اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ماشین آلات ساختمانی


الزامات در حمل و نقل ماشین آلات سبک و سنگین چیست؟

در یک کارگاه ساختمانی، طیف بزرگی از انواع ماشین آلات ساختمانی حضور دارند. ماشین آلاتی که در ابعاد متنوع با عملکردهای گوناگون وظایف ویژه ای را انجام می دهند. از یک میکسر بتن ساده تا بالابر ساختمانی و هر ماشین آلات ریز و درشت دیگری در این لیست بلند بالا قرار دارند.در تمام این ماشین آلات ساختمانی قدرتی موتوری تدارک دیده شده است تا در کنار یک ساز و کار مکانیکی وظیفه ای از انبوه عملیات عمرانی انجام پذیرد.

جابه جایی مصالح سنگین ساختمانی، برش فلزات و بتن، حمل و نقل بتن، حفاری و... همگی انواع عملیات سنگین در ساختمان سازی هستند که باید با حضور قدرتمند انواع ماشین آلات ساختمانی اجرا شوند.در این بین همواره نیاز است تا این ماشین آلات ساختمانی قدرتمند و در عین حال حجیم را در سطح کارگاه جابجا کنیم. گاها لازم است تا ماشینی مانند میکسر بتن و یا موتور ویبراتور را بارها و بارها در سطح کارگاه ساختمانی حمل و نقل کنیم تا در هر گوشه از کارگاه عملیات عمرانی را پی بگیریم.در این بین چه الزاماتی برای حمل و نقل ماشین آلات سبک و سنگین ساختمانی مطرح است؟

آیا هر گونه جابه جایی این ماشین آلات ساختمانی همراه با دستورالعمل هایی است؟ آیا می توان بدون در نظر داشتن الزامات خاصی آنها را در هر شرایط و مکانی جابجا نمود؟قطعاً نمی توانیم طیف بزرگی از ماشین آلات ساختمانی را بدون در نظر داشتن قواعد استاندارد شده و الزامات قانونی در محیط کارگاه جابجا کنیم. برای این منظور لیست کاملی از انواع دستورالعمل ها را تدارک دیده اند.اما قبل از پرداختن به دستورالعمل های کلیدی در الزامات حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی لازم است تا دلیل تدوین این بایدها و نبایدها را تشریح کنیم.

چرا به بایدها و نبایدها در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی نیاز داریم؟

در الزامات مطرح شده برای حمل و نقل هر تجهیز ساختمان سازی در نهایت دنبال یک هدف کلیدی هستیم. اینکه بتوانیم انواع ماشین آلات ساختمانی را در یک فضای کاملاً امن عاری از هر گونه آسیب برای دستگاه، اپراتورها، افراد حاضر در کارگاه و خود بنای عمرانی جابجا کنیم.

ماشین آلات ساختمانی در مدل های سبک و سنگین همگی بزرگ جثه و غالباً سنگین وزن هستند. در نتیجه جابه جایی آنها می تواند خطرآفرین باشد. خصوصاً که در آنها از انواع موتورها، بخش های دوار و قسمت های برنده استفاده شده است.لذا تامین امنیت دستگاه و اپراتورها کلیدی ترین دلیل برای رعایت الزامات در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی می باشد.

الزامات ایمنی در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی

مجری عملیات ساختمان سازی موظف است که در ابتدای امر همراه با برآورد بنای در حال ساخت و محدودیت های فضایی نوع و اندازه مناسب از انواع ماشین آلات ساختمانی را تهیه کند.حمل و نقل درست ماشین آلات ساختمانی زمانی صورت می گیرد که تجهیز مورد نظر قابلیت مانور در فضای کارگاه را داشته باشد. مثلاً چطور می خواهید یک میکسر بتن بزرگ جثه و یا کمپکتور قدرتمندی را در فضای محدود یک کارگاه ساختمانی جابجا کنید؟ لذا اولین نکته در انتخاب درست ماشین آلات ساختمانی است.

مجری عملیات اجرایی در پروژه های عمرانی باید از افراد متخصص با سطح آگاهی کافی برای حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی استفاده کند. کار با تمامی ماشین آلات ساختمانی مستلزم کسب مهارت های کافی در کنار آموزش های اصولی است.لذا باید از کسانی که دارای مدرک معتبر و یا آگاهی کاملی در کارکرد با تجهیزات هستند، برای تکمیل عملیات استفاده شود. به این ترتیب در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی، این تجهیزات را در اختیار کسانی گذاشته ایم که سطح اطلاعات کاملی در نحوه حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی دارند.

تمامی ماشین آلات ساختمانی باید دارای علائم و برچسب های هشدار دهنده کاملاً خوانایی باشند. این برچسب ها معرف جنبه های ایمنی است. از طرفی برای برخی از تجهیزات، استفاده از علائم هشدار بصری مانند یک چراغ گردان و یا صدایی هشدار دهنده در حین جابه جایی الزامی است.غالباً در ماشین آلات ساختمانی بزرگ جثه شاهد حضور این علامت های هشدار دهنده هستیم.

در آغاز عملیات عمرانی تا حین کار و در تمام مراحل گوناگون از اجرای فعالیت ماشین آلات ساختمانی، باید مسیری امن با دسترسی بالا برای جابه جایی آنها تعریف شده باشد. این مسیر نباید محل انبار مصالح، استقرار دستگاه ها، محل استراحت پرسنل و یا هر مانع دیگری باشد.کارفرما موظف است تا با نصب انواع تابلوها، علائم و نشانه های هشدار دهنده و یا آگاه کننده محوری، این مسیرها برای حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی را تعریف کرده باشد. به طوری که هر کارگری در فضای کارگاه کاملاً ساده از حضور مسیر قید شده اطلاع پیدا کند.

تمام بخش های کنترل در هر یک از ماشین آلات ساختمانی باید در دسترس صحیح و کامل اپراتورها قرار بگیرد. مخصوصاً تجهیزات با توانمندی خود حمل بودن باید از اتاقک راننده کاملاً تعریف شده و ایمنی برخوردار باشند.در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی باید از حضور افراد غیر مسئول در اطراف دستگاه ممانعت به عمل آید. افراد غیر مسئول هیچ گونه اطلاعی از شرایط عملیات ندارند و در عین حال با هیچ نوع وسیله و یا پوششی حفاظت نمی شوند.

چنین افرادی اگر در نزدیکی تجهیزات در حال حمل و نقل باشند، در صورت بروز حادثه با احتمال بالا قادر به عکس العمل مناسبی نیستند. این همه نزدیکی هر فرد غیر مسئول را به یک ماشین آلات در حال حمل شدن را خطرناک می کند.در تمامی این عوامل همراه با حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی به الزاماتی برای جابه جایی تجهیزات اشاره داشتیم. این الزامات می توانند دامنه بسیار وسیع تر و البته تخصصی تری داشته باشند.

هر یک از ماشین آلات ساختمانی مانند میکسر بتن و یا انواع کمپکتور، ماله پروانه ای و شمشه ماله تعریف تخصصی در حمل و نقل دارند. لکن بسیاری از این تجهیزات با جابجا شدن است که وظایف خود را انجام می دهند.در دستگاه هایی مانند شمشه ماله، ماله پروانه ای، کمپکتورها و حتی انواع میکسر بتن شاهد عملیات با محوریت جابه جایی ماشین آلات ساختمانی هستیم. به طور کلی این ماشین آلات ساختمانی باید جابجا شوند تا عملیاتی عمرانی صورت گیرد.در این حالت الزامات مشخصی در حمل و نقل هر چه ایمن و در عین حال کاربردی برای ماشین آلات ساختمانی مطرح شده است.

برخی نکات کلیدی در حمل و نقل ماشین آلات در حین اجرای عملیات

اطلاع از دستورالعمل کاری ماشین آلات ساختمانی، اولین شرط در کار با آنها می باشد. اینکه تجهیز هدف دقیقاً چگونه و با چه مقدماتی روشن می شود و برای آغاز عملیات عمرانی چه نیازهایی دارد؟ به این ترتیب آمادگی نحوه روشن کردن موتورهای بنزینی و یا برقی، چگونگی تنظیمات دستگاه و نحوه کارکرد با آن مقدمات آغاز کار با آنها می باشد.

در کار با ماشین آلات ساختمانی باید برنامه مشخصی حضور داشته باشد. هرگز نمی توانیم یک میکسر بتن را بدون آنکه بدانیم برای کجا بتن می سازیم، روشن کنیم. و یا اینکه چگونه می خواهیم موتور ویبراتور را روشن کنیم، در حالی که برنامه کاری تعریف شده ای وجود ندارد.حضور برنامه کاری باعث نظم در عملیات است. در نتیجه ماشین آلات ساختمانی کاملا هدفمند شده استفاده می شوند. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت، تداوم طول عمر دستگاه و راندمان بالا در کار است.

در حمل و نقل هر یک از ماشین آلات ساختمانی باید از اپراتورهایی که کاملاً در کار با دستگاه مسلط هستند، استفاده شود. خصوصاً در زمانی که قرار است دستگاه در حین جابجا شدن عملیات عمرانی را انجام بدهد.در این حالت تسلط بر نحوه تنظیم عملیات کاری کاملاً جدی است. در ضمن هرگز نباید یک ماشین ساختمان سازی را در حین حمل و نقل بدون اپراتور رها کنید. در هر حالتی باید یک مجری اجرای کار همراه با عملیات کاری ماشین آلات ساختمانی باشد.

استفاده از ابزارها، لباس کار و تجهیزات ایمنی و البته تخصصی برای هر یک از ماشین آلات ساختمانی الزامی است. هر یک از ماشین آلات ساختمانی نحوه کارکرد مختص به خود را دارند. اما در تمام آنها با انبوهی از قطعات مکانیکی قدرتمند و متحرک سر و کار داریم. لذا تهیه لباس کار تا تجهیزات ایمنی تخصصی برای اپراتورها الزامی است.

ماشین آلات ساختمانی تجهیزات بسیار بزرگ و قدرتمندی هستند که قرار است مجموعه عملیات های سنگین ساختمان سازی را به انجام برسانند. این تجهیزات گران قیمت و در عین حال با مقاومت بالایی هستند.از این رو همگی آنها قرار است تا برای حجم گسترده ای از عملیات های ساختمان سازی مورد استفاده قرار بگیرند. لذا حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی یک جریان عادی در هر عملیاتی می باشد.

البته ماشین آلات ساختمانی چه بزرگ و یا کوچک در دسته تجهیزات و یا ماشین آلات معمولی قرار نمی گیرند. در نتیجه باید الزامات در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی را جدی تر دنبال کنیم.الزاماتی که در نهایت قرار است امنیت دستگاه را در کنار امنیت اپراتورها و البته دیگر افراد حاضر در پروژه تامین نماید. در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی باید متوجه ابزارهای کارکرد آنها باشیم.

از یک تیغه تا بیل و حتی مته ای ساده در دسته ابزارهای انجام کار در یک ماشین ساختمانی محسوب می شود. لذا در حمل و نقل ماشین آلات ساختمانی باید مراقب باشیم که این بخش های فنی و البته حساس از هر گونه آسیب در امان بمانند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>