اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

الکترود جوشکاری

ناگفته پیدا است که جوشکاری چه تأثیر مهمی در پروژه های عمرانی و صنعتی دارد و عملیاتی است که اگر استفاده از دستگاه جوشکاری با دقت و به درستی انجام شود، تأثیر بسیار مهمی در به ثمر رسیدن پروژه ایفا می کند اما اگر استفاده از اینورتر جوشکاری با مشکلی مواجه شود، پروژه با خطری جدی رو به رو می شود. از این رو به بررسی دو مورد از عوامل تأثیر گذار در جوشکاری که قطر الکترود و شدت جریان مصرفی است میپردازیم.

پس در نتیجه مهم است که اپراتورها و جوشکاران دانش کافی در زمینه مورد تخصص خود را داشته باشند و از آن جایی که جوشکاری کار بسیار حساسی است باید بدانند که در زمان و موقعیت مشخص چگونه باید تصمیم بگیرند و از دستگاه جوشکاری استفاده کنند.

جوشکاری موفق به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که بررسی هر کدام از آن ها به پژوهش تحقیقاتی مفصلی نیاز دارد اما قصد داریم در این متن تنها به دو پارامتر موثر در زمان کار با اینورتر جوشکاری بپردازیم و به طور مختصر توصیحاتی در این باره بدهیم. این دو عبارت از شدت جریان مصرفی و قطر الکترود در جوشکاری است. در ادامه به این دو پرسش پاسخ خواهیم داد که:

  • قطر الکترود در جوشکاری چه تأثیری بر عمق جوش دارد؟
  • شدت جریان مصرفی در جوشکاری چه تأثیری بر عمق جوش دارد؟

قطر الکترود در جوشکاری چه تأثیری بر عمق جوش دارد؟

قطر الکترود یکی از نکات مهم در هنگام کار با دستگاه جوشکاری است که بر کیفیت و عمق جوش تأثیر می گذارد. زمانی قطر الکترود مناسب است که با جریان و سرعت حرکت مناسب در کوتاه­ترین زمان، محل مورد نظر را جوشکاری کند. نکته دیگری که در انتخاب قطر الکترود جوشکاری اهمیت دارد، ضخامت متریال جوشکاری است.

از عوامل دیگر نیز می توان از وضعیت جوشکاری و نوع اتصال نام برد. زمانی که می خواهیم، متریال ضخیمی را جوشکاری کنیم یا در حالت مسطح قرار داریم برای جوشکاری با نفوذ بیشتر و زمان کوتاه تر باید از الکترودهایی با قطر بیشتر استفاده کنیم.

همواره باید انتخاب ما ضخیم­ ترین الکترود ممکن باشد، البته باید به این نکته دقت کنیم که این میزان نباید به گونه ای باشد که روی محدوده گرمای ورودی و میزان رسوب جوش تأثیر منفی بگذارد. در صورت انتخاب نادرست ممکن است که جوش بیش از اندازه بزرگ شود و این موضوع ممکن است، مشکلات بسیاری مانند افزایش هزینه یا زیان را به دنبال داشته باشد. همچنین تغییر ناگهانی قطر الکترود مصرفی نیز می تواند جوش را دچار مشکل کند و مشکلاتی که پیش­تر درباره الکترود بیش از حد ضخیم برشمردیم، ایجاد کند و علاوه بر آن می تواند باعث ایجاد نقاط تمرکز تنش شود.

شدت جریان مصرفی در جوشکاری چه تأثیری بر عمق جوش دارد؟

شدت حریان مصرفی فاکتوری مهم در اینورتر جوشکاری است و همچنین عاملی تعیین کننده بر عمق جوش است و بر آن تأثیری مستقیم دارد و اگر شدت جریان مصرفی به درستی انتخاب نشود، عیوب بسیاری ممکن است در کار با دستگاه جوشکاری به وجود بیاید. دلیل این موضوع این است که حرارت قوس جوش با مقدار شدت جریان و ولتاژ رابطه ای مستقیم دارد.

پبه همین منظور هم برای کنترل شدت جریان مصرفی اینورتر جوشکاری کلیدهایی بر روی آن قرار داده شده است تا شما بتوانید به راحتی میزان شدت جریان مصرفی مورد نیاز خود را تنظیم کنید. شدت جریان مصرفی باید به اندازه ای باشد که اپراتور بتواند بر حوضچه جوش کنترل کافی را داشته باشد و هم ذوب و نفوذ به خوبی انجام شود.

همان طور که پیش­تر نیز گفته شد، اپراتورها و جوشکار باید بدانند که در شرایط مختلف باید چه تصمیمی اتخاذ کنند. این موضوع در زمینه شدت جریان نیز برقرار است. هر چند که در پاراگراف قبلی درباره میزان مناسب شدت جریان گفتیم اما این میزان بسته به موقعیت جوشکاری عوض می شود. اگر جوشکاری بالای سر جوشکار انجام می شود باید از کمترین میزان شدت جریان استفاده کرد. اگر این موضوع رعایت نشود، گرمای بیش از حدی در الکترود ایجاد می شود و همراه جرقه های بسیار، ترک در جوش به وجود می آید.

جمع بندی

همان طور که می دانید، جوشکاری عملیات بسیار مهمی در پروژه های عمرانی و صنعتی است و جوشکاران و اپراتورها در شرایط مختلفی باید اقدام به استفاده از دستگاه جوشکاری نمایند و کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا پروژه به سرانجام مناسبی برسد و به مشکل برنخورد.

برای این منظور جوشکار باید با عوامل مختلفی که می تواند جوشکاری او را تحت تأثیر قرار بدهد، آشنا باشد و بداند چگونه باید آن ها را در کنترل خود قرار بگیرد. عوامل متعددی در این زمینه وجود دارد که توجه به هر کدام از آن ها می تواند موضوع یک پژوهش علمی باشد. در این متن به 2 پارامتر پرداخته ام. یکی از این 2 پارامتر شدت جریان الکتریکی مصرفی و دیگری قطر الکترود است.

در زمینه قطر الکترود گفتیم که قطر الکترود مناسب می تواند، تحت شرایط کنترل شده جوشکاری در محل را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهد و گفتیم تا جای ممکن باید از الکترود ضخیم استفاده کنیم که البته این موضوع هم محدودیتی دارد و اگر الکترود بیش از حد ضخیم باشد، باعث زیان و افزایش هزینه ها می شود.

در قسمت بعدی به شدت جریان الکتریکی مصرفی پرداختیم که عامل بسیار مهم دیگری است و گفتیم که شدت جریان الکتریمی مصرفی ارتباط مستقیمی با حرارت قوس الکتریکی دارد و اگر درست انتخاب نشود، عیوب بسیاری برای جوش به وجود خواهد آمد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>