اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قطع درختان

شاید پیش خود فکر کنید که قطع کردن یک درخت کاری ندارد و به سادگی می توان آن را قطع کرد و از چوب آن استفاده کرد اما باید گفت که این چنین نیست و برای قطع یک درخت باید از ابزار و فنون متفاوت استفاده کرد تا به درستی و آسودگی عمل قطع درخت انجام شود.

چگونه درخت را قطع کنیم؟

صنعت چوب سازی، صنعت بسیار فعالی است که هرگز تمام نمی شود.چرا که از تنه و چوب درختان برای کاغذ سازی استفاده می شود و تا زمانی که نشر و چاپ کتاب و نوشتار وجود دارد، صنعت چوب سازی هم پایدار است. بسیاری از وسایل و اکسسوری هایی هستند که با چوب ساخته می شوند و البته تقاضای بازار برای ابزار و وسیله های چوبی هم زیاد است.

اما سوال اصلی این است که برای قطع یک درخت از چه ابزاری باید استفاده شود؟ نحوه صحیح قطع یک درخت چگونه است؟ اگر به دنبال پاسخ برای این چنین سوال ها هستید، این پست را تا آخر مطالعه کنید.اگر چه به نظر می رسد مراحل برش و قطع تنه درخت دشوار نباشد اما در عین حال می تواند بسیار خطر ناک و حادثه آفرین باشد. برای بریدن درخت با اره موتوری قبل از روشن کردن اره موتوری از وجود تجهیزات ایمنی لازم برای این کار اطمینان حاصل کنید.

قبل از هر چیز اول ایمنی

نکته ای که باید در اول هر کاری رعایت کنید این است که ایمنی را حتما رعایت کنید، قطع کردن درخت به هر بهایی نمی شود.به منظور رعایت کردن ایمنی باید از لباس و تجهیزات خاص درخت بری و ایمنی استفاده کنید.لباس کار مناسب با مشخصات زیر بپوشید:

  • بافت شلوار کار شما باید سفت باشد (مانند شلوار جین) همچنین قد آن بلند بوده تا تمام طول پا را پوشش دهد.
  • بلوز یا پیراهن آستین بلند بپوشید تا از برخورد براده های چوب در حین کار با اره موتوری به بازو های شما جلوگیری کند.
  • همیشه از عینک ایمنی و گوش گیر های استاندارد استفاده کنید.
  • از کفش ایمنی با روکش فلزی استفاده کنید.
  • از دستکش های ایمنی محکم که انگشتان دست در آن سُر نمی خورد استفاده کنید.
  • برای محافظت سر خود هنگام ریزش شاخه ها پیشنهاد می شود حتماً از یک کلاه ایمنی استفاده کنید. 

بعد از چک کردن تمامی موارد ایمنی و بررسی دستگاه از لحاظ سالم بودن با پیروی از مراحل زیر شروع به برش درخت با روش اصولی و صحیح کنید.

مسیر و مکان سقوط درخت را تعیین کنید

قبل از اینکه اره موتوری را روشن کرده و عملیات برش را انجام دهید، باید بهترین مسیر و جهت سقوط درخت بر روی زمین را تعیین کنید.به این مسیر، به اصطلاح مسیر سقوط درخت گفته می شود. در ذهن خود مسیر سقوط درخت را مجسم کنید و نقاط و مسیر هایی که بدون درخت است را شناسایی کنید.

هر چه مسیر سقوط درخت شما هموار تر باشد احتمال کمتری وجود دارد که درخت در هنگام سقوط به سایر درختان یا صخره های سنگی برخورد کند. به این نکته توجه داشته باشید که مسیر سقوط مسطح و هموار می تواند باعث کاهش خطراتی نظیر آسیب رسیدن به اپراتور از طریق پرتاب شاخه و بقایای درخت شود. همیشه قبل از شروع برش، تنه درخت را مشاهده کرده تا متوجه شوید به کدام جهت کج شده است.

به طور کلی برش و سقوط درخت در سمتی که تکیه زده (کج شده) آسان تر و ایمن تر است. اگر قصد قطع چندین درخت را دارید مطمئن شوید که درختی را که قطع می کنید در مسیر سقوط درختی دیگر قرار نگیرد. این کار باعث می شود کار قطعه قطعه کردن تنه درخت و برش شاخه ها به راحتی انجام شود.

جای خود را هنگام سقوط تعیین کنید

پس از تعیین بهترین مسیر برای سقوط درخت، باید مکانی امن را برای ایستادن در هنگام پایین آمد درخت تعیین کنید.بهترین و ایمن ترین جایی که شما می توانید هنگام سقوط درخت بایستید در طرف مقابل سمت برش و در زاویه ای 45 درجه است. به هیچ وجه در زمان افتادن درخت در پشت درخت حرکت نکنید زیرا در طول افتادن درخت امکان برگشت درخت به سمت عقب و آسیب دیدگی وجود دارد.

برش تنه درخت با اره موتوری

برای برش درخت با اره موتوری شما به 3 برش در تنه درخت نیاز دارید: 2 برش بر روی سطح جلوی تنه و یک برش در قسمت پشت تنه.اولین مرحله انجام برش های شکافی هستند که این برش ها باید در سمت مسیر سقوط درخت انجام شود. 3 نوع برش شکافی بر روی تنه درخت وجود دارد:

  • شکاف گسترده (open faced): این نوع شکاف یک برش پهن 90 درجه ای است. این نوع شکاف ایمن ترین و دقیق ترین شکاف برای قطع تنه درخت می باشد.
  • شکاف conventional: در این نوع برش، کف شکاف ایجاد شده صاف است و به سمت بالا یک زاویه 45 درجه را تشکیل می دهد.
  • شکاف Humboldt: در این نوع شکاف، قسمت بالای برش صاف و مسطح است و در ادامه برش به سمت پایین یک زاویه 45 درجه را تشکیل می دهد. این سه نوع برش در شکل زیر نشان داده شده است.

همیشه هنگام ایجاد برش بر روی تنه درخت در سمت جلوی برش نایستید زیرا که می تواند باعث آسیب جدی به شما شود.

ایجاد برش در پشت تنه

این برش در طرف دیگر برش هایی که بر روی تنه ایجاد کردیم باید ایجاد شود. این برش باعث می شود که کُنده درخت به طور کامل قطع شود و با ایجاد یک مفصل به سقوط کامل درخت کمک می کند. همچنین باید برش در قسمت پشت تنه به فاصله 1 اینچ بالاتر از راستای خط برش در جلوی تنه باشد.

پس از طی این مراحل و ایجاد شکاف هایی که ذکر شد، درخت باید در مسیر سقوطی که درباره آن صحبت کردیم بر روی زمین بیفتد. به هیچ وجه هنگام سقوط درخت، پشت خود را به درخت نکنید و فاصله ای حدود 6 متری با درخت هنگام سقوط داشته باشید تا از حوادث احتمالی در امان باشید.مشاهده ویدئوی زیر می تواند به شما جهت انجام فرآیند برش درخت با روش صحیح کمک کند

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>