اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


سنباده زدن چوب

هدف از سنباده زدن چوب چیست؟

دلیل اصلی سنباده زدن محصول چوبی این است که، سطوح ناهمواری که در اثر برش به وسیله ماشین ایجاد می شوند را از بین ببریم. همچنین نقص های دیگری مانند تو رفتگی ها و خراشیدگی ها را هموار کنیم.کارآمدترین روش برای سنباده زدن استفاده از یک سنباده کاغذی ریز و درشت است. با این کار در سریع ترین زمان ممکن نقص های سطحی از بین می روند.

بعد از این مرحله می توانید با تکرار این کار به سطوح نرم تری دست پیدا کنید. در این کار باید صبر داشته باشید. عموما از سنباده 150، 180 یا 220 استفاده می شود. البته که شرایط می تواند متفاوت باشد.این یک مفهوم بسیار مهم است. زیرا تمامی دستورالعمل های متناقض در مورد کاغذ سنباده را از بین می برد. البته که شرایط می تواند متفاوت باشد.برای مثال، تخته ای که با استفاده از رنده و با تیغه های کند برش داده می شود نسبت به ورقه های ام دی اف و تخته سه لایه ای که در کارخانه برش داده می شوند به سنباده درشت تری نیاز دارد.

می توانید برای سنباده نهایی هر دوی این سطوح از سنباده 180 استفاده کنید. برای چوب سالید به سراغ سنباده 80 بروید. همان طور که می دانید چوب سالید در خانواده چوب های مهندسی شده قرار می گیرد. سالید ها چوب هایی هستند که از لایه های مختلف طی یک فرایند مهندسی ایجاد می شوند.برای تخته چند لایه، از سنباده 120 استفاده کنید. استفاده از سنباده 80 برای چوب هایی که از پیش سنباده زده شده اند فقط وقت تلف کردن است.

همچنین قانون و چهارچوب مشخصی برای چگونگی پیشرفت با استفاده از سنباده درجه آن، وجود ندارد. سنباده زدن نسبتا سلیقه ای است و ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.هر کدام از ما با فشار متفاوتی سنباده می کشیم. همچنین تعداد دفعاتی که سنباده روی سطح چوب حرکت می کند هم کاملا متفاوت است. از طرفی مدت زمانی که برای سنباده زدن صرف می شود هم فرق می کند. پس به دنبال یک زمان و عدد مشخص نباشید.

بهترین پیشرفت در سنباده زدن زمانی حاصل می شوند که از درجات مختلف آن استفاده کنید. با استفاده از هر کدام می توانید خراش های روی سطح را از بین ببرید. البته اکثر ما بیشتر از نیازمان از سنباده استفاده می کنیم. برای همین شاید بهتر باشد خیلی درگیر درجه سختی سنباده - ریز و درشتی آن، نباشید.با تجربه کسب کردن در این کار می توانید یاد بگیرید که چه چیزی برایتان بهتر کار می کند و از کدام نتیجه بهتری می گیرید.

دلیل اصلی سنباده زدن چوب از بین بردن علائم و خراش های ناشی از ماشین آلات برش است.زمانی که در فینیشینگ از محصولاتی شبیه به وارنیش، شلاک، لاک الکل و فینیشینگ های بر پایه آب استفاده می کنید، بعد از چند لایه پوششی، آن ها باعث ایجاد سطحی جدید می شوند. ظاهری که محصول به خود می گیرد کاملا به خاطر فینیشینگ است و هیچ ربطی ندارد که چقدر در مرحله قبلی سطح را خوب سنباده کشیده باشید.

فینیش های روغن و وارنیش، ساختمان قابل اندازه گیری ندارند. اما می توان این فینیشینگ ها را در نهایت به راحتی صاف کرد. تنها با سنباده زدن هر لایه، یا اینکه تا زمانی که لایه پوشاننده هنوز کمی مرطوب است شروع به سنباده زدن کنید. برای این کار از سنباده 400 یا 600 استفاده کنید.

تنها در صورت رنگ آمیزی و همچنین زمانی که از پد یا سنباده چرخشی استفاده می کنید، سنباده بالای 180 فقط در سطح باعث ایجاد تغییر می شود.هرچقدر بهتر سنباده بکشید مقدار رنگ کمتری بر روی چوب باقی می ماند. اگر این چیزی است که به دنبال آن هستید تنها کافی است از سنباده انگشتی استفاده کنید. اما اگر اینطور نیست هیچ دلیلی ندارد که از سنباده بالای 180 استفاده کنید. خراش های ناشی از سنباده زدن تا زمانی که در جهت بافت چوب باشند دیده نمی شوند.

گاهی اوقات استفاده از سنباده های ویبراتور یا سنباده های چرخشی به همراه درجه بالای 220 باعث ایجاد علامت هایی جزئی بر روی سطح چوب می شوند. البته این خراش ها به اندازه ای کوچک هستند که بعد از یک فینیشینگ بدون نقص و کامل اصلا دیده نشوند.به طور کلی زمانی که بدون ماشین و با دست شروع به سنباده زنی می کنید بهتر است تا جای ممکن در جهت بافت چوب، سنباده بزنید. البته که انجام چنین کاری به ندرت امکان پذیر است مخصوصا زمانی که در حال ایجاد الگوهایی بر روی روکش هستید.

خراش های ناشی از سنباده زنی عمود بر بافت چوب، در زیر یک فینیشینگ بدون نقص خیلی به چشم نمی آید. اما در زیر یک لایه رنگ به وضوح دیده می شود. اگر نمی توانید از سنباده زنی عمود بر الگوی چوب دوری کنید، در اعمال فینیشینگ باید حواستان به خراش های به وجود آمده در اثر این نوع سنباده زنی باشد.

سنباده زنی عمود بر بافت چوب باعث می شود الیاف چوب از هم گسسته شود و این باعث می شود خراشیدگی های سطح بیشتر نمایان شوند. مخصوصا در زیر یک لایه رنگ چوب این خراشیدگی ها به وضوح دیده می شوند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که همیشه و تا جای ممکن در جهت بافت سنباده بکشید. در این حالت خراشیدگی هایی که ایجاد می شوند بیشتر در بین الگوهای چوب پنهان می شوند.

سنباده های چرخشی-تصادفی تأثیرگذارتر از سنباده های ویبراتور هستند. اما با این حال هنوز هم بر روی سطح چوب علامت های سنباده زنی عمود بر بافت را باقی می گذارند. بهترین راهکار برای از بین بردن آن ها استفاده از سنباده زدن در جهت بافت ها، بعد از مرجله اول سنباده زنی به وسیله بهترین درجه ممکن است.همان طور که اشاره کردیم هر چقدر سنباده ریزتر از 180 یا 220 باشد فقط باعث هدر رفتن زمان می شود. در حقیقت استفاده از درجات ریزتر برای سنباده زدن باعث می شود مقدار رنگ چوب کمتری بر روی سطح باقی بماند.

3 روش سنباده زنی

جدای از استفاده ماشین سنباده زنی یا استفاده از ابزارهای دیگر بهترین روش برای یادگیری و کنترل بر روی سنباده زنی محصول این است که:

  • برای سنباده زدن فقط از یک ورقه سنباده دستی استفاده کنید.
  • از یک تکه چوب در پشت ورقه سنباده استفاده کنید  در این حالت کنترل بیشتری بر روی ورقه سنباده دارید. مهم تر از همه اینکه آسیب وارد شده به دستتان کمتر می شود.
  • از سنباده ویبراتور یا سنباده چرخشی-تصادفی استفاده کنید.
  • زمانی که از دستتان به عنوان نگهدارنده سنباده استفاده می کنید می توانید کنترل بیشتری در سنباده زدن شکاف ها داشته باشید و به راحتی به ورقه حالت دهید.

اما زمانی که در حال سنباده زدن سطحی صاف هستید از دستتان برای پشتی نگهدارنده استفاده نکنید. در این حالت از یک قطعه چوب استفاده کنید. زیرا در غیر اینصورت پستی و بلندی های سطح بر اثر سنباده، در نور خودش را نشان می دهد.زمانی که از یک بلوک چوبی استفاده می کنید از طرفین به وسیله انگشت شصت دست یک طرف آن و با انگشتان دیگر طرف دیگر آن را بگیرید.

به وسیله انگشت اشاره هم بر روی سطح فشار وارد کنید.استفاده مؤثر از ورقه سنباده زمانی که آن را با دست خود نگه می دارید، این است که آن ورقه را به سه قسمت مساوی به صورت عمودی تقسیم کنید سپس یکی از این سه قسمت را از محور افقی تا بزنید قسمت سوم را برای استفاده 100 درصدی از سنباده بچرخانید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>