اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کف رنده

با اندکی مهارت بیشتر در کار با دستگاه کف رنده می توان تنها به چهارتراش کردن قطعات چوبی بسنده نکرد و با به کارگیری تمامی توانمندی های این دستگاه، از آن در کاربردهای دیگری نیز استفاده نمود؛ کاربردهایی مانند پله ای کردن قطعات برای اجرای اتصالات کنشکاف، شیب دار کردن قطعات و همچنین پخ کردن گوشه های قطعات چوبی.

در حقیقت بسیاری از نجارها دستگاه کف رنده را به عنوان مناسب ترین گزینه برای پله ای کردن قطعات قلمداد می کنند. اگر دستگاه کف رنده دارای لبه مخصوص  پله ای کردن باشد می توان قطعات چوب را روی آن قرار داده و لبه یا سطوح آن قطعه را پله ای کرد. البته باید به خاطر داشت که برای پله ای کردن قطعات، می بایست محافظ روی توپی را برداشت و در نتیجه احتمال آسیب دیدن وجود خواهد داشت. بنابراین در حین این کار باید بیش از پیش دقت نمود.

پخ کردن گوشه ها، یا برش هاش زاویه داری که بین دو وجه قطعه کار انجام می گیرد، نیز با استفاده از دستگاه کف رنده امکان پذیر است. بدین صورت که گونیای دستگاه را در زاویه مورد نظر تنظیم نموده و سپس قطعه کار را به سمت تیغه دستگاه حرکت دهید. البته برای این منظور روش دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از پایه V شکل است.

برای ساخت این پایه لازم است یک قطعه چوب با مقطع مربع را از محل قطر برش داده و دو قطعه با مقطع مثلث را از محل قائده روی میز دستگاه قرار دهید، به نحوی که نمای آن از کنار ب شکل یک V درآید. سپس قطعه کار را روی این پایه قرار داده و از روی توپی دستگاه عبور دهید.ایجاد سطوح شیبدار نیز با استفاده از دستگاه کف رنده به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

حفظ کردن قطعات چوبی پیچ و تاب خورده با استفاده از کف رنده

اگرچه کارایی اصلی و ارزش اساسی یک دستگاه کف رنده در گرو توانایی آن در نحوه تسطیح قطعات چوبی و تبدیل آن ها به قطعات چهارتراش است، اما به کمک این دستگاه همچنین می توان قطعات که پیچ خورده و یا دارای نقص های دیگری از این قبیل هستند را نیز به قطعات چهارتراش تبدیل نمود. از آن گذشته از دستگاه کف رنده می توان برای تسطیح قطعاتی که دارای یک روی مقعر یا محدب هستند نیز استفاده نمود.

در هر کدام از موارد، قسمت های زائد به طور متوالی از توپی دستگاه عبور داده می شوند تا جایی که از بین بروند. برای قطعه چوبی که دارای یک روی محدب است، قسمت برآمده در وسط قطعه را به دفعات مورد نیاز رنده کنید تا سطح محدب تبدیل به سطحی صاف و یک دست گردد. نکته مهم حفظ تعادل قطعه کار در حین رنده کردن است. از متمایل شدن قطعه به سمت راست یا چپ خودداری نمایید، زیرا این امر تعداد مراحل تسطیح را افزایش خواهد داد. هنگامی که قسمت های زائد تماما تسطیح گردید، سطح مورد نظر را یک بار دیگر رنده کنید تا کاملا یکنواخت و مسطح گردد.

برای تسطیح قطعه ای که دارای یک سطح مقعر یا فرورفته است، ابتدا یک سمت را که دارای زائده بیرون زده است را به دفعات مورد نیاز رنده کنید تا زوائد آن به طور کامل از بین برود. سپس قطعه کار را بچرخانید و مراحل فوق را برای سمت دیگر آن تکرار نمایید. پس از تسطیح نسبی، سطح قطعه را یک بار دیگر رنده کنید تا یکنواختی مطلوب را به دست آورد.

چگونه با استفاده از دستگاه کف رنده لبه قطعه چوبی که دارای انحنا است را رنده کنیم؟

برای تسطیح لبه مقعر یک قطعه چوب، ابتدا لبه جلویی قطعه را به اندازه 1 تا 2 سانتی متر از سطح میز کارگیر بلند کرده و لبه انتهایی را روی میز کارگیر قرار می دهیم. با دست راست قطعه را به سمت تیغه ها هدایت نموده و با دست چپ تماس بین قطعه و گونیای دستگاه را برقرار می سازیم. در همین حال قطعه را به سمت تیغه دستگاه حرکت دهید تا قسمت انتهایی لبه از تیغه عبور کند.

سپس قسمت جلویی لبه را اندکی پایین تر آورده و مجددا آن را از تیغه دستگاه عبور دهید. فرآیند فوق را تکرار کنید تا قسمت زائد عقبی لبه قطعه کار از بین رفته و یک دست گردد. سپس قطعه را 180 درجه بچرخانید و مراحل بالا را برای سمت دیگر لبه تکرار نمایید. در آخر، لبه قطعه را به صورت کامل روی میز کارگیر قرار داده و آن را رنده کنید تا کاملا صاف و یک دست گردد.

برای لبه هایی که دارای برآمدگی هستند نیز قطعه کار را تا جایی که ممکن است به صورت موازی با میزهای دستگاه به سمت تیغه ها حرکت دهید. با تکرار رنده کردن و در نهایت از بین رفتن قسمت برآمده، یک بار دیگر لبه قطعه را رنده کنید تا یک نواختی مطلوب به دست آید.

چگونه با استفاده از دستگاه کف رنده قطعات چوب را پله ای کنیم؟

ابتدا عرض برش و عمق مورد نیاز را روی قسمت جلویی قطعه کار علامت گذاری کنید. علامت مربوط به عرض مورد نیاز را با لبه تیغه های دستگاه هم تراز نمایید و سپس گونیای دستگاه را به سمت چپ دستگاه حرکت داده و در حالتی که مماس با قطعه کار قرار گرفته، آن را در جای خود محکم کنید. عمق برداشت را حداکثر تا میزان 0.5 سانتی متر تنظیم نمایید.

برای پله ای کردن در طول لبه یک قطعه چوب، مانند شکل زیر با دست راست به آن نیرو وارد کرده و همزمان با دست چپ تماس بین قطعه چوب و گونیای دستگاه را حفظ کنید. عمق برداشت را افزایش ندهید چرا که ممکن است باعت تکه شدن تراشه های چوب گردد. در عوض برای رسیدن به عمق دلخواه، قطعه کار را به دفعات از تیغه های دستگاه عبور دهید.

برای پله ای کردن یک قطعه چوب در طول یکی از سطوح آن، لبه خارجی قطعه را با دست خود نگه داشته و تماس آن را با گونیای دستگاه حفظ نمایید. به منظور حرکت دادن قطعه کار به سمت تیغه دستگاه نیز برای ایمنی هر چه بیشتر لازم است از جلوبرنده های کمکی دست ساز یا آماده استفاده نمایید. به دلیل ظرافت بالای این کار لازم است حتما به آرامی کار کنید و قطعه را کاملا آهسته به سمت تیغه دستگاه حرکت دهید.

چگونه با استفاده از دستگاه کف رنده سطوح قطعات چوبی را شیب دار کنیم؟

برای شیب دار کردن سطوح برخی از قطعات مانند پایه های میز و صندلی، دستگاه کف رنده گزینه ای بسیار مناسب خواهد بود. برای این منظور ابتدا مانند شکل میزان شیب دلخواه را روی مقطع قطعه کار علامت گذاری نمایید. همچنین محل آغاز شیب را نیز در هر چهار وجه قطعه کار نشانه گذاری کنید.محافظ روی توپی را در بازترین حالت نگه داشته و با بستن یک پیچ دستی در جلوی آن به میز دستگاه، محافظ را در جای خود ثابت کنید. نکته حائز اهمیت رعایت ایمنی و افزایش دقت در حین کار است چرا که محافظ روی توپیِ حاوی تیغه ها در طی این کار کاملا باز خواهد بود. عمق برداشت را حداکثر به میزان 3 میلی متر تنظیم نمایید.

قطعه کار را به گونیای دستگاه تکیه دهید محل آغاز شیب را روی توپی قرار دهید. در محل انتهای قطعه کار یک قطعه چوب قرار داده و آن را با پیچ دستی به میز کارگیر ببندید. برای هر بار عبور دادن قطعه کار از تیغه های دستگاه، با نهایت دقت و به آرامی در حالی که قطعه کار را با دو دست محکم نگه داشته و به گونیای دستگاه تکیه داده اید، آن را پایین آورید. در هنگام شروع عبور دادن قطعه کار از تیغه ها، از قرار داشتن انگشتان هر دو دست خود در سمت میز کارگیر دستگاه اطمینان حاصل نمایید. با انگشتان دست راست، گونیای دستگاه و قطعه کار را به صورت همزمان در بر بگیرید.

برای عبور دادن قطعه کار از تیغه های دستگاه بهتر است جهت ایمنی هر چه بیشتر از جلو برنده های چوبی استفاده نمایید. در این صورت فاصله انگشتان دست شما به تیغه ها افزایش یافته و احتمال آسیب دیدگی کاهش خواهد یافت. با دست راست خود به قطعه کار نیرویی به سمت پایین وارد کرده و آن را به جلو برانید؛ در عین حال با دست چپ تماس بین قطعه کار و گونیای دستگاه را حفظ کنید. به میزان دلخواه قطعه کار را از تیغه ها عبور دهید تا سطح چوب شیب مورد نظر را پیدا کند. سپس قطعه کار را 90 درجه بچرخانید و در طی فرآیندی مشابه وجوه دیگر قطعه کار را نیز از تیغه عبور دهید تا جایی که شیب مورد نشر و علامت گذاری شده روی قطعه کار به دست آید.

چگونه با دستگاه کف رنده روی قطعه کار سطح شیبداری با دو انتهای مشخص ایجاد نماییم؟

ابتدا و انتهای قسمت مورد نظر را روی قطعه کار نشانه گذاری می کنیم. حفاظ روی توپی را کاملا در حالت باز قرار داده و با پیچ دستی ببندید. عمق برداشت از سطح چوب را نیز حداکثر روی 3 میلی متر تنظیم نمایید. در حالتی که دستگاه خاموش است، قطعه کار را به گونیای دستگاه تکیه داده و خط ابتدایی شیب را روی توپی قرار دهید. قطعه چوبی را به عنوان نگهدارنده قطعه کار به انتهای آن تکیه داده و در همان حال با پیچ دستی به میز کارگیر ببندید.

سپس قطعه کار را از توپی عبور داده و خط انتهایی شیب را روی توپی قرار دهید. در این حالت قطعه چوبی دیگر را به عنوان نگهدارنده در جلوی قطعه کار قرار داده و آن را نیز با پیچ دستی به میز کارده ببندید. سپس دستگاه را روشن نموده و طبق توضیحات قسمت قبل قطعه کار را به تعداد دقعات مورد نیاز برای ایجاد شیب در قطعه کار از تیغه دستگاه عبور دهید. لازم به ذکر است برای انجام این فرآیند نیز بهتر است از جلوبرنده های دست ساز چوبی و یا سایر جلوبرنده ها استفاده نمایید و در حین کار نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>