اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بتونیر

راهنمای خرید بتونیر دنده دور یا دنده زیر

بتن مرغوب را با میکسر بتن می سازند و میکسر بتن در گردش اصولی دیگ بزرگ خود است که می تواند طرح اختلاط نهایی بتن را عملی سازد. در دنیای تئوری، ماجرای ساخت بتن داستان ساده ای است. در این داستان قرار است مقدار معینی از سیمان و ماسه و آب و برخی از افزودنی ها را به مقدار مشخص با یکدیگر مخلوط کنیم.

اما آیا این داستان در عمل هم به همین سادگی است؟ اهل فن می دانند که اختلاط مصالح سنگین وزن در مقدمات ساخت بتن چه ماجرای چالش برانگیزی است. عملیاتی که تنها با حضور مهارت استادکار و همچنین یک دستگاه بتونیر مناسب عملی خواهد شد.اشاره به بتونیر مناسب داریم. شاید این طور سوال پیش آید که مگر تمام میکسر بتن ها برای تولید بتن مرغوب نیستند؟! پس قید نوع مناسب از میکسر بتن ریزی چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ پاسخ به این سوال در مقدار بتنی است که باید تهیه شود.

برخی از عملیات ها با حجم اندکی از بتن اجرا می شوند و در برخی دیگر نیاز است تا وزن بسیار بالایی از بتن را تولید کنیم. از این رو خلاطه مناسب باید قابلیت ها برای کار کردن در نوع عملیات بتن ریزی ما را داشته باشند.جدا از بحث ظرفیت در میکسر بتن، نوع انتقال قدرت طراحی شده برای دستگاه نیز به عنوان یکی از ملاک ها در فروش بتونیر مناسب اهمیت پیدا می کند.

اینکه میکسر بتن شما با الگوی انتقال قدرت دنده زیر طراحی شده است و یا به سبک دنده دور کمر کار می کند، چارچوب اساسی در نحوه کارکرد تا نوع کاربری میکسر بتن ریزی را مشخص خواهد کرد. موضوعی که بر قیمت بتونیر نیز تأثیرگذار است.در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که ایده ها در طرح انتقال قدرت در میکسر بتن چه هستند؟ چه معایب و مزایایی دارند؟ و در نهایت برای چه سطحی از کار در عملیات های ساختمان سازی مناسب می باشند؟ و در کل فروش بتونیر با کدام الگو بیشتر صورت می گیرد؟

طرح انتقال قدرت در میکسر بتن ریزی چیست؟

بارزترین وجه قابل توجه در هر میکسر بتن، یک دیگ گردان و بسیار بزرگ است که قرار است با ظرفیت مشخصی از مصالح مقدماتی ساخت بتن پر شود. آنگاه با گردش این دیگ در اندک زمانی بتن مرغوب و یکدست ما تهیه خواهد شد.اما بهتر است نگاه گذرای خود را از دیگ میکسر بتن کمی فراتر برده و به بررسی نحوه گردش آن بیاندیشیم. اینکه این دیگ سنگین وزن و پر از مصالح چگونه و تحت تأثیر چه ساز و کار مکانیکی ای می تواند با چنین قدرتی به چرخش درآید؟

طرح انتقال قدرت در هر میکسر بتن ریزی پاسخی برای این پرسش است. در این ایده های مهندسی شده، روش هایی پیشنهاد شده است که بتواند قدرت موتور خلاطه را به سمت دیگر هدایت کند. البته این هدایت باید با حداکثر راندمان کاری در کمترین فشار به موتور همراه باشد. برای این منظور از سه ایده کلی استفاده می شود. طرح انتقال دنده زیر، دنده دور کمر و رولیک لاستیک فشرده.

نوع رولیک لاستیک فشرده، طرحی نادر برای ساختن خلاطه های بسیار بزرگ جثه است. اما در محیط اکثر کارگاه های ساختمان سازی قرار است با جمیع میکسر بتن های کوچک و یا متوسط کار کنیم. لذا نمونه های بتونیر دنده زیر و یا بتونیر دنده دور کمر بسیار متداول هستند. حال اگر قصد تهیه همزن بتن را داشته باشید، بهتر است کدام مدل را خریداری کنید؟

بتونیر دنده زیر چیست؟

در طراحی میکسر بتن ها قرار است یک دیگ را به گردش اندازیم. این دیگ بر یک محور سوار است و با نصب بلبرینگ هایی قدرتمند حول محور نصب شده قابلیت گردش دارد. برای طرح انتقال قدرت از موتور و گیربکس به سمت دیگ، ساده ترین ایده نصب یک چرخ دنده در پایین ترین نقطه دیگ می باشد.

این چرخ دنده در قسمت انتهای دیگ کاملاً بر بدنه متصل است. لذا هر بار گردش چرخ دنده مذکور باعث یک بار گردش دیگ خواهد شد.در تکمیل طرح بتونیر دنده زیر کافی است محوری طراحی کنیم که قدرت را از شفت خروجی گیربکس به سمت این دنده هدایت کند. یک محور دندانه دار که بر محور دنده ی زیر دیگ عمود است، برای تکمیل بتونیر دنده زیر کفایت می کند.

مزایای طرح ساخت بتونیر دنده زیر

  • طرح انتقال قدرت دنده زیر بسیار ساده است. در تمام آنچه برای ساخت این طرح لازم است، دو چرخ دنده کوچک می باشد که یکی در مسیر شفت گیربکس و دیگری در انتهای دیگ قرار دارد. این ایده تقریباً ساده ترین طرحی است که می توان برای انتقال قدرت مطرح کرد.
  • ساخت بتونیر دنده زیر ارزان تمام می شود. طراحی ساده و استفاده از متریال اندک در ساخت باعث ارزان شدن این مدل از بتونیر ها می شود.
  • بتونیر دنده زیر از مسیر تعمیرات و نگهداری بسیار ساده ای برخوردار است و در صورت خراب شدن چندان هزینه بردار نیست.

معایب طرح ساخت بتونیر دنده زیر

  • بزرگ ترین مشکل در طرح ساخت بتونیر دنده زیر قابلیت اندک دنده کوچک در انتقال قدرت است. چرخ دنده کوچک نصب شده در انتهای دیگ میکسر بتن دنده زیر، قابلیت بالایی در تامین قدرت اهرمی ندارد. از این رو نمی تواند برای گردش دیگ های بزرگ جثه مورد استفاده قرار گیرد.
  • درصد خرابی دنده تعبیه شده در زیر دیگ بالا است. چرخ دنده نصب شده در زیر دیگ از تعداد کمی دنده برخوردار است. مادامیکه تمام فشار ناشی از کار موتور تا گردش دیگ بر این دنده ها وارد می شود. کارکرد مداوم این چرخ دنده که باعث درگیر شدن پی در پی دنده ها می باشد، زمینه تخریب سریع آن را فراهم می کند.
  • بتونیر دنده زیر نمونه خوبی برای ساختن همزن بتن های کوچک می باشد؛ اما قابلیت کار در حجم های بالا را ندارد. البته در حجم های کم هم توانمندی مناسبی برای ایجاد یک گردش یکنواخت و کم صدا را دارد.

بتونیر دنده دور یا دنده کمر چیست؟

ایده طراحی بتونیر دنده دور کمر در واقع همان طرح انتقال بتونیر دنده زیر است که در آن قطر چرخ دنده را به مقدار قابل توجهی بزرگ کرده اند. در عمل مکانیک، برای رسیدن به قدرت بیشتر یا باید از موتور قدرتمندتر استفاده کنید و یا اینکه با یک طرح انتقال قدرت با چرخ دنده های بزرگ سیستم خود را تکمیل کنید.مشکل بزرگ در طرح انتقال قدرت بتونیر دنده زیر، ضعیف بودن چرخ دنده نصب شده در انتهای دیگ می باشد. این چرخ دنده از چنان قطر کمی برخوردار است که نمی تواند از پس تامین قدرت کافی برای گردش دیگ های بزرگ برآید.

اما اگر هوشمند باشیم و بتوانیم قطر چرخ دنده مذکور را بزرگ تر کنیم، می توانیم با قدرت محدود یک موتور الکتریکی و یا بنزینی دیگ های بسیار بزرگ تری را به چرخش درآوریم.این ایده ای است که در یک ساختار کاملاً مهندسی شده برای طرح انتقال قدرت بتونیر دنده دور کمر انتخاب شده است. در این ایده چرخ دنده ای که قرار است حلقه آخر انتقال قدرت باشد، آنچنان بزرگ شده که سوار برکمر دیگ نصب خواهد شد.

گیربکس دیگ در کنار دیگ نصب شده است و در یک نقطه با چرخ دنده تعبیه شده بر کمر دیگ درگیر می شود. به این ترتیب با گردش شفت گیربکس تحت قدرت موتور، چرخ دنده بزرگ نصب شده بر کمر دیگ نیز به حرکت درآمده، در امتداد آن، دیگ، گردش خود را آغاز خواهد کرد.

مزایای طرح انتقال قدرت بتونیر دنده دور کمر

چرخ دنده بسیار بزرگی که برابر با قطر بدنه دیگ است، می تواند تبدیل قدرت بسیار کارآمدی را انجام دهد. لذا با کمترین صرف نیرو از جانب گیربکس و همچنین بالاترین درجه راندمان کاری قادر است دیگ را به گردش اندازد. به این ترتیب عملا می توانیم با حضور موتورهای کم توان، دیگ های سنگین وزن را بگردانیم. این موضوع تأثیر مثبتی در کاهش قیمت بتونیر دارد.

جریان کشی در راه اندازی موتورهای الکتریکی را کاهش می دهد. در طرح انتقال قدرت بتونیر دنده زیر به واسطه قدرت کم انتقال یافته از جانب چرخ دنده، فشار بسیار بالایی در لحظه راه اندازی متوجه موتور الکتریکی دستگاه است.

این فشار بالا به شکل جریان کشی قابل توجهی خودش را نشان خواهد داد. اما در طرح انتقال قدرت بتونیر دنده دور کمر، جریان لحظه راه اندازی تقریباً برابر با جریان نامی موتور الکتریکی است. در نتیجه هیچ فشاری متوجه موتور نمی باشد.با طرح انتقال قدرت بتونیر دنده دور کمر می توانیم حرکتی نرم تر و البته روان تری را برای دیگ فراهم کنیم. این حرکت یکنواخت در تکمیل هر چه بهتر طرح اختلاط بتن تأثیرگذار است.

معایب طرح انتقال قدرت بتونیر دنده دور کمر

  • هزینه اجرای بتونیر دنده دور کمر به نسبت از طرح بتونیر دنده زیر بالاتر می باشد. چرخ دنده بزرگ تر دلیل کافی برای استفاده از متریال بیشتر در ساخت بتونیر است. از طرفی نصب شدن آن بر بدنه دیگ نیاز به صرف ساعت کاری بالاتری در هنگام ساخته شدن بتونیر دارد. این همه مقدمات گران تر شدن بتونیر را فراهم می کند.
  • اگر چه احتمال خرابی در بتونیر دنده دور کمر کمتر از طرح بتونیر دنده زیر است؛ اما در صورت خراب شدن و یا شکسته شدن دنده ها شرایط تعمیرات تخصصی تر و البته پرهزینه تری دارند. در بتونیر دنده دور کمر، هر یک از دنده های نصب شده بر کمر دیگ به مراتب کمتر از نوع دنده زیر درگیر هستند. اما در صورت خراب شدن این دنده ها شرایط تعمیر آنها با چالش های بزرگی مواجه خواهد شد.

در مقام مقایسه برای خرید میان یکی از دو طرح بتونیر دنده زیر و بتونیر دنده دور کمر می توان هر کدام یک از این دو ایده را برای ساختن برخی از میکسر بتن ها با کارایی خاصی مناسب دانست. به طور کلی نمی توان یکی از این دو ایده را به عنوان روش برتر در نظر گرفت.برتر بودن یک روش طراحی، باعث منسوخ شدن طرح مقابل است. اما در عمل شاهد حضور قدرتمند هر دو ایده در طراحی های مدرن از همزن بتن هستیم. پس می توان گفت که همچنان از نگاه سازندگان میکسر بتن هر دو ایده در طرح انتقال قدرت همزن بتن کارآمد هستند و می توانند کارایی های خودشان را داشته باشند.

لکن در مقام خریدار، این شما هستید که باید میان این دو طرح انتقال قدرت یکی را انتخاب کنید. در گام اول در نظر داشته باشید که طرح انتقال قدرت بتونیر دنده زیر برای ساختن میکسر بتن های کوچک کاربرد دارد.از این رو هرگز این طرح انتقال قدرت را در میکسر بتن های بزرگ جثه پیدا نخواهید کرد. پس اگر قصد خرید یک میکسر بتن400لیتری و یا بالاتر از آن را دارید، قطعاً باید از طرح انتقال قدرت بتونیر دنده دور کمر بهره مند شوید.

در نتیجه با کنار هم قرار دادن این نکات، ظاهراً باید ساخت بتونیر 250لیتری را عرصه رقابت این دو ایده در نظر بگیریم. در این بین کدام مدل در طراحی بتونیر 250لیتری مناسب است؟طرح انتقال قدرت بتونیر دنده زیر ارزان است، ساختار ساده ای دارد؛ اما در مقابل این ارزان قیمت بودن، درصد خرابی دنده های آن بالاتر و قدرت مطلق آن در گردش یک دیگ پر شده از مصالح کم است.از این رو چاره ای نیست که برای ساختن بتونیر دنده زیر از موتورهای 3 اسب بخار استفاده شود. چرا که موتورهای کم توان تر قابلیت گردش دیگ را ندارند.

اما قیمت بتونیر دنده دور کمر در عین گرانتر بودن، قابلیت تامین قدرت بهتری دارد و در کل حرکت روانتر از دیگ را برای رسیدن به یک طرح اختلاط مناسب از بتن فراهم می آورد. این ویژگی ها آنچنان است که بسیاری از اهل فن خرید و فروش بتونیر دنده دور کمر را بر مدل های دنده زیر ترجیح می دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>