اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


تراشکاری چوب


ابزار و ماشین آلات تراش کاری روی چوب

هنر تراش چوب از آن دسته کارهایی است که بسیار مورد علاقه ی هنرمندان حوزه ی صنعت چوب بوده و افراد زیادی به صورت حرفه ای و نیمه حرفه ای به این هنر می پردازند.هنر تراش چوب یا خراطی از گذشته های دور وجود داشته تا آنجا که می توان آثار بسیاری از هنرمندان این حوزه را در موزه ها و اماکن دیدنی پیدا کرد.

امروزه صنعت پا به این عرصه گذاشته و ماشین آلات و ابزار فراوانی برای انواع تراش کاری تولید و روانه ی بازار کرده است تا کار را برای کاربران آسان تر کند؛ البته هنوز هستند هنرمندانی که به صورت دستی به این هنر می پردازند اما با توجه به افزایش نیاز مخاطب و تولید انبوه کارخانجات صنایع چوب، این ابزار و ماشین آلات نیاز بازار را برطرف کرده و روند تولید را افزایش داده است.

تراش چوب به صورت سنتی با استفاده از حرکت دورانی قطعه کار و ایجاد فرم و الگوی مورد نظر توسط ابزاری دیگر مانند مغار اتفاق می افتد. اما در دستگاه های پیشرفته کار تراش به صورت تمام اتوماتیک انجام شده و تنها به الگو نیاز دارد. الگو به صورت داده به کامپیوتر دستگاه داده شده و دستگاه طبق برنامه آن را روی چوب ایجاد می کند. از دستگاه تراش برای ایجاد فرم روی پایه مبل، آباژور، انواع میز و وسایل تزئینی استفاده می شود.

چوب مناسب برای تراش کاری

چوب هایی که برای این کار استفاده می شوند معمولاً از جنس چوب های سخت هستند. این نوع چوب، شکل و فرم خود را بهتر حفظ کرده و پرداخت روی آن راحت تر است. چوب هایی مانند گردو، زبان گنجشک، توسکا و دیگر چوب های سخت برای این کار بسیار مناسب است.

ماشین آلات اتوماتیک تراش چوب

تراش کاری چوب به صورت اتوماتیک با دستگاه های مختلفی از جمله دستگاه تراش CNC یا کپی تراش انجام می شود که بیشتر به صورت کامپیوتری و اتوماتیک است. سرعت، دقت، کیفیت و امنیت این دستگاه بسیار بالا است؛ به همین جهت از آن برای تولید انبوه در کارخانجات یا کارگاه های بزرگ استفاده می شود.

دستگاه CNC

مکانیسم این دستگاه کامپیوتری و سیستم عددی است و قابلیت انواع تراش دو بعدی و سه بعدی را دارد. کاربر با دادن طرح مورد نظر به بخش کامپیوتری دستگاه و تعیین سرعت و مختصات حرکت، قطعه کاری با همان الگو تحویل خواهد گرفت. از دستگاه تراش CNC اغلب در صنایع از جمله سنگ، شیشه، فلز و … استفاده می شود. درواقع می توان گفت یکی از پرمصرف ترین دستگاه های مورد استفاده برای تراش قطعات مختلف در صنعت، دستگاه CNC است.

دستگاه کپی تراش

یکی دیگر از دستگاه های پرمصرف در صنعت مبلمان سازی، کپی تراش اتوماتیک چوب است که در تولید انبوه پایه ی میز و صندلی کاربرد فراوان دارد. این دستگاه که به دستگاه خراطی نیز معروف است انواع مختلفی از جمله 1 کله، 2 کله، 4 کله و 6 کله داشته که بنا بر نیاز کاربر خریداری و استفاده می شود.

دستگاه کپی تراش به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار موجود است. در مدل اتوماتیک آن، چوب تراش داده شده ای به عنوان الگو به دستگاه تراش بسته می شود و این دستگاه با مکانیسم خودکار خود چند قطعه کار را مانند الگو تراش می دهد.

ماشین آلات نیمه اتوماتیک تراش چوب

در ماشین آلات نیمه اتوماتیک نیمی از کار به صورت اتوماتیک و نیمی دیگر توسط کاربر و به صورت دستی انجام می شود. دستگاه های تراش در دو نوع تک فاز و سه فاز، کوچک (مینی تراش) و بزرگ برای کارگاه های خانگی و صنعتی ساخته می شوند.از نمونه های این دستگاه، دستگاه تراش رومیزی، پایه دار و کپی تراش نیمه اتوماتیک است که در آن چوب حول محوری به چرخش در می آید و با استفاده از مغارهای مختلف انواع تراش روی چوب اعمال می شود.

کپی تراش نیمه اتوماتیک

در این دستگاه یک قطعه چوب تراش داده شده را به عنوان الگو به دستگاه متصل کرده و در ادامه به صورت دستی تیغه را بر روی مدل حرکت داده و الگوی مورد نظر را کپی می کند.

دستگاه تراش یا خراطی رومیزی

این دستگاه همان طور که از نام آن پیداست کوچک و رومیزی است و بیشتر برای کارگاه های کوچک و خانگی کاربرد دارد. برق این دستگاه تکفاز بوده تا در کارگاه های کوچک به راحتی قابل استفاده باشد. از این دستگاه تراش بیشتر برای ساخت قطعات بسیار کوچک چوبی مانند کاسه، قاشق، لیوان، اسباب بازی های چوبی و انواع وسایل تزئینی کوچک استفاده می شود.

ماشین تراش و خراطی پایه دار

مکانیسم عملکرد این دستگاه به صورت چرخشی بوده و تراش کاری روی چوب به صورت دستی با مغارهای مخصوص انجام می شود. این دستگاه برای فرم دهی قطعه کارهای بزرگ به کار رفته و برای استفاده در کارگاه های بزرگ و کوچک در دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار عرضه می شود.

کار با ماشین خراطی سه فاز بسیار راحت تر از کار با ماشین تک فاز است؛ زیرا دور موتور دستگاه ها بسته به قطر قطعه کار تعیین شده که این موضوع اجازه ی کار با قطعه کارهای محدودی را در مدل های تک فاز به شما خواهد داد.یکی از پارامترهای مهم به هنگام خرید در دستگاه های تراش چوب موتور دستگاه است که در واقع قدرت اصلی را تعیین می کند. این میزان، معمولاً با وات یا اسب بخار سنجیده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>