اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


کم کن نجاری

کم کن نجاری چیست؟

یکی از رایج ترین اتصالات موجود در صنعت چوب اتصالی به نام کام و زبانه است که در صنعت مبلمان و کابینت سازی بسیار پرکاربرد است. این اتصال برای سرهم کردن قطعات مختلف چوبی و با استفاده از شیاری که اصطلاحاً کام (کُم) نام دارد و زبانه ای برای قرار گرفتن در آن تشکیل می شود.

انواع این اتصال با استفاده از ابزار و دستگاه های مختلفی انجام می پذیرد و باید گفت که یکی از پایدارترین اتصالات موجود در صنعت چوب به شمار می آید.یکی از این دستگاه ها کم کن نجاری است که با استفاده از آن شیار مخصوص برای زبانه ایجاد می شود. در ادامه شما را با انواع کم کن نجاری آشنا خواهیم کرد.

انواع کم کن نجاری

برای استفاده های خانگی یا کارگاه های کوچک می توان با استفاده از اورفرز نجاری، اره فلکه یا دستگاه های دیگر شیار ایجاد کرد اما هر چه تولید بیشتر باشد کارگاه بزرگ تر و کار حرفه ای و صنعتی تر، احتیاج به یک کم کن نجاری از ملزومات یک کارگاه است.

کم کن های موجود در بازار دارای ابعاد استانداری برای طول و عمق شیار در اتصالات هستند برای مثال بیشترین طول شیار 10 سانتی متر و بیشترین عمق شیار 5 سانتی متر است.کم کن های مته ای از لحاظ ساختار به دو دسته ی موتور ثابت و موتور متحرک تقسیم می شوند.

کم کن با موتور ثابت

موتور دستگاه به سه نظام متصل و ثابت می شود اما صفحه ی میز کار متحرک است. در این دستگاه حرکت صفحه کارگیر با استفاده از دو اهرم صورت می پذیرد. یکی از این اهرم ها صفحه را به چپ و راست و دیگری آن را به عقب و جلو هدایت می کند. همچنین این کار توسط موتورهای الکتریکی نیز انجام می شود.

کم کن با موتور متحرک

در این دستگاه ها میز کار یا کارگیر ثابت بوده و موتور متصل به سه نظام قابل حرکت است. در این ماشین ها الکتروموتور روی کشو یا ریلی حرکت به سوی عقب، جلو، چپ و راست دارد. البته دستگاه هایی نیز هستند که هم موتور و هم کارگیر متحرک دارند که برای هر کدام به اهرمی جداگانه برای حرکت دادن احتیاج دارند.کم کن ها با توجه به نوع استفاده به دو مدل کارگاهی و صنعتی تقسیم می شوند.

کم کن برای استفاده کارگاهی

کم کن کارگاهی بیشتر برای نجارانی کاربرد دارد که تولید انبوه ندارند. مکانیزم این دستگاه به صورتی است که نجار طرح مورد نظر را از قبل پیاده کرده و با استفاده از علامت گذاری و اهرم ها شیار را چشمی ایجاد می کند. این کم کن ها که استفاده از آن ها نیروی انسانی زیادی احتیاج دارد در دو مدل تک فاز و سه فاز در بازار موجود است. از کم کن های کارگاهی به هیچ عنوان برای تولیدات انبوه استفاده نمی شود.

ماشین کم کن برای استفاده صنعتی

کم کن های صنعتی برای تولیدات انبوه کارخانجات بزرگ استفاده شده و به مانند خیلی دستگاه های پیشرفته ی صنعتی، معمولاً تمامی مراحل توسط اپراتور انجام می شود. در این دستگاه می توان شیارهای یک شکل و واحد با استانداردی معین را با استفاده از برنامه دادن به اپراتور ایجاد کرد و نیاز به نیروی انسانی نخواهد داشت.

در کم کن های صنعتی میز کارگیر با قابلیت زاویه زنی وجود دارد. همچنین این دستگاه ها قابلیت ایجاد شیار در اندازه های مختلف را به صورت کامپیوتری دارد. در این کم کن ها گیره ها پنوماتیکی (بادی) وجود دارند که با دقت بالا قطعه کار را نگه داشته و می توان اطمینان داشت که عملیات ایجاد شیار با بالاترین استاندارد خود انجام می شود. به طور کلی باید گفت که کم کن های صنعتی بدون هیچ خطایی وبا بالاترین استاندارد تولید می شوند و در صورت نگهداری صحیح، طول عمر بالایی دارند.

مته مناسب ماشین های کم کن مته ای

مته های مخصوص دستگاه های کم کنی دارای لبه های تیز و برنده بوده در نتیجه کار با آن ها بسیار راحت تر است؛ اما امروزه اکثر کارگاه های نجاری کوچک از مته های مارپیچ معمولی برای این کار استفاده می کنند. دلیل این امر ارزان و در دسترس بودن این مته ها است. مته های مارپیچ به دلیل نداشتن لبه ی تیز و برنده کار را برای کاربر سخت تر می کند و گاهی به دستگاه نیز آسیب زده و در طول زمان، کف ماشین کم کن را گود می کنند.

کاربرد کم کن نجاری

همان طور که گفته شد از کم کن نجاری برای ایجاد شیار در اتصال های چوبی استفاده می شود و هیچ استفاده ی دیگری ندارد؛ به همین منظور از این دستگاه در صنعت مبلمان سازی، کابینت سازی، در و پنجره سازی و … استفاده می شود. کم کن نجاری از جمله دستگاه های ثابت ماشین های سه کاره ی نجاری هم محسوب می شود.

رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از کم کن

به هنگام استفاده از کم کن کارگاهی نباید بیش از اندازه به اهرم و مته فشار آورد؛ زیرا باعث سوختن مته و چوب می شود. در این دستگاه ها باید از سفت شدن قطعه کار اطمینان پیدا کرده و آن را کاملاً محکم کنید؛ زیرا در صورت شل بودن، احتمال خرابی کار یا شکستن مته وجود دارد.

به غیر از قطعه کار باید مته را نیز داخل سه نظام محکم کرد، زیرا شل بودن مته باعث خرابی دستگاه کم کن خواهد شد. از بستن مته های کونیک و … به ماشین خودداری کرده تا آسیبی به دستگاه و قطعه کار وارد نشود. باید توجه داشت در صورتی که کار را متوقف و دوباره شروع به کار کردید، از نبودن مته داخل چوب مطمئن شوید، زیرا احتمال شکستن یا پرتاب شدن مته و چوب به دنبال روشن کردن مجدد دستگاه وجود دارد.

کم کن یکی از دستگاه های مهم است که هر کارگاه نجاری به آن احتیاج دارد اما نکته ای که در خرید کم کن باید مدنظر قرار دهید نوع کاری که می خواهید انجام دهید است تا بتوانید مناسب ترین دسگاه برای کارگاه خود را انتخاب کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>