اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دریل ستونی


نحوه اجرای اتصالات دوبل (Dowel) و کام و زبانه (Tenon) با استفاده از دریل ستونی

دوبل قطعه چوبی به طول 5 تا 10 سانتی متر بوده و استفاده از آن در محل اتصال، به منظور استحکام هر چه بیشتر دو قطعه چوبی است که با چسب به هم متصل شده اند. با سوراخ کردن هر دو قطعه چوب در جای مناسب و استفاده از یک قطعه دوبل در محل مورد نظر می توان قدرت اتصال را به اندازه قابل توجهی افزایش داد. نوع دیگری از این دست اتصالات، اتصالات کام و زبانه است که در آن قسمتی از یکی از دو قطعه، شبیه به یک دوبل بوده و درست مانند آن عمل می کند.

قطعات دوبل دارای شیارهای مارپیچ روی بدنه هستند و همین امر مقاومتِ طولی آن ها را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. در هر جایی که الوار چوب به فروش می رسد می توان قطعات دوبل را نیز یافت. این قطعات با قطرهای مختلف و به طور معمول در قالب شاخه هایی به طول 1 تا 1.5 متری عرضه می گردند.

البته می توان با دریل های ستونی و استفاده از کاترهای مخصوص دوبل، قطعات دوبل را در در کارگاه نیز ساخت. به همین منظور ابتدا یک قطعه چوب را از سمت سر یا انتهای آن روی میز دستگاه قرار داده و با استفاده از یک کاتر دوبل، قطعات دوبل به اندازه های دلخواه از قطعه چوب خالی نمایید. سپس با استفاده از اره نواری یا اره میزی برش داده و از قطعه چوب جدا کنید.

اما قدمت اتصالات کام و زبانه بسیار بیشتر از اتصالات دوبل است. چنین گفته شده که درودگران از زمان مصر باستان برای اتصالات قطعات چوبی از روش کام و زبانه بهره می برده اند. امروزه هم از این نوع اتصال برای مصارف مختلفی مانند اتصال قید به پایه در صندلی و میز استفاده می شود. مانند بیشتر انواع مختلف اتصالات، این اتصال را نیز می توان به روش دستی اجرا نمود.

اما به منظور دقت هر چه بیشتر و به حداقل رساندن ضایعات هنگام اجرای اتصال کام و زبانه، از دریل ستونی و همچنین مته مخصوص به کام کنی استفاده می شود. در واقع مته مخصوص به این اتصال در داخل یک مغار چهارگوش قرار گرفته و می چرخد. مته، یک سوراخ دایره شکل را در چوب ایجاد کرده و مغار چهارگوشی که مته را احاطه کرده گوشه های اطراف سوراخ را از قطعه کار خالی می کند. با استفاده از یک اره میزی نیز می توان برش کاری مربوط به زبانه را نیز انجام داد.

مغارهای چهارگوش که مته را احاطه کرده اند در ابعاد مختلفی موجود بوده و برای کندن کام با عرض های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. عمق کام نیز با توجه به مقدار دلخواه با اهرم های پیشروی تنظیم می گردد. نکته حائز اهمیت در کام کنی حفظ حالت قائمه قطعه کار نسبت به مته است. برای کندن کام در یک قطعه استوانه ای شکل نیز همان طور که توضیح داده شد بهتر است از یک قالب V شکل استفاده نمایید تا در هنگام کار قطعه چوب استحکام لازم را داشته باشد.

سرعت دستگاه در هنگام کام کنی نیز به ابعاد مغار چهارگوشِ دور مته بستگی خواهد داشت. هر چه ابعاد مغار عریض تر شود، می بایست کام کنی را با سرعت پایین تری انجام داد؛ به خصوص اگر قطعه کار از نوع چوب سخت باشد. به عنوان مثال برای کام کنی با یک مغار 5 میلی متری بهتر است سرعت دستگاه روی 1200دور در دقیقه باشد. اگر با چوب نرم کار می کنید می توانید سرعت دستگاه را تا 1500 دور در دقیقه نیز افزایش دهید.

استفاده از دریل ستونی به عنوان سمباده زن

دریل های ستونی این قابلیت را دارند که به عنوان یک سمباده زن کار آمد مورد استفاده قرار بگیرند. میز این دستگاه سطحی مناسب و تکیه گاهی مقاوم برای قطعه کار خواهد بود. هنگام بستن سمباده روی سه نظام دستگاه، با قرار دادن قطعه کار روی میز دستگاه، لبه قطعه کار مماس با سمباده قرار گرفته و بدین ترتیب می توان لبه هایی کاملا صاف را ایجاد کرد. همچنین با ساختن قالب های مخصوصی می توان قطعاتی با لبه های منحنی ساخت.

سمباده ها در ابعاد مختلفی وجود داشته و به کمک میله ای که در مرکز آن ها قرار گرفته، درست مانند یک مته، داخل سه نظام دستگاه قرار می گیرند و دستگاه تبدیل به یک سمباده زن قدرتمند می گردد.

درست مانند کاربردهای مختلفی که با دریل ستونی در سرعت های مختلف انجام می شود، فرآیند سمباده زنی نیز با سرعت های مختلف قابل اجرا خواهد بود. انتخاب سرعت مورد نظر بر مبنای نوع کار می باشد؛ سرعت های بالاتر دستگاه موجب می شود تا سطح قطعه کار نرم تر و یکنواخت تر شود اما کار با سرعت بالای دستگاه به معنای ان خواهد بود که ورق سمباده ای که مورد استفاده قرار گرفته است سریع تر یکنواخت شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

معمولا برای سمباده زنی سرعتی بین 1200 تا 1500 دور در دقیقه انتخاب می گردد. فرآیند سمباده زنی گرد و خاک بسیار زیادی را تولید می کند، به همین دلیل لازم است در هنگام کار حتما از ماسک استفاده نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>