانی نیز اعمال شده است. نگرشی که می خواهد مسیر کنترل این تجهیز استراتژیک در فضا های ساخت و ساز را متحول کند.

برای این منظور نمونه های مدرن بی سیم از انواع کلید بالابر ساختمانی طراحی شده است. در این مدل ها همراه با یک ریموت کنترل راهی هر فضایی از پروژه در حال ساخت باشید و کنترل عملکرد بالابر ساختمانی خود را در اختیار بگیرید. با این همه از مقدمات، وارد اصل ماجرا می شویم تا ببینیم انواع کلید بالابر ساختمانی چه هستند و در مشخصه های آنها چه وجه طراحی گنجانده شده است.

لزوم نصب کلید بالابر ساختمانی

در تمام بالابر های ساختمانی از حضور موتور های الکتریکی با هدف تامین قدرت در جابه جایی عمودی مصالح استفاده شده است. موتور های الکتریکی قدرت خوبی دارند و در عین حال عاری از کمترین دردسر ها به راحتی راه اندازی می شوند. تامین ساده نیروی برق اصلی ترین ایده در نصب موتور های الکتریکی برای انواع بالابر های ساختمانی می باشد.

البته همراه با حضور پررنگ موتور های الکتریکی در قلب تپنده انواع بالابر های ساختمانی باید نگرش کاملی بر نحوه راه اندازی آنها نیز داشته باشیم. هر موتور الکتریکی از طریق مدار قدرت در کنار مدار فرمان با نصب در تابلو برق ها راه اندازی می شود. چنین سیستمی عملاً نیاز به کابل کشی های طولانی، گیج کننده و هزینه بردار خواهد داشت.

کلید بالابر ساختمانی یک ایده ساده برای تکمیل ساده مسیر راه اندازی انواع موتور های الکتریکی می باشد. در این ایده سعی در حذف مدار فرمان برای راه اندازی موتور های الکتریکی در بالابر های ساختمانی شده است.مدار های فرمان در کنار مدار قدرت وظیفه اتصال و قطع مسیر اصلی برق در خطوط تغذیه موتور های الکتریکی را بر عهده دارند. حال اگر بتوان به ترتیبی مسیر قطع و وصل همراه با تعویض صحیح اتصالات را با حضور یک سیستم مکانیکی طراحی کرد، عملاً می توان بدون نصب مدار فرمان، راه اندازی موتور های الکتریکی را به انجام رسانید.

به این ترتیب می توان لزوم نصب کلید بالابر ساختمانی را در هر چه ساده تر و کم هزینه تر کردن مسیر راه اندازی موتور های الکتریکی معرفی کرد.چرا که این کلید ها می توانند قسمت بزرگی از مدارات تا کابل کشی ها با هدف راه اندازی مدار قدرت در آغاز به کار موتور های الکتریکی را حذف نمایند.

نحوه کارکرد کلید بالابر ساختمانی

طراحی تا اصول کارکرد انواع کلید بالابر ساختمانی با هدف راه اندازی درست انواع بالابر ساختمانی تنظیم شده است. از این رو در کارکرد هر کلید بالابر ساختمانی در جستجوی دو وظیفه کلی هستیم.

راه اندازی موتور همراه با وصل جریان الکتریسیته در امتداد خاموش کردن موتور با قطع جریان ورودی.برقراری مسیر اتصال با تنظیم نحوه گردش چپگرد و یا راستگرد برای عملکرد موتور که به شکل بالا و پایین رفتن باکت در انتهای قلاب بالابر ساختمانی خودش را نشان خواهد داد.همان طور که می بینید، هر یک از انواع کلید بالابر ساختمانی باید بتواند مسیر امن و اصولی در راه اندازی موتور های الکتریکی را همراه با انتخاب جهت گردش به انجام رساند. اگر قرار به نصب مدارات فرمان بود، باید از چند کلید با هدف فعال سازی و در امتداد آن انتخاب نوع گردش موتور استفاده می کردیم؛ اما با حضور کلید بالابر ساختمانی می توان قسمت بزرگی از مدارات پیچیده فرمان را حذف کرد.

قاعده طراحی کلید بالابر ساختمانی همراه با نحوه راه اندازی موتور های الکتریکی می باشد. از آنجایی که در راه اندازی موتور هر بالابر ساختمانی باید یکی از دو مسیر رفت و برگشت باکت را انتخاب کنیم، منطقی است که در همان لحظه راه اندازی نوع دور چپگرد و راستگرد موتور را انتخاب کرده باشیم. این ایده ساده در طرح ساخت انواع کلید بالابر ساختمانی مطرح شده است.

راه اندازی موتور های الکتریکی همراه با اتصال برق قدرت با هدف تامین مسیر عبور جریان می باشد. جهت گردش شفت موتور بسته به نوع اتصال ما تعیین خواهد شد. حال اگر بخواهید دور گردش موتور را تعویض کنید، کافی ا ست مسیر اتصال قدرت موتور را جابجا کنید.

برای این کار به اصطلاح از واژه تعویض سربندی استفاده می کنند. البته در تعویض سربندی که با جابه جایی سیم های حامل برق برای موتور صورت می گیرد، نمی توانیم در یک لحظه مسیر گردش شفت موتور را جابجا کنیم. لازم است تا برای لحظه ای موتور را خاموش کرده، سپس دور گردش آن را تعویض کنیم.این عملیات در طرح ساخت انواع کلید بالابرپیش بینی شده است. در تمامی این کلید ها سه حالت اتصال کابل برای موتور های الکتریکی در نظر گرفته شده است. حالت گردش راستگرد، چپگرد و خاموش.

در هر یک از این حالت ها مسیر اتصال سربندی موتور به ترتیبی در حال جابجا شدن می باشد. به گونه ای که با تغییر موقعیت کلید بالابر ساختمانی هر یک از مراحل توقف، چپگرد و یا راستگرد در شفت خروجی موتور بالابر ساختمانی دیده خواهد شد.

نکات کلیدی در تشخیص کیفیت کلید بالابر ساختمانی

هر کلید بالابر ساختمانی در مسیر انتقال کامل جریان برق، برای موتور های الکتریکی قدرتمند در بالابر ساختمانی قرار دارد. بالابر های ساختمانی با هدف جابه جایی بار های بسیار سنگین طراحی شده اند. از این رو توان بالایی را طلب می کنند. این موضوع باعث جریان کشی تقریباً بالایی در تمام کلید بالابر های ساختمانی خواهد شد. لذا کلید ایده آل با طراحی مناسب در قبال این جریان کشی های بالا همراه است.

اصلی ترین فاکتور در تعیین سطح کیفی کار کلید بالابر ساختمانی، نوع طراحی تا متریال ساخت در کنتاکت های قطع و وصل کلید می باشد. برای این منظور از متریال گرانیت و یا پلاتین استفاده می کنند. هر چه جنس متریال گرانیت و یا پلاتین به کار رفته در کنتاکت های کلید بالابر ساختمانی از کیفیت طراحی بالاتری بهره مند باشد، ظرفیت جریان کشی بهتری را تامین خواهد کرد. لذا شاهد طول عمر بالاتری برای کلید بالابر ساختمانی هستیم.

اگر چه این موضوع تأثیر عمیقی بر قیمت کلید بالابر دارد؛ اما به هر ترتیب نمی توان به راحتی از کنار حجم توان بالایی که قرار است از میان این کنتاکت ها عبور کند، گذشته، کیفیت ساخت تجهیزات را کاهش داده باشیم.از طرفی جدا از کیفیت مطرح در ساخت محل اتصال کنتاکت ها، خود کنتاکت های اهرمی شکل باید با طراحی قدرتمند و متناسب با ظرفیت انتقال جریان بالای مورد نظر باشند. این همه باید در یک قاب محافظ با درجه سختی بسیار بالا قرار گرفته باشد.

غالباً قاب محافظ را از جنس فلز در نظر می گیرند؛ اما گاهاً دیده می شود که انواع کلید بالابر ساختمانی را همراه با قاب از متریال پلاستیک فشرده با درجه سختی بالا طراحی می کنند. به هر صورت قیمت کلید بالابر ساختمانی کاملا تحت تأثیر سطح کیفی آن است. هر اندازه که بخواهیم همراه کلید مقاوم با سطح جریان کشی بالاتری باشیم لاجرم باید مستلزم صرف قیمت کلید بالابر بالاتری نیز باشیم.

امنیت در کلید بالابر ساختمانی

برق به عنوان نیروی مولد در هر بالابر ساختمانی همراه با جریان کشی قابل توجهی خواهد شد. جریان بالایی که مستعد ایجاد خطرات جدی است. تا زمانی که این جریان کشی بالای برق توسط موتور های الکتریکی تکفاز و یا سه فاز هر بالابر ساختمانی در حفاظت کامل عایق ها باشد، خطری متوجه اپراتور ها در حین کار نمی باشد.

نگرانی زمانی است که به هر ترتیبی در زمان کار با بالابر های ساختمانی، جریان تأمین توان موتور از طریق یک سیستم با سطح عایق بندی ضعیف صورت گیرد. کلید بالابر ساختمانی که درست در مرکز این انتقال قدرت قرار گرفته است، از جدی ترین بخش ها در بروز چنین حوادثی می باشد.در نظر داشته باشید که تمام قدرت در راه اندازی سیستم موتوری هر بالابر ساختمانی از داخل همین کلید بالابر ساختمانی عبور خواهد کرد. از این رو هر گونه اهمال و یا کم توجهی در شرایط کارکرد ایمن همراه با حضور سالم تمامی قطعات، خطرات جدی در حین کار را به دنبال دارد.

وجه جدی در تامین امنیت هنگام کار با کلید بالابر ساختمانی مربوط به سلامت بدنه و سلامت تمام اتصالات دستگاه می باشد. بدنه های شکسته شده و یا ترک برداشته شده کاملاً مستعد نفوذ آب و یا رطوبت هستند.در این حالت احتمال بالا در وقوع اتصالی وجود دارد. اتصالی که می تواند زمینه کافی برای برق گرفتگی های خطرناکی را تامین نماید. در خرید و فروش کلید بالابر توجه بالایی در تامین مدل های با کیفیت است. اما امنیت تنها از طریق فروش کلید بالابر با کیفیت تامین نخواهد شد. چگونگی نگهداری کردن از کلید بالابر ساختمانی نیز نقش کلیدی در سطح کیفی همراه با تامین امنیت در کار دارد.

کلید بالابر ساختمانی از طریق ترمینال هایی در مسیر خط تغذیه موتور های الکتریکی قرار می گیرد. عدم دقت در اتصال کامل و ایمن این ترمینال ها و یا عدم توجه به صحت اتصال آنها در حین کارکرد ها می تواند زمینه ساز خطرات جدی اعم از اتصالی تا برق گرفتگی باشد.عمده عیب ها در کارکرد ایمن عموم کلید بالابر های ساختمانی، شل شدن و یا باز شدن یکی از اتصالات در موتور های سه فاز است. زمانی که با پدیده دو فاز شدن موتور مواجه هستیم. این پدیده اگر چه خطرات جانی برای اپراتور ها ندارد؛ اما به سرعت با سوختن موتور الکتریکی در بالابر ساختمانی خواهد شد.

یکی از عمده دلایل در بروز چنین مشکلی زمانی است که کلید بالابر ساختمانی به شکل آویزان در کنار دستگاه رها شده باشد. در این حالت تنها این اتصالات کابل های دستگاه هستند که کلید را نگه می دارند.اتصالاتی که با ماندن در این موقعیت به زودی شل شده، از موقعیت خود خارج خواهند شد. در این حالت با از دست رفتن یک فاز، خطر رخداد دو فاز شدن ماهیت موتور الکتریکی بالابر ساختمانی را تهدید می کند. از این رو در کار با این تجهیز مهم و گران قیمت ساختمانی هرگز اجازه ندهید تا کلید بالابر ساختمانی به شکل آویزان از کنار دستگاه رها شده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>