اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتور برق


دلایل اصلی برق ندادن موتور برق چیست؟

خرابی و درست عمل نکردن وسایل، همیشه خبری برای مالکان، اپراتورها و کاربران است مخصوصاً وقتی پای یک وسیله کاری و ابزار مهم در پیشرفت یک پروژه وسط باشد. موتور برق یکی از همین وسایلی است که حضور آن ضامن کار کردن بسیاری دیگر از ابزار و وسایل است و نبود آن به معنی متوقف شدن همین وسایل. این وسیله در عمل به انشعاب برق محیط اطراف خود تبدیل می شود و با خرابی آن انگار در آن محیط برق قطع شده است.

با علم به این موضوع و حساسیت بالایی که در مورد خرابی و عملکرد نامناسب موتور برق وجود دارد، بر آن شدیم تا یادداشتی را با محوریت این پرسش که دلایل اصلی برق ندادن موتور برق چیست؟ به رشته تحریر درآوریم. در یادداشت پیش رو تلاش می کنیم تا به طور اجمالی نگاهی به علل برق ندادن موتور برق و عملکرد نامناسب آن داشته باشیم.

پیش از پرداختن به این پرسش باید خاطر نشان کرد که اساساً این یک راهنمای جامع نیست و به طبع، نمی تواند جایگزینی برای دانش و تجربه بالای یک متخصص باشد. در ثانی گاهاً برخی از مشکلات ایجاد شده در موتور برق ممکن است نادر بوده و خارج از دایره علل توصیف شده در این متن باشد. با این وجود استفاده از این یادداشت تنها برای مواردی که اضطرار و ناتوانی در دسترسی به افراد متخصص وجود دارد پیشنهاد می شود.

برق ندادن موتور برق و سه دسته از علل

دقت داشته باشید که برق ندادن موتور برق علل مختلفی دارد اما تمام علل در سه دسته اصلی قرار می گیرند.

  • مشکل در موتور
  • مشکل در ژنراتور
  • مشکل در تابلو برق

همانطور که می دانید موتور برق از 3 جز اصلی موتور، ژنراتور و موتور برق تشکیل شده و عملکرد و هماهنگ این سه جز امکان تولید برق را فراهم می سازد. در مورد خرابی ها نیز می توان مشکلات را در این سه دسته بررسی کرد. حال در ادامه به طور تفصیلی این سه دسته از مشکلات را بررسی خواهیم کرد.

مشکل در موتور

گاهاً در موتور برق خود موتور روشن نشده و نیروی محرکه لازم برای تولید برق را فراهم نمی کند. معمولاً متوجه شدن مشکل در این بخش بسیار ساده تر است زیرا از طریق صدا یا میزان لرزش وسیله می توان نشانه های عملکرد نامناسب موتور را متوجه شد.در بسیاری از مواقع وقتی موتور برق به کلی برق ندهد و این مشکل ناشی از موتور باشد، موتور به کلی روشن نخواهد شد زیرا حتی با روشن شدن ناقص و عملکرد ضعیف نیز تا حدی برق تولید خواهد شد. اما مشکلات موتور که منجر به برق ندادن موتور برق خواهند شد، شامل چه مواردی می شود. عمده ترین علل عملکرد نامناسب موتور به شرح زیر است.

مشکل در استارت: اگر موتور درست استارت نمی خورد و مشکل از خالی بودن باک نباشد، ممکن است در تنظیم دریچه ساسات مشکلی ایجاد شده یا خود الکتریکی استارت مشکل داشته باشد. نوع استارت در این مورد مؤثر است و اگر با استارت برقی مواجه هستید، مشکل می تواند در مدار استارت موتور برق نیز باشد.

مشکل در سوخت رسانی: مجموعه سوخت رسانی شامل خود باک، شلنگ های انتقال سوخت و پمپ ها می شود. معمولاً بخاطر ناخالصی های موجود در سوخت ممکن است فیلترها و صافی پمپ های پر شده و سوخت به درستی وارد موتور نشود. در این مورد هزینه تعمیر کم است و مشکل در تا حدی ساده تر حل خواهد شد.

مشکل در خود موتور: کاربراتور و خود سیلندرهای موتور به علل مختلفی ممکن است دچار مشکل شوند. در اغلب موارد قرار دادن موتور زیر فشار کاری بالا، باعث می شود تا مجموعه پیستون، شاتون، پوسته سیلندر یا سوپاپ ها دچار مشکل شوند. در این مورد باید گفت مشکل شدیداً حاد است و تعمیر موتور هزینه بالایی دارد.

تنفس نامناسب: گاهاً مشکل در بخش تنفس موتور ایجاد شده است. مثلاً با وجود انسداد در مجموعه اگزوز یا هواخور موتور، ممکن است موتور روشن نشود یا به توان مناسب نرسد. در این موارد اکثراً مشکل با رفع انسداد به سادگی قابل حل است. گاهی مشکل تنها رسوب ناخالصی و دوده است.
نیاز به تأکید مجدد است که موارد فوق تنها علل عمده این اتفاق هستند و تمام مشکلات ناشی از این علل نیست.

تعیین دقیق علت منوط به بررسی دقت خواهد بود. موضوع مهم دیگری که باید در این بخش به آن پرداخت تفاوت های موتور برق دیزل و موتور برق بنزینی در این بخش است. مشکلات موجود در بخش محرکه موتور برق دیزل، با مشکلات موجود در موتور برق بنزینی تفاوت دارد.

مشکل در ژنراتور

گاهاً موتور به درستی کار می کند و نیروی محرکه کافی را تولید می کند اما در بخش ژنراتور مشکل وجود دارد. در این شرایط موتور خروجی محور می چرخد، چرخش به ژنراتور وارد می شود اما در نهایت برقی توسط بخش ژنراتور تولید نمی شود.

بررسی تمام اجزای ژنراتور در حوصله متن نیست اما بسته به نوع ژنراتور ممکن است شفت شکسته یا گریپاژ باشد، کموتاتور آسیب دیده و یا آرمیچر توان تحرک نداشته باشد. مشکلات موجود در این حیطه بیش از آن که مکانیکی باشد، در دایره شناخت متخصصان برق است. اغلب مشکلات ژنراتور موتور برق توسط خود اشخاص قابل برطرف کردن نیست و باید حتماً به متخصص مراجعه شود.

مشکل در تابلو برق

هرچند تابلو برق واژه مناسبی برای توصیف این بخش نباشد اما در بین عامه بیشتر از آن استفاده می شود. برق پس از تولید در ژنراتور به مجموعه ای از مدار و قطعات منتقل شده و در این مرحله پایدار و قابل استفاده توسط وسایل برقی خواهد شد.

در این بخش ها به طور جز به جز بیش از صد قطعه الکتریکی وجود دارد و به همین خاطر معمولاً در صورت شناسایی مشکل در پایانه های خروجی و مدارهای این بخش، پیشنهاد تعویض است. البته تعمیر غیرممکن نیست و در مواردی با تعمیر فیوزها و بهبود مشکلات مدار، شاهد کارکرد مجدد موتور برق خواهید بود اما در مجموع با توجه به حساسیت این بخش در عملکرد موتور برق پیشنهاد می شود تا تعویض در دستور کار قرار گیرد.

گاهی مشکل از جای دیگری است

دقت داشته باشید که گاهاً علت برق ندادن موتور برق، خود وسیله مشکلات ساختاری آن نیست بلکه لوازم جانبی ایراد دارند. سوای اینکه باید ابتدا از سلامت خود وسیله و ابزاری که به موتور برق وصل خواهد شد اطمینان حاصل کنید، در مورد بست ها، دوشاخه ها، سیم ها و ترمینال ها نیز باید بررسی دقیقی داشته باشید.گاهاً موتور برق به درستی کار می کند و برق خروجی آن در وضع مطلوبی است اما به خاطر اشکال در مسیر اتصالات و سیم های رابط شاهد روشن نشدن وسیله هستیم. پس حتماً در این مورد پیش از پرداختن به ساختار موتور برق اطمینان حاصل کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
محمدمهدی:
سلام ی موتوربرق دیزل دارم ی ماه روشنش نکردم دیروز روشنش کردم دیدم اصلا ولتاژنداره علتش چیه ممنونم
حجت راهبی:
علل عدم خروجی ولتاژ در ژنراتور
غلامحسین عباسی:
سلام موتور روشن میشه ولی برق خروجی نداریم تعمیرکار حسگر عوض کرده فقط 12ساعت کار کرد بازهم برق نمیده لطف کنید راهنمایی کنید ممنون
مجتبی رشیدی :
سلام موتوربرق ۸ونیم کیلو باهاش کولراسپلیت روشن کردم بعداز نیم ساعت الان خروجی نداره لطفا اگرکسی میدونه راهنمایی کنه ممنونم
مسلم رهداری:
داشتم با دستگاه فیوژن با متور برق جوش میزدم بعد متورو خاموش کردم بعد از ۵ دقیقه روشنش کردم برق خروجی نداره ممنون میشم اگه کمک کنید
حسین عباسی دشت بیاض :
موتور برق دیزل سه فاز کیپور مدل 6500T3 دارم روشن میشه ولی. برق تولید نمیکنه کسی میتونه راهنمایی کنه ممنونم میشم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

رامین صفرپور:
سلام اگرموتوربرق شما روشن میشود وبرق نمیدهد علت این هست موتورگرم کرده فیوزپریده فیوزجای موتوربرق را کنترل کنید
عبداللطیف فاضلی:
موتور برقم روشن میشود برق می آورد ولی ضعیف علت چیست تنظیماتی دارد و یا دیگر کاری
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

هادی :
یه موتور برق ۶ کیلو وات دارم وقتی روشن میکنی تا یه ربع برق نمیده بعد برق میده مشکل از کجاست؟
علی وفایی:
یه موتور برق ۱ کیلو وات دارم وقتی روشن میکنی تا یه ربع برق نمیده بعد برق میده مشکل از کجاست؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

مجتبی شعبانی:
سلام یه موتور برق ق سه کیلو راتو دارم ولتاژ شده ۲۷۰ ۲۸۰ علت چه ووقتی سنگ فرز باهاس روشن میکنم کنی دورش بالا وپایین میشه
مسعود ثانوی:
سلام متور برق الیمکس۷۹۰۰ موتورش سالمه برق هم ۲۳۰ توی تابلو میاد ولی آمپرش زیر ۳۰ هست مشکل از کجا میتونه باشه؟ تشکر
محمد کاظمی:
سلام دیزل زنراتور مدل استرایم دارم روشن میشه برق خروجی ندارم علتش میشه توضیح بدید
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

جوادقاسمی:
باسلام من موتوربرق گازوییلی دارم موتورروشن میشه ولی برق خیلی خیلی ضعیف میده علتش ازچیه
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

رحمانی:
برق ضعیف موتور برق بیشتر ار ریگلاتور روی ژنراتور هسته
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>