اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سنباده زن لرزان

سمباده های لرزان برای نرم کردنِ سطوح چوبی بسیار ایده آل هستند، و بنا بر همین اساس، بیشتر در مراحل پایانی کار مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع، حرکت بسیار سریع و فشرده ی آن ها این امکان را می دهد تا بتوان از این دستگاه خوش دست در مراحل پایانی کار و پیش از رنگ کاری، از بین بردن تیزی گوشه ها، و همچنین ایجاد نهایت همواری در سطح چوب بهره برد. می توان اذعان کرد که بیشتر فرآیند سمباده کاری در یک کارگاه به کمک دستگاه سمباده زن لرزان انجام می گیرد.

تنها نقطه ضعف این دستگاه، آن است که در حین سمباده کاری اثراتی را بر روی سطح چوب باقی می گذارد. در واقع، این اثرات شامل خطوط و خراش هایی دوار است که به هنگام کار با دستگاه بر روی سطح چوب باقی می ماند. برای جلوگیری از چنین نقصی در کار و بالا بردن دقت کار، می بایست از ورق های سمباده با بالاترین کیفیت استفاده نمود. همچنین در هنگام شروع کار، دستگاه را به آرامی روی سطح چوب بنشانید. برای از بین بردن هر گونه اثرات باقی مانده نیز می توان با دست و به کمک یک ورق سمباده ی نرم، خراش های سطحی چوب را ازبین برد.

پد دستگاه که به صورت دایره هایی در هم تنیده در حال لرزش است، چیزی در حدود 12000 جابه جایی در دقیقه را انجام می دهد. سرعت لرزشِ ذکرشده برای تبدیل چوب خام به قطعاتی دارای سطوح نرم و آماده برای اجرای رنگ، ایده آل خواهد بود. این تصویر نشان دهنده ی تسطیح یک در چوبی به کمک دستگاه سمباده زن لرزان می باشد.

برای سمباده زدن سطح و یا نرِ چوب به کمک سمباده زن لرزان، پس از مهار کردن قطعه ی کار به کمک پیچ دستی روی میز کار، دستگاه را با حفظ فاصله ای اندک نسبت به سطح قطعه ی کار نگه داشته و آن را روشن می کنیم. دستگاه را به آرامی به سمت پایین آورده تا با سطح چوب تماس برقرار کند و سپس آن را در جهت تراشه ها و ذرات چوب به حرکت در می آوریم.

ضمن حرکت دادنِ دستگاه به سمت جلو، فشار اندکی را نیز از جانب دستگاه به سمت چوب وارد می کنیم. از نگه داشتن دستگاه روی یک نقطه ی خاص به صورت ثابت خودداری کنید. با رسیدن به لبه ی قطعه ی کار، دستگاه را در راستای همان مسیر رفت به سمت خود به عقب می کشانیم. فرآیند فوق را تکرار کرده تا تمام سطح چوب توسط سمباده پوشش داده شود. برای جلوگیری از ایجاد گوشه های گرد، می بایست از عبور بیش از نصف دستگاه از لبه های قطعه ی کار جلوگیری کرد.

برای سمباده زدن داخل یک قاب به کمک یک سمباده زن لرزان نیز درست همانند سمباده زدن یک تخته یا صفحه ی چوبی عمل می کنیم. برای جلوگری از خراشیده شدن صفحات کناری و ایستاده، و یا ضربه خوردن آن ها در اثر اصابت دستگاه در حین کار، بهتر است مانند تصویر زیر از یک صفحه کوچک فیبر به صورت ایستاده در محل اتصالات استفاده شود.

به منظور سمباده زدن لبه ها و گوشه های قطعه ی کار و گرفتنِ تیزیِ آن، می بایست دستگاه را با حفظ زاویه ی 45 درجه با قطعه ی کار، روی لبه های آن حرکت داد. حرکت دستگاه روی قطعه ی کار باید به صورت رفت و برگشتی تا آن جایی ادامه یابد که گِردی دلخواه حاصل شود.

سمباده زن های لرزان مشتی، برای تسطیح داخل کشوها ابزاری بسیار کارآمد هستند. سمباده زن های مشتی دارای ابعاد به نسبت کوچک تری بوده و دارای دستگیره ی کمکی نیستند، به همین علت کار کردن با آن ها در فضاهای کوچک تر بسیار ایده آل است. برای سمباده زدن کف یک کشو به کمک سمباده زن لرزان مشتی، بهتر است کار را از کنج ها آغاز کرده و سپس تمامی کف کشو را سمباده بزنید تا نرمی و یک نواختی مورد نظر را پیدا کند. گوشه های سمباده زن مشتی این امکان را می دهد تا تمامی کنج ها را نیز به سادگی تسطیح نمایید.

البته نوع دیگری از سمباده زن های لرزان وجود دارد که پد آن ها به جای مربع یا مستطیل، دایره شکل است و در کشور ما به سمباده زن گرد و یا سمباده ی لرزان گرد شناخته می شود. جدا از این، جهت لرزش این نوع از سمباده زن ها نیز بر خلاف دیگر مدل های لرزان، دارای نظم و قاعده ی خاصی نبوده و به صورت تصادفی در جهات مختلف به لرزش در می آید. مزیتی که در این دستگاه ها وجود دارد آن است که پس از انجام سمباده کاری، هیچ گونه اثر یا خراشی بر روی سطوح چوب باقی نمی ماند.

سرعت بالای سمباده زن گِرد در لرزش نیز آن را به ابزاری کارآمد جهت از بین بردن رنگ های قدیمی و کهنه شده از سطح چوب، و اجرای رنگ جدید یا لاک الکل بر روی قطعه ی کار تبدیل کرده است. سمباده های لرزان گِرد همچنین دارای سری هایی از جنس سمباده ی اسفنجی هستند که برای گرفتن تیزی لبه های منحنی شکل قطعات چوبی و همچنین نرم کردن سطوح ناصاف و غیر راسته بسیار مناسب است. به این صورت که قطعه ی مورد نظر را با پیچ دستی یا گیره در جای خود ثابت نموده و با هر دو دست دستگاه را کنترل می نماییم. پس از سمباده زدن هر سطح قطعه ی کار، آن را چرخانده و مجددا فرآیند فوق تکرار می شود؛ تا آن جایی که سطح کار نرمی مورد نظر را پیدا کرده و آماده ی مرحله ی رنگ کاری شود.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید کل سطح پد دستگاه را روی سطح قطعه ی کار قرار داد. با دنبال کردن راستای تراشه های چوب حین سمباده زدن، پد دستگاه را حول مرکز دستگاه روی سطح قطعه ی کار چرخانده و در عین حال به سمت جلو می کشانیم. از فشار دادن زیاد دستگاه به سطح چوب حین سمباده زدن پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است خود باعث ایجاد شدن ناهمواری های سطحی در قطعه ی کار شده و همچنین به موتور دستگاه فشار زیادی وارد شود. علاوه بر این، همواره با پایین ترین سرعت دستگاه کار کنید؛ سمباده زدن با سرعت های بالاتر موجب از بین رفتن لایه های پوششی اجرا شده پیش از مرحله ی رنگ کاری می شود.

همچنین می توان با تعویض سری یک دستگاه فرزِ دستی، و نصب یک صفحه ی سمباده، آن را به یک سمباده زن لرزان گرد تبدیل نمود. در بعضی از کارگاه های ساخت مبلمان، به جای خرید یک دستگاه جدید، از این روش برای سمباده زدن قسمت های مختلف مبل، میز و یا صندلی استفاده می شود.

برای از بین بردن گرد و غبار چوب از آن و اطمینان از بی نقص بودن سطح چوب نیز می توان از سری اسفنجی برای سمباده زن گرد استفاده کرد. با از بین رفتن گرد و غبار از سطح قطعه ی کار، می توان یک سری دیگر را روی دستگاه نصب کرد و به کمک آن براقیت بیشتری را به سطح چوب بخشید. مقداری واکس چوب را با دست روی سطح چوب کشیده و سپس دستگاه را در حالتی که روی پایین ترین سرعت خود قرار دارد روشن نموده و روی سطح چوب به آرامی می کشیم تا واکس تمام سطح چوب را پوشش دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>