اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


وارنیش و پلی اورتان


وارنیش بهتر است یا پلی اورتان؟

لایه ای از پوششی بادوام بر روی کف پوش، وسایل چوبی و تراس چوبی، دقیقا همان چیزی است که سبب طول عمر بالای این وسایل می شود، در حالی که عدم وجود چنین پوششی در اثر گذر زمان و شرایط آب و هوایی عمر وسایل چوبی را کوتاه می کند.

برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند استفاده از پوشش های ضعیف بر روی وسایل چوبی و زحمت تمدید مکرر پوشش نه چندان مقاوم، عاقلانه است که در همان ابتدای کار بهترین روش کار را فرا گرفته و روشی را انتخاب کنید که بهترین ویژگی های محافظتی چوب را داشته باشد. پلی اورتان و وارنیش سنتی چوب از پوشش های محبوبی هستند که پوششی بادوام روی چوب ایجاد می کنند. اگرچه معمولا مردم این دو پوشش را یکی فرض می کنند، هر یک از دو مصارفی مجزا داشته و درجات محافظتی متفاوتی را برای عناصر مختلف طبیعی ارائه می کند. در این مقاله به بررسی این دو پوشش پرداخته و ویژگی های هریک را بیان می کنیم.

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان مانند پلاستیک مایع است و معمولا یا ترکیبی پلاستیکی خالص است یا با رزین مخلوط شده است. برای سلایق و ترجیحات مختلف گزینه های متفاوتی وجود دارد: علاقه مندان به کارهای فنی در منازل می توانند از رزین بر پایه آب یا روغن استفاده کنند که درجات برق و جلای متفاوتی دارد. علی رغم ظاهری شیری رنگی که پلی اورتان در قوطی دارد، ظاهر آن شفاف بوده و تنها در یک یا دولایه، پوششی ضدخش و ضدسایش ایجاد می دهد که برای طیف وسیعی از وسایل چوبی مناسب است.

کاربرد پلی اورتان چیست؟

در میان این همه انتخاب، چگونه می توان بهترین نوع پلی اورتان را انتخاب کرد؟ گزینه ی میزان درخشندگی، از صیقلی تا نیمه مات مسئله ای کاملا سلیقه ای است اما قطعا شاریطی وجود دارد که در آن یکی از این گزینه ها بر دیگری ارجحیت دارد.

پلی اورتان بر پایه آب که در هنگام خشک شدن کاملا شفاف است برای مصارف داخلی و وسایل چوبی مانند پاتختی، میز، قاب عکس و رخت آویزهایی مناسب است که خودشان رنگ طبیعی خیره کننده ای دارند و فقط به پوششی برای احیای جلوه نیاز دارند. شاید بزرگ ترین مزیت این محصول نسبت به رقبا این باشد که میزان سمی بودن کمی دارد و تنها با آب و صابون تمیز می شود.

پلی اورتان بر پایه روغن که محصول جدیدتری است معمولا در کفپوش های چوب سخت استفاده شده و درجه ی محافظت قوی تری نسبت به مدل های قدیمی تر بر پایه آب دارد. پلی اورتان بر پایه آب دربرابر حرارت و اشعه ی ماورای بنفش خورشید راحت تر ترک برمی دارد، در نتیجه آثار هنری ظریف با جزئیات پیچیده یا سطوحی که در معرض تغییرات آب و هوایی هستند بهتر است با پلی اورتان روغنی پوشش داده شوند.
پلی اورتان بر پایه ی روغن در برابر گرما مقاوم تر است اما سمی تر هم هست و رنگ کهربایی نامحسوسی دارد که توناژ چوب را در میزهای نهارخوری به زیبایی تقویت می کند.

سازوکار استفاده از پلی اورتان

پلی اورتان بر پایه ی آب سریع که سریع خشک می شود و مدل جدیدتر آن که بر پایه آب و اصلاح شده با روغن است را می توان با قلم موی نرم، غلطک فومی، اسپری و یا دستمال پارچه ای بر روی سطوح اجرا کرد. اگر روی رنگ چوب بر پایه ی روغن کار می کنید، بهتر است ابتدا روی آن را با سیم بسایید تا لایه ی پلی اورتان بهتر به سطح بچسبد. همچنین در نظر داشته باشید همچنین در نظر داشت باشید که هرچه پلی اورتان آبکی تر باشد نازک تر است و به لایه های بیشتری نیاز دارد.

در پلی اورتان بر پایه ی روغن روش مشابهی استفاده می شود: قلم موی طبیعی، قوطی اسپری برای فضاهای بزرگ و دستمال پارچه ای برای پوشش خاص استفاده می شود. هنگام اجرای پلی اورتان به پنجره های باز و تهویه مناسب نیاز است، زیرا این نوع از پوشش ترکیبات آلی فرار بیشتری دارد، هنگام استفاده در مکان بسته حتماً باید از ماسک تنفسی فیلتر دار استفاده کنید و از تهویه مناسب فضای اطراف هنگام فرآیند طولانی خشک شدن اطمینان حاصل کنید.

وارنیش چیست؟

شاید شما هم شنیده باشید که برخی از وارنیش برای اشاره به هر نوع پوشش چوب استفاده می کنند ولی وارنیش سنتی معمولاً به پوشش ی قدیمی گفته می شود که از رزین آلکید، روغن و حلال تشکیل شده است. هنگام استفاده روی سطوح چوبی در فضاهای داخلی و خارجی، وارنیش به پوششی نازک و براق با رنگ زرد یا کهربایی بسیار کمرنگ تبدیل می شود و ظاهری مشابه پلی اورتان با پایه ی روغنی دارد.

کاربرد وارنیش چیست؟

درصد بالای محتوای جامد و خاصیت ضد آب بودن وارنیش استفاده از آن را در کف پوش و صندلی فضای باز در معرض رطوبت و قایق ممکن می سازد. میزان مواد سمی پایین وارنیش باعث شده تا برای استفاده در درهای ورودی منازل هم مناسب باشد.

یکی از انواع وارنیش به نام وارنیش دریایی وجود دارد که انعطاف پذیری بالایی داشته و دربرابر اشعه ماورای بنفش و به همین دلیل یکی از پوشش های موردعلاقه ی علاقه مندان به کارهای فنی است که می توانند آن را با اطمینان در چوب های نرم مانند کاج استفاده کنند که در شرایط سخت خم می شود.

سازوکار استفاده از وارنیش

علی رغم ویژگی های ضدآفتاب، وارنیش چندان هم ساده و بی عیب نیست. اگر وارنیش به درستی استفاده یا کاملاً خشک نشود، می تواند کنده شود، ترک بخورد و یا داخل آن حباب صورت بگیرد که چوب را در برابر آسیب های محیطی آسیب پذیرتر می کند. برای کسب نتیجه ی مطلوب، وارنیش را در چندلایه با قلم مو با موی طبیعی استعمال کنید. اجازه دهید این پوشش سنتی برای حداقل 6 ساعت تحت دمای متعادل خشک شود تا چوب نمایی صاف و یکدست داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>