اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نجاری


نکات مهم برای جلوگیری از آتش سوزی

با توجه به حجم مواد اولیه اشتعال زا مانند چوب و سایر مشتقات آن به عنوان اصلی ترین ماده اولیه و همچنین منابع مختلف گسترش دهنده آتش در فضای کارگاه، یکی از اصلی ترین و مهم ترین اصول ایمنی در تجهیز کارگاه تمهیدات مربوط به جلوگیری از ایجاد آتش سوزی است.

به غیر از چوب، وجود انبوهی از خاک اره و گرد چوب، ضایعات انباشته شده چوبی، رنگ و سایر پوشش های مربوط به اتمام کار، تینر از جمله موادی هستند که همواره در معرض دستگاه های الکتریکی و ماشین ها قرار گرفته اند؛ دستگاه هایی که در حین کار با آن ها حرارت و جرقه تولید شده و می تواند شروع یک آتش سوزی باشد.

همجواری این مواد و دستگاه ها احتمال حریق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.برای مثال استفاده از موادی مانند تینر که به سرعت در هوا تبخیر می شود ممکن است با جرقه کوچکی از یک دستگاه، یک آتش سوزی بسیار پرهزینه و مهیب را صورت دهد.

نخستین قدم در مواجهه با این مسئله پیشگیری است. تمامی رنگ ها، مواد پوششی، حلال ها  می بایست حتما جدا از منابع حرارت قرار گرفته و نگهداری شوند. لازم است این مواد را برای اطمینان هر چه بیشتر در داخل یک محفظه شیشه ای هوابندی شده و یا یک کابینت فلزی قرار داد.

پارچه های آمیخته به مواد آتش زا را به منظور خشک شدن حتما در فضای خارج از کارگاه و در هوای آزاد آویزان کرده و یا آن ها را داخل آب گذاشته و در یک محفظه و یا کابینت فلزی قرار دهید. هنگام کار کردن با پوشش ها و مواد مربوط به اتمام کار حتما پنجره های کارگاه را باز نمایید و از تهویه هوا استفاده کنید تا بخار و ذرات پخش شده از این مواد در فضای کارگاه باقی نماند.

برای رو به رو شدن با حریق خود را آماده کنید. لازم است یک حسگر دود را در دیوار یا سقف کارگاه نصب کرده و حتما یک کپسول آتش نشانی را در جایی که به سرعت و به سادگی قابل دسترس است قرار دهید. مسیر تخلیه به هنگام حرق را مشخص کنید؛ به نحوی که در هر اتاق از فضایی که کارگاه در آن واقع شده است دو راه فرار وجود داشته باشد. اگر آتش به یکی از دستگاه های الکتریکی، ماشین آلات، کابل و یا پریز برق رسید، به سرعت برق کارگاه را قطع کنید.

به هنگام حریق حتما آتش نشانی را مطلع ساخته و میزان و حجم آتش را شرح داده و تا هنگام رسیدن نیروی کمکی سعی کنید تا آتش را مهار نمایید. اما اگر آتش قابل کنترل نباشد یا از داخل دیوار و سقف شروع شده باشد، به سرعت ساختمان و فضای کارگاه را تخلیه نمایید.

نصب حسگر دود در کارگاه نجاری

برای نصب حسگر ابتدا درپوش آن باز کرده و در محل مورد نظر قرار دهید. محل های مخصوص به پیچ کردن را روی سقف علامت عذاری کنید. محل علامت گذاری شده را با دریل سوراخ کرده و سپس رولپلاک را داخل سوراخ ایجاد شده قرار دهید. درپوش را در محل مورد نظر قرار داده و با پیچ آن را در جای خود محکم کنید. سپس باطری حسگر را در آن قرار داده و درپوش را ببندید.

لازم است که حتما یکبار در ماه حسگر دود را آزمایش کرده و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید. برای این منظور ابتدا لازم است کلید تست را روی حسگر فشار دهید. سپس یک کبریت و یا یک شمع را روشن کرده و درست زیر دریچه حسگر قرار دهید تا دود وارد آن شود. در صورتی که آژیر خطر به صدا در نیامد و یا صدای آن به اندازه مورد نظر بلند نبود می بایست باطری حسگر را تعویض نمایید.

مهار آتش در کارگاه نجاری

مهم ترین نکته در مورد خاموش کننده های آتش نشانی این است که بدانید هر خاموش کننده برای اطفاء نوع خاصی از آتش سوزی ها مناسب است؛ بنابراین شما می بایست قبلا بر اساس نوع ماده ای که ممکن است دچار آتش سوزی گردد نسبت به تهیه خاموش کننده مناسب اقدام نمایید.

به منظور اطفاء حریق در یک کارگاه نجاری می بایست از یک کپسول آتش نشانی با قابلیت اطفاء آتش سوزی نوع A، B و C استفاده نمود. نوع A آتش سوزی حاصل از چوب و سایر جامدات معمولی، نوع B آتش سوزی حاصل از مایعات مختلف و همچنین نوع C آتش سوزی حاصل از اتصالات برق و به طور کلی آتش سوزی حاصل از الکتریسیته است.

به منظور اطفاء حریق با استفاده از کپسول آتش نشانی می بایست با حفظ فاصله ای مناسب رو به آتش ایستاد به صورتی که پشت شما به نزدیک ترین خروجی باشد. کپسول آتش نشانی را به صورت عمودی نگه داشته و میله قفل کننده دستگیره کپسول را از جای خود خارج کنید. در این حالت نازل آن را به سمت مرکز آتش بگیرید. سپس دستگیره کپسول را فشار داده و به سرعت نازل را به سمت چپ و راست حرکت دهید تا آتش خاموش شود.

باید همواره مراقب شعله ور شدن مجدد شعله های آتش بود و بنابراین می بایست آماده استفاده مجدد از کپسول را نیز داشته باشید. در صورتی که شعله های آتش قابل مهار نبود سریعا کارگاه را ترک کنید. پس از استفاده از کپسول آتش نشانی باید حتما آن را شارژ نموده و در صورت غیر قابل شارژ بودن، می بایست کپسول آتش نشانی جدید جایگزین گردد.

کلیه خاموش کننده ها می بایست به وسیله مصرف کننده یا کارخانه سازنده مورد آزمایش قرار گیرند. بازدید ماهیانه؛ که با توجه به شرایط آب و هوای هر منطقه از یک ماه تا سه ماه یک بار انجام می گردد و در این حالت کپسول آتش نشانی به لحاظ ظاهری و از نظر سالم بودن پلمپ، قرار داشتن در محل خود، کم نشدن فشار، سالم بودن نازل و ضربه نخوردن مورد بازدید قرار می گیرد. بازدید سالانه؛ که برای اطمینان از عملکرد مواد اطفائیه درون خاموش کننده بر روی حریق بایستی بعضی از آن ها در حریق های تمرینی و آموزشی استفاده کرده و سپس خاموش کننده را شارژ و جهت استفاده مجددا آماده نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>