اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بالابر ساختمانی


علت اصلی خرابی در بالابر ساختمانی چیست؟

هرکجا که پای انجام کار و تحمل فشار وسط باشد، خرابی و نقص نیز ممکن است ایجاد شود. این یک اصل دائمی و غیرقابل تغییر در محیط های کارگاهی و فضاهای کاری است. اساساً ممکن نیست که یک قطعه یا یک وسیله در جریان کار حضور فعالی داشته باشد اما به مرور زمان دچار آسیب یا نقص نشود.این موضوع کاملاً طبیعی است اما مسئله مدت زمان لازم برای آسیب دیدن و میزان حساسیت وسایل است. برخی از وسایل ممکن است نسبت به فشار کاری بالا حساسیت چندانی نداشته باشند اما در عین وسیله دیگری با کمترین فشار کاری دچار خرابی های جدی شود.

البته موضوع تنها منحصر به فشار کاری نیست؛ در هر وسیله ممکن است علل مختلفی باعث آسیب زدن به اجزا شوند. بر همین مبنا قصد داریم تا در یادداشت پیش رو با نگاهی به علل خرابی بالابر ساختمانی، به بررسی این مسئله بپردازیم.تلاش اصلی ما این است که علل رایج و شایع خرابی در بالابر ساختمانی را مورد شناسایی قرار داده و تا حد امکان روش های جلوگیری از آن را گوشزد کنیم. پس اگر یکی از مالکان یا اپراتورهای بالابر ساختمانی هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید. در این یادداشت با عناوین زیر همراه و همگام شما هستیم:

  • نگاهی به سیستم عملکرد و اجزای بالابر ساختمانی
  • عدم تناسب وزن بار و ظرفیت بالابر ساختمانی
  • عدم رعایت اصول حرفه ای
  • عدم رسیدگی به محصول و بازدید دوره ای
  • ضعف ساختاری

نگاهی به سیستم عملکرد و اجزای بالابر ساختمانی

برای درک بهتر علل خرابی و آسیب دیدن بالابر ساختمانی باید ابتدا به شناخت درستی نسبت به قطعات و اجزای آن دست یافت. هرچند بررسی دقیق تمام قطعات با تمام جزئیات ممکن نیست اما تلاش می کنیم قطعات کلیدی را مورد بررسی قرار دهیم.

شاسی بالابر ساختمانی: شاسی نقش تکیه گاه وسیله را داشته و امکان اتصال آن به سطح را فراهم می کند. برای چنین وسیله ای که قرار است به طور دائم وزن و فشار بالایی را تحمل کند، شاسی اهمیت بسیاری زیادی دارد.

موتور: موتور الکتریکی قلب تپنده بالابر ساختمانی است. در عمل تمام قوای محرکه این وسیله وابسته به موتور الکتریکی است. موتور بسته به توان و ظرفیتی که دارد ممکن است از برق تک یا سه فاز استفاده کند و این امکان را فراهم می کند تا ریسمان اصلی بالابر ساختمانی جمع شود. البته این کار تنها بر عهده موتور نیست و گیربکس نیز در این بخش نقش فعالی دارد.

گیربکس: گیربکس با دریافت خروجی از موتور و تبدیل آن به نیروی گردشی متناسب برای حمل بار، در این پروسه نقش ایفا می کند. موتور به جهت قرار گرفتن بین موتور و منبع فشار، یعنی قرقره جمع کننده سیم، فشار زیادی را متحمل خواهد شد.

در کنار اجزای فوق که بخش های اصلی را در عملکرد بالابر ساختمانی تشکیل می دهند، خود ریسمان انتقال وزن، قرقره ها و وینچ ها نیز اهمیت زیادی در پروسه کاری دارند و نمی توان نقش آن ها را نادیده گرفت. اما با توجه به اهمیت بیشتر اعضای فوق به بررسی آن ها بسنده می کنیم. حال با در نظر داشتن اعضای اصلی می توان بهتر به این پرسش پاسخ داد که اساساً مجموعه علل خرابی بالابر ساختمانی چیست؟بسیاری از وظایف و امور ساختمانی بدون بالابر مصالح قابل انجام نیست

عدم تناسب وزن بار و ظرفیت بالابر ساختمانی

اصلی ترین علتی که می توان برای آسیب دیدن بالابر ساختمانی در نظر گرفت، عدم رعایت تناسب بین وزن محموله و ظرفیت بالابر ساختمان است. این موضوع معمولاً با بی دقتی اپراتور به وقوع پیوسته و می تواند علاوه بر صدمه زدن به وسیله، باعث صدمات جانی و مالی دیگری شود.قدرت یک بالابر ساختمانی رابطه مستقیمی با توان موتور آن دارد.

معمولاً مدل هایی از بالابر مصالح که از موتور تک فاز استفاده می کنند حداکثر تا 350 کیلوگرم توانایی حمل بار دارند. البته در نظر داشته باشید که این توان اسمی موتور است و بهتر است به جهت اطمینان همیشه حداکثر تا 250 یا 300 کیلو بار توسط آن ها حمل شود.به هر طریق بهتر است همواره در این مورد اطلاعات کافی را از فروشنده به دست آورید. اما در مورد بالابر مصالح با موتور سه فاز سقف بار قابل حمل افزایش یافته و ممکن است مدل هایی با ظرفیت حتی 1 تن را نیز مشاهده کنید.

هرچند معمولاً ظرفیت بار قابل حمل در آن ها 750 کیلوگرم است. در هر حال همواره تلاش کنید تا ضمن کسب اطلاع دقیق از فروشنده یا مطالعه کاتالوگ و بروشور، با در نظر داشتن ضریب اطمینان، میزان کمتری بار از حد نهایی تعیین شده جابجا کنید. وارد کردن فشار بیش از حد و عدم رعایت تناسب در این بخش، آسیب جدی به موتور، قرقره، گیربکس و یا حتی شاسی وارد خواهد کرد.

عدم رعایت اصول حرفه ای

در کار کردن با بالابر ساختمانی علاوه بر رعایت تناسب وزن بار و ظرفیت وسیله، بسیار مهم است که نحوه کار با آن را نیز به طور حرفه ای بیاموزیم. ممکن است اپراتورهای کم تجربه تر با روشن و خاموش کردن متوالی موتور زمینه ساز آسیب زدن به آن شده یا با ایجاد فشار مداوم به گیربکس آسیب بزنند.بسیار مهم است که اپراتور شناخت درستی نسبت به بالابر ساختمانی و نحوه کار با آن داشته باشد. بدون اطلاع از اصول، ممکن است به اجزای مختلف وسیله آسیب وارد کنید.

عدم رسیدگی به محصول و بازدید دوره ای

در کار با هر وسیله ای باید به طور مداوم علائم و نشانه های آن را زیر نظر داشته باشید؛ یک اپراتور حرفه ای باید به شکل لحظه ای وضعیت وسیله را زیر نظر داشته باشد. این کمک می کند حتی در صورت بروز مشکل از آن جلوگیری کرده و از ایجاد صدمات جبران ناپذیر اجتناب شود. در کنار پایش لحظه ای، بالابر ساختمانی مانند هر وسیله برقی و مکانیکی دیگری، به سرویس و رسیدگی دوره ای نیاز دارد.باید حتماً پس از هر پروژه به درستی بررسی شود، نواقص احتمالی حل و یا بخش هایی مستهلک تعویض شوند.

ضعف ساختاری

یکی دیگر از علل رایج آسیب دیدن و ایجاد نقص فنی بالابر مصالح، ضعف ساختاری وسیله است. در این مورد نحوه کار کردن با آن ریشه مشکل نبوده و خود وسیله با طراحی غلط یا استفاده از مواد اولیه در مواردی ضعف جدی دارد.دقت داشته باشید که برای گریز از این مشکل، بدیهی است که باید خرید مدل های با کیفیت تر را در دستور کار قرار دهید. این موضوع اصلاً پیچیده نیست؛ خرید محصولات نامرغوب خود یکی از علل ایجاد خسارت و خرابی در آن ها خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>