اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


انواع موتور پمپ آب کشاورزی دیزلی در بازار ایران

نیازی به توضیح نیست که یک موتور پمپ آب، تا چه حد کاربرد گسترده ای داشته و حضور آن برای مزارع، زمین های کشاورزی و حتی در برخی مناطق برای منازل مسکونی، تا چه حد کلیدی و حیاتی است.در حالی که سیستم آبرسانی در اغلب مناطق کشاورزی و حتی مسکونی خارج از شهرها، توسعه متوازنی نداشته، در عمل به همان میزان که تصور آبادانی بدون آب ممکن نیست، تصور آن بدون موتور پمپ آب نیز ممکن نخواهد بود. موتور پمپ آب ساختاری جذابی دارد که بعدتر در متن به صورت اجمالی نگاهی به آن خواهیم داشت اما آنچه که محوریت این متن را شکل داده، موتور پمپ دیزلی است.

موتور پمپ دیزلی گونه ای خاص از این محصول است که بر مبنای نوع سوخت مصرفی، از مابقی مدل ها متمایز شده است. اساساً شاید این نوع از موتور پمپ بخاطر تفاوت در سوخت مصرفی شناخته شود اما مصرف گازوئیل در آن ناشی از برخی تفاوت های ساختاری است که در ادامه بررسی خواهد شد.بدون توضیح بیشتر، با ما همراه باشید تا در طول یادداشت پیش رو، ضمن شناخت دقیق و کاربردی موتور پمپ دیزل، نگاهی به انواع مختلف آن از حیث برند و مدل داشته باشیم.

موتور پمپ آب؛ اساساً به چه وسیله ای پمپ آب گفته می شود؟

پمپ آب وسیله ای است که از آن برای انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر، استفاده می شود. هدف از این کار می تواند آبیاری، زه کشی، تخلیه فاضلاب، تنظیم دمای یک موتور یا حتی خاموش کردن آتش باشد اما در این یادداشت ترجیح ما بر تمرکز در موتور پمپ آب کشاورزی است.شاید بررسی ساختار فیزیکی و قوانین مکانیکی پمپ، چندان برای خوانندگان جذابیت نداشته و در حوصله متن نباشد؛ از این رو به جای درگیر شدن با بحث های تئوری و تخصصی مکانیک، اجازه دهید انواع مختلف پمپ آب بر مبنای ساختار را معرفی کنیم.

  • پمپ های سانتریفیوژ
  • پمپ های پیستونی
  • پیچ ارشمیدس
  • پمپ های هیدرولیکی
  • ساختار سطل چرخ

دقت داشته باشید که در شرایط فعلی و به منظور استفاده در حیطه پمپاژ آب برای مزارع و زمین های کشاورزی، تمام انواع و گونه های فوق کاربردی نیستند. همچنین ممکن است برخی از گونه ها که تفاوتی جزئی با یکی از مدل های فوق دارند در لیست پوشش داده نشوند اما به هر حال این نوع از پمپ ها به منظور جابه جایی آب به کار گرفته می شوند.اما موتور پمپ آب کشاورزی، انواع مختلفی دارند و چندین روش برای دسته بندی و شناسایی آن ها وجود دارد.

اغلب این پمپ ها، در خارج از محیط آب راکد(یا حتی جاری) نصب شده و به کمک یک لوله یا شیلنگ، آب را مکش و در سر دیگر و توسط یک لوله به نقطه مورد نظر انتقال می دهند.حال از آبی که به کمک پمپ جریان یافته می تواند برای هر مقصودی استفاده کرد؛ از آبیاری و کمک به رشد متوازن گیاهان تا رساندن آب به دام و حیوانات. سوای دسته بندی فوق برای انواع مختلف موتور پمپ آب، یک دسته بندی متداول دیگر نیز برای این منظور وجود دارد.

دسته بندی انواع موتور پمپ آب کشاورزی، بر مبنای سوخت مصرفی

اگر قرار باشد بنا را بر سوخت مصرفی قرار داده و بر این مبنا انواع مختلف موتور پمپ آب کشاورزی را دسته بندی کنیم، باید گفت با این نوع ها مواجه خواهیم شد.

  • موتور پمپ برقی
  • موتور پمپ بنزینی
  • موتور پمپ دیزل

هرچند امروزه بشر مجدداً در حال حرکت به سوی انرژی های پاک و برخی سنت های خاص در عرصه کشاورزی و آبیاری است اما همچنان می توان موتور پمپ آبی و بادی را گونه هایی قدیمی و خارج از رقابت تلاقی کرد.در این دو گونه با استفاده از انرژی های طبیعی و بدون نیروی محرکه خارجی به کمک خود جریان آب یا جریان باد، آب از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شود.

در مورد موتور پمپ دستی نیز، تأمین قوای محرکه بر دوش ماهیچه های دست یا پای انسان است.امروزه رقابت اصلی بین موتور پمپ دیزل، بنزینی و برقی است. در ادامه تلاش می کنیم تا ضمن تمرکز بر موتور پمپ گازوئیلی و ساختار آن، مزایا و معایب موتور پمپ گازوئیلی را نسبت به دو رقیب دیگر، یعنی موتور پمپ بنزینی و برقی بیان کنیم.

موتور پمپ دیزل؟ نگاهی اجمالی به ساختار آن

سطحی ترین پاسخی که در قبال پرسش موتور پمپ دیزل چیست، می توان بیان کرد، این است که یک موتور پمپبا سوخت گازوئیل است. این پاسخ اصلاً غلط نیست اما موضوع این است که اساساً چرا موتور این نوع گازوئیل است و سوخت انواع دیگر آن برق یا بنزین؟

باید گفت پاسخ در ساختار موتور آن نهفته است. از منظر نحوه مکش و پمپاژ آب، هیچ تفاوت ساختاری بین این سه گونه وجود ندارد اما در بخش موتور که مسئول تأمین قوه محرکه است، تفاوت به چشم می خورد. اغلب موتورهای دیزلی از گونه چهار زمانه بوده و در یک سیلک چهار مرحله ای، انرژی شیمیایی سوخت را به مدد احتراق، به حرکت تبدیل می کنند.اما تفاوت اصلی موتور دیزل با موتور بنزینی در عدم تعبیه ساختار شمع در سیلندرهای آن است.

در موتور دیزل که قلب قوای محرکه موتور پمپ دیزل را تشکیل می دهد، اساساً بدون شمع و به کمک فشرده سازی شدید ترکیب گازوئیل و هوا، احتراق صورت می پذیرد. هرچند توضیح کامل سایر تفاوت های جزئی در حوصله متن نیست اما باید دقت داشت که به طور نرمال در موتور بنزینی به واسطه ماهیت خاص بنزین، ترکیب سوخت و هوا بدون جرقه شمع مشتعل نخواهد شد.

پس تفاوت اصلی گونه بنزینی و موتور پمپ دیزل، در این موضوع نهفته است. اما در مورد پمپ های برقی تفاوت بسیار اساسی تر بوده و از ریشه به جای موتور مکانیکی، شاهد ساختار سیم پیچ و موتور الکتریکی هستیم.

آیا موتور پمپ دیزل، خود انواع مختلفی دارد؟

همانطور که گفته شد شاید چندین روش برای دسته بندی انواع مختلف موتور پمپ وجود دارد اما اگر قرار باید تا صرفاً موتور پمپ دیزل را بر مبنای نوع کارکرد و کاربرد شناسایی و دسته بندی کنیم، باید گفت شامل چند نوع مختلف خواهد شد. انواع مختلف موتور پمپ آب کشاورزی دیزلی در ایران، به شرح زیر است.

پمپ های آتش نشانی: دقت داشته باشید که در اصطلاح به این پمپ ها، پمپ آتش نشانی گفته می شود اما در صنایع باغبانی، کشاورزی و مزرعه داری، کاربرد وسیعی دارند. در این نوع از موتور پمپ دیزل، فشار آب بالا اما نرخ جریان آب(دبی) متوسط است. آب خروجی این نوع از پمپ، فشار زیادی دارد و تنها برای برخی از کاربردها در مزرعه مناسب است.می توان از آن برای پمپ اضطراری اطفای حریق استفاده کرد.

پمپ های انتقال: عامه پمپ هایی که مردم با آن ها سر و کار دارند، پمپ های انتقال هستند. در این نوع از پمپ دیزل دبی خروجی بالاست اما فشار پمپاژ متوسط است. از این نوع از پمپ آب، برای انتقال آب تمیز و فاقد محتویات بزرگ استفاده می شود. بسته به سطح نیاز و نوع کاربرد، پمپ های انتقال در سایزها و حجم های مختلفی قابل خریداری هستند.

پمپ های فاضلاب: هرچند استفاده از لفظ پمپ فاضلاب برای (Trash Pumps) چندان جالب نیست و دقیق منظور را منتقل نمی کند اما عامه مردم ایران از این لفظ برای اشاره به آن استفاده می کنند. این نوع از پمپ ها نیز به مانند نوع اخیر، دبی خروجی بالایی دارند اما فشار پمپاژ در آن ها متوسط است. تفاوت اصلی پمپ های فاضلاب با پمپ های انتقال، در دبی بسیار بیشتر و همچنین امکان انتقال آب هایی حاوی ریزدانه یا حتی دانه های نسبتاً درشت است. با این اوصاف این پمپ مشکلی در انتقال آب فاضلاب نداشته و همچون نوع عادی آن، به مشکل و خرابی بر نمی خورد.

چه چیز در خرید موتور پمپ گازوئیلی اهمیت دارد؟

پیش از آنکه به بررسی چند برند و مدل های موفق آن ها در بازار موتور پمپ آب بپردازیم، باید خاطر نشان کرد که چند معیار در خرید این وسیله بسیار مهم است. ما بر مبنای همین معیارهای مهم و اعمال آن ها در مورد برخی برندها و محصولات، آن ها را نسبت به سایرین برتر دانسته و در این یادداشت قصد معرفی آن ها را داریم. این معیارها به شرح زیر هستند.

کیفیت انتقال آب؛ این موضوع به طور نرمال به کمک سه کمیت اصلی بررسی می شود. این کمیت ها که شامل آهنگ جریان، حداکثر توان انتقال آب در راستای عمود و فشار آب می شوند، هر یک در شرایط مختلفی و بسته به نوع نیازی که دارید کلیدی هستند. نیاز به ذکر است که واحد آهنگ جریان، لیتر بر دقیقه، حداکثر توان انتقال عمودی آب، متر و فشار آب، پی.اس.آی است.

کیفیت و دوام؛ در هر بازاری و برای هر هدفی، همواره وسایلی با ده ها برند و مدل مختلف در دسترس هستند؛ از محصولات بسیار ارزان تا محصولات گران قیمت و فوق حرفه ای. مسئله ای که در این مورد اهمیت دارد، این است که کیفیت و دوام هر محصول با قیمت آن تناسب واقعی داشته و شما دقیقاً برابر با مبلغی که پرداخت می کنید، طول عمر، دوام و کیفیت به دست آورید.

گارانتی؛ داشتن گارانتی در مورد تمام وسایل برقی و مکانیکی اهمیت دارد اما در مورد موتور پمپ آب کشاورزی، با توجه به حضور مداوم آن در مدار عمل و کارکرد مداومی که دارد، بهره مندی از گارانتی معتبر اهمیت دوچندانی دارد. یک گارانتی معتبر بسته به سطح تعهدی که دارد، تا مدت زمان خاصی می تواند خیال شما را از بابت خرابی های نرمال راحت کند.برخی از برندها ممکن است حتی گارانتی تعویض نیز ارائه کرده و در کنار رفع نواقص، در صورت احراز برخی شرایط، محصول جایگزین در اختیار شما قرار دهند.

پشتیبانی و قطعات؛ برخی افراد در هنگام خرید موتور پمپ دیزل یا هر وسیله دیگری، اصلاً در مورد احتمال خرابی و وقوع حادثه احتمال نمی دهند. این در حالی است که یک موتور پمپ، بخاطر کارکرد مداوم و فشار کاری، به طور نرمال شانس بالایی برای خرابی یا نیاز به تعویض قطعات مصرفی دارد. بر همین مبنا پیشنهاد می کنیم تا در هنگام خرید همواره موجود بودن قطعات، پشتیبانی و شناخت تعمیرکاران نسبت به محصول را نیز مد نظر داشته باشید. در آینده تعمیر محصولی که اساساً قطعات و پشتیبانی خوبی ندارد، می تواند به یک کابوس تبدیل شود.

اما حالا نوبت به بررسی چند برند موفق در تولید و از حیث قیمت موتور پمپ دیزلی رسیده است. در نظر داشته باشید که این دو برند بنا به تقاضای بالایی که در بازار ایران در مورد آن ها وجود دارد انتخاب شده اند. هرچند غیر از این برندها ممکن است برندهایی دیگر اما با برخی مشکلات جدی در بازار ایران مورد تقاضا باشند.

موتور پمپ دیزلی کاما؛ چینی اما شدیداً مرغوب!

متآسفانه بخاطر برخی کج سلیقگی های صورت گرفته از سوی برخی بازرگانان و واردکنندگان، ایرانیان چندان برندهای چینی را به عنوان محصولاتی با کیفیت نمی شناسند اما واقعیت چیز دیگری است. یکی از برندهای چینی که تولیدات جهانی و در سطح اروپا را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد، کاماست.موتور پمپ دیزلی کاما که یکی از تولیدات موفق این برند مشهور چینی است، در سال های گذشته به واسطه قیمت مناسب و عمر طولانی که از خود نشان داده، توانسته به موفقیت چشم گیری دست پیدا کند.

موتور پمپ دیزلی کاما یکی از آن دسته محصولاتی است در بخش تأمین قطعات و پشتیبانی نیز، تا حد زیادی خیال مشتریان را راحت می کند.کاما از حیث تنوع محصولات برتری محسوسی داشته و دایره گسترده تری از انتخاب را به خریداران عرضه می کند. مدل (KDP40T) که یک مدل 4 اینچی است، عملکرد مناسبی داشته و آب را با فشار قابل قبولی در یک دبی مناسب فراهم می سازد.

موتور پمپ آب دیزل کوپ؛ در برادری کاما

موتور پمپ آب دیزل کوپنیز مانند کاما در سال های اخیر و با توجه به ماهیت خاصی که بازار ایران دارد، توانسته به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کند. برند کوپ را به نوعی می توان برادر ناتنی کاما در بازار ایران دانست؛ هر دو چینی هستند و با کیفیت خوب و قیمت مناسبی که دارند توانسته اند به سهم مناسبی در بازار دست پیدا کنند.موتور پمپ آب دیزل کوپ سابقه طولانی ندارد و از سال 2007 به بازارهای جهانی وارد شده اما با این حال همواره به کمک استفاده از موتورهای مقاوم و با دوام بالا، کیفیت را در محصولات خود تضمین کرده است.

در برخی از مدل ها و بازه های کاری، موتور پمپ آب دیزل کوپ به نسبت موتور پمپ دیزلی کاما از لحاظ مقرون به صرفه بودن برتری دارد. کاما سابقه طولانی نسبت به کوپ دارد اما به هر حال باید پذیرفت در برخی از بازه های قیمتی، عملکرد کوپ بهتر است. مدل 4 اینچ موتور پمپ آب دیزل کوپ که با کد (KDP100B) شناخته می شود، عملکرد اعجاب ا انگیزی در پمپاژ آب دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>