اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ماشین لبه چسبان

ماشین لبه چسبان چیست؟

شاید هیچ کس به اندازه صنعتگران و کسانی که مصنوعات چوبی تولید می کنند به اهمیت ماشین لبه چسبان پی نبرده است. وظیفه ماشین لبه چسبان افزودن پی وی سی و پلیمر به لبه ورق ام دی اف، نئوپان و مصنوعات مشابه بوده تا از کناره های قطعه کار محافظت کند.

لبه چسبانی علاوه بر افزایش طول عمر محصول به آن زیبایی بیشتری می بخشد؛ به همین جهت از لبه چسبان برای صاف کردن لبه ناهموار و خشن تخته چوب هایی مانند ام دی اف و نئوپان استفاده می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه با کاربرد لبه چسبان، افزایش کیفیت لبه چسبانی، موارد استفاده و انتخاب ماشین لبه چسبان مناسب آشنا شوید.

کاربرد ماشین لبه چسبان

اگرچه عملیات لبه چسبانی باعث زیبایی مصنوعات می شود اما اصلی ترین دلیل کاربرد لبه چسبان در تولید و کاربرد محصولات افزایش مقاومت ام دی اف، نئوپان و … است؛ به عبارت دیگر این کار باعث جلوگیری از لب پر شدن و افزایش مقاومت در تغییر شکل و همچنین در برابر آسیب های محیطی همچون حرارت و رطوبت می شود.

یکی از قدیمی ترین راه های لبه چسبانی که در قدیم از آن استفاده می شد، لبه چسبانی با نوارهای چسب دار و با دستگاهی داغ مانند اتو انجام می شد؛ این عملیات بسیار وقت گیر و دشوار بوده و کیفیت مطلوبی برای محصول ایجاد نمی کرد اما امروزه از ماشین های پیشرفته و خودکار برای افزایش سرعت، کیفیت و سهولت کار استفاده می شود.

فرآیند کار ماشین لبه چسبان با ورود قطعه کار به داخل ماشین شروع، سپس چسب زدن لبه آن ها، اتصال نوار به لبه کار با غلتک و با حرارت دهی برای چسبیدن نوار به لبه ادامه پیدا می کند، در انتها برای تراز و زیبایی لبه کار را فرزکاری کرده و پولیش می زنند.

ماشین لبه چسبان کار را به صورت خودکار و به روش های مختلفی انجام می دهد و مراحل مختلفی داشته که هرکدام یک ایستگاه خوانده می شود. تفاوت ماشین لبه چسبان در نوع، ایستگاه ها، سرعت، ابعاد، رطوبت، چسب و برق مصرفی است. تعداد ایستگاه های لبه چسبان در انواع مختلف ماشین ها متفاوت است؛ ماشین های ساده سه ایستگاه و ماشین های پیشرفته تا دوازده ایستگاه دارند. ایستگاه های بیشتر عملیات لبه چسبانی را به صورت پیشرفته تر انجام می دهند.

قسمت های مختلف ماشین لبه چسبان
ایستگاه های مختلف ماشین لبه چسبان اتوماتیک صنعتی به صورت زیر است:

  • ایستگاه نوار جلو برنده
  • ایستگاه پیش گرمکن
  • ایستگاه پیش فرز
  • ایستگاه اسپری
  • ایستگاه چسب
  • ایستگاه غلتک فشار
  • ایستگاه اره سروته زن
  • ایستگاه فرز بالا و پایین
  • ایستگاه گوشه زن (کرنر)
  • ایستگاه لیسه نوار
  • ایستگاه لیسه سطح و چسب
  • ایستگاه پولیش

راهنمای نگهداری از ماشین لبه چسبان

برای بهبود کیفیت کار لبه چسبان باید مواردی مانند رطوبت، دما، برش صفحات، چسب و گرد و غبار محیط را در نظر گرفت.

رطوبت

رطوبت محیط از عواملی است که روی عملکرد ماشین لبه چسبان تأثیرگذار است. رطوبت مناسب برای محیط باید بین 5 تا 55 درصد بوده و رطوبت بیش از حد محیط روی کیفیت لبه بریده شده کار تأثیر می گذارد.

دما

یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین مواردی که برای صحیح عمل کردن ماشین لبه چسبان باید مد نظر قرار داد، دمای محیط است. دمای مناسب برای کارکرد مطلوب ماشین بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد بوده و هر دمایی خارج از این بازه موجب خرابی کار می شود. دمای محیط علاوه بر تأثیر روی کیفیت لبه های برش خورده، ممکن است روی سیم های ماشین اختلال ایجاد کند.

برش صفحات

برش لبه صفحات در کیفیت کار لبه چسبان اهمیت به سزایی دارد تا آنجا که اگر زاویه برش مقداری بیشتر یا کمتر از 90 درجه باشد روی نتیجه کار تأثیر گذاشته و ظاهر کار را نازیبا می کند. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کرد فاصله زمانی بین برش صفحات و عملیات لبه چسبانی است. پس از برش صفحات باید حداکثر تا 1 ساعت عملیات لبه چسبانی انجام شود در غیر این صورت کیفیت کار بسیار تمیز نخواهد بود.

چسب

چسب مورد استفاده باید در محیطی خشک و عاری از رطوبت، در دمای بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد و دور از معرض مستقیم نور خورشید نگهداری شود.

گرد و غبار

گرد و غبار دشمن اصلی کارهای نجاری و ابزار و ماشین آلات است به همین جهت همواره باید حین کار راه حلی برای کاهش گرد و غبار در نظر گرفت. استفاده از جارو برقی صنعتی برای جمع آوری گرد و غبار بسیار کارآمد است.

موارد استفاده از ماشین لبه چسبان

این ماشین برای چسباندن لبه محصولاتی که از ام دی اف و نئوپان تهیه می شوند مانند درب کابینت، لبه کمد و قفسه و … بسیار ایده آل است.

استفاده از لبه چسبان در ساخت کابینت سازی

یکی از مهم ترین صنایعی که بیشترین استفاده را از ماشین لبه چسبان دارد، کابینت سازی است. لبه های بدنه و درب کابینت ام دی اف و حتی چوبی به لبه چسبانی نیاز دارد تا سطح آن نرم و مقاوم شود. آشپزخانه از محیط های پرکاربرد بوده که در زیبایی خانه تأثیر به سزایی دارد به همین جهت باید به کیفیت و زیبایی آن توجه ویژه ای کرد. لبه کابینت آشپزخانه در معرض رطوبت، لب پریدگی و آسیب های دیگر قرار دارد به همین جهت باید لبه آن ها را با استفاده از نواری از جنس و با طرح و رنگ روکش کابینت لبه چسبانی کرد.

استفاده از لبه چسبان در ساخت کمد و قفسه

کمد، کتابخانه، قفسه و حتی طبقه های چوبی علاوه بر کاربردی که دارند روی محیط اطراف ما تأثیر به سزایی دارند؛ به همین جهت طول عمر، دوام و زیبایی آن ها اهمیت پیدا می کند.

استفاده از لبه چسبان در ساخت درب چوبی

با گذشت زمان درهای چوبی، ام دی اف یا حتی نئوپان در اثر باز و بسته شدن متعدد آسیب می بینند، لب پر می شوند و کیفیت خود را از دست می دهند؛ به همین جهت باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشند. ماشین لبه چسبان برای این کار ایده آل است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>