اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پمپ کارتریجی

این مبحث قصد داریم مشخصات و نکات لازم و کاربردی را در راستا ی خرید پمپ کارتریجی، در اختیارتان قرار دهیم. پیش از هر چیزی بهتر است به این پرسش پاسخ داده شود که پمپ کارتریجی چیست، پس از آن به نحوه ی کار کرد پمپ کارتریجی و انواع آن می پردازیم.

پمپ کارتریجی چیست ؟

این وسیله از دسته پمپ های هیدرولیکی به شمار می رود که ساختاری بسیار ساده و غیر پیچیده دارند. از آنجایی که در طراحی پمپ هیدرولیک کارتریجی تیغه به کار رفته و نقش مهمی در عملکرد آن دارد، لذا مردم آن را با نام هایی چون پمپ تیغه ای یا پمپ پره ای هم می شناسند. پمپ کارتریجی دارای فشاری متوسط است و به این عنوان در صنایع هیدرولیک شناخته می شود.بدون شک میدانید که این پمپها دسته بندی گسترده ای دارند که همگی به فرایند هیدرولیک نسبت داده می شوند. 

پمپ هیدرولیک کارتریجی پره ای

پمپ های پره ای یا تیغه ای که با عنوان پمپ هیدرولیک کارتریجی پره ای در بازار و صنعت ایران شناخته می شوند از اجزایی مانند: تیغه ها، محفظه، روتور و شفت تشکیل شده است.پمپ هیدرولیک کارتریجی از نظر دبی خروجی هم می تواند دبی ثابت و هم دبی متغیر باشد.پمپ هیدرولیک کارتریجی چه ویژگی هایی دارند؟

  • دارای یک روتور شکاف دار هستند که پره های پمپ در آنها جای گرفته است.
  • پره ها قادر به لغزش به طرف داخل و یا خارج هستند.
  • این مجموعه به صورت نیروی گریز از مرکز کار می کند.
  • صدای تولیدی بسیار کمتر از پمپ های دنده ای
  • قابلیت تعویض کارتریج پمپ
  • قیمت مناسب
  • طراحی کامپکت و جمع و جور بدنه پمپ

در چه شرایطی استفاده از پمپ کارتریجی پره ای توصیه نمی شود؟

هنگام خرید پمپ کارترجی باید به این نکته دقت داشته باشید که نوع سیال مورد استفاده در این پمپ بسیار حائز اهمیت می باشد. در این هیدروپمپ نباید سیالاتی که عموما دارای خصلت سایش هستند مورد استفاده قرار گیرند. چرا که این امر کاهش عمر استفاده از دستگاه را در پی خواهد داشت.حال که به این نکته ی مهم پی بردیم که پمپ کارتریجی چیست میدانیم این پمپ در سیالاتی که چسبندگی بالایی دارند توصیه نمی شود.

این پمپ همچنین در مواردی از قبیل فشار بالای مدار به کار گرفته نمی شود.در سرعت پایین تر از 600 نمی توان از پمپ پره ای استفاده کرد و استفاده از آن در این موارد به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.بنابراین موارد منع استفاده را به صورت خلاصه و دسته بندی شده در ذیل مشاهده می نمایید:

  • زمانی که فشار کاری مدار بالا باشد
  • ویسکوزیته سیال بالا باشد
  • سیال خاصیت سایندگی داشته باشد

یک پمپ هیدرولیک کارتریجی چگونه کار می کند؟

مکانیزم عملکرد یک پمپ کارتریجی بسیار ساده می باشد. همان طور که در شکل بالا مشاهده می گردد، بر اساس دوران شفت پمپ که به الکتروموتور کوپل شده است نیروی گریز از مرکز تولید می شود. بر اثر این نیرو تیغه های پمپ (Vane) که در داخل شیار قرار گرفته اند به سمت خارج و محفظه کارتریج حرکت کرده و در تماس با سطح رینگ نگاه می دارد.

در ابتدای حرکت و در جایی که فضای بین روتور و رینگ بادامکی افزایش یافته، افزایش حجم و کاهش فشار حاصل شده و در نتیجه سیال از مخزن به سمت ورودی پمپ (پورت) مکش حرکت می کند. در ادامه حرکت محور پمپ (نیم دور دوم) تیغه ها به تدریج به دلیل تماس با سطح.رینگ بادامکی به داخل شیار بازگشته و به علت کاهش حجم، روغن به سمت مجرای خروجی رانده می شود

انواع پمپ هیدرولیک کارتریجی پره ای

پمپ های کارتریجی از نظر طراحی هندسی به دو دسته بالانس و نا متعادل تقسیم بندی می شوند.در توضیح پمپ های پره ای متقارن این مطلب را می توان بیان کرد که به علت شکل بیضوی پوسته سبب می شود که مجاری ورودی و خروجی نظیر به نظیر در مقابل یکدیگر قرار گرفته و تعادل کامل هیدرولیکی حاصل شود. این امر موجب از بین رفتن بار جانبی بر یاتاقان ها شده و پمپ را برای کار در فشارهای بالا مناسب می گرداند. این نوع پمپ ها نمی توانند از نوع دبی متغیر باشند.پمپ های نامتعادل هم به علت خنثی نشدن فشارهایی که از دو طرف می آید دچار استهلاک و خرابی می شوند.

چه برندهایی از پمپ های کارتریجی در حال حاضر در بازار هیدرولیک ایران پر مصرف هستند؟

از برندهایی که مصرف کنندگان و صنعتگران ایرانی به آن اعتماد کرده اند و استفاده می کنند می توان به پمپ های کارتریجی صنایع هیدرولیک ایران (که به پمپ مشهد مشهور است)، پمپ های تک و دوبل از برند محبوب Vickers، پمپ های Denison-Parker و پمپ های کارتریجی دبی متغیر بوش رکسروت آلمان اشاره کرد.

تعمیر پمپ کارتریجی

در پمپ های هیدرولیکی پره ای (کارتریجی)، معمولاً کارتریج پمپ هیدرولیک دچار آسیب شده و می توان با تعویض کارتریج پمپ از هزینه کردن برای خرید یک پمپ نو کامل صرفنظر کرد. در ویدیوی زیر نحوه تعویض کارتریج پمپ هیدرولیک نشان داده شده است.

قیمت پمپ هیدرولیک پره ای

قیمت این نوع پمپ ها بسته به نوع برند آن بسیار متفاوت می باشد. به عنوان مثال اگر یک پمپ 17 گالنی ساخت شرکت صنایع هیدرولیک ایران در حال حاضر (پاییز 1397)، 1، 400 هزار تومان قیمت آن باشد از سایر برندهایی نظیر ویکرز آمریکا و دنیسون فرانسه که با کیفیت ترین پمپ های حال حاضر بازار ایران هستند 4 الی 5 برابر مدل مشابه ایرانی دارای قیمت می باشند.

نحوه ی عملکرد پمپ کارتریجی

طرز کار پمپ کارترجی عموما زمانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود که در هنگام بروز مشکل در سیستم بخواهیم عملیاتی بر روی آن انجام دهیم. در این قبیل موارد باید به طور کلی با سیستم کار آن آشنایی پیدا کنیم.به دلیل ساختار ساده پمپ های کارتریجی این سیستم عملکرد پیچیده ای ندارد و تعمیر پمپ کارتریجی را آسان می سازد.

اساس کار هیدروپمپ با نیروی گریز از مرکز گره خورده است. برای این کار شفت ها پره ها را به وسیله نیروی یک موتور الکترونیکی از کنار به دوران وا می دارند.یعنی پمپ به الکتروموتور متصل است. جهت حرکت دوران پره ها به صورت معمول ساعت گرد و به سمت خروجی می باشد. فاصله پره ها یا تیغه های پمپ کارتریجی کم است و این امر باعث حرکت و انتقال مایع می شود. فاصله ای بین بادامکی و رینگ وجود دارد که در اثر حرکت این فاصله بیشتر می شود و باعث می شود که حجم سیال و فشار سیال موجود در سیستم بیشتر شود و سیال حرکت پیدا کند.

در طرز کار پمپ کارتریجی حالا زمانی است که که چرخش به نیمه دوم می رسد، و فاصله پره ها با سطح رینگ کم می شود، در این لحظه حجم کم می شود، در اثر کم شدن حجم سیالات به سمت خروجی هدایت می شوند.از سرگیری این فرایند در سیستم پمپ کارتریجی همواره سبب جنبش و حرکت مایعات درون پمپ با فشار و قدرت بالا می شود.

اما در طول بازه زمانی که سیستم در حال کار کردن است فشار و قدرت ثابت و یک پارچه نمی باشد.سرعت کارکرد آن 1200 تا 1800 دور در دقیقه می باشد. در صورتی که پمپ پره ای هیدرولیک یک موتور احتراقی با سوخت هایی نظیر بنزین، گاز و گازویل با سرعت خیلی بیشتری دور یعنی 2400 در دقیقه کار بکند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>