اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سنباده

اولین مرحله در جلا زدن و پرداخت چوب، سنباده زدن است. اگر تا به حال با چوب کار کرده باشید، حتما با فرآیند سنباده زدن چوب بعد از برش، قبل از رنگ آمیزی و بین لایه های رنگ آشنا هستید. شاید همه خیال کنند که سنباده زدن کار ساده ای باشد و انتخاب و خرید آن را هرکسی می تواند انجام دهد اما کافی است سری به ابزارفروشی بزنید تا انواع و اقسام مختلف سنباده با درجات بسیار متنوع آن حسابی گیج تان کند. استفاده از سنباده نامناسب آسیب های جبران ناپذیری را به چوب وارد می کند. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع سنباده و درجات مختلف آن آشنا شوید.

سنباده با درجات زبری مختلف در مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد و انتخاب درجه مناسب سنباده، کار تقریبا پیچیده ای است. با این نکات و اصول پایه، با انواع سنباده بیشتر آشنا می شوید و آسان تر می توانید براساس نوع کارتان سنباده مناسب را انتخاب کنید.

  • انتخاب درجه زبری سنباده
  • انتخاب درجه ریزی یا درشتی سنباده
  • در نظر گرفتن بهترین درجه زبری هنگام انتخاب
  • پیدا کردن ابزار مناسب برای استفاده راحت

البته بعد از کار با چوب و سنباده کم کم با آن آشنا خواهید شد و انتخاب آن برای شما آسان خواهد شد.

اندازه گیری درجه زبری سنباده

البته که سنباده از شن ساخته نشده و حاوی ذرات ریز مصنوعی یا طبیعی است. این ذرات الک شده و براساس اندازه و درشتی دسته بندی می شوند و سپس با چسب به کاغذ، اسفنج یا پارچه چسبانده می شوند. تشخیص درجه زبری سنباده بسیار مهم است زیرا هر پروژه ای به درجه زبری متفاوتی نیاز دارد. هنگام خرید سنباده اعدادی مثل 80، 100، 200 و غیره به چشم می خورند.

این عدد میزان تراکم ذرات ساینده در هر اینچ مربع از سنباده است. این اعداد بر اساس استاندارد CAMI بوده و هر چه این رقم بالاتر باشد ذرات ریزتر بوده و زبری سنباده کمتر است و بالعکس هر چه این رقم کمتر باشد ذرات درشت تر و سنباده زبرتر است.

معمولا درجه زبری با واحد میکرون اندازه گیری می شود و برای اینکه متوجه شوید میکرون چقدر کوچک است کافی است نگاهی به سنباده 100 بیندازید. ذرات ریز روی سنباده تقریبا برابر با 141 میکرون هستد که مساوی است با 0.1397 میلی متر.

سنباده هایی هم وجود دارند که درجه زبری آن ها با استاندارد (FEPA) تعیین شده است. درجه زبری سنباده با استاندارد FEPA با حرف P شروع شده و لیست بلندی دارد. استاندارد FEPA هم اندازه ی استاندارد CAMI نیست اما در ادامه چندین مثال آورده ایم که در این زمینه به شما کمک می کند.

  • سنباده 40 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-36 یا P-40
  • سنباده 80 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-80 یا P-100
  • سنباده 100 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-100 یا P-120
  • سنباده 120 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-120 یا P-150
  • سنباده 220 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-180 یا P-220
  • سنباده 400 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-600 یا P-800

انتخاب زبری مناسب سنباده

برای این که انتخاب سنباده آسان تر شود تولیدکنندگان علاوه بر درجه ی عددی سختی سنباده، میزان زبری سنباده را با یک سری کلمات هم مشخص می کنند. این درجات زبری که در قالب کلمات بیان می شوند درواقع دامنه ای درجات سختی سنباده هستند که تأثیر یکسانی روی کار دارند. یعنی گاهی اوقات برخی از سطوح و کاربردها میزان سختی را به صورت کلمات بیان می کنند تا اعداد، از این رو بهتر است که معانی این دسته بندی را هم یاد بگیرید.

سنباده خیلی زبر

سنباده 24 تا 36 در این دسته قرار گرفته و از آن برای پاک کردن رنگ و لاکی استفاده می شود که خیلی سمج بوده و به سختی کنده می شوند. به علاوه برای سنباده زدن کفپوش قدیمی نیز ممکن است به این درجه از سختی سنباده نیاز داشته باشید. لطفا فقط برای مواردی از این سنباده استفاده کنید که نیازمند زبری بسیار زیادی است.

سنباده زبر

نقطه قوت این سنباده شکل دهی به چوب و پاک کردن روکش های قبلی چوب مثل پلی اورتان است. درجات عددی 40 تا 50 در این دسته قرار می گیرند.

سنباده متوسط

سنباده های 60 تا 100 در این دسته قرار می گیرند و برای فرم دهی نهایی چوب به کار می روند. همچنین سنباده زنی اولیه ی چوب و از بین بردن آثار رنده ی چوب با این گروه از سنباده ها انجام می شود.

سنباده نرم

سنباده های 120 تا 220 در این دسته قرار می گیرند. در بیشتر کارگاه های خانگی این نوع سنباده برای سنباده زنی قبل از اعمال جلا یا رنگ مناسب است.

سنباده خیلی نرم

سنباده های 320 تا 400 در این دسته قرار می گیرند و بین لایه های مختلف رنگ و جلا به کار می روند. سنباده های فوق العاده نرم بالاتر از 600 برای پولیش چوب به کار می روند.

سنباده صنعتی و سنباده تجاری

دو نوع سنباده اصلی داریم: صنعتی و تجاری. تفاوت این سنباده ها در جنس ذرات ساینده، جنس ورقه ی پشتی و چسب اتصال آن است.

سنباده پوشش باز و پوشش بسته

سنباده ها به دو گروه دیگر به نام های پوشش باز(open-coat) و پوشش بسته (close-coat) هم دسته بندی می شوند. تفاوت "پوشش بسته" این است که ذرات موجود بر روی آن به صورت انباشته نزدیک هم هستند در صورتی که در "پوشش باز" ذرات با فاصله از هم قرار دارند. به طور کل سنباده پوشش باز برای کار با وسایل چوبی معمول تر است زیرا بافت را کم تر از بین می برد مخصوصاً زمانی که با چوب نرمی که رزین بیشتری دارد کار می کنیم.

انواع سنباده از نظر جنس دانه

علاوه بر تراکم ذرات سنباده، جنس ذرات هم در کیفیت سنباده زنی موثر است. برخی از جنس های ذرات سنباده برای نوع خاصی از کار (مثلا چوب یا فلز) مناسب تر هستند. بیشتر تولیدکنندگان سبناده نوع جنسی که برای استفاده با آن سنباده مناسب تر است را روی لیبل محصول درج می کنند اما بد نیست خودتان با نواع ذرات و جنس های مختلف آن ها آشنا شوید:

سنگ چخماق

سنگ چخماق از ذرات طبیعی و بسیار بادوام است که برای سنباده کردن مواد سطحی مانند جلا و رنگ مناسب است.

سنگ سنباده (Emery)

سنگ سنباده نیز از ذرات طبیعی است و برای از بین بردن فرسودگی فلز یا پولیش آن به کار می رود. لبه های تیز این ذرات برای چوب مناسب نیست.

گارنت

گارنت یکی دیگر از ذرات طبیعی است که از سنگ چخماق و سنگ سنباده کمی نرم تر است و اگر برای سنباده زدن به فلزات به کار برده شود زودتر کند می شود و بهتر است برای چوب استفاده شود.

آلومینا زیرکونیم

این ذرات مصنوعی و بادوام برای از بین بردن لبه ی فلزات و سنباده اولیه چوب سخت به کار می رود. هنگام سنباده کشیدن روی فلزات ذرات سنباده آلومینا زیرکونیم تیزتر می شود و نیازی نیست کاغذ سنباده را دائم تعویض کنید.

اکسید آلومینیم

یکی دیگر از ذرات مصنوعی اکسید آلومینیم است که مناسب سنباده و پولیش انواع فلزات مثل برنز و آلیاژ استیل در کنار تمامی انواع چوب سخت است.

سیلیکون کارباید

بادوام ترین ذرات ساینده مصنوعی، سیلیکون کارباید است که قابل استفاده با طیف وسیعی از مواد و سطوح مانند پلاستیک، فلز، چوب سخت و نرم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
قاسم فلاحی:
سلام من دنبال سنباده فلزی هستم یعنی جنس سنباده پارچه یا کاغذ نیست و رق فلزی پنج صدم هست که سنبا ده ای هست میشه راهنماییم کنین از کجا تهیه کنم ممنون
کمال انصاف:
سلام وخسته نباشید.من نیازبه سنباده پارچه ای بسیارزبردارم برای تراش چوب بلوط وچوب های سخت.توشهرکرمانشاه هرچی میگردم ازسنباده نمره ۸۰زبرترندارند.نمیدونم ازکجاتهیه کنم. نمره ۴۰یازبرترهم باشه بهتره.ممنون میشم راهنماییم کنید
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>