اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فینیشینگ چوب

مرحله پرداخت نهایی یا همان فینیشینگ محصول، آخرین مرحله در ساخت یک محصول چوبی است. در این مرحله بعد از سمباده زدن سطح کار، با انتخاب یک روش مناسب شروع به فینیشینگ می کنند. چرا؟ از دلایل فینیشینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام محصول بیشتر می شود
  • زیبایی محصول چوبی دو چندان می شود
  • مقاومت محصول در برابر رطوبت و آب افزایش پیدا می کند

برای فینیشینگ از محصولات متنوعی استفاده می شود. از واکس چوب گرفته تا روغن برزک، وارنیش، شلاک، لاک الکل و … هر کدام از این ها برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

1 روغن تانگ بهترین پوششی است که می توانید استفاده کنید

روغن تانگ چیست؟ روغن تانگ همان روغن چوب چینی است. این روغن از دانه های درختی بومی در آسیا به دست می آید. البته که این درخت در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان کاشته می شود.استفاده از روغن تانگ برای فینیشینگ دشوار است. همچنین بر روی قوطی های این روغن تأکید شده است که دوام و نفوذ بالایی دارد. در حالی که در واقعیت این طور نیست.

تمام این ماجرا از یک تبلیغ تلویزیونی شروع شد. جایی که روغن تانگ به عنوان یکی از محصولات مناسب برای فینیشینگ معرفی شد. در این تبلیغ در کنار روغن چینی روغن وارنیش وارنیش هم در بسته قرار گرفتند. دلیل اینکه افراد به خوبی می توانستند پرداخت های نهایی محصول را انجام دهند وارنیش بود نه روغن تانگ! این تبلیغ باعث ایجاد یکی از رایج ترین تصورات غلط در مورد فینیشینگ محصول شد. اینکه قوطی هایی که برچسب روغن تانگ دارند دقیقا حاوی روغن تانگ هستند.

در کنار این موضوع کمپانی های بسیاری محصول روغن تانگ خود را با برچسب Tung oil روانه بازار کردند.فراموش نکنید که بر روی قوطی های روغن تانگ خالص، عبارت 100 percent Tung oil نوشته شده است. این محصول دارای ترکیب ها و عصاره های شیمیایی نیست و دو تا سه روز زمان می برد تا خشک شود.

2- روغن وارنیش مانند Watco برای فینیشینگ مناسب است زیرا از بافت داخلی چوب محافظت می کند

وقتی که تلاش میکنید محصولی را با فینیشینگ بیش از حد نرم برای محافظت از سطح قطعه کار بفروشید، باید به یک مورد فکر کنید.از آنجایی که روغن چوب، عمیق تر از فینیش های سریع خشک شونده به چوب نفوذ می کند، این مورد حقیقت ندارد.

همه روغن ها و ترکیب های روغن وارنیش به لکه بینی بدنام هستند.اگر از یکی از این فینیش ها استفاده می کنید، باید حواستان باشد که پیش از اعمال فینیش، چوب را نمدار کنید و بافتهای برآمده را سنباده بزنید. با این کار لکه بینی آب به شکل چشمگیری کمتر خواهد شد.

3- تنها محصول مناسب برای فینیشینگ تخته گوشت، کاسه سالاد و لوازم کودک محصولات روغنی بدون خشک کننده متالیک است

اگر این درست باشد پس چطور از همان فینیشینگی که برای ظرف کاسه ای شکل سالاد استفاده می شود یا فینیشینگ Salad-bowl استفاده کنید؟ این فینیشینگ ها به این خاطر که با وارنیش حاوی خشک شونده متالیک انجام می شوند چند هفته ای زمان برای خشک شدن نیاز دارند.در واقع در فینیشینگ Salad-bowl از خشک شونده متالیک استفاده می شود و مشکلی هم ندارد.

سازمان FDA تایید کرده است که می توان برای محصولاتی که مستقیم با غذا در تماس هستند از خشک شونده های متالیک استفاده کرد.هر چند لازمه این کار این است که مراحل فینیشینگ محصول کامل شود و به شکل صحیح به پایان برسد. این چیزی است که باید به آن دقت کنید. پس فارغ از تمام چیزهایی که دیده اید یا شنیده اید تنها کافی است پوشش چوب کاملا خشک شود. در این صورت هیچ خطری در پی ندارد.

4-رنگدانه، سطح چوب را لکه دار می کند

اینطور نیست! مطمئنا تا به الان از رنگ چوب هایی که حاوی رنگدانه هستند استفاده کرده اید. زیرا تمامی رنگ چوب هایی که در فروشگاه های رنگ فروخته می شود شامل این ماده می شوند.بنابراین زمانی که مواد اضافی از سطح چوب پاک شود ماهیت چوب از بین نمی رود. بلکه سطح آن بیشتر خودش را نمایان می کند.مطمئنا اگر رنگ چوب یا stain را بیش از اندازه ضخیم بر روی چوب اعمال کنید سطح چوب به خوبی قابل مشاهده نیست. البته که هیچکس طرفدار چنین کاری نیست!

5- برای افزایش چسبندگی در فینیشینگ باید از یک لایه سیلر استفاده کنید

اگر این مورد درست باشد پس چرا از یک لایه سیلر زیر پلی اورتان استفاده نمی شود؟ از طرفی چرا به ندرت یک لایه سیلر در زیر فینیشینگ هایی که بر پایه آب هستند دیده می شود؟ چرا از این لایه زیری برای فینیشینگ شلاک استفاده نمی شود.آیا این منطقی به نظر می رسد که وارنیش و لاک الکل برای فینیشینگ به یک لایه سیلر نیاز دارند؟

قضیه این است که اولین پوشش در هر نوع فینیشینگی به صورت کامل بر روی سطح کار پوشانده می شود. فرقی نمی کند یک لایه سفت و سخت باشد یا یک لایه نازک باشد. زمانی که قرار است پرداخت ویژه ای نسبت به محصول چوبی انجام شود و نقصی برطرف شود از فینیشینگ های به خصوصی استفاده می شود.

سیلر زمانی که زیر وارنیش و لاک الکل استفاده شود، سمباده زدن راحت تر می شود. همچنین زمانی که از شلاک به عنوان اولین لایه پوشاننده استفاده می شود درجه سختی سمباده زدن محصول کمتر می شود. پس سیلرهای مختلف برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

6- شلاک بهترین سیلر است

شلاک یکی از روش های طبیعی فینیشینگ است. شلاک جز فینیشینگ های تبخیری است و خشک شدن آن به دلیل تبخیر شدن الکل در هواست. این روش یکی از روش های سریع فینیشینگ است و زمان زیادی برای انجام آن نیاز نیست.تنها زمانی شلاک به عنوان بهترین سیلر شناخته می شود که قرار است نقصی در محصول چوبی برطرف شود. برای مثال زمانی که قرار است محصول مورد نظر اصلاح و مرمت آسان تری داشته باشد از فینیشینگ شلاک استفاده می شود.

صنایع مبلمان برای فینیشینگ محصولات خود هزینه های هنگفتی می کنند. همچنین از شلاک برای فینیشینگ استفاده نمی کنند. زیرا این محصول دوام کمتری نسبت به بقیه موارد دارد. از طرفی فینیشینگ شلاک براق تر و درخشان تر است. فراموش نکنید که سطحی که فینیشینگ شلاک به آن خورده باشد نباید با الکل در تماس باشد.بدون شک اگر این محصول بهترین سیلر بود صنایع بزرگ مبلمان از آن استفاده می کردند.

7- پولیش سیلیکون به فینیشینگ آسیب می رساند

برای بیشتر از نیم قرن، محبوب ترین پولیشی که برای مبلمان استفاده می شده است حاوی سیلیکون بود. زیرا پولیش سیلیکون باعث می شود محصول مورد نظر نسبت به خراش مقاومت بیشتری به دست آورد. همچنین ارزش بیشتری به محصول داده می شود.آیا در تمام این مدت تمامی مصرف کنندگان بدون استثنا به محصولات خود آسیب رسانده اند؟ نه، اینطور نیست.

در واقع سیلیکون هیچ آسیبی به محصول نمی رساند. فقط اینکه سیلیکون باعث می شود در هنگام پولیش، گره های اصطلاحا fish eye در فینیشینگ ایجاد شود. برای برطرف کردن این مشکل فقط باید زمان بیشتری صرف فینیشینگ شود. به همین خاطر دست اندرکاران این صنعت از این ماده دل خوشی ندارند. به طوری که می توان آن ها را مقصر به وجود آمدن این باور غلط دانست.

8-وارنیش های روغنی فقط چند سال دوام دارند زیرا خشک شونده های متالیک غیرفعال می شوند

تمامی این باورهای غلط و افسانه ها قدیمی نیستند. برخی از آن ها در چند سال اخیر شکل گرفته اند. احتمالا این مورد یکی از عجیب ترین موارد باشد.بدون شک همه شما یک یا دو قوطی وارنیش در کارگاه خود دارید که بیشتر از 2 سال عمر آن است. با این همه این وارنیش به خوبی هم کار می کند. پس این باور از پایه و اساس اشتباه است!البته فقط در صورتی وارنیش خاصیت خود را از دست می دهد که در معرض اکسیژن قرار بگیرد. یعنی درب قوطی به خوبی بسته نشود. پس برای اطمینان خاطر هربار بعد از استفاده درب قوطی را محکم کنید.

9- شما می توانید با تکان ندادن، مانع ایجاد حباب های هوا شوید

خب، یک قوطی وارنیش، پولی اورتان یا هر محصول دیگری که می خواهید را بردارید. درب قوطی را به آهستگی باز کنید. قلمو را به محصول فینیشینگ آغشته کنید و به صورت درهم بر روی سطح چوب بکشید. بلافاصله بعد از اینکار حباب بر روی سطح چوب ایجاد می شود.تکان خوردن قوطی یا ضربه به آن باعث ایجاد حباب نمی شود! بلکه دلیل آن حرکت ناهماهنگ و آشفته قلم بر روی سطح است.

شما نمی توانید از ایجاد حباب بر روی سطح چوب دوری کنید. فقط باید سعی کنید این حباب ها تا مراحل آخر فینیشینگ مراحل خشک شدن کار، باقی نمانند.همان طور که دیدید باورهای غلط بسیاری درباره فینیشینگ محصول وجود دارد. تمامی این باورهای غلط به دلیل نداشتن اطلاعات کافی یا به صورت کاملا اتفاقی پراکنده شده اند و تا سالیان طولانی افراد بسیاری به آن ها باور داشتند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>