اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اورفرز نجاری


کندن شیار به کمک اور فرز نجاری

به کمک گیره، قطعه چوب مورد نظر را روی میز کار بسته و محل شیار را علامت گذاری می کنیم. تیغه را با خط راهنمای برش تنظیم نموده و یک تکه چوب را به عنوان راهنمای برش روی قطعه کار با گیره می بندیم؛ به نحوی که لبه ی آن با پایه ی اور فرز مماس باشد.لازم به ذکر است که علاوه بر صاف بودن لبه ی تکه چوب، طول آن نیز باید از طول شیار بیشتر بوده و بر قطعه ی کار کاملا عمود باشد.

به منظور پیشگیری از جدا شدن تراشه های چوب در محل ورود و خروج تیغه به چوب، بهتر است دو تکه چوب در ابتدا و انتهای چوب مورد نظر بسته شود. همچنین می توان با چسباندن یا اتصال تکه ای بلندتر، از آن به عنوان یک گونیای دست ساز و مفید استفاده نمود.

کندن شکاف در وسط قطعه کار با اورفرز

ابتدا طرح مورد نظر را روی قطعه کار ترسیم کرده و با قرار دادنِ تیغه روی خط راهنمای طرح، تکه ای چوب را مماس به لبه ی پایه ی دستگاه قرار می دهیم تا راهنمای برش در حین کندن باشد. عملیات فوق را برای سایر خطوط نیز تکرار کرده تا در تمامی طرفین، یک تکه چوب راهنما روی قطعه کار با گیره بسته شده باشد.

برای کندن با اور فرز با پایه ی متحرک، کار را از یک گوشه آغاز کرده و پایه ی دستگاه را مماس به تکه های چوب قرار می دهیم. سپس با پایین آوردن قسمت بالای دستگاه، تیغه ی آن به آرامی وارد چوب می شود. با حرکت دادن دستگاه کندن را ادامه می دهیم تا دور شکاف مورد نظر به طور کامل کنده شود. در حین کنده کاری می بایست به خاطر داشت که جهت حرکت در جهت حرکت عربه های ساعت باشد. برای تکمیل کندن نیز، اضافات باقی مانده را تراش می دهیم. جهت حرکت دادن دستگاه به طور کلی بهتر است بر خلاف جهت تراشه های چوب باشد.

به منظور کندن با کمک اُور فرز معمولی و با پایه ی ثابت، می بایست دستگاه را ابتدا به صورت کج روی سطح قطعه کار قرار داد؛ به نحوی که تیغه و قسمتی از پایه ی آن رو چوب قرار گیرند. دستگاه را روشن کرده و تیغه را به آهستگی داخل چوب فرو می بریم و با حفظ تماس بین پایه ی دستگاه با لبه ی تکه چوب های راهنما، عملیات کندن را انجام داده و درست مانند آنچه در مورد کندن با اُور فرز پایه متحرک گفته شد، آن را به اتمام می رسانیم.

کندن دایره به کمک اور فرز نجاری

به کمک میله ای که با یک مرکز ثابت، فاصله ی دستگاه را از یک نقطه حفظ می نماید، می توان شکاف های دایره ای و منحنی شکل را در قطعات چوب کنده کاری کرد و یا حلقه هایی تزئینی را روی یک سطح چوبی ایجاد نمود. در حالی که لوازم جانبی مختلفی در بازار برای کنده کاری دایره ای وجود دارد، اما می توان برای کندن دایره های بزرگ تر روی صفحات چوبی از یک راهنمای دست ساز در کارگاه استفاده کرد. برای مثال، قسمتی از یک صفحه فیبر 4 میلی متری که وسط آن دارای یک سوراخ و یک سر آن دارای سه سوراخ می باشد.

ابزار زدن و کندن الگوهای مختلف با اُور فرز نجاری

ابزار زدن از روی الگو یکی از روش های سریع تولید چند قطعه ی مشابه بهم است. این روش ابتدا شامل پیاده کردن طرح روی قطعه ای کم ضخامت مانند فیبر، و سپس استفاده از آن به عنوان الگوی کار می باشد. بهتر است الگوی ترسیم شده روی قطعه فیبر و یا تخته چندلا، با کمک اره فلکه و یا اره عمود بر برش داده و سپس به کمک سمباده برقی، لبه های آن را کاملا تمیز کرد؛ چرا که هر گونه نقص در الگو به قطعات تولیدشده منتقل می شود.

پس از برش های اولیه و آماده شدن الگو، از اور فرز برای نهایی کردن ابزار زنی استفاده می گردد. باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در اُور فرزهای با پایه ی ثابت می بایست از یک محافظ تیغه ی یدکی استفاده نمود که طبق تصویر، زیر پایه ی دستگاه بسته می شود.این قطعه ی یدکی از تماس بین میله ی تیغه با الگو جلوگیری کرده و موجب می شود تا ابزار زنی قطعه کار دقیقا همانند الگو انجام گیرد.

ضخامت قطعه ای که به عنوان الگو مورد استفاده قرار می گیرد، می بایست اندکی بیشتر از ارتفاع این قطعه ی محافظ یدکی باشد. ابزار زدن قطعات مختلف با الگو، هم با اور فرز پایه ثابت و هم با اُور فرز پایه متحرک را انجام داد. اگر با مدل پایه متحرک کار می کنید بهتر است پیش از روشن کردن دستگاه ارتفاع تیغه ی آن را تنظیم نموده و در همان ارتفاع دستگاه را قفل کنید. در مورد مدل پایه ثابت نیز درست همانند حالت عادی ارتفاع تیغه را تنظیم نمائید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>