اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

امروزه احراز هویت به جزء جدایی ناپذیری از زندگی افراد تبدیل شده است و هر کجا که قصد داشته باشید فعالیت های حساسی مانند معامله، ایجاد حساب در صرافی، انتقال مالکیت، بازکردن حساب بانکی و دریافت وام را انجام دهید، باید هویت خود را اثبات کنید. با این حال، سیستم های امروزی احراز هویت بسیار پیچیده و ضعیف هستند و نقایص امنیتی چنین سیستم هایی بارها به کلاهبرداری مالی، پولشویی و سایر جرایم مالی منجر شده است. احراز هویت یا شناخت مشتری (Know Your Customer) یا به اختصار «KYC»، صرف نظر از کاربرد آن، فرایندی طولانی است. حجم زیاد کاغذبازی اداریِ مرتبط با چنین فرایندهایی و شفافیت نداشتن در مورد استفاده از داده های شخصی جمع آوری شده از مشتری ها، به ناکارآمدی در جمع آوری داده بین سیستم های موازی منجر شده است.

همچنین، تلاش های جهانی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی، برای دولت ها و شرکت های مالی فوق العاده پرهزینه تمام می شود. بر اساس گزارش های اخیر، در سال 2014 شرکت ها فقط برای مبارزه با پولشویی، مبلغ کلان 10 میلیارد دلاری هزینه کرده اند. از سوی دیگر، برخی شرکت ها نیز به دلیل رعایت نکردن قوانین مربوط به شناخت مشتری، به پرداخت جریمه های سنگین قضایی محکوم می شوند. این فضای بی ثبات، پرابهام، پیچیده و نامطمئن باعث شده تا حوزه مالی برای انطباق با قوانین شناخت مشتری، به راه حل های مبتنی بر بلاک چین روی بیاورد. در ادامه، با استفاده از مقاله ای که در وب سایت دِوتیم (DevTeam) منتشر شده است، به بررسی تأثیر بلاک چین در فرایندهای احراز هویت و شناخت مشتری می پردازیم.

تغییر با بلاک چینِ احراز هویت
حوزه خدمات مالی مدت ها به دنبال راه حل هایی برای مشکل احراز هویت بوده است، اما فقط طی سال های اخیر راه حلی مناسب در قالب بلاک چین پیدا شده است.

معماری محاسباتی غیرمتمرکز بلاک چین این امکان را فراهم می کند تا داده های جمع آوری شده از ارائه دهندگان معتبر در پایگاه داده ای واحد، تغییرناپذیر، تأییدشده، رمزنگاری شده و ایمن ثبت شود.

احراز هویت با استفاده از بلاک چین می تواند سریع تر، آسان تر، ایمن تر و کارآمدتر از فرایند سنتی تأیید هویت باشد.

بلاک چینِ احراز هویت چیست؟
فناوری بلاک چین امکان ایجاد دفتر کلی توزیع شده را فراهم می کند که می توان آن را با تمام کاربران شبکه به اشتراک گذاشت. به عبارت دیگر، به لطف فناوری بلاک چین هیچ مرجع انحصارگری وجود ندارد و بنابراین، برخلاف مدل کلاینت-سِرور (client-server model) یا همان مدل سرویس گیرنده-سرویس دهنده، هیچ نقطه شکست واحدی وجود نخواهد داشت.

پایگاه داده بلاک چین ماهیتاً غیرقابل تغییر است و این ویژگی باعث می شود اطلاعات این پایگاه داده بسیار قابل اعتمادتر باشند. از چنین پایگاه داده ای می توان برای ذخیره مشخصات افراد، به گونه ای که کاملاً قابل اعتماد باشد، استفاده کرد.

به عنوان مثال، اگر بخش خدمات مالی از بلاک چین برای احراز هویت استفاده کند، می تواند با سرعت و امنیت بیشتری و از طریق ابزاری مانند یک اپلیکیشن، هویت کاربران را بررسی کند. با توجه به ایمنی پایگاه داده بلاک چین، نهادهای دولتی و شرکت ها می توانند به طور کامل بر ایمنی داده ها تکیه کنند، به شکلی که دیگر به هیچ گونه بررسی بیشتر در خصوص مشخصات افراد نیازی نباشد.

بلاک چین احراز هویت چگونه کار می کند؟
به عنوان مثال، یک مؤسسه یا بانک به منظور دستیابی به داده های هویت شما، درخواستی برای پلتفرم بلاک چین ارسال می کند.

در این معماری جدید، دسترسی به داده ها صرفاً بر اساس رضایت کاربر انجام خواهد شد. برای رضایت دادن، کاربر فقط باید از طریق رمز عبوری یک بار مصرف (OTP) وارد حساب کاربری خود شود و یک کلید خصوصی به داده ها اختصاص دهد. در این حالت، اگرچه می توان از طریق شخص ثالث به داده ها دسترسی داشت (در این مثال بانک)، اما مالکیت داده ها همچنان در اختیار کاربر خواهد بود.

در حال حاضر، شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات همچون IBM، مفهوم پلتفرم احراز هویت مبتنی بر بلاک چین را پیاده سازی کرده اند. پروژه «به اشتراک گذاری جمعی شناخت مشتری» (Shared Corporate Know Your Customer) این شرکت، از سازوکاری غیرمتمرکز، ایمن و کارآمد برای اعتبارسنجی، جمع آوری، ذخیره، به روزرسانی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به هویت مشتری ها استفاده می کند.

بلاک چین چگونه به روند شناخت مشتری کمک می کند؟
در آینده، کاربردهای بلاک چین در حوزه شناخت مشتری و تأیید هویت می تواند تا حد زیادی هزینه های هر صنعتی را که متکی به احراز هویت است، کاهش دهد، زیرا فناوری بلاک چین به بانک ها و سایر مؤسسات مالی اجازه می دهد تا از یک مدل ایمن، سازمان یافته و واحد برای مدیریت داده ها استفاده کنند. در ادامه به برخی امتیازهای استفاده از بلاک چین در فرایند احراز هویت اشاره می کنیم.

جمع آوری داده های توزیع شده کاربران
با یک سیستم شناخت مشتری مبتنی بر فناوری بلاک چین، حوزه های مالی و بانکداری نیازی به انجام فرایند تأیید هویت ندارند.

در حال حاضر، داده های افراد در یک سیستم متمرکز، مانند یک مخزن، جمع آوری و ذخیره می شوند. برای دستیابی به این داده ها، ارائه دهندگان خدمات شناخت مشتری باید داده های مشتریان خود را با شرکت هایی که به این داده ها احتیاج دارند، به اشتراک بگذارند.

با به کارگیری راه حل های مبتنی بر بلاک چین در فرایند شناخت مشتری، داده ها روی شبکه ای غیرمتمرکز در دسترس خواهند بود و بنابراین، شرکت ها و نهادهای مختلف می توانند پس از کسب اجازه از کاربر، به این داده ها دسترسی داشته باشند.

ازآنجاکه داده ها فقط بعد از تأیید یا کسب اجازه از کاربر از نهاد مربوطه تحویل گرفته می شوند، این سیستم شناخت مشتری مبتنی بر بلاک چین امنیت بهتری برای محافظت از داده ها فراهم می کند. در این سیستم، دسترسی غیرمجاز به داده ها امکان پذیر نیست و درنتیجه، افراد کنترل بیشتری روی داده های خود دارند.

اتوماسیون و استانداردسازی سیاست ها و عملیات ها
سازمان ها، کسب وکارها و سایر مؤسسات، هرروز داده های مشتری ها را جمع آوری می کنند. تقریباً در تمام جوانب زندگی روزمره، از پرداخت قبض گرفته تا رزرو بلیت، داده های شخصی ما خصوصاً نام، آدرس، شماره کارت شناسایی و… موردنیاز هستند.

با در نظر گرفتن پیشرفت های اخیر به دست آمده در استانداردسازی سیاست های شناخت مشتری و میزان فزاینده داده های جمع آوری شده، اکنون می توان از راه حل های مبتنی بر بلاک چین برای استفاده از قراردادهای هوشمند به منظور اجرای فرایندهای کنترلی و عملیاتی استفاده کرد.

مسیریابی گردش کارِ شناخت مشتری (فعالیت های تکراری موردنیاز برای احراز هویت مشتریان) را می توان از طریق رمزنگاری در قراردادهای هوشمند و استانداردسازی در سرتاسر صنعت، تسهیل کرد. این شرایط می تواند کارایی سیستم های مبتنی بر بلاک چین احراز هویت را افزایش و نیاز به نظارت دستی را کاهش دهد.

علاوه بر این، بهبود تکنیک های دیجیتالی کردن فرایندها به پیاده سازی راه حل های چندزبانه با استفاده از ابزار ترجمه و قراردادهای هوشمند هم کمک می کند.

متمرکزبودن کنترل و خطرها
حوزه مالی می تواند با محدودکردن میزان داده های ورودی انسانی، خطرهای احتمالی را کاهش دهد. این امر از طریق استانداردسازی درون صنعت امکان پذیر است. دارندگان داده نیز می توانند بر محافظت از داده های خود نظارت داشته باشند، زیرا از افراد خواسته می شود تا خود به طور مستقیم اجازه دسترسی به داده ها را به شرکت ها و نهادهای مختلف بدهند. این راهکار، احتمال اشتباه یا تقلب را کمتر می کند.

بلاک چین به بانک ها اجازه می دهد تا فعالیت های مهمِ قانونی، از جمله فرایندهای سنجش میزان ریسک مربوط به پولشویی را به صورت خودکار انجام دهند. این امر به محدودکردن ریسک احتمالی بانک ها و بنابراین، کاهش ریسک مشتریان کمک می کند.

به این ترتیب، راه حل های شناخت مشتری و مبارزه با پولشوییِ مبتنی بر بلاک چین می تواند تغییر بزرگی در نحوه بررسی دسترسی و امنیت هویت توسط بانک ها ایجاد کند. از این رو، احتمالاً طی سال های آینده سرمایه گذاری کلانی روی راه حل های شناخت مشتری و مبارزه با پولشویی مبتنی بر بلاک چین انجام خواهد شد.

کیفیت داده ها و نظارت
بلاک چین مانعی مقاوم در برابر کلاهبرداری است. داده ها، پس از ورود، روی دفتر کل بلاک چین ثبت می شوند و پس از ثبت، تغییرناپذیر خواهند بود. رمزنگاری، داده های ذخیره شده روی بلاک چین را ایمن می کند. این داده ها بدون موافقت بیش از 51 درصد از شبکه، قابل تغییر نیستند.

سیستم فعلی کلاینت-سِرور برای ذخیره داده ها در مؤسسات مالی، یک سیستم مبتنی بر سیلو (silo-based system) اجرا می کند؛ در این سیستم، بانک ها داده ها را برای زمانی که موردنیاز باشند، روی سِرورهای مرکزی خود ذخیره می کنند و این داده ها با سایر نهادها به اشتراک گذاشته نمی شود. در این صورت، فقط از طریق سیستم داخلی بانک ها و نه هیچ واسطه خارجی دیگری، می توان به داده ها دسترسی پیدا کرد. یعنی هر مؤسسه ای که لازم است دستورالعمل های شناخت مشتری را انجام دهد، باید خود فرایند احراز هویت را طی کند.

از سویی دیگر، راه حل مبتنی بر بلاک چین امکان ایجاد دفتر کلی را فراهم می کند که به داده ها اجازه می دهد روی یک پلتفرم واحد و قابل دسترس در سرتاسر جهان ذخیره شوند. بنابراین، هر فردی که مجوز دریافت کرده باشد، می تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.

این امر می تواند به بهبود نظارت بر داده ها منجر شود و به مؤسسات کمک کند تا موارد کلاهبرداری و تقلب را زودتر شناسایی کنند. در نتیجه، از میزان جرایم مالی که بانک ها با آن مواجه هستند، کاسته خواهد شد و دیگر نیازی به پرداخت جریمه های سنگین به علت نقض قوانین نخواهد بود.

ارتباطات و شفافیت
پلتفرم های احراز هویت مبتنی بر بلاک چین امکان نظارت فعال همه چیز، اعم از افتتاح حساب تا تراکنش های روزانه را فراهم خواهند کرد. هنگامی که این پلتفرم های جدید با قراردادهای هوشمندی که معیارهایی ازپیش مشخص شده برای شناسایی فعالیت های مجرمانه دارند ادغام شوند، بانک ها می توانند در کمترین زمان ممکن از هرگونه تخلف مالی مطلع شوند.

ویژگی تغییرناپذیری داده ها روی بلاک چین نیز در زمینه ایجاد اعتماد بین طرفین درگیر در فرایند احراز هویت بسیار مؤثر است. با اعتماد به داده های ذخیره شده روی نرم افزار بلاک چینی شناخت مشتری، دیگر الزامی به انجام فرایندهای اعتبارسنجی ثانویه یا بازبینی اطلاعات نخواهد بود.

درنهایت، یک سیستم دفتر کل توزیع شده، فرایند ارتباطات و گزارش ها را کارآمدتر و همچنین در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. ازآنجاکه طرفین درگیر می توانند به راحتی به داده های قابل اعتماد دسترسی داشته باشند، اشتباهات و جرایم سریع تر شناسایی خواهند شد.

تأثیر این ویژگی در خصوص اشتباهات برجسته تر خواهد بود، زیرا در سیستم های معمول و سنتی، شناسایی، گزارش و رفع اشتباهات زمان زیادی می طلبد.

گزارش فعالیت مشکوک
در حال حاضر، فرایند احراز هویت روزها یا حتی هفته ها طول می کشد. به همین دلیل، هزینه ای که مؤسسات مالی باید برای مطابقت با قوانین قضایی در نظر بگیرند، به سرعت رو به افزایش است، زیرا این صنعت تلاش دارد تا از کلاهبرداران مالی یا تروریست ها جلوتر باشد.

با استفاده از یک دفتر کل مشترک که چندین مؤسسه مالی مختلف آن را مدیریت و حفظ می کنند، تمام افراد و نهادها می توانند بر فرایند احراز هویت افراد نظارت داشته باشند و آن را تنظیم کنند. هرگونه تغییر یا به روزرسانی در داده های مشتری در دسترس تمام اعضای شبکه خواهد بود.

با دسترسی مستقیم به یک دفتر کل مشترک، دیگر لازم نیست سازمان ها و نهادها فرایندهای بسیار زمان بَرِ شناسایی کلاهبرداری ها و گزارش آنها را طی کنند.

فرایند جامع احراز هویت
راه حل اعتبارسنجی و تأیید هویت رمزنگاری شده به مؤسسات مالی کمک می کند تا با سرعت بیشتری هویت افراد را بررسی کنند. این امر برای انطباق قانونی فرایند محافظت از داده ها و همچنین جلوگیری از کلاهبرداری ضروری است.

در همین حال، افزایش تقاضا برای بانک ها و سایر مؤسسات مالی برای ایجاد اپلیکیشن هایی که به کاربران اجازه می دهد تا امور بانکی خود را به صورت آنلاین انجام دهند، چالش جدیدی را پیش روی حوزه مالی و بانکداری قرار داده است. رفع نقایص امنیتی ناشی از باگ های نرم افزاری یا سرقت دستگاه های هوشمند، به راهکاری غیرمتمرکزتر و ایمن تر احتیاج دارد تا بتواند نگرانی های امنیتی کاربران را برطرف کند.

امنیتی که مدل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ارائه می کند، احتمال کلاه برداری را بسیار کمتر می کند. اگرچه هنوز در صورت سرقت دستگاه (به عنوان مثال، گوشی هوشمند)، هکر می تواند به برخی اطلاعات حساس دسترسی داشته باشد، اما به لطف تغییرناپذیری داده های ثبت شده روی بلاک چین، هکر توانایی تغییر و سوءاستفاده از داده ها را نخواهد داشت. به طور ویژه، راه حل های احراز هویت برای بانک ها تغییری اساسی ایجاد می کند، زیرا می تواند میزان امنیت و رضایت مشتری را افزایش دهد.

محدوده کاربرد بلاک چین احراز هویت
پیاده سازی بلاک چین احراز هویت فقط به بانک ها یا مؤسسات مالی محدود نمی شود. صنایعی که به تأیید هویت کاربران احتیاج دارند هم می توانند از فناوری بلاک چین بهره ببرند.

به عنوان مثال، مقامات مالیاتی برای تسریع فرایندهای داخلی خود می توانند به آن دسترسی داشته باشند. سایر صنایعی که به داده های هویت کاربران احتیاج دارند شامل سازمان های قضایی، مؤسسات رتبه بندی اعتبار، بازار سهام و نهادهای مشابه می شوند.

احراز هویت روی بلاک چین می تواند به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل شود. همان طور که پیش از این اشاره شد، شرکت بزرگ فناوری مانند IBM پیش تر سرمایه گذاری خود را روی پروژه بلاک چینی بزرگی آغاز کرده است که با همکاری شرکت سرمایه گذاری و خدمات بانک داری HSBC، دویچه بانک (Deutsche Bank) و خزانه داری کارگیل (Treasuries of Cargill) در حال توسعه است.

سخن پایانی
در این مقاله، بررسی کردیم که فناوری بلاک چین می تواند از بسیاری جهات، فرایند احراز هویت افراد و شناخت مشتری را ارتقاء دهد. شرکت هایی همچون IBM به وضوح مزایا و برتری این فناوری جدید را نسبت به سیستم های موجود درک کرده اند.

همه چیز از تغییرناپذیری پایگاه داده بلاک چین تا توانایی آن برای بهبود شفافیت فرایند احراز هویت مشتری ها، کمک بسیار بزرگی به ارتقای فرایند تأیید هویت و کاهش جرایم مالی خواهد بود.

ارگان های دولتی نیز از این فناوری بهره خواهند برد، زیرا با استفاده از فناوری بلاک چین، افراد مسئول در ارزیابی و کاهش ریسک، دسترسی بهتری به داده ها خواهند داشت و روابط بین حوزه های مالی و قانون گذاران شفاف تر خواهد بود. این امر در بلندمدت می تواند پیش زمینه کاهش عمده ای در جرایم و کلاهبرداری های مالی باشد.

تنها زمان می تواند تأثیر واقعی فناوری بلاک چین را نشان دهد. آنچه آشکار است، اشتیاق همه ما به تحقق وعده ها و نویدهای این فناوری نوین است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>