اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه خلیج فارس

معرفی فرودگاه بین المللی خلیج فارس:
فرودگاه بین المللی خلیج فارس (Persian Gulf Airport). این فرودگاه یکی از فرودگاه های متعلق به وزارت نفت است که معمولا برای رفت و آمد نیروها و کارمندهای داخلی و خارجی را جا به جا می نماید. فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه در خارج از منطقه ی ویژه ی اقتصادی انرژی پارس تأسیس شده است.

در ابتدا کمی درباره ی منطقه ای که این فرودگاه در آن قرار گرفته است برای شما توضیح می دهیم. بندر عسلویه، شهری بندری و مرکزی در شهرستان عسلویه از توابع استان بوشهر است که در جنوب ایران و در امتداد خلیج فارس قرار دارد.

منطقه ی ویژه ی اقتصادی انرژی پارس به حوزه ی گازی پارس جنوبی که در اواسط خلیج فارس و در دنباله ی حوزه ی گنبد شمالی قطر قرار گرفته است، دسترسی دارد. فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه را بی‌شک می توان یکی از مجهز ترین فرودگاه های کشور نام برد که همانند دیگر فرودگاه های داخلی ایران عمل نمی کند.

این فرودگاه بسیار مجهز، یکی از نخستین فرودگاه های کشور متعلق به وزارت نفت است که همانطور که گفتیم برای جا به جایی نیروهای متخصص داخلی و خارجی منطقه ی ویژه ی اقتصادی انرژی پارس تأسیس و احداث شده است.

فرودگاه خلیج فارس عسلویه نام فرودگاهی است که با وجود کوچک بودنش، یکی از مجهزترین ترمینال های مسافربری در سطح استاندارهای بین المللی را در خود دارد و معمولا با هدف جا به جایی آسان و سریع تر نیروهای متخصص داخلی و خارجی که در نیروگاه عسلویه مشغول به خدمت هستند، در این منطقه ی گازی تأسیس شده است.

به دلیل وجود موقعیت استراتژیکی که منطقه ی ویژه ی اقتصادی انرژی پارس در راستای اهداف ملی و بهره برداری از منابع نفتی و گازی این منطقه، جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، فرصتی برای جذب نیروهای متخصص و اشتغال زایی در سطح کشور و خارج از کشور، استفاده از تمامی سرمایه های موجود، حضور و استفاده ی نیروهای متخصص خارجی و در نهایت پروژه ی احداث مناطق و تجهیزات فرودگاهی سازگار با استانداردهای بین المللی در این منطقه ساخته شد.

در راستای سیاست های کشور و رشد و بالندگی اقتصاد کشور، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال 1377 تأسیس گردید.

عملیات ساخت و بهره برداری و از آن مهم تر تجهیز این فرودگاه، در خرداد سال 1382 آغاز شد و در اسفند سال 1384 به پایان رسید. این فرودگاه از نظر تجهیزات سخت افزاری با دارا بودن باند پروازی به طول 4 هزار متر و پهنای 45 متر با دو شانه ی 7٫5 متری امکان فرود و پرواز هواپیماهای پهن پیکر ایرباس و بوئینگ را در این فرودگاه به راحتی فراهم نموده است.

فعلا 6 شرکت هواپیمایی و ایرلاین های بزرگ و معروف کشور مشغول انجام خدمات مسافرتی و هوایی در این فرودگاه مجهز هستند. بر اساس آمارهای موجود، به طور میانگین روزانه نزدیک به 2 هزار نفر مسافر از فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه به نقاط مختلف جا به جا می شوند.

یکی دیگر از آمارهایی که درباره ی این فرودگاه وجود دارد این است که برقراری روزانه 60 تا 80 پرواز هواپیما و هلی کوپتر که در اصطلاح به آن سورتی نیز می گویند، از نکات برجسته ی موجود درباره ی این فرودگاه به حساب می آید.

در حال حاضر فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه با انجام روزانه 10 پرواز به صورت میانگین که پروازهای رفت و برگشت که در مجموع میانگین 20 سورتی پرواز در مسیرهای مختلف هوایی و همچنین جا به جایی 1900 مسافر در طول روز، توانسته است جایگاه دهم را در بین فرودگاه های پرترافیک و فعال در کشور به دست بیاورد.

البته لازم به ذکر است که با توجه به تأسیس و راه اندازی سایت 2 منطقه که پروژه ی میدان گازی پارس شمالی است و در کنار آن پروازهای خارجی که در آینده نیز بیشتر می شوند، بی شک حجم فعالیت های این فرودگاه افزوده خواهد شد. ظرفیتی که برای این فرودگاه بین المللی اعلام شده است، این فرودگاه دارای ظرفیت جا به جایی سالانه 750 هزار مسافر است.

در حال حاضر این فرودگاه به بیش از90 درصد ظرفیت اسمی که برای آن تعیین شده بود، رسیده است و در صورت آماده شدن زیرساخت های مناسب تر، رسیدن به بیش از 2 برابر این حجم مسافر اصلا دور از انتظار نیست. 

شرکت هواپیمایی که با این فرودگاه کار می کنند، مقصدشان به فرودگاه های دیگر به این صورت است: شرکت هواپیمایی کاسپین: فرودگاه های مهرآباد، شهید بهشتی اصفهان، شهید دستغیب شیراز، شهید مدنی تبریز، سردار جنگل رشت، ساری_ شرکت هواپیمایی آسمان: فرودگاه های اراک، شهید بهشتی اصفهان، شهید هاشمی نژاد مشهد، سردار جنگل رشت، شهید دستغیب شیراز، مهرآباد_ شرکت هواپیمایی نفت ایران: فرودگاه های اهواز، بوشهر، شهید بهشتی اصفهان_ شرکت هواپیمایی کیش ایر: فرودگاه های شهید بهشتی اصفهان، کیش، شهید هاشمی نژاد مشهد، شهید دستغیب شیراز، مهرآباد_ شرکت هواپیمایی ماهان: فرودگاه های دبی، شهید بهشتی اصفهان، شهید هاشمی نژاد مشهد، مهرآباد، اهواز، رشت و شرکت هواپیمایی سپهران: فرودگاه های شهید دستغیب شیراز و مهرآباد.

فاصله ی هوایی فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه تا تهران برابر است با 933 کیلومتر معادل یک ساعت و 40 دقیقه پروازی می باشد. این فرودگاه در در 16 کیلومتری جنوب شرقی عسلویه قرار گرفته است.

اطلاعات فرودگاه بین المللی خلیج فارس:

  • نام فرودگاه بین المللی خلیج فارس: Persian Gulf Airport.
  • کد یاتا: PGU.
  • کد ایکائو: OIBP.
  • نوع فرودگاه: عمومی.
  • ارتفاع از سطح دریا: 8 متر.

امکانات فرودگاه بین المللی خلیج فارس:
ترمینال های فرودگاه خلیج فارس عسلویه همانطور که در قسمت های پیشین توضیح دادیم، در حد استاندارهای بین المللی ساخته شده اند و دارای امکاناتی مانند اینترنت رایگان، گیشه های بانک، گمرک، پلیس، امکانات پزشکی و اورژانس و … می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>