اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

برش پله ای چوب

اگر چه برش پله ای قطعات چوب در ظاهر امری به نظر ساده می رسد، اما در مورد آن نکات بسیار ظریف و مهمی وجود دارد که همواره در اجرای آن باید در خاطر داشت. به منظور استفاده بهینه از پله ای کردن قطعات و اجرای اتصال مناسب باید در نظر داشت که: راه های مختلف پله ای کردن قطعات چوبی کدامند، چه زمانی از هر کدام از این روش ها باید استفاده نمود، و چگونه می توان کارایی اتصالات را افزایش داد.

نخست باید دانست که به هر گونه فرو رفتگی در طول لبه یا سر یک قطعه چوب پله ای شدن می گویند. اگرچه پله ای کردن یک قطعه چوب عموما در راستای اجرای یک اتصال صورت می گیرد اما باید توجه داشت که پله ای کردن کاربردهای دیگری نیز دارد؛ از جمله، به عنوان نوعی تزئین در صفحه روی یک میز عسلی کوچک، در قاب های چوبی به منظور محلی برای قرار گرفتن شیشه یا عکس، و در درهای کابینت به منظور چفت شدن در و قاب کابینت.برای پله ای کردن قطعات چوبی 5 روش مختلف وجود دارد که بسته به نوع مصرف و همچنین حجم کار می توان هر کدام از آن ها را انتخاب نمود.

 1-استفاده از تیغه های مخصوص به پله ای کردن (Dado Set) در دستگاه اره میزی

این نوع از تیغه ها دارای دو دیسک یا صفحه اره در طرفین بوده که کار برش را انجام داده و دیسک های قرار گرفته در میان آن ها وسط شیار ایجاد شده را خالی می کنند. به این دلیل از این نوع تیغه ها استفاده می شود که به کمک آن ها می توان شیارهایی کاملا دقیق و تمیز را در لبه های چوب ایجاد کرده و آن ها را پله ای نمود.

با یک یا نهایتا دو بار عبور دادن قطعه چوب از تیغه دستگاه می توان فرآیند پله ای کردن را تکمیل کرد. اجرای تمیز در این روش تنها در گرو مرغوبیت تیغه های استفاده شده است. اما به این دلیل که نصب کردن این نوع از تیغه ها اندکی زمان بر است، معمولا هنگامی از آن ها استفاده می شود که تعداد زیادی قطعه چوب برای پله ای کردن وجود داشته باشد.

برای انجام این کار لازم است ابتدا یک قطعه چوب را به صورت استاده در مقابل گونیای دستگاه قرار داده و با آن مماس کنید تا بتوانید لبه قطعات را به دقت پله ای نمایید. در واقع قرار دادن قطعه چوب به این دلیل است که گونیای دستگاه به تیغه ها مماس نمی شود و در نتیجه برای برش های لبه قطعات نهایت دقت به کار برده نمی شود.

2-استفاده از اره میزی به همراه تیغه های دیسکی معمولی

اگر تنها چند قطعه چوب محدود را برای پله ای کردن در اختیار دارید می توانید از همان تیغه های استاندارد که برای برش های معمولی استفاده می شود، بهره گرفته و فرآیند تکمیل آن را در طی دو برش به انجام رسانید. اما رعایت دو نکته در حین این کار بسیار حائز اهمیت است: درست مانند روش قبل یک قطعه چوب را در مقابل گونیای دستگاه قرار داده و در برش از هر سمت، فاصله آن را از تیغه به دقت تنظیم کنید، و دیگر آن که ارتفاع تیغه دستگاه را نیز در هر دو برش به دقت تنظیم نمایید تا دو برش دقیقا در یک نقطه به هم رسیده و خط برش هیچ کدام از دیگری عبور نکند.

برای این منظور ابتدا ارتفاع تیغه را تنظیم نموده و عمق مورد نظر را روی سطح قطعه چوب برش دهید. سپس قطعه چوب را به حالت ایستاده قرار دهید تا قسمت نر آن روی میز کارگیر دستگاه قرار گیرد. ارتفاع تیغه ها را مجددا تنظیم کرده تا به میزان عرض دلخواه برسد. سپس قطعه چوب را از تیغه دستگاه عبور دهید تا برش تکمیل شده و لبه آن پله ای گردد.

البته اگر تیغه های مخصوص به برش شیار را در اختیار ندارید، در هر صورت ناگزیر خواهید بود که با دستگاه اره میزی از این روش استفاده نمایید. اگر قطعه کار یک قطعه چوب نسبتا کم ضخامت باشد انجام این فرآیند اندکی دشوار خواهد بود. برای این منظور لازم است تا قطعه کار را به قطعه چوبی دیگر با گیره ببندید تا ایستایی آن تا اندازه قابل قبولی برقرار گردد و سپس آن را در مقابل گونیای دستگاه قرار دهید.

3-استفاده از اور فرز نجاری و تیغه مخصوص پله ای کردن 

بر خلاف تیغه های دیسکی اره های میزی، تیغه های اور فرز پس از پله ای کردن نشان و ردی از برش را برجای نمی گذارند. پس اگر قطعه چوبی را که پله ای می کنید در معرض دید قرار خواهد گرفت، بهتر است به جای اره میزی از اور فرز نجاری استفاده کنید.برای ایجاد شیاری در وسط قطعه چوب، به جای لبه های آن، معمولا اور فرز تنها گزینه خواهد بود.

برای مثال به منظور ایجاد یک لبه پله ای در داخل صفحه یک میز برای قرار دادن یک شیشه در آن، تنها می توان از اور فرز استفاده نمود. با یک اور فرز حتی می توان لبه های پله ای را در قطعات منحنی و ناصاف را نیز ایجاد کرد. به همین دلیل استفاده از اور فرز در میان روش های دیگر این دستگاه را تا حدود زیادی متمایز ساخته است. شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این دستگاه در ایجاد پله های عریض در لبه های قطعات است.

4-استفاده از دستگاه فرز رومیزی نجاری

اگرچه ایجاد کردن لبه های پله ای به نسبت بزرگ تر با استفاده از دستگاه فرز رومیزی به سادگی امکان پذیر نیست اما استفاده از این دستگاه نسبت به اور فرز دستی مزیت های منحصر به فردی دارد. نخست آن که دستگاه فرز رومیزی دارای گونیایی است که به کمک آن می توان از دقت کار اطمینان حاصل کرد. در حالی که دستگاه اور فرز دستی به جهت آن که ثابت نبوده و با دست کنترل می شود ممکن است در حین کار با آن خطایی به وجود بیاید.

مزیت دیگر دستگاه فرز رومیزی قابلیت آن در استفاده از تیغه های به مراتب بزرگ تر از تیغه های مورد استفاده در دستگاه اور فرز دستی است. به کمک تیغه های دستگاه فرز رومیزی می توان پله هایی تا ابعاد 2.5 در 2.5 سانتی متر در لبه قطعه کار ایجاد کرد.

5-استفاده از دستگاه کف رنده

باید پذیرفت که برای پله ای کردن لبه های قطعات چوب به ندرت از دستگاه کف رنده استفاده می شود. اما استفاده از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود! اگر می خواهید اختلاف سطحی عریض در لبه یک قطعه چوب ایجاد نمایید به نحوی که سطوح آن کاملا یک دست و عاری از هرگونه پریدگی باشد، استفاده از دستگاه کف رنده بدون شک بهترین گزینه خواهد بود. می توانید به اندازه عرض توپی رنده دستگاه خود، در لبه قطعات چوب، اختلاف سطح ایجاد نمایید.

برای اجرای این کار، ابتدا لازم است با استفاده از دستگاه اره میزی یک برش اولیه در روی چوب ایجاد نمایید تا محل پله و عمق آن مشخص گردد. سپس قطعه کار را در قسمت سمت چپ توپی قرار داده و آن را از روی توپی دستگاه عبور دهید. عمق برداشت از سطح چوب را حداکثر به میزان 3 میلی متر تنظیم کنید. البته لازم به ذکر است که برای دستیابی به عمق بیشتر می توانید قطعه چوب مورد نظر را به دفعات از توپی دستگاه عبور دهید.

در بین ابزار و وسایل دستی نیز می توان گفت استفاده از رنده دو راهه زن بهترین انتخاب برای ایجاد لبه های پله ای در قطعات چوبی است. البته تا زمانی که لبه مورد نظر در راستای تراشه ها و ذرات چوب باشد. برای انجام این کار نیز لازم است قطعه کار به خوبی روی میز کار با گیره و یا پیج دستی مهار گردد تا از هر گونه لغزش در حین کار جلوگیری به عمل آید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>