اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دستگاه فوگر سرد

دستگاه فوگر سرد؛ به اختصار فوگر (ULV)

دستگاه فوگر سرد یا به بیانی دیگر فوگر با حجم فوق العاده کم، با استفاده از شیوه (ULV)، مه تولید می کند. در این روش حجم عظیمی از هوا با فشار کم در مجاورت مایع(آب یا هر مایع دیگری) قرار گرفته و با این روش مایع به قطرات بسیار ریزی که در اصل همان بخار است تبدیل خواهد شد. در نظر داشته باشید که از اساس، تفاوت بخار و گاز در این موضوع نهفته است که بخار برخلاف گاز، قطرات بسیار بسیار ریز مایع، در مخلوط با هواست.

استفاده از روش  باعث شده تا این مدل که به آن دستگاه فوگر سرد گفته می شود، برخلاف مدل ترمال، بدون گرما یا افزایش دما، بخار تولید کند. در حالی که در مدل های ترمال با استفاده از گرما و افزایش دما مایع(آب یا هر مایع دیگری) به بخار تبدیل می شد و در اصطلاح بخار داغ بود، در دستگاه فوگر سرد بدون نیاز به افزایش دما و گرم کردن، قطرات مایع به ذرات ریز مخلوط با هوا یا همان بخار تبدیل خواهند شد.

دستگاه فوگر سرد به طور نرمال قطراتی از مایع به قطر 1 تا 150 میکرون را در هوا پخش می کند؛ قطراتی در این سایز پس از مخلوط با هوا، تشکیل مه یا همان بخار می دهند و در عمل نیازی به گرم کردن آن ها نیست. مجدداً باید تکرار کرد که مقصود از سردی بخار خروجی این وسیله، تبدیل مایع به بخار در آن، بدون نیاز به گرماست.

هرچند در بخش های بعدی به تفصیل کاربرد دستگاه فوگر سرد بررسی خواهد شد اما به طور اجمالی می توان گفت در آفت کشی، علف کشی، قارچ کشی، ضدعفونی کردن و پخش مواد بهداشتی-شیمیایی تحت شرایط خاص کاربرد دارد.

قطعات و اجزای دستگاه فوگر سرد

دستگاه فوگر سرد به طور نرمال از یک دمنده، یک مخزن مناسب برای نگهداری از فرمولاسیون های مختلف شیمیایی و در برخی از مدل ها یک پمپ، تشکیل شده است. دستگاه می تواند به کمک برق، باتری و یا حتی موتورهای بنزینی تغذیه شود و از این حیث محدودیت ساختاری وجود ندارد. دمنده وظیفه دارد تا با دمش قوی و مداوم هوا، یک ناحیه کم فشار ایجاد کند؛ میزان کاهش فشار هوا، از طریق تغییر سرعت موتور قابل کنترل است.

فرمولاسیون با استفاده از یک پمپ برقی، دندنه ای (FMI) یا دیافراگمی، از طریق نازل، در حجم بسیار کم، به این محیط کم فشار انتقال یافته و با توجه به کاهش ناگهانی فشار، به ذرات معلق و فوق ریزی تبدیل خواهد شد.نازل انتقال مواد، در این جا نقش کلیدی و مهمی بازی کرده و از حیث طراحی باید شرایط ویژه ای داشته باشد. این نازل به تسهیل گردش جریان هوا نیز کمک خواهد کرد. البته حرکت هوا توسط چند باله(فین) ثابت نیز تثبیت شده و منتهی به گردش محوری خواهد شد.

در مجموع این حرکت گردشی، تغییر فشار و توزیع ناگهانی مایع، قطرات را در قالب بخار یا مه در خروجی دستگاه فوگر سرد معلق ساخته و انتشار می دهد. باید خاطر نشان کرد که در مدل های نرمال و با امکانات کافی، اپراتور به کمک ابزارهای خاصی امکان تنظیم قطر ذرات معلق را دارد.

مزایای و معایب دستگاه فوگر سرد

هرچند در بخشی تحت عنوان "برگ برنده اصلی دستگاه فوگر سرد" به طور کلی و در قالب تئوری به مزایای این وسیله بسیار کاربردی پرداختیم اما بد نیست تا به طور ملموس مروری بر مزایا داشته باشیم. کاربرد دستگاه فوگر سرد خود را بیشتر در جایی نشان می دهد که میزان مواد شیمیایی مورد نیاز را به طرز اعجاب انگیزی کاهش می دهد.

با استفاده از این وسیله، ضمن وارد کردن میزان کمتری از مواد شیمیایی یا بهداشتی به محیط، سطح و حجم بیشتری را به شکل مؤثر پوشش می دهید؛ کاهش ماده اولیه مورد نیاز در عین افزایش بهره وری! از دیگر مزایای دستگاه فوگر سرد می توان به کاهش شانس مسمومیت و آلودگی محیطی با توزیع متوازن و مؤثر سطح کمی از مواد اشاره کرد.

اما در مورد معایب باید گفت متأسفانه تمام جوانب و جزئیات کار با این وسیله جذاب و همچنین قابل کنترل نیست. وسیله نیازمند کالیبراسیون دقیقی بسته به نیازهای کاربر دارد؛ پیش تر از لزوم تناسب سایز قطرات و کاربرد مورد نظر سخن گفتیم. کالیبراسیون وسیله نیازمند تخصص کافی بوده و هر کسی قادر به انجام نیست.همچنین پخش ذرات معلق در هوا، یکی از موضوعاتی است که اگر از کنترل خارج شود، اثرات زیان بار آن غیرقابل چشم پوشی است.

شاید با اضافه کرد میزان زیادی از مواد شیمیایی مایع به یک سطح تنها موجب آلودگی در یک سطح محدود شوید اما در صورت خطا در استفاده از مواد شیمیایی و عدم تنظیم میزان مورد نیاز، آلودگی ایجاد شده با دستگاه فوگر سرد در تمام محیط پخش شده و به سادگی قابل کنترل نیست؛ فراموش نکنید کنترل حرکت مه در هوا اصلاً ساده نیست!

کاربرد دستگاه فوگر سرد

کاربرد دستگاه فوگر سرد محدود به یک صنعت یا حیطه خاص نیست. برخی از کاربردها شامل کنترل حشرات موذی می شود؛ کنترل آفات، از بین بردن امکان سکونت پرندگان مزاحم و کاربردهای گسترده در دفع آفات و گیاهان هرز مزارع و گلخانه ها.

به طور مثال در پرورش درختان آووکادو، به طرز گسترده ای از فوگر سرد استفاده می شود. درختان این میوه استوایی بشدت مستعد جذب آفات و حشرات مزاحم است و باید به طور مثمر مورد پایش و دفع آفات قرار گیرد. دستگاه فوگر سرد در این روش با پخش یک مه یا بخار حامل اوکسی کلرید مس، امکان رشد گیاهان هرز و تخم گذاری حشرات موذی را به صفر می رساند.

این یک مثال است و صد البته کاربرد دستگاه فوگر سرد در صنایع کشاورزی فقط به این محدود نشده و حتی در انبار دانه هایی مانند گندم و حفظ سلامت سیلوها در مقابل حشرات موذی نیز کاربرد دارد.در کنار تمام این موارد، باید بر کاربرد دستگاه فوگر در مقاصد ضدعفونی کردن نیز تأکید ورزید. قریب به اتفاق مواد ضدعفونی کننده قابل استفاده در فوگر هستند و به این وسیله می توان آن ها را به شکل متوازن و مفیدی در محیط انتشار دارد.

از این روش برای ضدعفونی کردن حتی بیمارستان ها و آزمایشگاه های ضد عفونی هم استفاده می شود. با دقت در تصاویر و نمایه های پخش شده در طول بحران شیوع ویروس کرونا، می توانید به وضوح کاربرد وسیع دستگاه های فوگر را حتی در مترو و خیابان های کشورهای اروپایی و شرق آسیا ببینید. کاربرد دستگاه فوگر سرد در این موقعیت، بخش مواد ضدعفونی کننده و جلوگیری از باقی ماندن ویروس کرونا بر سطوح مختلف است. آخرین حیطه ای که قصد اشاره به آن را داریم، دامداری های و گاوداری ها هستند.

دستگاه فوگر سرد در این محیط ها نیز تا حد بسیار زیادی در دفع آفات، کثیفی ها و بیماری های قارچی یا ویروسی نقش مؤثری دارد. کاربرد دستگاه فوگر سرد در این محیط ها نیز کاملاً مشابه با محیط های بیمارستانی یا کشاورزی است؛ به این شکل که آفت کش ها، حشره کش ها و مواد ضدعفونی از طریق دستگاه فوگر سرد به مه تبدیل شده و سپس در تمام محیط پخش می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>