اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سوراخ کاری دریل

ایجاد کردن یک حفره در داخل یک چوب ممکن است در ظاهر کاری ساده به نظر برسد. اما هنگام سوراخ کاری چوب هایی که سخت تر از سایرین هستند و یا حتی هنگام سوراخ کاری با زاویه ای مشخص و با عمقی معین، در این فرآیند به ظاهر ساده احتمال خطا قطعاً وجود خواهد داشت.

دقت در سوراخ کاری نیز درست به اندازه ی هر مرحله ی دیگری از کار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، سوراخ کاری مربوط به اتصال دوبل اگر درست در وسط قسمت نر چوب انجام نگرفته و دارای عمق مورد نظر نباشد و یا اگر سوراخ کاری مربوط به اتصال گوشه ای دوبل با درز فارسی، زاویه ی مناسب را نداشته باشد، درست به اندازه ی یک برش اشتباه و یا حتی مانند اتمام کار بی دقت و نه چندان جذاب، به کل فرآیند کار آسیب وارد خواهد کرد.

برای انجام بیش تر عملیات اجرا کار، قرارگیری صحیح ابزار و طریقه ی نگه داشتن آن امری حیاتی است. در حالی که برای دقت در سوراخ کاری و عدم انحرافِ مته ی دریل از مسیر اصلی خود می توان تنها به دست خود متکی بود، برای این منظور وسایل و راه حل های دیگری نیز وجود دارد. گیره های متنوعی برای دقت هر چه بیش تر در هنگام برش کاری در بازار موجود هستند. حتی می توان نمونه های مشابهی را در کارگاه ساخت و برای سوراخ کاری مستقیم و زاویه دار از آن استفاده نمود.

اگر از یک مته ی مارپیچ استفاده می کنید بهتر است پیش از شروع کار، نقطه ی وسط سوراخ را با استفاده از سوراخ کنِ دستی اندکی به سمت داخل فشار داده تا از لیز خوردن مته هنگام سوراخ کاری جلوگیری شود. همچنین به منظور پیشگیری از کنده شدن و شکستن تراشه های سطحیِ چوب هنگام خروج مته از سمتِ دیگر قطعه کار، بهتر است یک تکه چوب زیر قطعه کار به میز مهار شود.

برای ایجاد نهایت دقت در سوراخ کاری بهتر است در شروع کار از سرعت بالای دریل خودداری نمائید. ابتدا با سرعت پایین تر کار را آغاز کرده و سپس با پیش روی در چوب سرعت دریل را افزایش دهید. میزان عمق برش را نیز می توان به سادگی و با چسباندن تکه ای چسب کاغذی و یا چسب برق روی مته کنترل نمود.

سوراخ کاری مستقیم یک حفره

استفاده از یک قطعه چوبِ کنج دار و یا یک گونیا، و قرار دادن آن بر روی قطعه ی کار، به حفظ زاویه ی عمود میان مته ی دریل و قطعه کار کمک خواهد کرد. برای استفاده از گونیا، آن را روی پایه قرار داده، به صورتی که خط کش آن رو به بالا بایستد. نوک مته را در محل مورد نظر قرار داده و سپس بدنه ی مته را با خط کش گونیا تراز می نمائیم. در حین سوراخ کردن نیز می بایست از موازی بودن مته با خط کش گونیا اطمینان حاصل نمود.

برای استفاده از یک قطعه چوب کمکی، می بایست قسمتی از آن را با زاویه ی 90 درجه برش داده و جدا کرد تا گوشه ای از قطعه چوب مورد نظر حالت کنج دار پیدا کند. نوک مته را در محل مورد نظر برای سوراخ کاری قرار داده و قسمت کنج دار قطعه ی چوب کمکی را به بدنه ی مته مماس نموده و در همان حالت آن را به کمک پیچ دستی یا گیره به قطعه کار می بندیم. سپس با حفظ تماس بین مته و قسمت کنج دار قطعه ی کمکی عملیات سوراخ کاری را انجام می دهیم.

سوراخ کاری عمیق و عریض

برای سوراخ کاری تا قطر 3 سانتی متر از مته برگی و برای سوراخ های عریض تر از مته گرد بر استفاده می شود. در هر دو صورت، نقطه ی شروع سوراخ کاری را با سوراخ کن دستی روی سطح چوب سوراخ می کنیم تا نوک مته در آن گیر کرده و از لغزش آن در شروع کار جلوگیری شود. همواره باید به خاطر داشت که عملیات سوراخ کاری می بایست با سرعت کم آغاز شده و با فرورفتن مته در چوب، سرعت دستگاه افزایش داده شود. ضمن اینکه در حین کار با هر دو مته، لازم است دریل با هر دو دست مهار شود.

برای سوراخ کاری عمیق و با اندازه ی بیش از طول مته، می بایست از دو طرف قطعه کار، سوراخ هایی هم راستا ایجاد نمود. لازم به ذکر است که عمق سوراخ طرف اول باید بیش از نصف عمق مورد نظر باشد. اندازه گیری های دقیق و تمرکز روی مشخص نمودن مرکز سوراخ ها در طرفین پیش از شروع کار و همچنین در حین انجام سوراخ کاری نیز حفظ پایداری دستگاه و عدم خروج مته از راستای مورد نظر بسیار حائز اهمیت است.

عریض تر کردن حفره ها

به منظور عریض تر کردنِ حفره ای که با استفاده از یک مته ی نوک تیز یا یک مته ی برگی ایجاد شده است، می بایست قطعه چوبی را در زیر قطعه کار قرار داده و سپس یک تکه چوب مربوط به اتصال دوبل را که هم اندازه ی قطر سوراخ ایجادشده می باشد با چکش چوبی درون سوراخ قرار دهید تا با سطح قطعه کار هم تراز گردد. وسط چوب دوبل را علامت گذاری کرده و با مته سوراخ جدید را ایجاد نمائید.

سوراخ کاری پیچ ها و اتصالات

پیچاندن یک پیچ در یک چوب سخت بدون سوراخ کاری اولیه ممکن است باعث ترک خوردن و شکستگی چوب و یا شکستن سر پیچ شود. بسته به اینکه پیچ تا چه عمقی در چوب فرو می رود، تا 4 مرحله سوراخ کاری با قطرهای متفاوت و در امتداد یکدیگر نیاز خواهد بود. اگر می خواهید پیچ درست هم تراز با سطح نهایی چوب بسته شود، می بایست قسمت بالای سوراخ به کمک مته خزینه سوراخ شده و برای سر پیچ نیز عمق بسیار اندکی در نظر گرفته شود. به منظور حفظ بالاترین کیفیت، لازم است خزینه ی ایجاد شده تنها اندکی کوچک تر از ابعاد پیچ باشد تا پیچ در سوراخ محکم و بدون حرکت قرار گیرد.

اگر می خواهید پیچ در زیر سطح چوب قرار گرفته و پنهان شود، لازم است سوراخ کاری مربوط به خزینه عمیق تر انجام بگیرد تا بین سر پیچ تا سطح چوب فاصله ای باقی بماند.البته برای سوراخ کاری خزینه دو راه وجود دارد؛ راه ساده تر استفاده از مته ی خزینه است. اما در صورت عدم در اختیار داشتن مته ی خزینه می توان برای هر مرحله سوراخ کاری از مته های معمولی با اندازه های متفاوت استفاده نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>