اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه کلکته

معرفی فرودگاه کلکته در هند:
هند با چشم اندازهای متنوع و جاذبه های تاریخی شگفت انگیز یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری دنیاست. یکی از محبوب ترین شهرهای این کشور کلکته است، شهری که سالیانه میلیون ها مسافر و گردشگر دارد و با داشتن فرودگاهی مدرن و مجهز امکان رفت و آمد راحتی را برای گردشگران خارجی فراهم کرده است. فرودگاه کلکته در فاصله 17 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و سالیانه تعداد زیادی از مسافران را جابجا می کند.

فرودگاه بین المللی نتاجی سبهاش چندر بوز (Netaji Subhas Chandra Bose International Airport) یکی فرودگاه های بین المللی های هند است که در شهر کلکته، در غرب بنگال قرار دارد و فاصله اش تا مرکز شهر کلکته حدود 17 کیلومتر است. این فرودگاه که قبلا به نام Dum Dum شناخته می شد، بعدها به نام رهبر برجسته جنبش استقلال هند یعنی Netaji Subhas Chandra Bose، تغییر نام داد.

این فرودگاه با مساحت 1000 هکتار، بزرگ ترین قطب هوایی در بخش شرقی کشور و یکی از دو فرودگاه بین المللی در غرب بنگال است. فرودگاه کلکته در سال مالی 2017، تقریبا 20 میلیون مسافر داشت و پس از دهلی، بمبئی، بنگلور و چنای عنوان پنجمین فرودگاه پرتردد هند را به خود اختصاص داد.

این فرودگاه یکی از مراکز مهم پرواز به سمت شمال شرقی هند، بوتان، چین و جنوب شرقی آسیا است. در سال 2014 و 2015، فرودگاه کلکته عنوان بهترین فرودگاه توسعه یافته در منطقه آسیایی اقیانوس آرام را توسط شورای فرودگاه بین المللی به خود اختصاص داده است. فرودگاه دو باند موازی به طول های حدود 2700 و 3600 متر دارد.

تاریخچه فرودگاه:
فرودگاه کلکته در گذشته به عنوان محل توقف بین راهی هواپیماهای مسیر اروپا به سمت هندوچین و استرالیا استفاده می شده است. بین سال های 1940 و 1960، شرکت های هواپیمایی بزرگ مثل ایروفلوت، ایر فرانس، ژاپن ایرلاینز، فیلیپین ایرلاینز و … در این فرودگاه فعالیت داشتند.

در طول دهه 1960 به دلیل معرفی هواپیماهای طولانی مدت و شرایط ضعیف سیاسی کلکته، چندین خطوط هوایی خدمات خود را به فرودگاه متوقف کردند. جنگ آزادی بنگلادش در سال 1971 باعث افزایش پناهندگان و بیماری ها در کلکته شد و همین اتفاق هم منجر شد که شرکت های هواپیمایی بیشتری خدمات خود را به شهر متوقف کنند. در سال 1975، اولین ترمینال باری اختصاصی در هند افتتاح شد.

در اوایل دهه 1980 طرح هایی برای اتصال فرودگاه به مرکز شهر توسط تراموا ایجاد شد. مسیر پیشنهادی در سال 1985 تکمیل شد، اما گسترش بیشتر به فرودگاه به علت کمبودهای مالی لغو شد. دهه 1990 با ظهور ایرلاین هایی مثل جت ایرویز و ایر ساهارا، شروع رشد تازه ای برای فرودگاه کلکته بود. ترمینال داخلی جدید در سال 1995 افتتاح شد و فرودگاه به نام Netaji Subhas Chandra Bose نامگذاری شد. در سال 2000، سالن ورودی جدید بین المللی افتتاح شد.

نوسازی ها:
در سال 2005، با ایرلاین هایی مثل اسپایس جت، ایندی گو و … پای ایرلاین های ارزان قیمت به بخش حمل و نقل هوایی هند باز شد، اتفاقی که تعداد مسافرین فرودگاه را به طرز چشمگیری افزایش داد. شلوغی بیش از حد مسافران در هر دو پایانه باعث شد تا مسئولان به فکر یک برنامه جامع مدرن سازی بیفتند.

طرح مدرنیزاسیون شامل بهبود ترمینال های موجود در فرودگاه، از جمله اضافه کردن شمارنده های بلیط های اضافی، کیوسک های ثبت نام و کافه ها به ترمینال داخلی در سال 2009 بود با این حال، نیاز به جایگزینی ترمینال های فرودگاه منجر به ایجاد بک ترمینال جامع جدید شد که هم مقاصد داخلی و هم بین المللی را پوشش می داد.

این فرودگاه قرار است که تا سال 2021 ظرفیت مسافرین را به میزان 100 درصد افزایش و به تعداد سالانه خود را به 40 میلیون مسافر برساند. به گفته مدیر فرودگاه کلکته، مرحله بعدی طرح توسعه در حال انجام است و این طرح توسعه جدید در دو مرحله انجام خواهد شد.

اطلاعات کلی:

  • نام فرودگاه: Netaji Subhas Chandra Bose International Airport.
  • کد یاتا: CCU.
  • کد ایکائو: VECC.
  • ارتفاع از سطح دریا: 5 متر.
  • نوع فرودگاه: همگانی.
  • ترمینال ها: 1.

ترمینال فرودگاه:
پایانه های داخلی و داخلی قدیمی کلکته بعد از افتتاح ترمینال یکپارچه جدید بسته شدند. با این حال، ترمینال بین المللی قدیمی ممکن است برای خدمات آینده حج و ترمینال داخلی ممکنه توسط خطوط هوایی منطقه ای استفاده شوند.

ترمینال یکپارچه جدید این فرودگاه با 233 هزار متر مربع مساحت می تواند سالانه 25 میلیون مسافر را جابجا کند این درحالی است که ترمینال های قبلی فقط 5 میلیون مسافر داشتند. ترمینال جدید با ساختار L شکل خود دارای 6 طبقه است. و 128 کانتر چک دارد که از تکنولوژی CUTE استفاده می کنند.

امکانات فرودگاه:

  • فرودگاه کلکته 24 ساعته باز است و تعدادی از خدمات آن را در زیر معرفی می کنیم.
  • عابر بانک
  • خدمات پزشکی
  • خدمات ارز: در محوطه ورودی مراکز هست که خدمات ارز ارائه می دهند.
  • رستوران
  • داروخانه: داروخانه آپولو در سالن پزوازهای داخلی قرار دارد.
  • خدمات کرایه اتومبیل.
  • اداره پست.
  • پارکینگ: امکانات پارکینگ در ترمینال جدید شامل دو پارکینگ زیرزمینی با ظرفیت 3000 خودرو و همچنین یک پارکینگ در فضای باز است که می تواند 2000 اتومبیل اضافه را در خود جای دهد.

دسترسی به فرودگاه:
تاکسی:
فرودگاه دارای تاکسی و اتوبوس های مناسب است که به سمت مرکز شهر در رفت و آمد هستند. تاکسی طبق معمول بهترین و راحت ترین گزینه رفت و آمد بین فرودگاه و مرکز شهر است مخصوصا اینکه کلکته شهر نسبتا ارزانی است و کرایه تاکسی در آن چندان گران نیست.

فرودگاه تاکسی های مختلفی دارد مثلا برای کرایه تاکسی می توانید به سراغ باجه فرودگاه بروید که مدیریت آن با سازمان تاکسیرانی بنگال است و به راحتی تاکسی در اختیار شما قرار می دهد. با تاکسی در عرض 30 دقیقه به مرکز شهر می رسید اما در صورت ترافیک سنگین این زمان طولانی تر می شود.

قطار:
فرودگاه به سیستم راه آهن حومه کلکته متصل است. فرودگاه ایستگاه راه آهن دارد البته این ایستگاه چندان کارآمد نیست و پیشنهاد می کنیم با تاکسی به 5 کیلومتری فرودگاه بروید تا از ایستگاه تقریبا مرکزی استفاده کنید و به راحتی به مرکز شهر بروید. قطارها از صبح زود تا 10 شب رفت و آمد دارند و زمان حرکت آن‌ها هر 10-15 دقیقه یکبار است.

اتوبوس:
اتوبوس های ولوو مدرنی توسط شرکت اتوبوسرانی بنگال غربی در اختیار مسافران قرار می گیرد. بدون شک اتوبوس یکی از ارزان ترین گزینه های رفت و آمد از فرودگاه به مرکز است. اتوبوس ها از ساعت 8 صبح تا 9:30 شب فعال هستند و ایستگاه آن ها در مقابل سالن پروازهای ورودی واقع شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>