اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گودبرداری

بسیاری از افراد عملیات خاک برداری وگود برداری را یکی می پندارند و فکر می کنند که این دو کار، هیچ تفاوتی باهم ندارند. در صورتی که این طرز فکر اشتباه است. درست است که خاک برداری و گود برداری شباهت هایی با یکدیگر دارند اما به طور کلی یکی نبوده و تفاوت هایی با هم دارند که در این قسمت به بررسی تفاوت های این دو عملیات می پردازیم.

همان طور که می دانید ساختمان سازی از مراحل و عملیات بسیاری برخوردار است؛ به طور نمونه می توان به تهیه زمین، تهیه نقشه، گرفتن پروانه ساختمان، خاک برداری و گود برداری، برق کشی و گاز کشی و برق کشی و..... اشاره کرد. ما در این مقاله سعی داریم به عملیات خاک برداری پرداخته و تفاوت و شباهت آن را با عملیات گود برداری بررسی کنیم.

شباهت دو عملیات خاک برداری و گود برداری

خاک برداری و گود برداری از اولین عملیات های عمرانی در ساخت انواع ساختمان ها می باشند که این خود یک شباهت بین این دو کار می باشد. در ادامه هر یک از این دو عملیات را به طور کامل بررسی می کنیم تا متوجه شباهت آن ها شوید.

1-عملیات خاک برداری

این عملیات از نخستین مراحل تشکیل یک ساختمان است که ویژگی هایی دارد و برای هم شیب کردن و هموار کردن زمین صورت می گیرد به صورتی که اگر روی سطح زمین برآمدگی باشد آن را برداشته و اگر فرو رفتگی وجود داشته باشد در آن خاک می ریزند تا سطح زمین یک دست و هموار شود. به بیان ساده تر با کمک خاک برداری تمام پستی ها و بلندی های زمین اصلاح خواهد شد.عملیات خاک برداری هم مراحلی دارد که با توجه به نوع زمین تعیین می شوند. خاک برداری به دو روش دستی و با کمک ابزار های ماشینی انجام می شود.

عملیات گود برداری

این عملیات هم مانند خاک برداری از اولین مراحل ساختمان سازی بوده و کار آن هم، تراز کردن و صاف کردن بخشی از زمین است. عملیات گود برداری نیز به دو روش دستی و ماشینی صورت می گیرد.

تفاوت دو عملیات خاک برداری وگود برداری

در قسمت قبل با اصول خاک برداری و گود برداری آشنا شدیم و دانستیم که شباهت این دو عملیات با یکدیگر چیست. در این قسمت قصد داریم به بررسی تفاوت بین این دو عملیات بپردازیم:

هر دو عملیات برای صاف کردن و هموار کردن سطح زمین صورت می گیرند اما در عملیات خاک برداری عمق حفاری کم تر از 60 سانتی متر می باشد. در حالی که عمق کنده کاری در عملیات گود برداری بیش از 60 سانتی متر می باشد. در بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی مشاهده شده است که عمق حفاری در عملیات گود برداری به چند ده متر هم رسیده است.

اصول خاک برداری

این عملیات اصول و مراحلی دارد که در ادامه هر یک را نام برده و به توضیح آن ها می پردازیم:

آماده کردن و بستر سازی خاک: نخستین مرحله، خاک برداری طبق نقشه های اجرایی می باشد. این عملیات باید تا زمانی که زمین به مقاومت کافی برسد ادامه داشته باشد. در صورتی که برای هموار کردن زمین به عملیات خاک برداری نیاز باشد؛ در ابتدا باید خاک های نباتی که در عمق زمین وجود دارند برداشته شده و پس از آن عملیات خاک برداری صورت بگیرد.نکته حائز اهمیت در خاک برداری این است که قشر خاک ریز بیش از 10 سانتی متر تجاوز نکند و به شیب عرضی سطح توجه شود. علت این امر این است که آب های سطحی تجمع نکنند.

آماده سازی بستر خیابان: بستر خیابان باید یکدست باشد. اگر برآمدگی روی سطح زمین وجود دارد باید برداشته شود و اگر گودی در زمین وجود دارد باید روی آن خاک ریخته و با مصالح مورد نیاز پر شود تا به تراز لازم برسد.

مصالح مخصوص خاک ریزی: در تامین خاک و مصالح مورد نیاز در انجام عملیات ساختمانی باید به مصالح مورد نیاز برای خاک برداری و گود برداری توجه شود. این مصالح باید تحت نظارت و بررسی قرار بگیرد. مصالح مورد نیاز این عملیات به دو دسته خاک های درشت دانه و خاک های ریز دانه تقسیم می شوند.توجه داشته باشید که باید از خاک های حاصل از خاک برداری در عملیات خاک ریزی استفاده شود.

اصلاح مصالح و آماده کردن بستر خاک ریزی: همان طور که در قسمت قبل نیز گفته شد؛ خاک مورد نیاز خاک ریزی همان خاک حاصل از خاک برداری می باشد. اما اگر با کمبود خاک در این بخش مواجه شدید می توانید از منابع قرضه نیز استفاده کنید.

انواع زمین ها

در این قسمت می خواهیم به معرفی انواع زمین ها برای انجام عملیات خاک برداری بپردازیم؛ زیرا همان طور که می دانید در همه زمین ها به طور یکسان نمی توان عملیات خاک برداری را انجام داد و در هر زمین با توجه به نوع آن، عملیات به صورت متفاوتی انجام می شود.

خاک برداری در زمین های کوچک: اگر عمق و وسعت زمین کم باشد می توان با استفاده از بیل، کلنگ یا به صورت دستی عملیات را انجام داد اما اگر عمق زیاد و وسعت کم باشد؛ برای خاک برداری باید از ماشین آلات بیل مکانیکی استفاده شود. زیرا این دستگاه، قابلیت کندن را تا عمق 6 متر دارد.

خاک برداری در زمین های بزرگ: در این زمین ها، اگر خاک موجود در زمین نرم باشد و دج آن نیز کم باشد اما زمین مورد نظر بزرگ باشد برای عملیات خاک برداری از انواع لودر می توان استفاده کرد.در خاک برداری زمین های سنگی از برخی ماشین آلات مانند بولدوزر و برای عملیات بار کردن از دستگاه لودر استفاده می شود. برای اینکه کار با سهولت بیشتری صورت بگیرد لودر باید یک شیب متناسب برای خود ایجاد کند. علت این کار این است که قابلیت بار کردن خاک با کمپرسی وجود داشته باشد.

قیمت خاک برداری

قیمت این عملیات مهم به عواملی مانند کیفیت و شرکت آن بستگی دارد. اگر پروژه مورد نظر در کوچه های تنگ یا محیط های کوچک صورت بگیرد هزینه بیشتر خواهد شد. همچنین اگر فاصله انتقال مواد مورد نیاز خاک برداری تا محلی که کار در آن جا انجام می شود زیاد باشد؛ هزینه خاک برداری متفاوت خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>