اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


علف زن

علف زن کالسکه ای؛ نه چندان مشهور اما بسیار کاربردی

علف زن کالسکه ای یکی از ابزار بسیار مفید و کاربردی در باغبانی و باغداری است که متأسفانه چندان مورد توجه واقع نشده و ارزش واقعی آن کمتر در نظر گرفته می شود. در حالی که اغلب افراد از نظر ذهنی در دوگانه انتخاب بین چمن زن ها و علف زن ها هستند، علف زن کالسکه ای یک راه میانبر برای بهره مندی از مزایای هر دو است.

اینکه بتوانید بخشی از مزایای چمن زن و بخشی از مزایای علف زن را در وسیله دیگری ببینید، امکانی عالی است که علف زن کالسکه ای برای کاربران فراهم کرده است. با توجه به این دست کم گرفته شدن و عدم توجه کافی نسبت به علف زن کالسکه ای بر آن شدیم تا در یادداشت مفصلی، نگاهی به ساختار، نحوه عملکرد، مزایا و برترین برندهای این محصول بسیار پرکاربرد داشته باشیم.

دورنمایی از علف زن کالسکه ای

علف زن کالسکه ای از نظر شکل ظاهری و نحوه عملکرد شباهت زیادی به ماشین های چمن زن دارد. این شباهت تا حدی زیاد است که در نگاه اول و بدون دقت به بخش تحتانی، عامه مردم ممکن است علف زن کالسکه ای را با چمن زن های رایج در بازار اشتباه بگیرند.

نکته جالب این است که بسیاری از حتی باغداران و عامه مردم نیز از وجود چنین وسیله ای اطلاع ندارند و نمی دانند که یک علف زن کالسکه ای قرار است تا چه حد در انجام ساده تر امور کمک کند.آنچه که در دورنمای علف زن کالسکه ای مشخص است، دو دسته بلند، سوار بر یک شاسی است. شاسی در اغلب مواقع دو چرخ دارد و یک موتور نسبتاً بزرگ بر آن سوار شده است.

با کمی پایین تر آوردن زاویه دید به سرعت متوجه ارتباط موتور با پره های گردان خواهید شد. پره هایی که نخ علف زن را به گردش در می آورند. حال با در نظر داشتن این دورنما، می توان با دقت بیشتری اجزای علف زن کالسکه ای را بررسی کرد.

اجزای اصلی علف زن کالسکه ای

بین اجزای اصلی و هسته ای این وسیله و علف زن عادی تفاوت جدی به چشم نمی خورد زیرا اصول عملکرد در این بخش یکسان است اما در سایر اجزا و شاسی به طور کل تفاوت های ساختاری به چشم می خورد. ابتدا به بخش های متمایز ساختار خواهیم پرداخت:

دسته علف زن کالسکه ای: این وسیله نیز مانند ماشین چمن زن دسته بلندی دارد و این کمک کرده تا در هنگام کار با آن نیازی نباشد که اپراتور خم شود. اینکه نیازی نباشد خم شوید و در شرایط سختی با علف زن کار کنید، سهم بسزایی در تسهیل کاربری این وسیله دارد. دسته معمولاً از جنس فلز مقاوم بوده برای اینکه نقطه اتکای کاربر است، مقاومت بالای آن اهمیت دارد.

چرخ ها: همانطور که گفته شد عموماً دو چرخ در بخش زیرین شاسی اصلی قرار می گیرند. چرخ ها با توجه به محل قرارگیری نسبت به دسته و موتور، طوری طراحی شده اند که هم برای حرکت در راستای افق و هم برای تنظیم زاویه عملکرد تیغه کاربردی هستند. استفاده از چرخ ها در ترکیب با دسته باعث شده تا کار کردن با این وسیله نسبت به علف زن عادی بسیار ساده تر باشد. هم می توان به سادگی روی سطح حرکت و هم بدون هیچ مشکلی زاویه عملکرد را تنظیم کرد.

موتور: در این بخش هیچ تفاوتی با علف زن عادی به چشم نمی خورد مگر از نظر سایز و قدرت. معمولاً در علف زن کالسکه ای موتورهای حجیم تری بنا به فضای بیشتری که در دسترس است استفاده خواهد شد. قدرت نیز به موازات این حجم بیشتر، افزایش خواهد یافت و این کمک می کند تا سرعت کار با علف زن کالسکه ای دو چندان شود. نیروی محرکه موتور به شکل دورانی توسط شفت خروجی به گیربکس و کلاچ منتقل خواهد شد.

گیربکس و کلاچ: بدیهی است که نمی توان دائماً و به طور مستقیم نیروی محرکه موتور را به سری گردان منتقل کرد. این بدان معنی است که ترکیب گیربکس و کلاچ باید بین موتور و سری گردان قرار بگیرد. هرچند نیازی به توضیح دقیق و جزئی نحوه عملکرد گیربکس نیست اما عملکرد کلاچ اهمیت زیادی دارد. کلاچ معمولاً به کمک یک سیم به اهرمی روی دسته علف زن کالسکه ای متصل خواهد شد.

کاربر می تواند با کشیدن و رها کردن این اهرم، کلاچ را فعال و غیرفعال کند. فعال شدن و غیر فعال شدن کلاچ به معنی قطع و وصل ارتباط موتور و سری گردان است. با این کار کاربر می تواند چرخیدن یا نچرخیدن سری و سیم علف زن را کنترل کند.

سری (هد) علف زن: سری علف زن بخشی است که نیروی دریافتی از کلاچ را در قالب نیروی دورانی به نمایش می گذارد. اساساً همین دوران کمک می کند تا علف زن بتواند در سرعت بالا، تنه علف ها و چمن را درو و قطع کند. سیم علف زن با آرایش خاصی درون سری قرار گرفته و گره زده می شود. طول معینی از سیم بسته به تجربه باید بیرون سری قرار بگیرد. همین بخش باقی مانده در بیرون از سری، همزمان با دوران آن، علف ها را در سرعت بالا قطع می کند. نیاز به یادآوری است که در علف زن کالسکه ای با علف زن عادی، هیچ تفاوت ساختاری در این بخش وجود ندارد.

برخی اجزای اضافی: هرچند نمی توان این اجزا را اضافی نامید زیرا وجود آن ها در تسهیل عملکرد علف زن کالسکه ای اهمیت دارد اما برای ایجاد تمایز بین این اجزا و اجزای مهم تر، از این اصطلاح استفاده کردیم.اجزای سینی پشت پره که از پخش شدن چمن جلوگیری می کند یکی از همین اجزا است. این قطعه در بخش تحتانی شاسی قرار گرفته و با فاصله کمی از سیم علف زن دارد، اجازه پخش ضایعات چمن را نمی دهد.

استارت نیز در علف زن کالسکه ای معمولاً به شکل کششی بوده و با یک سیم به دسته علف زن کالسکه ای متصل شده است. معمولاً این بخش در قالب یک شاسی قلاب مانند روی بخش کناری دسته قرار می گیرد و کاربر می تواند با کشیدن آن، موتور وسیله را روشن کند.

تفاوت علف زن کالسکه ای با چمن زن

این دو وسیله از نظر نحوه کاربری و شکل ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند و همانطور که پیش تر اشاره شد، گاهاً از سوی عامه مردم یکسان در نظر گرفته می شوند. اما از نظر حرفه ای و تخصصی تفاوت اصلی علف زن کالسکه ای با چمن زن، جنس پره ها و نحوه برش گیاهان(چمن) است.در چمن زن برش به کمک تیغه های فلزی انجام شده و گردش این تیغه ها از بین انبوه چمن، باعث برش ساقه خواهد شد.

اما در علف زن کالسکه ای مانند علف زن عادی، برش به کمک گردش بسیار سریع یک نخ با جنس خاص انجام خواهد شد. نخ علف زن به شکلی طراحی شده که دارای دندانه های بسیار ریزی بوده و مقاومت بسیار زیادی در برابر پارگی دارد.گردش سریع سری، ایجاد گریز از مرکز و چرخش سریع نخ به موازات سری، باعث بریده شدن سطح مقطع گیاهان خواهد شد. پس همواره در نظر داشته باشید که تمام تفاوت این دو وسیله، مزایا و معایب آن ها از این مسئله ناشی می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>