اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بتونیر


چگونه بتن با عیار 150 همراه با میکسر بتن 250 لیتری بسازیم؟

تمام ماهیت سازه های بتنی در ایجاد یک ساختار منسجم از بتن مسلح می باشد. در چنین ساختاری بهره مندی از بتن مرغوب شرط کلیدی در استحکام بنا است. درست است که بتن مرغوب از مصالح مرغوب ساخته می شود، اما لازم است تا همراه با نسبت درست از مصالح در یک طرح اختلاط اصولی همراه با میکسر بتن ایجاد بشود.

سالیان متمادی است که در قسمتی از علم مهندسی عمران، محققانی در تکاپوی رسیدن به انواع طرح اختلاط بتن هستند تا بتوانند این متریال را در شرایط خاصی برای نیازهای خاصی تهیه کنند.اما جدا از تحقیقات دانشگاهی در خلق بتن های خاص، فرمول های استاندارد شده برای تهیه بتن های مناسب به جهت ساخت و ساز های عادی وجود دارد. بتن هایی که با معیار عیار معرفی می شوند.

در این معیار انواع فرمول ساخت بتن برای انواع ساخت و ساز های صنعتی تا مسکونی اعمال شده است. لذا اگر در یک فضای ساخت و ساز و عادی هستید، داشتن بتن با عیار 150 کفایت کار شما را خواهد کرد.اگر برای رسیدن به بتن مورد نیاز خود بر توانمندی شرکت های فعال در عرصه بتن سازی اعتماد می کنید، چندان نگرانی در تامین یک بتن مرغوب با عیار 150 را نخواهید داشت.

اما اگر قرار است خودتان دست به کار باشید و در سطح پروژه ساخت و ساز بتن، عیار 150 را بسازید، باید اطلاع کافی از فرمول درست ساخت آن داشته باشید.برای این منظور ما نیز مقاله پیش رو را تدارک دیده ایم تا بتوانیم یک نگرش قدرتمند و حرفه ای در خلق بتن با کیفیت مناسب را تدارک ببینیم.

چرا میکسر بتن 250 لیتری؟

در تدوین این مقاله دنبال رسیدن به یک فرمول ساده هستیم. فرمولی که بتواند با در نظر داشتن یک عدد ساده، همراه با مقیاس های ساده ساختمان سازی به راحتی مقدمات امر در ساخت بتن با عیار 150 را فراهم آورد.در چنین فرمولی باید مطرح کنیم که چه مقدار از سیمان، ماسه، آب و مواد افزودنی را در کنار هم داشته باشید و با طرح اختلاط در میکسر بتن، بتن مرغوب با عیار 150 را به دست آورید.

ما وقتی می توانیم فرمول ساده خود را داشته باشیم که ملاک ظرفیت ما مقداری ثابت باشد. در واقع ما باید برای یک میکسر بتن خاص فرمول مورد نظر خودمان را تهیه کنیم. از آنجایی که عموم میکسر بتن های فعال در فضاهای ساخت و ساز شهری و یا دیگر فضاهای ساخت و ساز متداول از مدل های 250 لیتری می باشند، ما نیز فرمول ساخت بتن با عیار 150 لیتری خودمان را با احتساب ظرفیت مخزن 250 لیتری این مدل از میکسر بتن ها آماده کرده ایم.

بدیهی است اگر شما به عنوان یک فعال در فضاهای ساخت و ساز همراه با یک میکسر بتن در ظرفیت متفاوتی هستید، باید با یک ضریب تناسب ساده، اعداد موجود در فرمول ساخت مطرح شده در این مقاله را برای کار با میکسر بتن خود تبدیل نمایید.

منظور از عیار بتن چیست؟

بتن مرغوب همراه با طرح اختلاط استانداردی است. اما همه بتن های استاندارد به یک نسبت برابر از سیمان، ماسه، آب و... ساخته نمی شوند. در واقع بسته به نیاز پروژه ساخت و ساز و یا موقعیت فضای بتن ریزی در عملیات ما نیاز به درجات گوناگون از مقاومت بتن داریم.مثلاً هرگز نمی توانید بتن به کار رفته در پی یک بنای چند صد متری را با طرح ساخت بتن با استحکام کافی برای ساخت یک بنای ساده مسکونی یکسان در نظر بگیرید. به این ترتیب ملاکی با عنوان عیار بتن را مطرح می کنند. این ملاک معرف درجه مقاومت بتن است. هر چه عدد عیار بالاتر باشد، باید انتظار بتن مقاوم تری داشته باشیم.

حال ممکن است این طور به موضوع نگاه کنیم که چرا در همان ابتدای امر تمام بتن های ساخته شده را با بالاترین عیار در نظر نگیریم؟ به این ترتیب از پس یک برج بلند مسکونی تا یک واحد ساختمانی ساده ویلایی همگی با بهترین و مقاوم ترین متریال ها ساخته می شوند.اما بهتر است موضوع هزینه ساخت بتن با عیار بالاتر را نیز ملاک انتخاب خود داشته باشید. شما می توانید برای هر ساخت و سازی از بتن با بالاترین عیار استفاده کنید؛ اما باید تحمل تبعات هزینه بسیار بالاتر بهره مندی از چنین بتنی را نیز داشته باشید

لکن در مهندسی عمران، بناهای امروزی را دسته بندی شده بررسی می کنند. در این دسته بندی ها هر سازه ای باید درجات استحکام استانداردی را تامین نماید. لذا در بسیاری از بناهای مسکونی می توانید با یک بتن در عیار 150 که اتفاقاً چندان هزینه بردار نیست، مقدار استحکام استاندارد تعریف شده را تهیه کنید.

اما این اعداد برای معرفی عیار بتن از کجا آمده اند؟ در واقع ملاک عیار بتن در مقدار سیمان موجود در آن است. حضور سیمان در بتن ملاک جدی در تعریف استحکام آن است. لکن حضور این متریال باید در یک محدوده مشخصی قرار بگیرد.از این رو در یک حجم تعریف شده، هر چه درصد حضور سیمان در حجم بتن بالاتر باشد، انتظار استحکام بالاتری از بتن را داریم. البته تا جایی می توانید این حضور درصد بالاتر را دنبال کنید. چرا که در مقدارهای بالاتر از 400 کیلوگرم سیمان به ازای هر متر مکعب بتن درجه استحکام نهایی بتن افت پیدا خواهد کرد.

لذا برای رسیدن به بتن استاندارد باید نسبت حضور سیمان در هر متر مکعب بتن را در بین اعداد 100 الی 400 کیلوگرم در نظر بگیرید. در بتن با عیار پایین شاهد حضور 100 الی 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن هستیم.در بتن با عیار بالا نیز از حدود 250 الی 400 کیلوگرم سیمان به ازای هر متر مکعب بتن استفاده می شود. اما آنچه ملاک فرمول ساخت ما در این مقاله است، رسیدن به بتن با عیار متوسط است که در آن از حدود 150 الی 250 کیلوگرم سیمان به ازای هر متر مکعب بتن استفاده خواهد شد.

مقدمات در ساختن بتن با عیار 150

در رسیدن به یک فرمول ساده برای ساختن بتن عیار 150 هدف ما مطرح کردن چند عدد است تا شما را با آنها بتوانید مقدار اصولی از هر متریال در مقدمات ساخت بتن را تهیه کنید. برای این منظور قبل از پرداختن به فرمول نهایی لازم است تا مقدماتی را تدارک دیده باشید.

حضور یک بتونیر که با هدف ساخت بتن در محیط کارگاه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که عموم بتونیرهای متداول در سطح ساخت و ساز های شهری مدل های 250 لیتری است، ما نیز تمام ملاک خود را در تدوین فرمول نهایی به استناد بر حضور این ظرفیت از میکسر بتن تهیه کرده ایم. همان طور که قید کردیم، برای ظرفیت های دیگر رعایت یک ضریب تناسب ساده کافی است.

وقتی در باب بتن با عیار 150 صحبت می کنیم، حالا دیگر می دانیم که منظور 150 کیلوگرم سیمان به ازای هر متر مکعب بتن می باشد. از آنجا که هر پاکت سیمان تولیدی کارخانجات در ظرفیت استاندارد 50 کیلویی است، لذا با تهیه 3 پاکت سیمان، مقدمات خلق یک متر مکعب بتن با عیار 150 را فراهم کرده اید.

در نظر داشته باشید که ظرفیت بتونیرها را به لیتر معرفی می کنند. اما شما در نهایت به متر مکعب بتن نیاز دارید. لذا اگر ظرفیت به لیتر میکسر بتن را بر عدد 100 تقسیم کنید، قابلیت تامین بتن به متر مکعب به ازای هر بار عملیات میکسر بتن را محاسبه خواهید کرد.به این ترتیب هر بار عملیات میکسر بتن 250 لیتری کمی بیشتر از 0.2 متر مکعب بتن خواهد شد. از این رو باید برای رسیدن به 1 متر مکعب بتن، 5 بار عملیات ساخت بتن با میکسر بتن 250 لیتری را تدارک ببینید.

در محاسبات، ما، هر لیتر آب را معادل با یک کیلوگرم آب در نظر می گیریم. یک محاسبه ساده از مقدار آب مورد نیاز، معادل با نصف وزن سیمان استفاده شده است. به عنوان مثال در یک متر مکعب بتن عیار 150 که نیاز به 150 کیلوگرم سیمان است، باید 75 لیتر آب در اختیار داشته باشید.نسبت درست در متریال نهایی یعنی استفاده از شن و ماسه را فراموش نکنید. حجم نهایی بتن را با حضور شن و ماسه تهیه می کنند. این مصالح چیزی در حدود 80 درصد از حجم بتن را تشکیل خواهند داد. لکن نسبت اصولی در اختلاط سه واحد شن، به ازای یک واحد ماسه می باشد.

با در نظر داشتن این مقدمات، ما برای ساختن بتن با عیار 150 نیاز به 60 درصد شن، 20 درصد ماسه در کنار 20 درصد از اختلاط آب و سیمان داریم. البته اختلاط آب و سیمان به نسبت یک به دو می باشد. حال با در نظر داشتن این اعداد می توانیم مقدمات ساخت بتن با عیار 150 را برای هر بار فعالیت میکسر بتن 250 لیتری نهایی کنیم.فرمول ساخت بتن عیار 150 برای هر بار فعالیت میکسر بتن 250 لیتری از قبل مطرح کردیم که هر بار عملیات بتونیر 250 لیتری در نهایت اندکی بیشتر از 0.2 متر مکعب بتن را برای ما تدارک خواهد دید.

از این رو نیاز به 5 بار طی کردن کامل عملیات ساخت بتن داریم تا با کمک میکسر بتن 250 لیتری به یک متر مکعب بتن دسترسی پیدا کنیم.اما ما فرمول نهایی خود را به ازای هر بار عملیات بتن سازی توسط میکسر بتن 250 لیتری نهایی می کنیم. برای این منظور نیاز به اقلام زیر با اندازه مطرح شده می باشد.

  • 30 کیلوگرم سیمان
  • 15 لیتر آب
  • 120 کیلوگرم شن
  • 40 کیلوگرم ماسه

با تهیه درست مصالح در وزن های قید شده می توانید با هر بار عملیات میکسر بتن 250 لیتری، چیزی در حدود 0.2 متر مکعب بتن با عیار 150 داشته باشید. اما سوال بعدی اینجاست که چطور بتوانیم وزن های مطرح شده را به دست آوریم؟چرا که ما قطعاً نمی توانیم ترازو به دست در سطح عملیات ساخت و ساز باشیم و هر یک از مصالح که قرار است داخل میکسر بتن ریخته شود را وزن کنیم!!! انجام چنین عملیاتی عملاًغیرممکن و زمانبر است.

پس ما به مقیاس دیگری برای تکمیل پروسه ساخت بتن با عیار 150 نیاز داریم. مقیاسی که خیلی ساده در قامت بیل های ساختمان سازی نقش بسته است. از آنجایی که هر بیل ظرفیت حمل 3 کیلوگرم از هر یک از مصالح فله ای ساختمانی را دارد، به راحتی می توانید آن را در مقیاسی مناسب برای رسیدن به نسبت درست هر یک از مصالح داشته باشید.به این ترتیب ما برای رسیدن به بتن با عیار 150 به ازای هر بار عملیات کاری میکسر بتن 250 لیتری نیاز به 10 بیل سیمان، 40 بیل شن و 14 بیل ماسه خواهیم داشت. تهیه 15 لیتر آب نیز چالش چندان دشواری نخواهد شد.

دانستنی های مفید برای خلق بتن مرغوب تر

مصالح شن و ماسه قسمت بزرگی از حجم بتن را تشکیل می دهند. این دو باید به نسبت درستی با توجه به عیار بتن در هم آمیزند. لکن هر چه درصد عیار بتن افزایش پیدا می کند، باید نسبت شن به ماسه را بیشتر در نظر بگیریم.

برای رسیدن به مقدار درست آب، عددی برابر با نصف وزن سیمان را پیش بینی کرده ایم. اما اگر مصالح ما از قبل دارای رطوبت باشند، آیا باز هم ملزم به رعایت این اصل ساده هستیم؟ اصولاً عموم مصالح شن و ماسه همراه با درصدی از رطوبت هستند.لذا باید این مقدار آب که همراه با شن و ماسه مرطوب راهی عملیات ساخت بتن می شوند را از قبل در نظر گرفته، از وزن آب محاسبه شده در شرایط استفاده از مصالح خشک کاسته شود.

ما یک مقیاس ساده همراه با بیل های متداول در فضاهای ساخت و ساز را ارائه کردیم. اما گاهاً دیده می شود که برخی علاقه دارند تا مقیاس خود را بزرگ تر کرده، همراه با یک فرغون داشته باشند.از این رو برای ساخت بتن با عیار 150 باید 4 فرغون ماسه به همراه 2 فرغون شن در اختیار داشته باشید. در نظر داشته باشید که با انتخاب فرغون به عنوان مقیاس، هر متر مکعب بتن را می توانید معادل با 15 فرغون در نظر بگیرید.

در ساختمان سازی های نوین حضور گسترده ای از متریال بتن دیده می شود. بتن به هر ترتیبی متریال بسیار سرسخت و مقاومی است که در کنار شبکه ای فولادین و وسیع و ساختار یافته از میلگردهای در هم تنیده شده، قادر است تا ساختار یکپارچه ای از بتن مسلح را پدید آورد.لازم به ذکر است که بتن مرغوب و با کیفیت تنها با حضور در ترکیبی صحیح و درست از مصالح مقدماتی یعنی سیمان و شن و آب و برخی افزودنی ها ساخته می شود. موضوعی که حین هر عملیات حرفه ای ساخت بتن شما را به سمت خرید میکسر بتن سوق خواهد داد.

در این بین قطعا نگاه ویژه شما در تهیه میکسر بتن 250 لیتری است. چرا که این حجم از میکسر بتن بسیار ارزانتر از نمونه های سنگین وزن است و در عین حال حجم کاری آن کاملا کفایت نیاز فضاهای عادی در ساخت و ساز های امروزی را خواهد کرد.موضوع تهیه میکسر بتن 250 لیتری را بگذارید در کنار لزوم تهیه بتن با عیار 150 که کاملا برای تکمیل سازه های معمولی کفایت می کند. آنگاه است که هر کسی به درستی پی خواهد برد که برای رسیدن به بالاترین راندمان کاری همراه با حضور میکسر بتن 250 لیتری لازم است تا در زمینه تولید بتن با عیار 150 همراه با چنین میکسر بتنی نهایت مهارت کافی را فرا گرفته باشد.

به هر حال میکسر بتن در مدل ها با حجم های گوناگون تنها ابزار شناخته شده ساختمان سازی است که قادر است بتن با سطوح کیفی مناسب را تولید کند. اما این ابزار ساختمانی توانمند در حین خرید، قیمت های تقریبا بالایی خواهد داشت.از آنجا که هر عملیات ساختمان سازی به هر صورتی نیاز به یک نمونه از انواع میکسر بتن دارد، مواجه بودن با قیمت چالش برانگیز میکسر بتن الزامی اجتناب ناپذیر است.

اما افراد هوشمند می دانند که می شود با در نظر داشتن تعدادی فاکتورها تأثیر مطلوبی بر مراحل انتخاب تا خرید میکسر بتن داشته باشند. به عنوان مثال درک صحیح از همین ماجرای ساخت بتن با عیار 150 می باشد.وقتی می دانید که چنین بتنی همراه با ظرفیت میکسر بتن 250 لیتریکاملا کفایت کار شما را می کند، دیگر لزومی ندارد تا در دردسرهای داشتن میکسرهای سنگین تر و یا دانستن فرمول ساخت بتن های قویتری باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
فرزاد بهادری:
با دروود مطلب بسیار ارزنده ای است و توضیحات ساده ان براحتی قابل درک میباشد و کاربردی است بسیار سپاس گذارم
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>