اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هیاهوی تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی باعث شد تا قیمت دوج کوین رشدی 900 درصدی داشته باشد. با وجود اینکه این جهش دوام چندانی نداشت اما قدرت شبکه های اجتماعی در جریان سازی را به ما نشان داد.

یکی از شگفت انگیزترین اتفاقات چند روز اخیر در بازار ارزهای دیجیتال، رشد کم سابقه دوج کوین (Dogecoin) بوده است که قیمت آن در عرض 24 ساعت، حدوداً ده برابر افزایش یافت. دوج کوین را می توان بهترین ارز دیجیتال میم یا میم کوین (MemeCoin) دانست که یک بار دیگر به واسطه هیاهویی تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی، خبرساز می شود. ارزهای دیجیتال میم یا میم کوین ها مبتنی ایده طنزی هستند که مدتی در اینترنت رواج داشته و سپس به یک ارز دیجیتال تبدیل شده اند. در ادامه با استناد به مقاله ای که در وب سایت کوین تلگراف منتشر شده است، به بررسی علت رشد عجیب این ارز دیجیتال و تأثیر شبکه های اجتماعی بر آن می پردازیم.

دوج

هر فردی که طی چند سال گذشته در فضای ارزهای دیجیتال فعال بوده باشد، بی شک با دوج کوین، با نماد اختصاری DOGE و البته اثر فعالیت شبکه های اجتماعی بر قیمت آن آشنایی دارد. این ارز دیجیتال، مشهور به «فورکِ یک فورک»، روی پلتفرم لایت کوین (فورک بیت کوین) ایجاد شده است و توانسته در فضای ارزهای دیجیتال، طرفدارانی پرشمار و اعتباری منحصربه فرد به دست بیاورد.

برخلاف سایر پروژه ها، دوج کوین از سال 2015 تاکنون شاهد هیچ گونه ارتقا یا پیشرفت پروتکل نبوده است. درحقیقت، موفقیت دوج کوین بیشتر از تلاش های فنی، ریشه در تلاش های جامعه ارزهای دیجیتال و قدرت میم کوین ها دارد.

با این حال، نمی توان گفت که این «ارز دیجیتال» هیچ کاربردی ندارد. درواقع، اولین موردِ استفاده دوج کوین به منظور ارائه پاداش در مقیاس بسیار اندک برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی بود. دوج کوین یکی از اولین نمونه هایی بود که نشان داد چگونه می توان از ارزهای دیجیتال برای کسب درآمد از فضای تولید محتوا استفاده کرد. به جای «لایک »های معمول و با ارائه پاداش در قالب میم کوین با ارزش واقعی دلاری، افرادی که در تالارهای گفت وگو مطلب به اشتراک می گذارند، مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت و فعالیت آنها با جدیت و تأثیر بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

اعضای جامعه دوج کوین چنان مشارکت و تأثیر هم افزایی داشته اند که دارندگان این توکن توانستند از جاش وایز (Josh Wise)، راننده شرکت نسکار (NASCAR)، در مسابقات اتوموبیل رانی و تیم سورتمه سُری (نوعی ورزش زمستانی) جاماییکا در سال 2014 حمایت مالی کنند.

ماجرای دوج کوین از کجا شروع شد؟
10 بهمن، دوج کوین برای اولین بار پس از سال 2015، با صعودی حیرت انگیز و رشدی تقریباً ده برابری، برای مدت کوتاهی بین 10 ارز دیجیتال برتر بازار جای گرفت. همه چیز از آنجا شروع شد که روز پنجشنبه و پس از شکل گیری موجی از گفت وگوهای چالش برانگیز در رسانه های اجتماعی، راه برای خرید سهام شرکت هایی همچون گیم استاپ (GameStop) و ای ام سی (AMC) توسط معامله گران خُرد بسته شد.

در آن زمان، گروه انبوهی از معامله گرهای خُرد که در پلتفرم ردیت، گروه وال استریت بِتس (Wallstreetbets) را شکل داده بودند، ظاهراً با افزایش فشار خرید سهام، باعث غافلگیرکردن و تغییر استراتژی یکی از صندوق های پوشش ریسک شدند که وارد موقعیت شورت (فروش) شده بود. پس از متضررشدن این صندوق پوشش ریسک، درحالی که کارگزارهای خُرد، به منظور ایجاد تعادل در بازار معاملات سهام شرکت گیم استاپ و برخی دیگر از سهام ها را به حالت تعلیق درآوردند، برخی از کاربران ردیت انرژی افسارگیسخته معاملاتی خود را معطوف به دوج کوین کردند.

روز پنجشنبه، یکی از کاربران توییتری با نام کاربری «وی اس بی چیرمن» (WSB Chairman) از 750,000 دنبال کننده خود پرسید:

  • آیا دوج کوین تا به حال به قیمت یک دلار دست یافته است؟

در پی این توییت، طوفانی در رسانه های اجتماعی آغاز شد و دوج کوین به اولین آلت کوینی بدل شد که میزان کاربرد نام آن در توییت های روزانه، از این میزان برای بیت کوین نیز فراتر رفت.

جاشوا فرانک (Joshua Frank)، هم بنیان گذار و مدیرعامل شرکت تحقیقاتی ارزهای دیجیتال تای (The Tie)، در خصوص ارتباط بین فعالیت شبکه های اجتماعی و حرکات قیمت دوج کوین، طی مصاحبه ای اظهار داشت:

همه در سرتاسر جهان با این عقیده موافق هستند که هیچ کس روی مبانی «فاندامنتال» دوج کوین سرمایه گذاری نمی کند. از آنجا که دوج کوین از پشتیبانی قابل توجهی در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی برخوردار است، قیمت آن واکنش شدیدی به مباحث مطرح شده در این شبکه ها نشان می دهد. همچنین، ما متوجه شده ایم که افزایش حمایت از دوج کوین دوره ای است؛ گاهی روزها یا هفته های متوالی، این میم کوین روندی صعودی طی می کند و مشتریان خُردِ بسیاری روی آن سرمایه گذاری می کنند.

افزایش قیمت دوج کوین با افزایش ناگهانی میزان فعالیت در فضای ارزهای دیجیتال هم زمان شد و صرافی هایی همچون بایننس از افتتاح سِیلی از حساب های جدید خبر دادند. درواقع، چندین صرافی با کاهش چشمگیر حجم این آلت کوین روبرو شدند و برداشت دوج کوین را متوقف کردند.

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی بایننس نیز رابطه بین بحث های داغ شبکه های اجتماعی و قیمت دوج کوین را بررسی و در مصاحبه ای اعلام کرد:

دوج کوین، با ارزش بازار 7 میلیارد دلاری، احتمالاً با اختلاف موفق ترین جوک در تمام تاریخ است. دوج کوین که در ابتدا از یک شوخی متولد شد، اکنون به هدفی جذاب برای گروه های مختلف در رسانه های اجتماعی تبدیل شده است. این ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتال برتر نسبتاً کوچک تر است اما با آگاهی بیشتری که در خصوص آن وجود دارد، راه اندازی کمپین یا حرکتی اجتماعی در مورد آن ساده تر است و تأثیری فوری و عمده بر قیمت خواهد داشت.

اختلال به وجودآمده در ارائه خدمات مربوط به دوج کوین باعث افت 50 درصدی قیمت آن شد. با این همه، احساسات شبکه های اجتماعی هنوز شعله ور است و فعالان بسیاری در فضای رسانه های اجتماعی در کوتاه مدت خواهان رسیدن به قیمت 0.10 دلار هستند.

دوج کوین برای رسیدن به هدف 1 دلاری تعیین شده توسط کاربر «وی اس بی چیرمن» به افزایش قیمتی 2,000 درصدی احتیاج دارد. علاوه بر این، حجم معاملات 24 ساعته دوج کوین در بایننس نیز برای اولین بار از مرز 5 میلیارد دلار عبور کرد تا از میزان فعالیت معاملات بیت کوین روی این پلتفرم پیشی بگیرد.

دوج

افزایش قیمت دوج کوین بی سابقه نیست
با وجود اشتیاقی که در حال حاضر نسبت به دوج کوین شکل گرفته است، این اولین بار نیست که گفت وگوهای شبکه های اجتماعی منجر به هیاهویی در بازار میم کوین های معروف شده اند. درواقع، تمام هیجان مربوط به میم کوین ها بر اساس «مهندسی شوخی» و اقتصاد نوظهور مبتنی بر شوخی شکل گرفته است. مهندسی شوخی (Memetic Engineering) به تلاش برای همه گیرکردن شوخی ها به شکلی آگاهانه و به منظور تغییر رفتار افراد در جامعه گفته می شود.

در سال 2020، ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت تسلا، در دو مورد جداگانه در توییت های خود به دوج کوین اشاره کرد و در هر دو مورد، باعث افزایش قیمت این توکن شد. سال گذشته، در یک نظرسنجی در توییتر برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی باید مدیرعامل دوج کوین شود، ایلان ماسک در رتبه اول جای گرفت. مدیر عامل تسلا بعداً از خود به عنوان «مدیرعامل سابق دوج کوین» یاد کرد.

تأثیر ماسک بر عملکرد قیمت ارزهای دیجیتال فقط محدود به دوج کوین نمی شود. پس از آنکه روز جمعه (10 بهمن)، ماسک بیوی (bio) توئیتر خود را به واژه «بیت کوین» تغییر داد، بیت کوین نیز جهش قابل توجهی را تجربه کرد.

درست مانند مورد دوج کوین در سال 2020، ماسک پرچم بیت کوین را نیز دوباره بالا برد تا در عرض چند دقیقه، پادشاه ارزهای دیجیتال بیش از 5,000 دلار رشد کند و برای اولین بار از اواسط ژانویه، از مرز 38,000 دلار بالاتر برود.

به دنبال ماسک، سایر طرفداران برجسته ارزهای دیجیتال، چه داخل و چه خارج از این صنعت، از جمله شرکت کنندگان در فضای گسترده تر فناوری و رسانه های اجتماعی نیز پرچم دار بیت کوین شدند. الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian)، هم بنیان گذار ردیت و یکی از طرفداران شناخته شده اتریوم و همچنین جک دورسی (Jack Dorsey)، هم بنیان گذار و مدیرعامل توییتر نیز با تغییر بیوی توییتر خود به واژه «بیت کوین» به این جریان پیوستند.

به غیر از ماسک، کمپینی همه گیر نیز در سرویس به اشتراک گذاری ویدئو تیک تاک (TikTok) به راه افتاد تا با قدرت بیشتری قیمت دوج کوین را در مسیری صعودی پیش ببرد. در واقع، دوج کوین موفق شد از هیاهوی ایجادشده توسط فیلم هایی که به سرعت منتشر می شوند، استفاده کند تا به بالاترین رکورد خود طی دو سال اخیر برسد.

ارزیابی دارایی ها در عصر شبکه های اجتماعی
ماجرای جنجال برانگیز گیم استاپ یک بار دیگر بر استدلال فرضیه بازار کارآمد تأکید می کند که قیمت سهام بازتابی از ارزش عادلانه بازار است. درواقع، معامله گران خُرد با استفاده از اطلاعات موجود و عمومی به این نتیجه صحیح رسیدند که خرید گسترده سهام گیم استاپ می تواند صندوق های پوشش ریسکی را که وارد موقعیت های شورت شده اند، دچار مشکل کند و از قابلیت تأثیرگذاری این سازمان ها بر بازار بکاهد.

از دیدگاه این فرضیه، چنین شرایطی (کسب بازدهی بیش از بازده متعارف بازار) فقط حاصل شانس است و نه عاملی دیگر. با این حال، در عصر مدرن رسانه های اجتماعی، این دسته از مفاهیم اکنون به شکلی فزاینده توسط گروهی از افراد بی پروا که ظاهراً از این شرایط نفع می برند، به چالش کشیده می شود.

برای آرون خو (Aaron Khoo)، از مدیران ارشد کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، جهش دوج کوین بیان گر افزایش آگاهی در میان سرمایه گذاران خُرد است. خو در مصاحبه ای گفت:

درست مانند فشار خرید برای سهام شرکت گیم استاپ، صعود دوج کوین نیز مثالی فوق العاده از تمایل روانی بشر به مسخره کردن است؛ عده ای از افراد ساختارشکن قصد داشتند بیانیه ای اظهار کنند مبنی بر اینکه صندوق های پوشش ریسکِ ظاهراً معتبر وال استریت هیچ حقی برای تغییردادن و اعلام رسمی ارزش عادلانه یک دارایی ندارند.

در حال حاضر، دوج کوین از نظر عملکرد 24 ساعته قیمت همچنان در محدوده سبز به سر می برد؛ با عبور از 0.08 دلار، این میم کوین توانسته است رکوردهای پیشین خود را بشکند و تبدیل به یکی از معدود آلت کوین هایی بشود که از رکورد قیمت سال 2018 خود فراتر رفته اند. در زمان نگارش این مطلب، دوج کوین بیش از 59 درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

این باور عمومی وجود دارد که افزایش قیمت دوج کوین خبر از آغاز «فصل آلت کوین» دیگری می دهد. درواقع، با توجه به ماهیت چرخه ای حرکات قیمت دوج کوین، معکوس شدن نمودار دوج کوین-بیت کوین (رشد دوج کوین و عقب نشینی بیت کوین) می تواند نشان دهنده آغاز دوره ای از افزایش قیمت بازار آلت کوین ها باشد.

دلیل آن کاملاً ساده است؛ افزایش قیمت دوج کوین صرفاً وابسته به حضور و فعالیت معامله گرهای خُرد در شبکه های اجتماعی است که غالباً به افزایش قیمت این میم کوین منجر می شود. این ترس از دست دادن بین معامله گرهای خُرد معمولاً دامن سایر آلت کوین ها را نیز می گیرد.

با این همه، خستگی ناشی از دوره ای رشد در فضای بیت کوین نیز می تواند یکی دیگر از عوامل آغاز فصل آلت کوین ها باشد. در حال حاضر، به نظر می رسد که بیت کوین هنوز هم برای ادامه مسیر سوخت در اختیار دارد؛ بنابراین، بازار هنوز باید منتظر اتفاقات بعدی بماند. علاوه بر این، آلت کوین های قدیمی تر باید با فشار فضای امور مالی غیرمتمرکز نیز مقابله کنند، کوین های معروفی که جایگاه خود را در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال پیدا کرده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>