اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جوشکاری

جوشکاری قوسی نوع خاصی از جوشکاری است که در آن از قوس الکتریکی به عنوان یک منبع ایجاد حرارت و گرما استفاده می شود تا جوشکاری به شکل درست انجام شود. این نوع از جوشکاری شکل و انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به جوشکاری MiG_Tig، جوشکاری زیرپودری یا SAW، جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی و … اشاره کرد.

بررسی کامل جوشکاری قوسی دوطرفه ی MIG-TIG

جوشکاری دوطرفه که در سال 1950 برای اولین بار استفاده و ابداع شد، یک نوع جوشکاری با استفاده از گازمحافظ است که با توجه به مزایا و ویژگی های این نوع از جوشکاری، رواج زیادی پیدا کرده است. برای استفاده از این نوع جوشکاری از گاز آرگون تحت عنوان گاز محافظ استفاده می شود.

عبارت MIG در واقع مخفف کلمات، Metal Inert Gas یا فلز گازی خنثی است. بعدها پس از کشف این موضوع که می توان از گازهای دیگری مانند کربن دی اکسید یا (CO2) یا اکسیژن (O2) برای این نوع جوشکاری استفاده کرد، انجمن جوشکاری آمریکا که یک مؤسسه غیرانتفایی است، نام این شیوه جوشکاری را به GMAW تغییر داد.

اساس و پایه روش GMAW این است که با استفاده از انرژی الکتریکی بتوان میان سیم جوش و قطعه کار، یک قوس ایجاد کرد. همان طور که احتمالاً حدس می زنید، قوس ایجاد شده با استفاده از گاز محافظ بی اثر به صورت کامل محاظفت می شود. برای جوشکاری قوسی می توان از دو روش خودکار (اتوماتیک) یا نیمه خودکار استفاده کرد.

باید مدنظر داشته باشید که تحت این روش، تمامی فلزات و آلیاژهای صنعتی مهم مانند فولادهای کربنی، قابلیت جوشکاری را دارند. در واقع همین مزیت باعث بهبود کلی فرایند جوشکاری می شود. در ادامه کمی در رابطه با تاریخچه جوشکاری MIG-TIG صحبت می کنیم.

جوشکاری قوسی دوطرفه MIG-TIG به چه صورت انجام می پذیرد؟

در جوشکاری TIG که از آن به جوشکاری آرگون هم یاد می شود از سیم جوشی معمولاً به جنس تنگستن، جهت ایجاد یک قوس استفاده می کنند. در واقع گاز خنثی همان گاز آرگون است که از این قوس در هنگام عملیات جوشکاری محافظت می کند. شاید می پرسید که این گاز محافظ به چه صورت عمل می کند و چرا باید از آن استفاده کرد؟ باتوجه به دمای 20 هزار درجه سانتیگرادی تولید شده در اطراف قوس، این گاز می تواند به متعادل سازی محیط کمک کند.

تجهیزات و مواد مورد نیاز برای جوشکاری قوسی چیست؟

در این زمینه با کمی بررسی متوجه می شوید که برای استفاده از جوشکاری قوسی دوطرفه MIG-TIG باتوجه به پروژه خود نیازمند تجهیزات و موادی هستید که باید از آن ها به شکل صحیح استفاده کنید. در ادامه به صورت کامل تجهیزات و مواد مورد نیاز برای جوشکاری دوطرفه را بررسی می کنیم:

استفاده از یک منبع نیرو قدرتمند (Power Source)

استفاده از یک منبع قدرت که بتواند کمک کند تا یک جریان مستقیم به شکل صحیح و خوب کار کند، کار آسانی نیست. منبع قدرت جوشکاری قوسی شما باید قادر باشد یک جریان متناوب در روش MIG-TIG ایجاد کند. این جریان باید در طول کار به خوبی حفظ شود تا کیفیت عملیات جوشکاری دوطرفه بالاتر برود!

معمولاً برای این کار از یک ژنراتور یا ترانس رکتیفایر استفاده می شود که قابلیت دسترسی به برق را داشته باشد. در این زمینه افراد حرفه ای ترجیح می دهند که از ترانس رکتیفایر استفاده کنند چرا که هم قیمت مناسب تری دارد و هم برای تعمیر یا نگهداری آن زیاد با چالش مواجه نخواهید شد.

مشعل جوشکاری یا Welding Gun

به طور قطع در هر جوشکاری، وجود یک مشعل جوشکاری لازم است چرا که بدون آن اصلاً عملیات و فرایند جوشکاری دوطرفه قوسی یا هر نوع جوشکاری دیگری به سرانجام نمی رسد!

سیستم تغذیه کننده یا Wire Feed System

سیستم های تغذیه کننده از جمله دیگر وسایل لازم برای انجام جوشکاری هستند که معمولاً شامل یک موتور الکتریکی، غلتک های متغیر، تجهیزات نگهدارنده و.. هستند! این سیستم های تغذیه کننده قادر هستند که واحد کنترل کننده سرعت را به صورت جدا یا یکپارچه تغذیه کنند. در این زمینه معمولاً افراد باتجربه بیشتر مطلع هستند که چرا حتماً در یک عملیات جوشکاری، وجود یک سیستم تغذیه کننده، کاملاً ضروری است!

مزایا و معایب جوشکاری قوسی دوطرفه چیست؟

در مورد جوشکاری MIG-TIG بهتر است بدانید که وجود معایب و مزایای خاص آن باعث می شود، شما قادر باشید به راحتی تصمیم گیری کنید که آیا از این روش باید استفاده کنید یا خیر؟ البته قبل ازپرداختن به این موضوعات باید در مورد خطرات جوشکاری دوطرفه بیشتر بدانید.

اگر از ماسک محافظ با حداقل نمره 10 یا 11 در حین عملیات جوشکاری استفاده نکنید، اشعه فرابنفش و مادون قرمزی که در حین عملیات ساطع می شوند، احتمالاً باعث ایجاد بیماری های مختلف در آینده و اثرات وضعی شدید در همان لحظه می شوند. حالا که خطرات این نوع جوشکاری و راه مقابله با آن را دانستید، به مزایا و معایب این شیوه جوشکاری می پردازیم:

مزایای جوشکاری قوسی

  • نرخ رسوب بالاتر نسبت به سایر روش های جوشکاری از جمله SAW
  • امکان استفاده از سیم جوش یا الکترود بلند در حین عملیات وجود دارد!
  • امکان نفوذ بیشتری در این شیوه جوشکاری وجود دارد.
  • پس از پایان کار، تمیزکاری کمتری نیاز به انجام است!

معایب جوشکاری MIG-TIG

  • سرعت پایین جوشکاری
  • تجهیزات گران تر نسبت به سایر روش های مشابه
  • امکان تهیه گاز محافظ به نوعی محدودیت محسوب می شود!
  • در فضای باز به ندرت می توان از این روش استفاده کرد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>