اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اورفرز نجاری


راهنمای خرید انواع اورفرز نجاری

اورفرز دستگاهی کاربردی است که نجاران از آن برای ساخت هنرهای چوبی زیبا و متفاوت استفاده می کنند. از این ابزار نجاری می توان برای پروژه های مختلفی از جمله پرداخت، برش سطوح، برش لبه و برش از روی الگوها استفاده کرد.

انواع اورفرز نجاری

اورفرزها در دو دسته اصلی پایه نفوذی و پایه ثابت عرضه می شوند:

اورفرز پایه نفوذی

برای برش با استفاده از اورفرز نفوذی باید دستگاه را به سمت پایین روی سطح کار حرکت داد. با کمک این ابزار می توان شیارهای عمیق، اتصال کام و زبانه، اتصال دادو و طرح هایی با استفاده از شابلون روی قطعه چوب ایجاد کرد.

اورفرز نفوذی دارای دکمه قفل است که با استفاده از آن می توان دستگاه را در عمق از پیش تعیین شده قفل کرد. در اورفرز نفوذی باید از تیغه های بدون بلبرینگ استفاده کرد؛ زیرا این تیغه ها قابلیت سوراخ کردن و نفوذ به داخل چوب را دارند.

اورفرز پایه ثابت

اورفرز ثابت را می توان نوعی فرز همه کاره به حساب آورد. از این دستگاه برای فرم دهی لبه های کار می توان استفاده کرد. پایه این دستگاه تنظیم شده و تیغه نیز به طول از پیش تعیین شده نصب شده است. برای هدایت اورفرز هم می توان از لبه قطعه کار و هم از فنس قفل شده به میز کار به عنوان راهنما استفاده کرد.

هنگام استفاده از اورفرز فیکس دست ها بیشتر به قطعه کار نزدیک است؛ بنابراین هنگام حرکت دستگاه کنترل بیشتری روی آن خواهید داشت. بنابراین استفاده از این دستگاه به علت کنترل و ثبات بالا در کارهای بدون لبه بسیار ایده آل است.

اورفرزهای وظیفه سنگین (Heavy Duty)، وظیفه متوسط (Medium Duty) و وظیفه سبک (Light Duty)
در مورد این اورفرزها، وظیفه به دو فاکتور مهم اشاره دارد: قدرت و اندازه دستگاه. در رابطه با این اورفرزها لازم است که آن ها را بر اساس نیازتان انتخاب کنید و عواملی چون جنس قطعه کار و تعداد دفعات کار روی متریال را نیز در نظر بگیرید. فاکتور مهم دیگری که هنگام انتخاب اورفرز باید در نظر گرفته شود مدت زمان کار با آن است.

اورفرز وظیفه سنگین (Heavy Duty)

اورفرزهای وظیفه سنگین، بزرگ ترین، سنگین ترین و قوی ترین آن ها هستند. این دستگاه دارای بزرگ ترین سایز کولت بوده و ظرفیت آن تیغه های بزرگ تر از شفت ½ 1 اینچ است. این اورفرزها در دسته ابزارهای حرفه ای قرار دارند و می توان از آن طولانی مدت و در کارهای سنگین استفاده کرد.

اورفرز وظیفه متوسط (Medium Duty)

این گروه از اورفرزها بین ابزارهای دسته وظیفه سنگین و وظیفه سبک قرار دارند. از اورزفرز وظیفه متوسط می توان در کارهای دقیق تر و ظریف تری استفاده کرد. البته ناگفته نماند که از این ابزار نمی توان در کارهای سنگین صنعتی استفاده کرد. ظرفیت سایز کولت این دستگاه بیشتر از ½ اینچ است.

اورفرز وظیفه سبک (Light Duty)

اورفرزهای سنگین و متوسط در دسته ابزارهای حرفه ای قرار دارند؛ اما اورفرز وظیفه سبک از جمله ابزارآلات نیمه حرفه ای به شمار می رود. این ابزار انتخاب خوبی برای دست سازه های خانگی و کارهای DIY است و نباید به صورت مداوم و طولانی مدت از آن استفاده کرد. این دستگاه کوچک ترین اورفرز بوده و بزرگ ترین تیغه هایی که می توان در آن استفاده کرد سایز ¼ اینچ است، اما کولت بعضی از این دسته اورفرزها ½ اینچ است.

فرز cnc

فرز cnc گروه خاصی از این دسته ابزار است که از طریق برنامه کامپیوتری کنترل می شود. این دسته فرزها تنها در صنایع کاربرد دارند. این دستگاه دقت بسیار بالایی داشته و می توان کارهای بسیار ظریف و دقیقی را روی حجم بسیار زیادی از قطعه کارهای هم اندازه اجرا کرد.

فرز مشتی یا لبه گیر

فرز مشتی نسبت به مدل های دیگر سبک تر و کوچک تر بوده و به راحتی قابل حمل و جابه جایی است. این ابزار دسته ای برای هدایت ندارد و به همین دلیل به آن فرز مشتی می گویند. سایز کولت این دستگاه کوچک است و حتی برای کارهای دقیق تر می توان تیغه های کوچک تری نیز به آن نصب کرد.

عمق فرز مشتی به وسیله پیچ تعبیه شده روی آن قابل تنظیم است و به همین دلیل می توان با دقت بیشتری عمق دستگاه را کنترل کرد.فرز مشتی ابزاری کاربردی برای معرق کاری، منبت کاری و نجاران بوده و می توان از آن برای برش، سوراخ کاری، فرم دهی و انواع اتصالات استفاده کرد.

مزایای فرز ثابت

دسته فرز ثابت گاهی اوقات در پایین ترین قسمت بدنه قرار دارد. زمانی که دست ها پایین تر هستند کنترل بیشتری روی دستگاه داشته و آن را بهتر هدایت خواهید کرد.فرز ثابت بهترین انتخاب برای لبه زنی روی قطعات چوب نازک است.اگر می خواهید یک کار تکراری را با اورفرز نفوذی انجام دهید، حتی اگر عمق را تنظیم کرده باشید باز هم قبل از هر بار استفاده باید مراقب عمق آن باشید. اما ویژگی مثبت فرز ثابت این است که عمق آن هر بار نیاز به تنظیم ندارد.اورفرز ثابت در مقایسه با انواع دیگر اورفرزها ساده تر روی میز اورفرز نصب می شود.

معایب فرز ثابت

یکی از معایب فرز ثابت عدم انعطاف پذیری آن است. ممکن است در یکی از پروژه های خود به نفوذ در قطعه کار نیاز داشته باشید که با این دستگاه کمی دشوار است.نقطه ضعف دیگر فرز ثابت این است که نمی توان از وسط کار نفوذ کرد و حتما باید از لبه کار برش را انجام داد.

عمق برش را تنها زمانی که دستگاه غیرفعال است می توان تنظیم کرد. بنابراین استفاده از این ابزار کمی وقت گیر است.بهترین راه برای این که بتوانیم از اورفرز بیشترین استفاده را ببریم انتخاب مدل پایه قابل تعویض است. قسمت بالای اورفرز از موتور، کولت و پایه قابل تعویض تشکیل شده است. می توانید برای کاربردهای مختلف پایه های مختلفی را به ابزار نصب کنید. به عنوان مثال می توانید فرز وظیفه سبک را همراه با پایه نفوذی استفاده کنید. سپس می توانید پایه را برداشته و از اورفرز برای کارهای سایش، حکاکی و تیز کردن لبه ها استفاده کنید.

نتیجه گیری

چه یک نجار تازه کار باشید و چه حرفه ای، یکی از ابزارهایی که در کارگاه خود نیاز دارید اورفرز نجاری است. اورفرز ابزاری بسیار کاربردی و عضو جدائی ناپذیر هر کارگاه نجاری است. در این مقاله اورفرزها را بر اساس نوع وظیفه یا بهتر بگوییم اندازه و قدرت آن ها تقسیم بندی کرده و مختصر توضیحی نیز در رابطه با مزایا و معایب برخی از آن ها آورده ایم. تمام تلاش ما بر این است که پس از خواندن این مقاله با دانش کافی نسبت به خرید اورفرز اقدام کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>