اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دستگاه کف رنده

راه اندازی دستگاه کف رنده

رنده کردن دقیق یک قطعه چوب نیازمند تنظیم صحیح میز کارگیر، میز کارده و گونیای دستگاه است؛ در واقع تنظیم بخش هایی از دستگاه که قطعات چوب را به سمت تیغه ها هدایت کرده و از روی تیغه ها عبور می دهند. راه اندازی این دستگاه با تنظیم میز عقبی دستگاه آغاز می شود؛ به صورتی که ارتفاع میز عقبی باید با ارتفاع تیغه ها در بالاترین حالتی که تیغه ها قرار می گیرند هم تراز باشد.

سپس گونیای دستگاه را مورد بازبینی قرار دهید تا به طور کامل بر هر دو میز دستگاه عمود بوده و میز کارگیر و کارده نیز کاملا در یک راستا قرار گرفته باشند. البته پیش از شروع تنظیمات به خاطر داشته باشید که به دلیل ایمنی هر چه بیشتر، دستگاه را حتما باید از برق جدا کنید. در صورتی که دستگاه کف رنده دارای محافظ روی توپی باشد هم لازم است پیش از انجام هر گونه تنظیماتی، ابتدا محافظ را با گیره ببندید تا بتوانید موقعیت قرارگیری تیغه ها را به خوبی مشاهده نمایید.

پس از تنظیمات اولیه دستگاه، می بایست نکات ایمنی کار با آن را در نظر داشته باشید. گرچه در هنگام خاموش بودن دستگاه تیغه های آن به نظر چندان خطرناک نمی آیند اما در حقیقت خطرات و صدماتی که یک کف رنده می تواند برای انگشتان و دستان اپراتور دستگاه ایجاد کند تقریبا معادل آسیب های ناشی از اره فلکه و یا اره میزی است. بسیاری از درودگران عموما سنتی در مقابل استفاده از محافظ دستگاه، عینک و یا دستکش به هنگام کار با کف رنده پرهیز می کنند؛ اما عدم استفاده از هر کدام از این وسایل ممکن است به آسیب های جدی و جبران ناپذیر منجر شود.

می بایست دستان خود را همواره از توپی دستگاه دور نگه دارید. هنگام رنده کردن یک قطعه چوب از قرار دادن دستان خود روی میزهای دستگاه خودداری نموده و حتما دستان خود را روی قطعه کار قرار دهید. به طور معمول یک دست روی قطعه کار در سمت میز کارده قرار گرفته و به قطعه کار نیرویی به سمت پایین و همچنین به سمت گونیای دستگاه وارد کرده و دست دیگر نیز روی قطعه کار در سمت میز کارگیر قرار گرفته و آن را به سمت توپی در برگیرنده تیغه هدایت می نماید. برای رنده کردن قطعات کوچک تر هم حتما از لوازم کمکی مانند جلوبرنده های دست ساز و یا دیگر وسایل کمکی موجود در بازار استفاده کنید.

نحوه تنظیم ارتفاع میز کارده کف رنده

یک قطعه نسبتا باریک چوب را برداشته و به کمک آن تیغه های توپی را بچرخانید تا یکی از تیغه ها به بالاترین ارتفاع ممکن خود برسد. سپس یک قطعه چوب بلند را به نحوی روی میز کارده قرار دهید که به طور توامان روی بالاترین تیغه توپی نیز قرار بگیرد. اما قطعه چوب بلندتر نباید هیچ تماسی با میز کارگیر داشته باشد. تیغه دستگاه باید با قطعه چوب بلند تماس داشته و با میز کارده در یک سطح قرار داشته باشد.

قطعه چوب را از سمت گونیا به سمت دیگر تیغه حرکت دهید تا از تماس یکسان قطعه چوب با تیغه دستگاه و میز کارده اطمینان حاصل نمایید. سپس این کار را با تیغه های دیگر دستگاه نیز انجام دهید. اگر موقعیت هر کدام از تیغه ها با تیغه های دیگر متفاوت بود می بایست توپی را باز کرده و تیغه ها را مجددا و با دقت بیشتری در جای خود قرار دهید.پس از تراز نمودن ارتفاع تیغه ها باید ارتفاع میز کارده را تنظیم نمایید. قطعه چوب بلند را روی تیغه که در بالاترین حالت خود قرار گرفته بگذارید. با دستگیره تنظیم ارتفاع میز کارده، آن را بالا یا پایین ببرید تا جایی که هیچ فاصله ای میان قطعه چوب و سطح میز کارده وجود نداشته باشد.

نتایج نه چندان مطلوب به دست آمده با دستگاه کف رنده، اغلب وابسته به تنظیم ارتفاع میز کارده نسبت به ارتفاع تیغه های توپی دستگاه است. تسطیح کامل و بی نقص در حالتی اتفاق می افتد که ارتفاع میز کارده با ارتفاع تیغه های توپی دستگاه در بالاترین حالت برابری نماید. تصاویر زیر به خوبی نشانگر آن هستند که اگر ارتفاع میز کارده خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت و اگر به دقت و به درستی تنظیم گردند انتظار چه نتیجه ای را می توان داشت.

اگر ارتفاع میز کارده بالاتر از ارتفاع تیغه ها باشد، سطح قطعه کار پس از رنده کردن به یک سطح شیب دار تبدیل خواهد شد. اگر سطح میز کارده پایین تر از ارتفاع تیغه ها باشد، سطح قطعه کار مقعر شده و به احتمال فراوان تکه انتهایی آن شکسته خواهد شد. تنها در شرایطی که ارتفاع میز کارده برابر با ارتفاع تیغه ها باشد، سطح به دست آمده کاملا صاف و یکنواخت خواهد بود.

نحوه تنظیم گونیای دستگاه کف رنده

ابتدا گونیای دستگاه را از جای خود خارج کرده و با تنظیم ارتفاع میز کارگیر، آن را با میز کارده هم تراز نمایید. از یک تراز یا یک استفاده کنید تا از هم تراز بودن میز جلویی و عقبی دستگاه اطمینان حاصل نمایید.سپس در حالی که گونیا را به حالت ایستاده در جای خود قرار داده اید، یک گونیا را روی میز کارده و در نزدیکی توپی کف رنده قرار داده و با گونیای دستگاه مماس نمایید.

گونیای دستگاه باید کاملا با گونیای شما در تماس باشد، اگر در نقطه ای عدم تماس را مشاهده نمودید لازم است تا دستگیره در برخی از دستگاه ها این دستگیره به شکل یک فلکه است تنظیم زاویه گونیا را چرخانده تا به طور کامل با گونیا مماس شود. در صورتی که اهرم تغییر زاویه گونیای دستگاه شما مانند شکل دارای قفل آهنی نگهدارنده باشد پیش از هر گونه تغییر زاویه ابتدا باید قفل نگهدارنده آهنی را باز کرده و پس از اعمال تغییر مجددا قطعه نگهدارنده را در جای خود قرار داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>