اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه جوش

با اینکه جوشکاری یک کار عملی است اما جوشکارها باید دانش فنی کافی در مورد ویژگی های جوش و دستگاه ها داشته باشند. یکی از اصطلاحاتی که زیاد می شنویم قطب مثبت و منفی دستگاه جوش است. مخصوصا دستگاه جوش برق که با استفاده از همین قطب ها عملیات جوش را انجام می دهد.

دستگاه جوش چیست؟

دستگاه جوشکاری یا دستگاه جوش ابزاری است که برای جوش و اتصال فلزات استفاده می شود. دستگاه جوش جریان برق را به حرارت تبدیل می کند و با ذوب شدن سیم جوش روی اتصال موردنظر عملیات جوش انجام می شود. این متدی است که در دستگاه جوش برق استفاده می شود. دستگاه جوش در اندازه های کوچک و بزرگ و برای کاربردهای مختلف در صنایع تولیدو عرضه می شوند.

انواع دستگاه جوش مانند:

  • جوش نقطه ای
  • جوشکاری با سیم
  • جوشکاری با الکترود
  • جوش زیرپودری
  • جوشکاری با گاز

در صنایع مختلف استفاده می شوند. پراستفاده ترین مدل، دستگاه جوش برق است که از طریق الکترودهای مثبت و منفی عملیات ذوب سیم جوش را انجام می دهد.

کاربرد دستگاه جوش چیست؟

اولین و مهم ترین کاربرد دستگاه جوش اتصال قطعات مختلف فلزی در ابعاد کوچک و بزرگ است. جوشکاری یک اتصال دائمی است یعنی اگر دو قطعه را به یکدیگر جوش کنید به صورت دائمی به یکدیگر متصل می شوند و تنها با شکستن جوش یا برش می توانید آن ها را از هم جدا کنید.

دستگاه جوش برق برای اتصالات آهن، آلومنیوم، مس، فولاد، برنز و پلیمرها کاربرد دارند. برای اتصال هر کدام از این قطعات انرژی خاصی نیاز است به همین دلیل این دستگاه ها در ابعاد کوچک و بزرگ برای اتصالات و فلزات مختلف وجود دارند.

دستگاه های جوش در دو مدل قابل حمل و ثابت تولید می شوند. مدل های قابل حمل برای کارگاه های کوچک تر و مصرف خانگی استفاده می شوند. اما برای استفاده در صنایع بزرگ مانند سازه های ساختمانی و یا ساخت سازه های فلزی غول پیکر عمدتا از دستگاه های ثابت استفاده می شود. البته امکان جابه جایی این دستگاه ها هم وجود دارد اما باید به ماشین جابجا شوند.

قطب مثبت و منفی دستگاه جوش

وقتی یک تکنسین جوش قصد اتصال دو قطعه به یکدیگر را دارد یک اتصال کوتاه الکتریکی بین قطب های مثبت و منفی دستگاه جوش ایجاد می شود. این اتصال کوتاه حرارت بسیار زیادی تولید می کند. به این اتصال کوتاه قطبیت دستگاه جوش می گویند.

میزان قطبیت هر دستگاه تعیین کننده کارایی آن است و کیفیت جوش را هم تعیین می کند. اگر از قطبیت بالا برای متریا ل های ضعیف تر استفاده شود احتمال پخش جوش روی سطح، ذوب شدن سطح و … وجود دارد و کنترل جوش از دست تکنسین خارج می شود. معمولا قطب مثبت و منفی روی دستگاه با علامت مربوط به آن ها مشخص می شود.

دستگاه های جوش معمولا از برق DC یا مستقیم استفاده می کنند. در حقیقت یک مبدل جریان AC برق را به DC تبدیل می کند تا قطب های مثبت و منفی دستگاه ثابت باشند. قطبیت متغیر هم برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. به این مدل دستگاه جوش اینورتر می گویند. دستگاه جوش اینورتر مصرف برق کمتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد و در اکثر کارگاه های مدرن از این مدل استفاده می شود.

اما کارکرد کلی اکثر دستگاه ها ایجاد حرارت با استفاده از قطب مثبت و منفی دستگاه جوش است. هرچقدر قطبیت دستگاه بالاتر باشد قوس یا دامنه ی کارکرد دستگاه هم بیشتر می شود. به همین دلیل است که در جوشکاری ظریف از دستگاه هایی با قوس یکنواخت کوچک استفاده می شود.

تفاوت جوش AC و DC چیست؟
در جوشکاری فلزات عمدتا از دستگاه جوش برق مستقیم استفاده می شود که اینورتر پرکاربردترین مدل آن است. جوش DC صاف تر است و پایداری بیشتری دارد. همچنین فرایند جوش هم راحت تر انجام می شود. میزان پخش جوش کمتر است. دستگاه های AC عمدتا برای آموزش استفاده می شوند چون خطرات کمتری دارند و اکثر دانشگاه ها برای آموزش دانشجویان از این دستگاه ها استفاده می کنند. همچنین در صنعت کشتی سازی هم از این نوع جوش استفاده می شود. چون قوس منحنی بزرگ و کوچک می شود و نیاز داریم تا جوش در ابعاد مختلف انجام شود. تغییر قوس منحنی در مدل AC راحت تر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>