اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور جوش


موتور جوش دیزل چیست؟

موتور جوش دیزل یکی دیگر از انواع ابزار و وسایل کارگاهی است که حضور آن در بخش های مختلفی اعم از ساختمان سازی، لوله کشی یا حتی ساخت انواع دیگری از سازه ها نیز حیاتی است؛ به طوری که موتور جوش یکی از آن دسته وسایلی است که برای اغلب کارگران و پیمانکاران کاملاً آشناست.

اما آشنایی چشمی یا حتی عملی، برای شناخت دقیق یا کامل یک وسیله کافی نیست. ما در این یادداشت قصد داریم تا با کمک گرفتن از طرح این پرسش که موتور جوش دیزل چیست، به تعریفی دقیق و جامع در مورد این وسیله دسترسی پیدا کنیم. پس حتی اگر یکی از افراد با تجربه بالا در استفاده از موتور جوش دیزل ی هستید، پیشنهاد می کنیم حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

اساساً برای درک اهمیت کاربرد موتور جوش، باید به خود مسئله جوش و نحوه انجام آن پرداخت. پس به طور اجمالی نگاهی به این موضوع داشته و تلاش می کنیم تا پرده از نحوه انجام کار برداریم.جوشکاری پیشینه طولانی دارد و تنها محدود به دوره انقلاب صنعتی و کشف برق نیست؛ آهنگران قدیمی نیز در عمل جوشکاری محسوب می شوند. جوشکاری دایره گسترده ای از اعمال و روش ها را شامل می شود که در همگی در نهایت با هدف مشترکی انجام می شوند؛ اتصال دو تکه فلز به کمک یک قطعه فلز ذوب شده.

چون هدف اصلی ما در نگارش متن پیش رو پرداختن تخصصی به خود پدیده جوش و انواع آن نیست، پس صرفاً به طور اجمالی به ساده ترین نوع از جوشکاری می پردازیم.در این پروسه دو قطعه ای که باید به هم متصل شوند بسته به مهارت و توانایی جوشکار به درستی زاویه بندی شده و در مجاورت هم قرار می گیرند تا آماده اتصال باشند. پس از این الکترود، که خود نیز از جنس فلز است و به مفتول شباهت دارد، به کمک جریان برق ذوب شده و در نقاطی تعیین شده از اتصال بین دو فلز قرار می گیرد.

بدیهی است که با سرد شدن فلز ذوب شده شاهد اتصالی فلزی و محکم بین دو قطعه خواهیم بود. هرچند انجام کار به این سادگی نبوده و مستلزم ملاحظات ویژه ای است، برای ما این موضوع اهمیت دارد که در این بین وظیفه موتور جوش را متوجه شویم. برای ذوب شدن الکترود که از جنس فلز است، نیاز است تا یک برق با فشار بسیار قوی(آمپراژ یا ولتاژ بالا) از آن عبور کند.

همزمان با عبور جریان برق، دمای الکترود تا حدی بالا خواهد رفت که ذوب خواهد شد و ماده مورد نیاز برای اتصال قطعات فلزی ایجاد خواهد شد. پس به عنوان جمع بندی می توان گفت کاربرد یک موتور جوش دیزلی یا غیر دیزلی، فراهم کردن برق فشار قوی است؛ آمپراژ یا ولتاژی از برقی که به کمک یک انشعاب ساده برق در دسترس نخواهد بود.

موتور جوش در کجاها کاربرد دارد؟

بدیهی است که موتور جوش دیزل عموماً در مواقعی کاربرد دارد که برق در دسترس نباشد؛ در کارگاه هایی که دسترسی به برق نیست و یا برق موجود برای انجام این کار مناسب نیست. البته موضوع فقط منحصر به کارگاه ها و فضای باز نیست و گاهاً حتی در فضای بسته نیز به علل مختلفی استفاده از موتور جوش دیزل توجیه بیشتری نسبت به استفاده از انشعاب برق دارد.

نحوه کار موتور جوش دیزل یا غیر دیزل(بنزینی)

حال پس از اینکه به جزئیاتی در مورد کاربرد موتور جوش پرداختیم. نوبت به بررسی این موضوع است که نحوه کار موتور جوش به چه شکل است. پیش از پرداختن به این موضوع باید خاطر نشان کرد که موتور جوش دیزل یا بنزینی از نظر اساس عملکرد تفاوت فاحشی با خود موتور برق ندارند و تنها در بخش خروجی برق می توان تفاوت مشهودی بین این دو وسیله در نظر گرفت.

قوه محرکه

در شناخت نحوه کار موتور جوش، اولین گام و کلیدی ترین بخش، موتور است؛ موتور نقش قلب تپنده وسیله را برعهده دارد. سوختی که شما در باک می ریزید به وسیله پمپ به موتور کوچکی که بسته به توان موتور جوش، توان تولیدی و حجم متفاوتی دارد وارد شده و باعث کار کردن موتور خواهد شد.

در مورد موتور جوش دیزل نوع سوخت گازوئیل است و بدیهتاً خود موتور نیز دیزلی است اما در صورتی که موتور جوش بنزینی یا حتی گازی باشد، سوخت مصرفی تفاوت دارد و در کنار آن ساختار موتور نیز تفاوت های کوچک دیگری خواهد شد. به هر طریق در هر شکل و حجم و نوعی، موتور در این وسیله یک نیروی مکانیکی(حرکتی) تولید می کند که این نیرو در قالب گردش یک شفت(محور) خروجی ظاهر خواهد شد.

ژنراتور(مولد الکتریکی)

شفت خروجی از موتور که دارای نیروی محرکه گردشی است، به یک ژنراتور متصل خواهد شد. نحوه کار ژنراتور دقیقاً عکس آرمیچر است؛ در آرمیچر به وسیله برق داده شده و حرکت تولید خواهد شد اما در ژنراتور به وسیله حرکت داده شده و برق تولید خواهد شد. این گردش منتقل شده از شفت خروجی موتور به بخش ژنراتور موتور جوش باعث چرخش یک آهنربا در یک سیم پیچ خواهد شد.

این چرخش باعث می شود تا نیروی الکتریسیته در این سیم پیچ ها تولید و از ژنراتور به خروجی وسیله منتقل شود. البته نیاز به تأکید است این ساختار توضیح داده شده با تمرکز بر ساده ترین و ابتدایی ترین شکل ممکن وسیله در نظر گرفته شده و امروزه ژنراتورها جزئیات و عملکرد پیچیده تری دارند؛ هرچند در نهایت اساس عملکرد به همین شکل است.

خروجی برق

تمایز بین موتور جوش و موتور برق در این بخش نهفته است. در موتور برق، الکتریسیته تولید شده توسط تابلو برق در قالب برق تک فاز یا سه فاز، بسته به مدل موتور برق و نوع نیاز مصرف کننده به شکل خروجی در دسترس کاربر قرار می گیرد.اما در موتور جوش دیزل ی، به جای ایجاد یک خروجی برای امور و کاربردهای مختلف، تنها به شکلی که برای استفاده در عمل ذوب کردن الکترودها کاربردی باشد به سوی انبرها روانه می شود. پس در عمل خروجی موتور جوش به شکل اختصاصی در عملیات جوشکاری کاربردی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>