اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نجاری


توپی نجاری چیست؟

بعضی قطعه های چوبی را نمی توان با ابزار آلات سی ان سی ساخت؛ در این صورت باید از میز فرز نجاری و انواع توپی استفاده کنیم. توپی انواع مختلفی داشته که هرکدام برای کاری مشخص ساخته شده است. توپی بر اساس نوع تیغه به دو دسته جوشی و قابل تعویض تقسیم می شوند.

همان طور که از نام آن ها مشخص است، تیغه جوشی به توپی جوش خورده و قابل تعویض نیست اما تیغه قابل تعویض را می توان تغییر داد و برای کارهای مختلف استفاده کرد. توپی از فولاد تهیه می شود اما تیغه جوشی معمولاً از جنس کربور کلوخه شده یا همان کاربید (HM)، فولاد تندبر (HSS) و الماسه (PCD) بوده و جنس تیغه قابل تعویض، کاربید یا فولاد تندبر است.

کاربرد توپی نجاری

توپی کاربرد بسیاری در صنعت چوب و نجاری دارد اما بیشترین کاربرد آن در اتصال، شیارزنی، فرمینگ و پرداخت است.

توپی اتصال عرضی

این توپی دو تیغه داشته و یکی از قابلیت های ویژه ی آن ایجاد اتصال عرضی محکم و بی عیب و نقص است که بیشتر برای اتصال و فرم دهی قطعه چوب های بزرگ به کار می رود؛ به این ترتیب که توپی و تیغه ی آن را به شکلی که کاملاً روی هم سوار شوند، برش داده و متصل می کند.

توپی اتصال طولی

اتصال طولی یا همان اتصال دو قطعه چوب از سطح طولی به راحتی با این توپی ساخته می شود. اتصال ایجاد شده با این توپی به محکمی چوب برش نخورده است به دلیل اینکه این نوع برش فوق العاده دقیق بوده و سطح تماس وسیعی دارد. این توپی داری دو تیغه بوده و برای صنعت مبلمان سازی بسیار پرکاربرد است.

توپی اتصال فاق و زبانه درب و کابینت

توپی اتصال درب برای ایجاد اتصال کشو و درب بکار می رود. در این نوع توپی از طریق تنظیم ارتفاع تیغه می توان به راحتی پروفیل های مناسب برای ایجاد اتصال را برش زد. این مدل برای انواع چوب ساده یا چوب با روکش ونیر و لمینت مناسب است.توپی اتصال فاق و زبانه درب برای ساخت درب وسایل چوبی با انواع چوب نرم و سخت کاربرد دارد و با 5 نوع تیغه ی مختلف برای ساخت پروفیل تطبیق پذیر است.

توپی شیارزن متغیر

توپی شیارزن همان طور که از نامش پیداست برای ایجاد شیار و دندانه روی چوب استفاده می شود. این توپی برای کار با مواد مختلف به خصوص چوب چندلایه، چوب سخت و پنل لمینت شده مناسب است. برای نمونه توپی زیر یکی از انواع توپی شیارزن به نام توپی شیارزن متغیر است. این محصول دارای هشت تیغه کوچک بوده و مجهز به پین برای تنظیم و ثابت نگه داشتن جای تیغه ها است.

توپی پست فرم

این توپی از دو تکه تشکیل شده وبرای ایجاد لبه ی گرد با شعاع مختلف استفاده می شود. این توپی دارای دو پروفیل بر بوده و برای برش چوب روکش دار و بدون روکش مناسب است.

توپی پرداخت دو راهه

از این توپی برای شیار زدن، کام و زبانه و اتصال چوب با ماشین تراشکاری و لبه چسبان کارایی دارد و برای انواع چوب با ضخامت مختلف مناسب است.

توپی پرداخت زنبوری

توپی پرداخت زنبوری بیش از 10 تیغه کوچک از جنس تنگستن داشته که روی بدنه توپی در چند ردیف به صورت مارپیچ قرار گرفته است. این تعداد تیغه باعث شده تا در طول زمان تیغه ها بر اثر استفاده کمتر دچار ساییدگی و کندی شوند و از استحکام بالایی برخوردار باشند.

نکات مهم استفاده از توپی
رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از ابزار به خصوص ابزار برش ایمنی کاربر را تضمین کرده و از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این رعایت برخی موارد در بازدهی دستگاه و کیفیت کار نیز مؤثر است.

  • قبل از شروع کار بدنه توپی را به خوبی بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • قبل از استفاده دفترچه راهنمای ابزار را به دقت مطالعه کنید.
  • از عینک و گوشگیر ایمنی در هنگام کار استفاده کنید.
  • از محافظ شابلون استفاده کنید.
  • برای کار با قطعه چوب نازک و کوچک، حتماً از جلوبرنده ی قطعه استفاده کنید.
  • شابلون را قبل از تمیز کردن یا تنظیم ابزار و تعویض تیغه از اتصال خارج کنید.
  • قبل از اتصال شابلون نسبت به قفل بودن اسپیندل اطمینان حاصل کنید.
  • اگر از تیغه قابل تعویض استفاده می کنید، از قرارگیری صحیح تیغه روی توپی اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام کار با تیغه نیرویی در خلاف جهت چرخش به تیغه وارد کنید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>