اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


جوشکاری


جوشکاری چیست و ابزارهای مورد نیاز جوشکاری کدام است؟

جوشکاری یک فرآیند پر سابقه در زمینه ساخت، فرم دهی و تعمیر مواد فلزی است که از دماهای بالا برای ذوب و ترکیب مواد استفاده می کند. روند جوشکاری صرفا دو قطعه را به هم متصل نمی کند، بلکه با استفاده از گرمای شدید و گاهی افزودن برخی فلزات یا گازها، باعث می شود ساختارهای فلزی دو قطعه متفاوت به هم متصل شوند و در نتیجه یک قطعه جدید تولید کنند.

یکی از اصلی ترین ابزارهای مورد نیاز جوشکاری، ماده ای به نام پرکننده است. این ماده همانطور که از نام آن مشخص است، به عنوان پر کننده یا منبع مواد مذاب، در جهت تسهیل در شکل گیری یک پیوند قوی بین فلزات پایه مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیشتر فرآیندهای جوشکاری نیز به نوعی سپر نیاز است تا هم از قطعات اصلی و هم از ماده پر کننده در برابر اکسیداسیون در طی فرآیند جوشکاری محافظت کند. در بخش معرفی انواع ابزارهای جوشکاری، وسایل مورد نیاز به تفصیل شرح داده خواهد شد.جوشکاری با استفاده از منابع مختلف انرژی قابل انجام است. این منابع ممکن است شامل اشتعال گاز (شیمیایی)، قوس الکتریکی (الکتریکی)، لیزر، پرتو الکترون، اصطکاک و فرا صوت باشند.

انواع جوشکاری

جوشکاری هزاران سال است که در صنعت متالورژی و آهنگری به عنوان تنها تکنیک قابل دوام مورد استفاده قرار می گیرد. این صنعت در قرن نوزدهم، زمانی که تکنیک های جدیدی مانند جوشکاری قوسی و جوشکاری اکسیژنی روی کار آمد، دچار تغییر و توسعه گردید. برخی از رایج ترین فرآیندهای جوشکاری عبارتند از:

  • MIG یا جوشکاری قوسی با گاز محافظ(GMAW)
  • TIG یا جوشکاری قوسی گاز تنگستن (GTAW)
  • جوشکاری قوسی الکترود روکش دار(SMAW)
  • جوشکاری قوسی با مفتول توپودری (FCAW)
  • جوشکاری با پرتو الکترونی (EBW)
  • جوشکاری هیدروژن اتمی (AHW)
  • جوشکاری قوس تنگستنی گازی
  • جوشکاری قوس پلاسما

ابزارهای مورد نیاز جوشکاری

اگر شما هم نمی دانید که داشتن چه ابزاری برای مبتدیان در شروع کار الزامی است، با ما در این بخش همراه باشید تا با انواع ابزار جوشکاری آشنا شوید.

اولین دغدغه مبتدیان در ابتدای فعالیت در این حرفه، عدم آگاهی در مورد ابزارهای مورد نیاز جوشکاری و انتخاب بهترین ابزار برای این کار است. در اینجا با برخی از اصلی ترین این ابزارها که داشتن آن ها برای شروع کار به عنوان یک جوشکار الزامی است آشنا می شوید.

1. کلاه جوشکاری تیره کننده خودکار

این اولین و یکی از اصلی ترین ابزارهای مورد نیاز جوشکاری است که داشتن آن برای هر فردی ضروری است. همه کلاه های جوشکاری دارای کیفیت یکسان نیستند، اما برای داشتن یک کلاه مناسب، نیازی به صرف هزینه زیاد نیست. کلاه جوشکاری مهم ترین ابزار در کارگاه جوشکاری است، بنابراین پیشنهاد می کنیم که از یک کلاه تیره کننده خودکار استفاده کنید. کلاه های مخصوص جوشکاری مجهز به تیره کننده خودکار به شما این امکان را می دهد که قبل از شروع جوشکاری، به راحتی قطعه مورد نظر را مشاهده نمایید. این کار به کاهش میزان خطا کمک بسیاری می کند.

2.آهنربای جوشکاری

آهنربای جوش به دلیل پرکاربرد بودن یکی دیگر از اصلی ترین ابزارهای مورد نیاز جوشکاری محسوب می شود. این آهنرباها در چند اندازه مختلف، برای پروژه های جوشکاری کوچک تا بزرگ ارائه می شود و با کمک آن ها می توانید به راحتی قطعات را در جای خود نگه دارید.

3.گونیا

گونیا یک ابزار ضروری است و علت آن را در اینجا متوجه می شوید.فرض کنید در حال کار کردن روی یک لوله مربعی شکل هستید و قصد دارید 12 اینچ از آن را قطع کنید. برای این کار گونیا خود را بر روی قطعه کار قرار داده، روی قطعه علامت گذاری می کنید، اکنون شما زاویه 90 درجه برای ایجاد برش دارید. علاوه بر این، اگر می خواهید یک برش در زاویه 45 درجه ایجاد کنید نیز می توانید توسط گونیا قطعه را علامت گذاری و سپس برش بزنید.

4.ضخامت سنج

اگر می خواهید دریابید که ضخامت فلز شما چقدر است، این ابزار عالی است. اکثر جوشکارها نمودارهایی دارند که مشخص می کند برای جوشکاری روی فلزهای دارای ضخامت متفاوت، چه عملیاتی باید انجام دهند. تخمین زدن ضخامت فلز با چشم، کار سختی است. از این رو استفاده از ضخامت سنج کمک زیادی به شما می کند.

5.سوهان جوشکاری

احتمالا تاکنون اسم سوهان جوشکاری، بارها به گوشتان خورده است. کاربرد اصلی سوهان جوشکاری هنگام اتمام پروژه می باشد. هنگامی که قطعات را برش می زنید با برآمدگی ها و زبری های بسیاری مواجه می شوید که باید از شر آن ها خلاص شوید. در این زمان سوهان جوشکاری به کمک شما می آید.

6.گیره های جوشکاری

یکی دیگر از ابزارهای جوشکاری پرکاربرد، گیره جوشکاری است. ممکن است در طول انجام پروژه، به منظور نگهداری قطعات در جای مد نظرتان، به چندین گیره نیاز پیدا کنید. این گیره ها قطعات را محکم در کنار هم نگه می دارند و بدین ترتیب شما به راحتی می توانید عملیات لازم را روی آن ها انجام دهید.

7.دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز جوشکاری است. بدیهی است که شما در زمان جوشکاری به دستکش مخصوص نیاز دارید. دستکش های مخصوصی برای این کار وجود دارد که نوع ضخیم آن برای مبتدیان پیشنهاد می شود. با در دست داشتن این نوع دستکش، می توانید قطعات فلزی داغ را چند ثانیه بدون اینکه دستتان بسوزد، نگه دارید. انواع دیگری از دستکش ها نیز وجود دارند که با توجه به نوع جوشکاری باید از آن ها استفاده کرد.

8.عینک ایمنی

عینک ایمنی از جمله وسایلی است که استفاده از آن در برخی از انواع جوشکاری، برای حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب به چشمان ضروری است. در برخی مراحل جوشکاری، جرقه هایی تولید می شود که در صورت برخورد آن ها با چشم، مشملات جدی به وجود می آید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>